Jogtudományi Közlöny, 1866

1866-12-03 / 49. szám

zónak legyen hatalma a törvényt áta­lánosan kötelező módon értelmezni­). A törvények változtatása vagy eltör­lése pedig ugyanaz, mi a törvény­hozás. Legyen továbbá átalános, legyen kiható az állam valamennyi lakóira, ki­vétel és különbség nélkül. És itt újra látjuk feltűnni az egyen­lőséget, mint fentebb a jog élvezetében, úgy most a törvény előtt. A vallás, születés, polgári állapot, kell, hogy künn, az előcsarnokban ma­radjanak, s a jogszolgáltatás szenté­lyébe minden ember, mint ember lépjen. Méltánylólag említjük e részben a jelen század érdemeit. A jogegyenlőség már már mindenütt diadalra emelke­dik a kiváltságok századainak hagyo­mányos előitéletein. Tudjuk, a vallás mily éles vonalak­kal alkotott megannyi osztályt a tár­sadalomban, mennyi üldözésnek s el­nyomatásnak lőn okozója a gyűlölet, melylyel ez osztályok egymást tekin­tették. Mint rémes álomképek, vonul­nak el előttünk a szt. Bertalanéj s a harminczéves német háború iszonyai, a vallási türelmetlenség szegény ha­zánkban is, mely első hevében mág­lyára ítélte azokat, kik istent és az üd­vözítőt más falak közt s más szertartá­sok szerint imádták­). A bécsi és linczi béke, az 1791., 1844. és 1848. évi országgyűlések ke­gyeletes törvényei tudva vannak olva­sóink előtt. Még az osztrák polgá­rkönyv is kimondotta, hogy a vallásbeli kü­lönbségnek a magán­jogokra befolyása nincs, — kivéve, ha némely tárgyak­nál, minek a házassági viszonyok, a törvények különösen mást rendel­nek *). Nem kisebb volt a különbség, mit az emberek közt születés, polgári álla­pot, és ezekkel kapcsolatban az előjo­gok alkottak. Mint kétféle házasság gyümölcsei, éltek a kiváltságolt és el­nyomott osztályok, egy családban. A törvény, mint mostoha, csak szülöttei­nek élt, — s míg amazokat anyai keb­lén melengeté, ez utóbbiaknak osz­tályrészül csupán nyomor és megvetés maradt. A természettől szeszélynek kell tar­tanunk, ha némely szülöttet bíborba, másokat rongyba póláz, s ha egyiket, talán nem is mindig a nagyok urain, fényes polczra segíti, s másokat, talán az erények rögös pályáján, lépten kint vezet az ínség örvényébe. A törvényhozásnak mindig hibául rovandó föl, ha ily véletlenből indul ki; érdemül ellenben, ha lerontván a sorompókat, palotában és kunyhóban, bíbor és darócz alatt csak embereket és az emberekben személyeket lát. Ez érdem osztatlanul az újkor é s a kezdeményezés itt is a franczia forra­dalom dicsősége. Az „Assemblée nationale" első te­endői közt véget vetett a hűbérura­lomnak, az uri törvényhatóságnak és kiváltságoknak, s az egyenlő hivatal­képességet törvényileg kimondotta 2), a közteherviselést pedig vagyonarány szerint mindenkire egyaránt kiterjesz­tette 3). 1) 8. §. Szász codex 22 §. *) 1523:54. §. és különösen az 1525: 4. §. 4.: „Lu­therani etiam omnes de regno exstirpentur, et ubi­cunque reperti fuerint, non solum per Ecclesiasticas, verum etiam per Seculares personas libere capian­tur et comburantur." 39. §. Hasonlóan a szász codex 51. §. „Die Verschiedenheit der Religion und des Standes be­gründet in der Regei keine Verschiedenheit der bürg. Rechte." s) Tous les citoyens, sans distinction de nais­sance pourront étre admis a tous les emplois et di­gnités ecclesiastiques, civils et militaires, et nulle profession utile n'emportera dérogeance. (Decr. 4., 6., 7., 8. et 11. Aout — 3 nov. 1789. Art- 11. 3) Tous les contributions et charges publiques, de quelque nature qu1 elles soient, seront supportées proportionellement par tous les citoyens et par tous

Next