Jogtudományi Közlöny, 1867

1867-10-20 / 42. szám

lakosaira kiterjedőleg, — talán viszonyainknak nem elég tekintetbe vételével, mindenesetre nem egészen a várt s óhajtott eredménynyel — behozott váltótörvé­nyeinknek, többnyire az úgynevezett pénzemberek ér­dekében s földbirtokosaink irányában, sikert eszközlő ügyvédeket, hajlandó volt közönségünk nem annyira a népszerűtlen törvények őréül, mint m­egbízóik könyör­telen sáfáraiul tekinteni. Említsem-e, hogy alkotmányunkat s azzal hazai törvényeinket az absolut határon megszüntetvén, tör­vénykezésünket és igazságszolgáltatásunkat majd a provisoriális rendezetlenséggel tette siralmassá, majd idegen s népszerűtlen törvényeivel keltette fel az ellen­szenvet, és azt okozta, hogy a gyűlölt törvények sike­rének meghiúsítása, az ország lakóinak általában ked­vencz törekvésévé lett, és mindezek ügyvédi állapo­tainkra sokképen hátrányosan hatottak vissza. Említsem-e, hogy az osztrák rendszer, mily alá­rendelt s függő állapotba tette az ügyvédet a bírótól; hogy míg egy oldalról ifjainkat, kik magukat a tudo­mányos pályára szentelték, többnemű illetékes pályáról leszorította, más oldalról az ügyvédségre juthatást szer­telenül nehezítette s korlátozta.­­ A rendszer meg­szűntével pedig ismét az ellenkező következett be, s az ügyvédek száma egy uj sereggel szaporodott. Említsem-e, hogy legújabb törvénykezési rendsze­rünk hiányai és fogyatkozásai mily széles és sikamlós tért nyitottak az ügyvédnek az igazságszolgáltatás hát­ráltatására, sőt nem ritkán meghiúsítására. Nem folytatom tovább szemlémet e téren. De any­nyit hiszek bátran mondhatni, hogy nincs hazánk törté­nelmében korszak, melyben annyi tényezők hatottak volna össze az ügyvédség érdekeinek hátrányára és az ügyvédség tekintélye leszállítására, mint ez, melyet mi az ügyvédi kar idősbjei megéltünk ! És e mostoha körülmények annyival sajnosabbak, annyival inkább igénylik figyelmünket s az orvoslási módok keresését, mert ugyane korszakban Európa csak­nem minden művelt államában nevezetes előlépések tör­téntek, valamint a törvénykezés­i igazságszolgáltatás te­rén, úgy különösen az ügyvédi érdekek tekintetében is. Hogy félre ne értessem közbevetőleg megjegyzem,­­ hogy én sem a kormány általi ügyvédi kineveztetésnek,­­ sem az ügyvédek száma megszorításának barátja nem vagyok, elvből sem, de a gyakorlatból merített tapasz­talás nyomán sem.­­ Azon államokban, hol az ügyvéd­kedés ily módja behozva van, az ügyvéd anyagi érdekei kedvezést élveznek, de az ügyvéd függetlensége felfelé teljesen hiányzik, s polgártársai bizalmában csekély mértékben részesül.­­ — Az imént elősorolt állapotunknak természetes kö­vetkezménye aztán az is, hogy sokan, nagyon sokan találkoznak kartársaink közt olyanok, kik az ügyvédség magas hivatásáról megfeledkeznek, kik azt közönsé­ges üzletnek tekintik, és nemes hivatásukkal­ visszaélé­süknek korláta csak ott van, hol őket a büntető igazság boszóló keze elérheti. Ezek fájdalom,valljuk be, az ügy­védi tisztes nevet gyakran beszennyezik és a testület te­kintélyét nagy mérvben aláássák. Nem volt czélom, s nem is volna helye kárhoztató­lag szólani azon törvényekről, melyek az ügyvédi álla­potokra ily kártékony befolyást gyakoroltak, sem vád­lólag szólani egyes ügyvédtársainkról, de igen­is volt czélom bajunk forrására ujjal mutatni, mert azok felis­merése s feltárása nélkül káros állapotunk orvosolható nem volna. Nem hiszem tisztelt kartársak, hogy bárki is azzal vádolhatna, hogy ügyvédi viszonyainkat túlozva sötét színekkel ecseteltem. Léteznek, valóban léteznek e ba­jok. Az ügyvédi érdekek eddigelé hazánkban mind a törvényhozás, mind magunk által, — szerfelett elhanya­goltattak. — E kóros, e senyvesztő állapot régóta nem egy nemesi keblű kartársunk sajgó érzését s aggodal­mát keltette fel!­ és gondjai tárgyává tevé, hogy e ba­jainkon mikép lehessen s kelljen segíteni. És nemcsak nem kétlem, de sokak nyilatkozatai után mondhatom. Az állam-takarékpénztárak s állami biztosító intézetek Angolh­onban. Hogy Nagybrittániának, ha nem is áll a civilseálló élén, mégis, folytonos nemzetgazdászati előhaladása kétségenkívüli, azt bizonyítják lángeszű pénzügyminiszterének,­­ Gladstone­nak legújabb social-állami intézményei. Mig az angol önkormányzat (selfgouvernement) ezelőtt gondosan őrködött a felett, hogy az állam a magány­ipar köré­hez tartozó vállalatokba ne elegyedjék, — míg az egyesült há­rom királyságban ezelőtt államvasutak, állambankok s effélék nem tüzettek s fen nem állottak, — azalatt Gladstone úr leg­újabban nem csak állam-takarékpénztárakkal, hanem mi több még állami életbiztositó s állami élet járadék intézetekkel is lép fel a Parlament előtt, — s a testület akaratlanul sem vonhatja meg tőle ez iránti tetszését, terveinek helyeslését, s azoknak elvbeni elfogadását. Ha egyébiránt Angolhon sajátszerű társadalmi viszo­nyait figyelembe veszszük, úgy ezen az első pillanatra idegen­szerűnek látszó tüneményt könnyen meg fogjuk magyarázhatni. A nagybani műipar s a kiterjedtebb földbirtok Angolhon­ban a születési vagy a pénzaristocratia kezeiben összpontosul, melynek egyúttal a birtokbani kizárólagos uralom van fenn­tartva. E körül tehát önmagától érthetőleg az állam nem ver­senyezhet. A középosztályhoz tartozók is, kik aránylag cseké­lyebb számmal vannak képviselve, segíthetnek még magukon magányipar vállalatok által. Számukra elég számos bankok, biztosító társaságok stb. léteznek. A népesség legszámosabb osztályai azonban, hová tartoznak a munkások, haszonbérlők stb. valamint az uralombani részvéttől, úgy minden a magány­ipar által létesített gazdászati intézmények jótékonyságának élvezetétől csaknem teljesen kizárvák. S még­is eltutasíthatlanul szükségesnek mutatkozott az, miszerint ezen a legszorultabb viszonyokban lévő néposztályunk számára is e tekintetben valamely irányban segíteni kell. E meggyőződést vallotta sajátjának Gladstone, — s miután leg­újabb intézményeinek genesisét röviden kifejtettük, lássuk már most átnézetileg azoknak lényegét is. Intézményei egyikének — az államtakarék-pénztáraknak szervezete a következő: A királyságnak körülbelől 4000 posta hivatalai legkisebb összegekből álló betéteket is elfogadnak, s azokról a betevő fél takarék-könyvében elismervényeket adnak, melyek minden egyes posta­hivatal irányában érvényesek, s a betétek szinte bármelyik posta­hivatalnál eszközölhetők, tekintet nélkül, arra, hogy melyik posta­hivatallal lépett a fél legelső betétele által összeköttetésbe. A betett összegek harmadfél­e kamatoznak, s az állam a betevők adósává válik, felel tehát úgy a tőkéért mint az emlí­tett kamatokért. Valamint a betétel úgy a betett összegeknek vagy azok kamatainak felvétele is bár­melyik posta­hivatalnál történhetik és pedig vasárnapokat kivéve minden nap 10—4 óráig. A felek betéti könyvei (takarékkönyvei) tehát mint fize­tési eszközök a váltólevelek módjára bár­hová elküldhetők s utazások alkalmával is a helyett, hogy az illető egyén a szük­séges készpénz-összegeket magával vinni kénytelen volna, mint utalványok vagy hitellevelek (Creditbrief) használhatók. A betéti jog nem csak egyes phisikai, hanem erkölcsi sze­mélyeket, jótékonysági egyleteket s társaságokat is megillet. Nőszemélyek is eszközölhetnek betéteket önmaguk számára s férjeik igényei ellenében oly módon biztositvák, hogy betéteseik férjeiknek ki nem szolgáltattatnak. Az egyes posta­hivatalok ez ügyben a legnagyobb titok­tartásra kötelezték, és nem érdekelt feleknek sem a betevők

Next