Jogtudományi Közlöny, 1868

1868-08-02 / 31. szám

gyobb részének tanárainknak semmi sem volna pótlandó, egy igen kis résznek csak csekély, és csak néhánynak a kicsinynél nagyobb összlet lenne pótlandó. 12. Ezen rendszer által egyetemünk és más ausz­triai egyetemek közt a kapocs egészen megszakittatnék, s ifjainknak nem volna módjában, jogi pályájukat az ausztr. egyetemnél kezdeni és ott bevégezni. Válasz. Ez csak a különböző körülményeknek kö­vetkezése lenne, semmi esetre azonban azt nem indo­kolhatná, hogy ifjuságunk többségének s hazánknak érdeke feláldoztassék azon nézetnek, hogy egyetemünk rendszerre az ausztr. egyetemek rendszerével minden­ben megegyezzék. S ha lenne e tekintetben módosítás megengedendő, úgy készebb vagyok azt elfogadni, hogy a­ki az ausztr. egyetemeken a 4 évi tanfolyamot elvé­gezné, s ott akár az államvizsgálatokat, akár a szigor­latokat sikeresen letenné, azon bizonyítványok itt is érvényeseknek ismertessenek, s az azokat letevők nálunk is akadálytalanul joggyakorlatra bocsátassanak, csak az ausztr. egyetemek is a mi szigorlatokról, bizonyítvá­nyainkat érvényeseknek ismerjék el. Arra is reá állok, hogy a­kik az ausztr. egyetemeken a két évi jogi tanfo­lyamot meghaladván, ott az illető államvizsgálatot kiállották, a mi egyetemünknél folytathatnák a 3-ik osz­tályú tanfolyamot, s a szigorlatokra bocsátassanak, a joggyakorlatot később pótolhatván. Csak ha ezen tanfo­lyam meghaladta után államvizsgálatot tenni akarná­nak, kénytelenek volnának e miatt valami ausztr. egye­temhez járulni. 13. Minek volna azon tárgyakat kétszer tanítani, t. i. az 1-ső és 3-ik osztályban ? minek kivárni, hogy valaki egyet kétszer tanuljon ? Válasz. Nagyon hibás azon vélemény, miszerint valaki a 3-ik osztályban csak azt fogja tanulni, mit az 1-ső osztályban tanult. Sőt az én véleményem szerint a tanuló a 3-ik osztályban nagyon is sok újat lesz kénytelen tanulni. Így a római jogot, melynek örök igazságait még csak akkor fogja tökéletesen felfogni, ha már a jogélet szö­vevényes voltát, és az emberek jogos érdekeit a gyakor­latból ismeri. Akkor érti meg a jogeszmének fejlődését és a jogtörténelmet. Akkor fogja fel az egyházi jognak befolyását az emberiségre, a jogphilosophiának fontos­ságát és a philosophia egyéb tanaival való összefüggését. Akkor fogja felfogni a történetnek jelentőségét. Mind­ezen tanokat akkor fogja hallgatni a szerint a mint műveltebb jogász akar lenni. Mi pedig az 1-ső osztály­ban már hallott tanokat illeti, azokra nézve meg kell jegyezni, miszerint azok az életben legszükségesebbek. Az 1-ső osztályban tanulnak ifjaink e tanokat a maguk elvi rendszerében, hogy a gyakorlatot megértsék, s abban eligazodhassanak, itt tehát a tanok sem törté­netileg, sem kritikailag, hanem csak dogmatikailag adat­nának elő, a 3-ik osztályban pedig átvennék azokat tudományosan. Itt ismerkednének meg azon nehézsé­gekkel, a­melyeket az l-ső osztályban tanult elvek iránt a tudomány támasztott, s tanulnák azokat tudomány szerint igazolni; némelyeket pedig jobban kifejtve és történetileg meg kritikailag előadva hallanak. Gyámoli­tatnának ebben saját tapasztalás által. Nem tapasztal­juk-e azt, miszerint, ha valamit évek mulva, újra olva­sunk, azt tökéletesebben értjük meg ? Én ez osztály tanításától sokat várok. De arra, hogy az egyetemi hallgatók közt két osztályt kell megkülönböztetnünk, az 1806. évben megjelent Ratio educationis pub.­is utal, mondván a 250. §-ban (268. lapon): „Quod ad universi­tatem adtinet, duplex est in eadem genus Academico­rum; alii scilicet educatione nondum plene terminata studium currunt ordinarium et commune; alii emenso hoc spatio aetatem jam prope virib­ra consecuti scientiis Universitati propriis ultro inhaerent; vei etiam ad exa­mina severiora pro emerenda doctorum laurea semet comparant; concives nihilominus quodamode sunt, atqui ad ipsum Universitatis forum pertinent". 14. E tanrendszer szerint egyetemi tanulóink leg­alább az 1-ső osztályban a szabadságtól egészen meg­fosztatnának, s attól lehet tartani, hogy azok nagy száma a többi birodalmi egyetemekre fog menni, hol ilyen korlátoknak nincs alávetve. Válasz. Az akad. szabadság alatt senki sem értheti azon korlátlanságot, hogy valaki ne tanuljon, hogy e tekintetben szabadságában álljon adott szavát be nem váltani. Miért olvastatnak hát most a kathalógusok ? pedig azok olvasása ezer meg ezer mód által lesz mindég kijátszható, és a tanulók és tanárok közt csak súrlódást fog előidézni. Miért kell most az ifjúnak az u. n. jog­történelmi államvizsgálatot kiállnia, hogy a 3-ik évi tanfolyamra felmehessen ? miért kell neki bizonyos tár­gyakat hallgatni ? Ezt valósággal nem tanulási szabad­ság,­­ csak szabadsággal palástolt kényszer. Jobb tehát azt nem hinni szabadságnak, és czélszerűbb azt való­sággal létesíteni a 3-ik osztályban. Czélirányosabb az 1-ső osztályban a szorgalom szükségét kimondani min­denkire, ki a tudományokat művelni igérte, mert min­denik tartozik adott szavát beváltani, és annak ellenőr­zését a tanárok felügyelete mellett, az ifjúságra magára bizni, mely a maga kebeléből választván meg a becsület birákat, helyesebben tudja megítélni, kik nem tartják meg társaik közül az adott ígéretet. Ez volna nézetem és tapasztalásom szerint a legalkalmasabb mód a felsőbb tanintézeti tanárok állásával meg nem férő ízetlenségek távoltartására, egyszersmind pedig a felsőbb tanintézeti tanulókat a gymnasiumi tanulóktól lényegesen megkü­lönböztetné. Ha valaki nem tűrné társai ítéletét, és el­menne más birod. egyetemekre, azért ugyan kár nem volna, mert ha csak e miatt hagyná el az itteni egyete­met, az más egyetemeken is nem tanulna semmit. BRINTNER JÁNOS, egyetemi tanár: Az irodalmi és művészeti jogok a törvény­hozás terén. .. Több megnevezett közös szerzőknél a szerzői jog is közösnek tekintetik, ha csak különös szerződés által másként nincs határozva. A szerzői jog tartama a halál­utáni időt illetőleg a legtovább éltnek halálától szá­míttatik. Akadémiák, tudós társaságok, egyetemek, tanintéze­tek és az álam­ kiadásai jobbára 30 évig tartó védelmet élveznek a törvényhozás terén, azon megszorítással azonban a gyűjteményes kiadványokra nézve, melyeket az ilynemű munkáknál fogunk említeni. Több dolgozótársak külön dolgozataik, czikkeik hoz­zájárulásával készült munkák, a­mennyiben egy egészet képeznek, pr­o. ismerettár, Conversations-Lexicon, a szerzői jog azt illleti, ki az egyes dolgozatokat egy egészszé alakította. De az egyes dolgozatok szerzőinek szerzői joguk dolgozataikra nézve fenmarad, ha csak arról szerződé­sileg le nem mondottak, de azon megszorítással, hogy szerzőik azokat megjelenésöktől egy év alatt hasonló más munkákban ki nem adhatják. Ily gyűjteményes munkáknál az egybegyűjtönek, kinek neve alatt jelenik meg e gyűjtemény,szerzői jogot tulajdonít a törvényhozás, mivel a munka mint egész csak az ő szellemi működésének és költségeinek szüle­ménye, de csak mint egészre, az egyes czikkek szerzői-

Next