Jogtudományi Közlöny, 1867

1867-08-04 / 31. szám

Második évfolyam. 31. Pest, 1867. augusztus 4. Megjelenik minden vasárnap. Előfizetési dij: Félévre 6 ft., negyedévre 3 ft. o. ért. es^s^G-Tsa-Szerkesztői iroda, Pest, kecskeméti utcza 13. szám, 1. emelet. Kiadóhivatal: Egyetem-utcza 4-dik szám alatt. A kéziratok bérmentve a szerkesztőhöz, a megrendelések a kiadó-hivatalh­oz intézendők, s mellékletül A H. KIR. CURIAI ÍTÉLETEK ÉS HIVATALOS RENDELETEK. Az 1843-ki büntető törvénykönyvi javaslat revi­siójáról. Büszkeséggel hivatkoztunk lapunk előbbi számában azon általános elismerésre, melyben 1843-as büntető törvényjavaslatunk a külföldön részesült; azonban 25 évi szünetelés után e törvényjavaslatnak revisiója annál inkább szükségessé vált, mert az egész munkálat ugy­szólván csak az akkori tudomány szerinti elméletre lön fektetve; most tehát hasznát vehetjük azon mús tapasz­talatoknak, melyek más oly államokban szereztettek, hol hasonló irányzatban törvényjavaslatunknak egyik vagy másik elve már gyakorlativá vált; ezen tapasztalatok pedig fölötte tanulságosak, a­mennyiben azok által ré­szint némely intézmény helyessége bebizonyult, részint pedig ferde jognézetek kiigazítására s hiányok pótlására intenek. Igaz hogy némely alapelv iránt, minthogy az 1843-as törvényjavaslatunk akkori korát jóval túlha­ladta, még most sem jutott a tudomány végmegállapi­táshoz s igy e részben még mindég a vitás elmélet tág körében kell eligazodnunk; e tekintetben azonban úgy hiszszük és nekünk nem szabad szűkkeblűen a veszélyes­nek nyilvánított reformeszméktől irtóznunk, mert ha már az 1843-as törvényhozásunk politikai bölcs belátás­sal a legszabadabb álláspontot foglalta el, úgy reánk nézve lehetetlenné vált a visszaesés súlyos vádja nélkül abból kevesebbet elfogadni. Ha új alkotásról volna szó, akkor szabadságunkban állhatna az újítások iránt aggo­dalommal viseltetni s conservativ tért foglalni; most azonban a javaslaton ezen irányban változtatásokat tenni, még akkor sem volna tanácsos, ha valamely elv a tudo­mány pártállásában a kisebbség véleményét képviselné; nem volna pedig tanácsos azért, mert midőn a kormány maga részéről egy szabadabb javaslattal lép fel, akkor az ellen a conservatismus is reactio. A tudomány és törvényhozás közti viszonylat soká igen vitás kérdés volt, de jelenleg az újabbkori büntető törvénykönyvekből mind­azon tételek kihagyatnak, me­lyek tulajdonképen csak tudományos fejtegetéseket ké­peznek. A tapasztalat ugyanis eléggé bebizonyította mily káros következményeket von maga után valamely jog­nézetnek törvényesítése, hisz gyakran ugyanazon nézet már a legközelebbi időben tévesnek tűnt fel. Az 1843-as büntető törvényjavaslatunk e tekintetben is a legujabb­kori törvénykönyvek felszínén áll, sőt legmerészebb ol­dala ép abban rejlik, hogy az egyszerűsítésnek (nem értve azonban a stylus érthetőségét) oly sokáig ment, hogy a büntetés minimumát sehol sem határozta meg és igy a A római törvényhozás befolyása az egyház­vagyon iránti tulajdonjog­ körül keletkezett eszmékre.1­. I. A római államélet ugy magára a keresztyén egyházra mint annak vagyoni viszonyaira is kétségtelenül lényeges befolyást gyakorolt. Nem akarjuk e helyütt azon összefüggést megismertetni, mely a nyugat római birodalom hanyatlása s a keresztyén ka­tholika egyház és pápai hatalom emelkedése között létezett, sem azon egyes rendeleteket elősorolni, melyek a keresztyén egyháznak, a római államba tett befogadtatása után, vagyon­szerzési, öröködési és egyéb jogokat adtak. Ezúttal csak azon jogeszméket kívánjuk megvitatni, melyek a római törvényhozás befolyása alatt az egyházvagyon iránti tulajdonjog körül kelet­keztek. Azaz vizsgálni akarjuk, hogy a római törvények — me­lyek azért bírnak e tekintetben is fontossággal, mert minden műveltebb népek jogfejlődésére befolyással voltak — kit ismer­tek el az egyházjavak tulajdonosául? Ha összehasonlítjuk a római pogány vallást a keresztyén vallással, ha mindkettőnek különböző alkatidomait és lényegét veszszük tekintetbe, nem fogunk csodálkozni azon, hogy az egy­házjavak iránti tulajdonjogra nézve a keresztyén egyház mo­narchicus szellemétől oly­annyira elütő felfogás nyerhetett helyt a rómaiaknál. Krisztus az egység eszméjét állítván fel főirányadóul egyházában, az első hívek — a vallásalapító eme akaratától áthatva — egy családdá olvadtak össze, s ez az egységes vagyoni eszméket­­ is lehetségesíté. Az Őshitü rómaiaknál ellenben vallásuk az állampolitikának csak egy eszköze,2) több­istenségü volt, s egységgé csak a fejedelemben pontosult össze.3) Volt minden egyes istenségnek saját temploma, szentelt helye, sőt minden tartománynak és városnak a maga külön védistene is, melyeknek mindegyike saját templommal, vagyonnal és papokkal birt, s a kiknek egymáshoz semmi közük sem volt; mert ezen pogány istenségek nem csak külön jogi személyekül tekintettek, hanem a rómaiak mythosi képzelete emberi alakot és sajátságokat is tulajdonita nektek, s elégszer szerepeltetik őket az emberek harczaiban s más fontos ügyeiben, sőt nem ritkán egymással vagy az emberekkel is vita és fondorlatokba merülve. Mutatvány egy a m. k. t. Egyetem által pályakoszoruzott mun­kából. ") A püspök kezeiben volt az összes egyházvagyon, ki annak jöve­delmeiben aránylag az egyház többi szolgáit is részesítette, de valamely plébánosnak — mint jelenleg — bizonyos jószágot adni használatul az őt illető jövedelemrész helyett, tiltva volt. Csak későbben engedtetett meg (C. 61. c. XVI. q. 1. (Symach.­a 502.) C. 32. 35. 36. e. XII. q. 2. (Conc. Agath. a. 506) c. 12. c. XVI. q. 3. (Conc. Aurél. I. a. 511.) *) Liv. I. 19. (Numáról). — Puchta, Einleitung in das Recht der Kirche. Leipz. 1840. 24. 1. — Puchta, Instituzionen. Leipz. 1865. I. K. 104. 1. — Savigny, System des Röm. Recht. II. K. 263. 1. s) Virgil, Aen. III. 80. ,,Rex Annus, rex idem hominum, Phoebique sacerdos." — Cicero, de leg. II. 13. — J. J. Doellinger, Heidenthum und Judenthum, Regensb. 1857.487. és 516. 1.­­ Graz zu Stolberg, Geschichte der Religion Jesu Christi. VI. k. 238. 1. VII. k. 546. 1.

Next