Jelenkor, 2004. július-december (47. évfolyam, 7-12. szám)

2004-12-01 / 12. szám - Mikola Gyöngyi: A szerelem ideje (Villányi László: időközben)

lehetőségekről van szó, ahogy mondani szokás, hanem az én­vesztés, az én-rom­­bolódás tapasztalatáról, egy (vagy több) olyan történetről, melyek párhuzamosan nem­ történnek velünk egy másik (virtuá­lis) téridőben, választásaink másik oldalá­ról, amelyet az idő iránya által determinált valóságfelfogásunk réseiben, töréspontja­in keresztül érzékelünk. Villányi „időkö­zei" a személyes időtudatba engednek be­pillantást, olyan időtapasztalatba, amikor az idő nem tagolódik világosan múlt és jövő tartományaira, hanem a megélt és az eljövendő állandó interferenciában van egymással: „eljövendőnek gondolta emlé­keit", vagy „ a folyóba merültem, bőröm­höz­­ ért a hínár. Mint majdan halad". Ezek a tudati koincidenciák különböző módon állhatnak elő: az egyik ilyen jelen­ség az álom: „ álmában almát evett, s reg­gel / almaszagúak voltak ujjai"; „meg­éled-e más álmában elma­­­­radt életed". Az álom ideje belép az éber időbe, de nem­csak az ember saját álma, hanem a szerel­mesek, az egymással szoros kapcsolatban állók, de még az idegenek álmai is. Akár­csak az emlékek, különösen azok az emlé­kek, amelyeknek, úgymond, nincs is való­ságalapjuk, hiszen arra is emlékezhetünk, amit megtehetettünk volna, szerettük vol­na megtenni, de egy adott pillanatban mégsem tettük meg: „fekete hajcsat. Emlé­ke egy meg­­ sem történt érintésnek" . Az eltérés a fizikai valós idő és a képzetes idő között mutatkozik, a mérhető, egyirányú idő, és a pszichológiai, mindenkinek más­képp múló relatív idő között: „állt a kapu­ban, mint egy tran- /­zitváróban, ahol mindenkinek / más időt mutat az órája, téli- / kabátban ácsorog az északról / jött, rövidnadrágban aki a tró- / pusokról..." Nem véletlen természetesen, hogy az álmok és az emlékek leggyakrabban a sze­relemhez kötődnek, hiszen Villányi szá­mára az idő titka egyúttal a szerelem titka is. Akárcsak Ottliknál, A Valencia-rejtély­ben, ahol a főszereplő fizikus azt igyek­szik bebizonyítani a barátjának, hogy a mi anyagi világegyetemünknek nem része a szerelem (pontosabban az az érzés, amit ő Drétának hív), következésképpen nem is semmisülhet meg vele. „Amit érzel, nem hipotézis - mondja. A megléte mindig két­ségtelenebb, közvetlenebb valóság lesz, mint az anyagi világé. (...) A mi fizikánk csak azt tudja használni, ami mérhető. Ho­lott amit látsz, hallasz, tapintasz - minden érzékelésünk -, több: mindegyik tele van (sokféle módon) nem mérhető, pontatlan, de a tapasztalat mérhető velejáróinál hite­lesebb, valóságosabb, lényegesebb érzelmi tartalmakkal." Ezeket a személyes érzelmi tartalmakat a dolgok (például a harang­szó) „szekszeppiljé"-nek nevezi - s épp a dolgok, az egyszerűnek tűnő, hétköznapi, ismétlődő dolgok „szekszeppilje" az, ami Villányit is foglalkoztatja. „minden időben van" - szól Villányi kötetének első bejegyzése. Kétértelmű kije­lentés, mert jelentheti, hogy minden az idő­ben zajlik, mindennek van idő-dimenziója, és azt is, hogy minden, ami történik, jókor, „éppen időben" történik. Mindkét lehetsé­ges értelmezés lerombolódik, cáfolódik a többi bejegyzés által, mert amint láttuk, az érzelmek síkján lehetségesek „időn túli tá­jak is", ahol éppen azok az események zaj­lanak, amelyek nem történtek meg, amikor pedig „itt lett volna az idejük". Az én identitása a köztes időben, a sze­relem hiányában szinte cseppfolyóssá vá­lik, mint az az úton lévő folytonos moz­gásban van, várakozik a találkozásra, a megérkezésre egy olyan emberrel egy olyan városba, ahol az ember azonos lehet önmagával, mint gyermekkorában, ahol nincs a köztes lét állandó eltérése: „nap nap után a fekete macská­ / hoz várakoz­va ment. Mintha ő / feküdne az ablakpár­kányon, / valaki jöttére várva, s ha nem / nyújtózkodik a szokott helyen, / máshova rejti az eső, akkor / maga a hiány". Karátson Endre Villányi előző könyvé­ről, a Vivaldi naplójából című kötetéről írva pontosan érzékeli, hogy Villányi költésze­tében (tegyük hozzá a kortárs magyar iro­dalomban szinte egyedülálló módon, in­kább franciás érzékenységre vallóan) a szerelemnek valami abszolút pozitív, tisz­ta, már-már szakrális értéke, jelentősége

Next