Jóbarát, 1983 (17. évfolyam, 1-52. szám)

1983-01-27 / 4. szám

mennyezetig emelkedett. Abban a pillanatban Joseph éles eszéből ki­pattant az egyik leglátványosabb emberi felfedezés szikrája. Testvéré­vel, Etienne-nel hozzá is fogtak egy nagy, papírral bélelt vászonlég­gömb előállításhoz. A kikötött lég­gömb nyitott szája alá aztán tüzet gyújtottak, s amikor elvágták az egyre erősebben feszülő köteleket, a léghajó sebesen emelkedni kezdett, és 1 800 méteres magasságban há­rom kilométert repült. Versailles­­ban, az említett napon egy lég­gömbkosárral ellátott, tökéletesített változat várt bemutatásra. A sokaság elcsendesedett, s ek­kor kacsahápogás hallatszott. — Hát ez meg micsoda? — Utasok — válaszolta Joseph — egy juh, egy kakas és egy kacsa. Ha a léggömb felemelkedik és elre­pül velük, akkor az ember is a leve­gőbe emelkedhet majd. Miközben a léggömb szája alatt tovább szították a tüzet, a sokaság néma csöndben várt. Etienne fele­melte a kezét, s a két kisegítője ab­ban a pillanatban elvágta a kötele­ket. Mintha kilőtték volna, a Mont­­­­golfier testvérek léghajója, a tömeg éljenzésétől kísérve a magasba emelkedett. Ezzel megkezdődött a léghajózás története. A ZENIT TRAGÉDIÁJA Eltelt közel száz esztendő. A Montgolfier léggömb első utasait — Pilatre de Rozier fizikus és társa d’Arlandes — számos bátor légha­jós követte. Megépültek a hidro­génnel töltött léggömbök, átrepül­ték a La Manche csatornát, elérték a több ezer méters magasságokat. Ám a levegő óceán áldozatokat is követelt. Említsük meg köztük a francia Th. Sível építette tragikus sorsú Zenit léggömb utasait. 1875. április 15-én a párizsi La Villette gázgyár udvarán Gaston Tissandier, Croce Spinelli és Th. Sí­vel a kikötött léggömb kosarában az órájukra néztek: 11 óra 34 per­cet mutatott. A hatalmas szürke gömb megrándult, s az egybegyűlt tömeg hurrázása közepette süvítve emelkedni kezdett. Hogy mi történt a léggömb kosarában a felszállás után, arról vajmi keveset tudunk a lőhajósok szűkszavú feljegyzéseiből, valamint abból is, amit utólag Tis­sandier vallott. 11 óra 57 perckor Spinelli feljegyezte, hogy fülében enyhe fájdalmat érez. „3500 méte­res magasságban vagyunk — írta — és a léggömbből kiömlő hidro­gén valószínűleg nyomást gyakorol ránk...“ 1 óra 20 perces emelkedés után 7­000 méter magasságban vannak, mindhárman elgyengültek, légszomjjal küszködtek. Az oxigén­hiány éreztette hatásait. Tissandier feljegyezte: „Fagyos a kezem... jól érzem magam. Emelkedünk. Köd a láthatáron. Croce nehezen lélegzik. Oxigénbelélegzéshez folyamodtunk. Sível behúnyta a szemét. Croce is.“ Sível kidobott néhány homokzsá­kot, de utána elájult. A léggömb elérte a­ 7 500 méter magasságot. Tissandier az oxigéntömlő után nyúlt, de elhagyta az ereje. Elesett, s amikor magához tért — 8 000 méteres volt a magasság — feljegyezte: „Zuhanunk! Homokzsá­­kot dobnak ki, zuhanunk. Sível és Croce elájultak.“ A kosár hirtelen megrázkódott. Croce magához tért, és azt kiáltotta: „Dobjatok ki ho­mokzsákot!“ Tissandier utolsó fel­jegyzése: „zuhanunk...“ Aztán ő is elájult. Valamennyien úgy érezték, hogy zuhannak, holott még mindig emelkedtek. Felszállás után 3 óra 30 perccel Tissandier kábultan fel­eszmélt. A léghajó most már csak­ugyan szédületes sebességgel zu­hant. Az összekucorodott Sível és Croce közelébe kúszott, kezüktől fogva rázta őket. Megrémült, ami­kor felfedte az arcukat, mindkettő­jüké megfeketedett... A Ginon völgyébe, ott, ahol a Zenit földet ért, Sível és Croce Spi­nelli emlékműve a repüléstani isme­retek fejlesztéséért hozott áldoza­tukra emlékezetet. DICSŐSÉGES IDŐK A léghajók nyitották meg tehát a levegő meghódítása felé vezető utat. Előbb voltak a levegőnél könnyebb gázokkal feltöltött, sza­badon repülő léggömbök, aztán megjelentek a motormeghajtsú, irányítható léghajók, amelyek szél­­tében-hosszában berepülték a Föl­det. Hazánkban 1818 körül Brassó­ban készült az első léggömb, amely Cotroceni mellől szállt fel és Cotelu község határáig repült. 1874-ben Párizsból hozták be a Mihai Bra­­vul elnevezésű, akkoriban korszerű léghajót, amellyel emberek emel­kedtek a magasba. 1894-ben hozták létre — világviszonylatban az elsők között — a román hadsereg légha­józási osztályát. A román léghajó­sok számos berepülést végeztek a Marasesti-i fronton az ellenséges ál­lások felett, hősi tetteikkel hozzájá­rulva hadseregünk tüzérségi bemé­rései pontosságához. A léghajózás fénykora az 1929—1937-es időszakra tehető. Ekkor repülték át először az Atlan­ti-óceánt, Nobile és Larsen átrepült az Északi-sark felett, a Graf Zeppe­lin hatvanegy utassal a fedélzetén földkörüli repülést végzett, de ami­lyen gyors volt a fejlődés, olyan hirtelen jött a hanyatlás. Több légi katasztrófa után (a 200 000 köbmé­teres térfogatú, 245 méter hosszú Hindenburg léghajót például villám­­csapás érte és lezuhant; kilencven­hat utasa közül harmincöt életét vesztette) úgy tűnt, hogy a léghajók végérvényesen leköszönnek, s a lé­giközlekedésben a repülőgépek egyeduralma következik. És még­sem... Nemrég egy moszkvai repü­lőtéren két szovjet repülőtiszt, Tev­­genyij Andrejev és Pjotr Dolgov sztratoszféra-léggömbjükről der­mesztő hidegben, 25 608 méteres magasságból ejtőernyős ugrásukkal újabb fantasztikus világcsúcsot állí­tottak fel. A tervezők, a szakemberek véle­ménye szerint a léghajózásra, a korszerű léghajókra nagy jövő vár. Alacsony üzemanyagfogyasztásuk, nagy teherbírásuk rendkívül felada­tok megoldására teszik alkalmassá őket. Igazi fénykoruk, lehet, csak ezután kezdődik- VIOREL TONCEANU VÍZSZINTES: 1. Közmondásosan fehér madár. 6. Keze, lába, mindene fehér, csak az orra vörös. 11. Védelmező. 12. A derékszögű háromszög leghosszabb oldala. 14. Egymást követő betűk. 15. Durva, fehér posztó. 17. A sokszög szembenálló hegyeit összekötő egyenes. 18. Vissza: a leg­ismertebb román népi tánc. 20. Hét... csirkefogó. 22. Azonos római szá­mok (összegük 150). 24. Szóösszetételekben újat jelent. 25. A fehér... a békés szándék jele. 27. EKU. 29. Korszerű közlekedési eszköz. 30. Ter­mészetesen. 31. Fiú becenév. 34. Figyel. 35. Ebben lakik a disznó. 38. Fehér az arca. 40. Fordított kötőszó. 41. Függőzár. 44. Ereinkben kering (névelővel). 46. Felvonulás, névelővel. 48. Állami illeték. 50. Menetrendi rövidítés. 51. A fehér évszak. 52. Egész évben fehér bundát visel. FÜGGŐLEGES. 1. Frissen: a fehérség példaképe. 2. Az őszi erdő sző­nyege. 3. A fenyőfa termései. 4. YA. 5. Vonaton közlekedő. 6. A fehér... a ritkaság példaképe. 7. Vissza­­csengő. 8. EU. 9. Az arabok fehér köpö­nyege. 10. A régi görögök ujjongó örömkiáltása. 13. Foltvégek! 16. Sza­lonnát főz. 19. Kedves mesealak. 20. Ehhez hasonlítják a frissen mosott fehérneműt. 21. Álmos ember teszi. 23. Lesz — régiesen. 26. Fehér mada­rak. 28. Feketére fehéren ír. 32. Szintén. 33. Vissza: 3,14 (a Ludolf-féle szám). 36. Fémszállal átszőtt selyem. 37. Hím sertés. 39. Rádióközvetí­­tés. 40. Betegség. 42. Főzelék féle. 43. Tápláló fehér folyadék. 45. Óv. 47. Személyes névmás. 48. É va párja. 49. Kétezer — Rómában. JÓBARÁT szerkesztőség 71341 Bucuresti, Piata Scínteii Nr. 1 Telefon 17 60 10 Kiadóhivatal: Scinteia Kiadó. Nyomda: Combinatul Poligrafic­­­asa Scínteii INDEX 42001 12 OLDAL, ÁRA 1,50 LEJ MIRON POPOVICS Hozzávalók: egy négyzet alakú puha szövet darab, bőrhulladék, színes zsi­nór. Méretünknek megfelelő szabásmintát készítünk, ráfektetjük az anyagra (2. ábra) és kiszabjuk. Széleit eldolgozzuk, oldalt zsinórral fűzzük össze. Bőrrátét és bojtos zsinór a tunika dísze. Pulóverre, nadrághoz vagy szoknyához hordhatjuk. II

Next