Jelenkor, 2007. január-június (50. évfolyam, 1-6. szám)

2007-03-01 / 3. szám - Tóth Orsolya: Olimpia után: Dávidházi Péter: Egy nemzeti tudomány születése. Toldy Ferenc és a magyar irodalomtörténet

Az előzményekhez hozzátartozik, hogy Toldy előszeretettel hivatkozik a tacitusi „sine ira et studio", a harag és részrehajlás nélküli történetírói magatartás mintájára. Bajza azonban megkérdőjelezi ennek lehetőségét, cáfolva azt, hogy az elbeszélésből eltüntethe­­tőek lennének a személyesség nyomai, Szalay László pedig egyenesen azt állítja, hogy Toldy a legpártosabb szerzők egyike, munkái tele vannak irodalmi és politikai szimpátiá­val és antipátiával. (599) Nem volna jó persze e példákból azt a következtetést levonni (mintegy a történeti stúdiumok legitimációjának kényszerével), hogy lám, már századok­kal ezelőtt elmondták ugyanazt, amit később „csak" újra felfedeztek, ami hermeneutikai szempontból nyilvánvaló képtelenség. (Dávidházi nézőpontja távol is áll az efféle leegy­szerűsítéstől!) Ám tanulni igen sokat lehet mindebből. A továbbiakban röviden Toldy (jórészt Dávidházi által interpretált) irodalomtörténeti módszereszményét és elbeszélésének szerkezetét vetném össze Dávidházi könyvének ha­sonló aspektusával. Az ilyen típusú vizsgálódásnak rendszerint az a kritikai funkciója, hogy az összehasonlítás és tükröztetés segítségével rámutasson a vizsgált szerző teóriájá­nak „vakfoltjaira". Ebben az esetben azonban nem erről van szó. És nem csak azért, mert Dávidházi gondolatmenetét rendkívüli reflektáltság jellemzi, hanem azért is, mert a szer­zőtől idegen az irodalomtörténeti tradíció teljes leépítésének heroikus vágya, annál is in­kább, mert tisztában van ennek lehetetlenségével. Erre példa lehet az a különösen izgalmas gondolatmenet, amelyben Dávidházi a szerző személyében megtestesülő egység elvének folyamatos jelenlétét érzékelteti egészen a kortárs alkotók életművét feldolgozó monográ­fiasorozatig, arra keresve a választ, hogy honnan származik a manapság oly sokat kárhoz­tatott beidegződés, melytől eg­yikünk sem szabadulhat meg teljesen. (285) Amikor tehát összevetem Toldy és Dávidházi elbeszélésének szerkezetét, azt azzal a nem titkolt szándék­kal teszem, hogy képet kapjunk róla, mely pontokon bizonyul folytathatónak az irodalom­történet-írás Toldy által művelt típusa. Előre kell persze bocsátani, hogy Dávidházi munkája metatörténeti, míg Toldy munkái történeti jellegűek, ám mindkettőből kirajzoló­dik egy nagyívű narratíva. Nézzük először Dávidházi nyomán Toldyét. A szerző javaslata alapján érdemes Toldy elbeszélésének irányára, kezdő- és végpontjára fókuszálnunk, mi­vel „egy szépirodalmi vagy tudományos nagy elbeszélés egészének rendező elvét, illetve történetformálásának teleologikus (célelvű) jelentését gyakran a záróbekezdésből érthet­jük meg. Ha ezt összehasonlítjuk (az előrebocsátott másnemű bevezetőt kihagyva) a törté­neti főrész első bekezdésével, kitűnik honnan hová jutott a történet, a közbülső szerkezet vizsgálata pedig megvilágíthatja a célirányt." (670) Honnan hová tart tehát Toldy iroda­lomtörténeti főműve, A magyar nemzeti irodalom története a legrégibb időktől a jelen korig rövid előadásban? Ezt olvashatjuk az elején: „A magyarok őskora ázsiai életek homályában vész el."12 Dávidházi szerint a rá következő mondat a cselekményt előre összefoglaló eposzi expositio mintájára végigkíséri a magyarok útját az írott történelem kezdetétől a honfoglalá­sig, hogy utolsó tagmondatában majd az elbeszélés jelene (és teleológiájának hallgatólagos célképzete) nézőpontjából pillantson vissza az évezredes fennmaradás nemzeti teljesítmé­nyére. De milyen végkifejlet felé tart a nemzeti sors? A könyv utolsó alfejezete valószínűleg tudatos szerkesztői számítás révén kapott kerek sorszámot (150.§) és befejezettségérzetet keltő címet (Az időszak vége). Az idézett rész így hangzik: „Az 1849. év már véres munkában találta a nemzetet; a haza egy nagy tábor vala, melynek zajában a tudományos testületek és tanodák működése megszűnt; a nem-politikai sajtó teljesen elenyészett; a régi politikai pár­tok a háborúban elvesztvén lábuk alatt a biztos alapot, azok hírlapjai is elhallgattak; ellen­ben a mozgalom új orgánumai a fővárosban és vidéken mindvégig újabbakkal szaporodtak, míg a katasztróffal ezek is eltűntek; s az oly szépen virágzott irodalom helyét 12 Toldy Ferenc: A magyar nemzeti irodalom története, Szépirodalmi, Bp., 1987. 23. Valamint Dávidházi i. m., 714.

Next