Jelenkor, 2001. július-december (44. évfolyam, 7-12. szám)

2001-07-01 / 7-8. szám - Milbacher Róbert: "S mi vagyok én, kérded...": Az Arany-önéletrajz narratív rétegei

kinthető az önéletrajz alanya) érvényesítése. Az efféle harmadik nézőpont 19 (a beszélő­levélíró, hallgató-levélolvasó mellett) érvényesülése egy helyütt idézetként fordul elő a szövegben, amelyet az elkezdett, de meg nem írt (ön)életrajz részének tekinthetünk: „E szakaszát életemnek csupán így szeretném összefoglalni: »Néhány havi sanyarú vándor­lás s hányattatás után, mi életében forduló­pontot képez, ugyanazon év nyarán, már Sza­­lontán leljük őt, stb. «" Nem véletlen tehát, hogy Arany lemond a történet megírásáról, amely (amint Gyulai­tól megtanultuk) „bizonyos eszmék szerinti csoportosítás, fejtegetés és színezés" techni­kájának használatát követeli meg. Viszont ezzel az önéletrajz mimézisen alapuló mítosza és olvasata - amely „az önéletrajzot a fikcióval állítja szembe",20 vagyis mindennemű narrativitástól mentes elbeszélésként tételeződik - tarthatatlannak bizonyul. Arany, el­vetve a „cselekményesítés" szándékát és processzusát, szövegét annales-szerű tényfelso­­rolásként határozza meg: „Most tehát röviden, a tények felsorolására fogok szorítkoz­ni..." A tényfelsorolás az objektivitás illúzióját próbálja sugallni, illetve igyekszik elhitet­ni, hogy az alábbi dokumentumszerű írás mentes mindenfajta értékelő, értelmező stb. mozzanattól, vagyis maga a közvet­ítet­len pőre valóság, ezzel együtt pedig az önélet­rajz-írót igyekszik mentesíteni az elbeszélés terhe, szövegét pedig az elbeszéltség fikcio­­nalitásának lehetséges vádja alól. Csakhogy ennek a sugalmazott intenciónak - a nagyon is kézenfekvő elméleti ellen­vetéseken túl - maga a szöveg mond ellent számos helyen, amikor is mintegy szakítva az adatközlés szikár pozitivizmusával, láthatóvá teszi az önéletrajz „műfajából" következő történetmondás teleologikus determináltságát, amely a puszta tényközlés helyett az író­jának az írás jelenében feltételezhető önértelmezése felé beszél el egy történetet, amely­nek elemei előzmény-következmény (ok-okozat) korrelációban állnak egymással, pél­dául: „...az ének és a szentírás vonzóbb helyei lettek első tápja gyönge lelkemnek, s a kis bogárhátú viskó szentegyház vala, hol fülem soha trágár szót nem hallott... Azt hiszem, hogy a kora komolyság ettől van kedélyemben. Testvéreim nem voltak, más gyermekek­kel ritkábban volt alkalmam játszani, természetes, hogy a lélek komolyabb irányt von." Ez az oknyomozás végső soron önidézetnek tekinthető, vagyis részét képezi egy olyan önértelmezésnek, amely éppen az életrajzi levélben, az elmondás aktusával válik kerek egész történetté - mítosszá; tudniillik nővére halála kapcsán hasonlóképpen nyilatkozik egy korábbi levelében Tompának: „Én nem ismertem más testvért ezen kívül, nálam sok­kal korosabb volt, annyira, hogy emlőjéből szoptam is (azt mondják) mint csecsemő; egyedül, testvérek nélkül, nőttem jámbor szüleim körében, s hiszed-e hogy ennek eltö­­rölhetetlen befolyása lett jellememre?"21 Az önéletrajz teleologikus jellegéből következő­en az életrajz szükségszerű válogatás (csoportosítás) eredményeként jön létre, és termé­szetesen nem lehet mentes az önéletrajzíró használta nyelv figuralitásától sem. A közvetlenség, valóságosság már inkább ideologikus célzatú megsértése az élet­rajzírónak szánt instrukcióban nyilvánul meg,22 amely a „színész-kaland" elbeszélésé­nek módját írja elő: „Jelenlegi állásom, hol a külsőre is kell tekinteni, nem engedi, hogy életírásom teljes legyen. Ha meghalok, ám jegyezze föl a biograph - ha lesz. De neked 19 Philippe Lejeune arról ír, hogy a harmadik személy használata az önéletrajz narrációjában egy­részt a gőg, másrészt pedig az alázat jegye az önéletrajz műfajának hagyományában. Philippe Le­jeune: Le pad autobiographique, Paris, 1996.16. o. 20 de Man, 1997. 94. o. 21 Arany Tompának 1853. dec. 4. AJOM XVI. 350. o. 22 Kölcsey hasonlóképpen instruálja Szemerét: „De a név szentebb, mint ide írhassam; szentebb, mint a közönség e tárgyról valamit tudhasson. Talán valaha, midőn nem leszek, fog a maradék írá­saim között egy-két szót találni, ami legfeljebb csak a pszichológnak vagy annak, ki dalaimat még akkor is olvasni örömmel fogja, lehet érdekes." Kölcsey, i. m., 1015-1016. o.

Next