Jelenkor, 2013. január-június (56. évfolyam, 1-6. szám)

2013-01-01 / 1. szám - Veres András: Szabó Dezső újraértékelése

Szabó Dezsőt részben könyvének sikere tévesztette meg 1919/1920-ban, amiért is a kur­zus elején ideológiai vezető szerepet vállalt. Azt hitte, hogy végre az általa elképzelt va­lódi forradalom fog kibontakozni: a vérségi és kulturális alapon összeforrott „magyar faj" ön­magát megváltó forradalma. Ady Kelet-mitológiáját átvéve és eltorzítva (Adynál a magyarság helyzetére valójában a Kelet és Nyugat két partja között hánykolódó „Komp­ország" szolgál metaforaként) úgy foglalt állást, hogy a Nyugat züllesztő, beteges hatá­sával szemben a parasztság ősi, nemzetmegtartó ereje jelenthet kiutat. A magyar kapita­lizmus az ő szemében új idegenuralmat, a zsidók uralmát jelentette, azt, hogy Bécs után és mellett megjelent egy másik gyarmatosító.21 De őt nem olyan fából faragták, hogy me­gálljon félúton: ő már nem akart semmiféle kapitalizmust. A magyar faj védelmét attól várta, hogy a romlott, heterogén, kulturálatlan középosztály helyébe a magyar faluból fejlődjön ki új középosztály. Tehát nem egészen alaptalanul gondolhatta azt, hogy nem ő változtatta meg állás­pontját, hanem a két forradalom és az ellenforradalom bizonyult méltatlannak az ő álma­ihoz. A Horthy-kurzusról hamar kiderült, hogy nem a parasztság ügye érdekli, hanem a feudális privilégiumok átmentése és az, hogy minél több hasznot húzzon a korlátok kö­zött engedélyezett kapitalista termelésből. Szabó Dezső felismerte, hogy tévedett, s volt ereje ahhoz, hogy szembeforduljon az új hatalommal.22 A politikai élettől látszólag visz­­szavonult, szépíróként és publicistaként képviselte nézeteit, amelyek erőteljesen hatottak az egyetemi ifjúságra s főként a nacionalista diákszervezet, a Turul tagságára. Publicisz­tikája nyomán alakultak ki Magyarországon és az utódállamokban a „népi gondolat" hí­veinek szervezetei (mint például a Bartha Miklós Társaság). Ekkor alakította ki maga szá­mára azt a sajátos prófétai szerepet, amelyet 1918-ban még Adynak tulajdonított. Ady prófétai jelentőségét azzal támasztotta alá, hogy a világháború mintegy beteljesítette azt, amit Ady a magyarság pusztulásáról jósolt. Szabó Dezsőnek nem kis szerepe volt abban (meglovagolva a nemzeti önsajnálatot), hogy a húszas évek derekán a hivatalos Magyar­­ország megbékült az intranzigens, forradalmat váró költő emlékével. Mintegy Ady örö­kébe lépve tekintette magát Szabó hiteles prófétának, akinek jóslatai nem annyira a bekö­vetkező, mint inkább a megvalósítandó eseményekre irányítják a figyelmet.23­ 21 Szabó Dezső tulajdonképpen régi-új hagyományhoz kapcsolódott, a századfordulón jelentkező német és magyar újkonzervativizmushoz, amely a szabadverseny veszteseinek ideológiája volt, s úgy próbált kitörni beszorítottnak megélt helyzetéből, hogy antropomorfizálta a problémát. Úgy hitte, hogy a könyörtelen haszon­elv nem a kapitalizmus szervező elve, hanem a zsidók faji tu­lajdonsága, s ha a zsidókat kiiktatják a kapitalizmusból, a kapitalizmus „tisztességes" lesz. 22 A Levél a tisztviselőkérdésről című írását használták fel ürügyként, hogy megtorolják a kurzus el­leni támadásait. 1923 szeptemberében sajtó útján elkövetett izgatás és nemzetgyalázás címén in­dított eljárást ellene az ügyészség, el is ítélték, de börtönbüntetését nem kellett letöltenie. 23 A történész Szabó Miklós méltán nevezte őt a kelet-európai politikai folklór jellegzetes típusa, a politikai próféta kialakítójának, és igen találó jellemzését adta e szerepkörnek: „Arról [...] van szó, amit Ady óta a magyar költő váteszi hivatásának szoktak emlegetni. A kelet-európai értelmisé­gi, s azon belül is kiváltképp a kelet-európai író, nem csupán művész, hanem a társadalom érté­keinek, mindenekelőtt a nemzeti társadalom értékeinek, a sajátos nemzeti értékeknek letétemé­nyese. Erre nem holmi vezérré választás legitimálja, mint a politikust, hanem művészi elhivatottsága, a művészi géniusz joga. A próféta dolga, hogy a népszerűtlen igazságokat ki­mondja. A hatalomnak is, a népnek is a szemébe. A prófétát, megint csak szemben a politikus­sal, nem a siker igazolja. Ellenkezőleg: a próféta akkor jut hivatása magaslatára, amikor megkö­vezik. Minél magányosabb, annál elhivatottabban képviseli a közösség igazi énjét." Szabó Dezső még Ady egyes pózait is átvette, mert e manírjai is hozzátartoztak prófétai szerepéhez, legendás összeférhetetlensége éppúgy, mint az, hogy szűk tanítványi körrel vetette magát körül, és időről időre ezeket is elmarta magától.­­ Vö. Szabó Miklós: Szabó Dezső, a politikai gondolkodó, in Vö: Politikai kultúra Magyarországon. Medvetánc könyvek, Atlantis Kiadó, Bp. 1989. 215 66

Next