Jóbarát, 1937 (12. évfolyam, 7-9. szám)

1937-03-15 / 7. szám

kollektivizmust jelentenek-e, mely a magántu­lajdont csak szűk korlátok között ismeri el? S e két országon kívül a majdnem mindenütt állan­dóan megtalálható külkereskedelmi ellenőrzé­sek, deviza- és valutatilalmak, állami szubven­ciók és bankszanálások nem a magántulajdon jogainak rovására történnek-e? Bizony az egyén jelentősége, az individualizmus s jogi következ­ménye, a korlátlan magántulajdon felett szól a lélekharang. Az okok tehát, amelyeknek következménye a bolsevizmus veszedelme, mindenütt hatnak s kikapcsolásuk egyelőre lehetetlen. Ez a lehe­tetlenség azonban nem szünteti meg a veszély nagyságát. Hogy mekkora a veszély és mi a ve­szély, azt főleg az orosz és spanyol bolsevista forradalom és uralom megmutatta. A Nérók, Do­­mitianusok, Dantonok és Robespierrek kegyet­lenségei, a parasztlázadások és vallásháborúk borzalmai, a gálaépítő­s gályához láncoló rab­szolgaságok embertelenségei ismételték itt meg önmagukat. A bolsevizmusnak eddig alkalma­zott módszere nem hagy kétséget aziránt, hogy nyomában magja se marad annak, amit pol­gárinak, burzsoának gondol. De hát mit hisz burzsoának a bolsevizmus? A magántulajdont, nyugalmat, anyagi jólétet s ebből fakadó biztonságot? Ha csak ezt nevezné burzsoának, ha csak ezt pusztítaná el, nem volna olyan veszedelmes. A megnyirbált ma­gántulajdon ugyanis, ha a közösség érdekeit szolgálja, nemcsak hogy nem rossz, hanem egye­nesen kívánatos. Másnak is, mindenkinek legyen legalább annyi, amennyit az emberhez méltó élet igényel. Nyugalom? Századunkban, melynek fordu­lóján Krüger apó és Viktória királynő ágyúi dö­rögték a nyitányt, s az orosz-japán, balkán­ és világháború disszonanciái éveken át zavarták a harmóniát, most meg naponkint az egész világ­sajtó óráról-órára módosuló változatban har­sogja a minden pillanatban kitörni készülő há­ború veszedelmét lehet nyugalomról beszélni? Anyagi jólét, biztonság? Bankbukások, pénz­­értéktelenedések, elképzelhetetlen értéktolódások korában lehet biztonságot emlegetni? Hisz min­den változó, bizonytalan. Különben is az anyagi biztonság nem pótolhatatlan érték. Az Úr mon­dotta: — Ne aggódjatok éltetekről, mit egyetek, se testetekről, mibe öltözzetek. Nem több-e az élet az eledelnél, és a test az öltözetnél? Nézzé­tek az ég madarait, hogy nem vetnek, nem arat­nak, sem csűrökbe nem gyűjtenek, és a ti meny­­nyei Atyátok táplálja azokat. Nem értek-e ti töb­bet azoknál? (Máté 6, 25—26.) Máskor meg: — A rókáknak barlangjaik vannak, és az égi ma­daraknak fészkeik, az Emberfiának pedig nincs, ahol fejét lehajtsa. (Lukács, 9. 58.) Az Ember­fia és tanítványai pedig anyagi jólét és bizton­ság hiányában is meghódították a világot. Nemcsak ezek jelentik a bolsevizmus sze­mében a burzsoát, hanem ezekkel egy kalap alá fogja mindazokat az értékeket, amelyek a kul­túra és kereszténység fogalma alá tartoznak. Fe­sz­ítsd meget kiált a lélekre, amely nem gépko­losszusok kitalálásában, hanem eszmények, nagy gondolatok, igazság, szeretet utáni vágyakozás­ban éli ki magát. A szellemre, amely azokért akar lelkesedni, amit ő maga szépnek és jónak tart, amely úgy akarja alakítani a maga belső világát, hogy az leginkább megközelítse a saját ideálját, ami szeme előtt lebeg. Ki akarja gyom­lálni az emberekből a hivatástudatot, amely nem külső kényszerrel, parancsszóval állít a foglal­kozások és munkavállalások őrállomásaira, ha­nem úgy sarjad ki a lélekből, mint a csíra a földből, titokzatosan, megmagyarázhatatlanul és mégis célratörekvőn, öntudatosan. A kultúr­­em­ber béklyója nem a magántulajdon és a hely, ahova száműzik vagy láncolják, hanem szelleme szárnyainak megszegése. A kényszer, hogy csak azt gondolja, amit más enged, csak azért lelke­sedjék, amit más rátukmál, hogy azokkal vállal­jon szellemi közösséget, akiket más elvtársul parancsol. A kultúrember legnagyobb értéke a személyiség. A bolsevizmus előtt ez is burzsoá, aminek pusztulnia kell. Végül leginkább burzsoa mindaz, amit val­lásnak neveznek, s amit a keresztény ember szentnek tart. Tehát első­sorban a sorsokat in­téző felsőbb Hatalom megismerése és elismerése. Szerintük Isten csak ábránd, tükörkép. Ábrán­dos visszatükröződése azoknak a földi hatal­maknak, amelyek a népet, a proletárt igába haj­tották és láncra verték. Ki kell irtani mindenütt mindent, ami vallás. Mit jelent ez? Megfosztani az embert attól az eszmétől, amely évezredeken keresztül az emberiség legnagyobb művészeinek ihletet, legtudósabb gondolkozóinak szárnyakat, legfönségesebb hőseinek ideálokat adott. Millió és millió szenvedőt, beteget és sírót, királyt és koldust egyaránt, kétségbeesésbe taszítani. El­szakítani azokat a szálakat, amelyek a tökélet­lentől a Tökéleteshez, a mulandótól a Halhatat­lanhoz vezetnek. Elvenni az embertől azt, ami emberré teszi. Ne áltassuk magunkat! A bolsevizmus ve­szedelme valóság, amely nemcsak a magántu­lajdont, a nyugalmat és biztonságot fenyegeti, hanem pusztulást hoz a kultúrára, keresztény­ségre, egész szellemi életünkre. A Credo-napoknak csak akkor van értel­mük, ha öntudatosítják ezt a veszedelmet. Ha megismerjük a veszélyt, ha tudatára ébredünk annak, hogy mit veszíthetünk. Ez már ered­­­mény, mert a veszély felismerése találékonnyá tesz. Hogy mi a teendő, azt majd megsúgja az életösztön, s a vezetők szaván keresztül a Gond­viselés. Most csak ébredjünk rá arra, hogy min­denünk veszélyben forog. Ez legyen a Credo-napok egyik legfőbb eredménye és tanulsága. Rózsa József: JÓBARÁT

Next