Jóbarát, 1982 (16. évfolyam, 1-52. szám)

1982-04-29 / 17. szám

1961 nyara volt. Vagyis tizenhét évvel a feszabadulás után, a szo­cialista iparosítás fellendülésének korában. Felhős, esős reggel. Se­cară és Aftet kotrógépei rajtvona­lon álltak, s amikor elhangzott az a bizonyos jel, elkezdték kotorni a földet ott, ahova a román vasipar fellegvárának alapjai kerültek. A hajdani területmérő — ma író — maréknyi földet vitt el akkor em­lékbe. Azt mondta, vázába helyezi, s virágot ültet bele. Milyen színűek lettek a bársonyos szirmok: kár­min pirosak, voroneói kékek, nap­sugaras sárgák? Név szerint isme­­n­t olyanokat, akik az alapozás magasztos pillanata előtt eljöttek ide megnézni, hogyan hajladoznak a búzaszálak ott,ahol később majd acélt «aratnak». S ezek az emberek néhány érett kalászt vittek el emlék­be, mintegy tanúságául annak, hogy a Duna menti fellegvár korszakát a kenyére előzte meg, utána követ­kezett az acél korszaka, ami végső soron ugyancsak a kenyéré. Még azelőtt e környéken kutató régé­szek rábukkantak Ceres istennő márványoszlopára! A bőség isten­nője ki tudja hány évszázada pihent ebben a bőséget osztó földben... Hogyan folytathatnák a galaci acél meséjét? Persze sokféleképpen. De hadd vázoljuk fel most és itt azt az útszakaszt, amelyet jelenün­kig, a szocializmus páratlanul ter­mékeny éveiben tett meg az örök-tűz fellegvára. Íme, csak­nem három hónappal ezelőtt itt különleges eredményt ünnepeltek: az utolsó öntéssel kikerekedett 50 millió tonnára az az acélmennyiség, amelyet az első konverter üzembe helyezésétől előállítottak. Vagyis 1968. június 8-tól, amikor a felavató csapolás megtörtént Az azóta el­telt időszakban a hajógyártáshoz, az autóiparhoz, a háztartási villa­mossági felszerelésekhez, az atom­erőművekhez szükséges csaknem 300 acél­márkát gyártottak... A számok olykor mindent el­mondanak, olykor keveset. Talán így érzékeltetném: a dunai forró acélforrásból a leghatalmasabb fo­lyam áramlik az ország fémmedré­be: évente több mint 7 millió tonna acél. Sok ez? Kevés? Lássuk ki­csit a történelmet is. 1938-ban Ro­mánia 284 ezer tonna acélt termelt. Vagyis 778 tonnát naponta. Ma csupán Galacról napi 20 000 tonna acélt kap az ország. Itt tehát 15 nap alatt előállítják az egész 1938-as év acéltermelését. S ha még hoz­záadjuk a resicai, a hunyadi, a tîrgoviştei, a gyéresi vagy a legú­jabb Duna menti, a călăraşi-i tűz­­forrásokat, kiegészíthetitek hazánk acéltermelésének a képét. Mert az acél civilizációt jelent. A beton sem lehetne közmondásosan ke­mény a benne feszülő acélszálak nélkül. Asztalunkon a friss kenyér is elképzelhetetlen az acél nélkül. Nélküle a műtőben vagy a tanter­mekben világító fény sem gyúlna ki. A könyvnek, a hanglemezről szóló dalnak, az aszfaltnak, vasút­nak vagy az űrutazásnak,az itt ol­vasható soroknak, a tollnak, mely e sorokat rótta — mindennek, a világon mindennek — acélfedezete van. Hogyan folytathatnák utazásun­kat a galaci acél fellegvárában? Talán fölidézve még egy immár kordokumentum számba menő tényt. Tudjátok például, hogy ha­zánk e legfontosabb vasipari kom­binátja előbb levelekkel épült? Bukarestben még nem fejeződtek be a Pártkongresszus munkálatai, amelyen elhatározták, hogy e fémi­pari fellegvárat abban a városban építik fel, ahol Cuza várkapitány volt, amikor már elkezdtek érkezni a levelek. Ezer és ezer Galacra címe­zett levél. Kiválasztok egyet, ame­lyen békási a postabélyegző. Seb­tében írták, ceruzával. «A békási vízi erőműnél dolgoztam. Eleinte nehéz volt. Most már a vízi erőmű elkészült. Megtárgyaltuk többen fia­talok, hogy eljövünk Galacra segí­teni. Nehogy ne fogadjanak! Töb­ben közülünk hengerészek szere

Next