Jogtudományi Közlöny, 1869

1869-03-28 / 13. szám

Negyedik évfolyam. 13. Pest, 1869. márczius 28. JOGTUDOMÁNYI KÖZLÖNY Megjelenik minden vasárnap. Szerkesztői iroda:­­ kéziratok Váczi-utcza Szentkirályi-féle ház, 111. em. bérmentve a szerkesztőhöz eleuzetesi di . . . . . . ' J Kiadó hivatal: a megrendelések f­élevre 6 ft., negyedevre 3 rt. o.­ert.­­ Egyetem-utcza 4-dik szám alatt, a kiadó-hivatalhoz intézendők. a budapesti, nagy­váradi és kassai ügyvédi egyletek közlönye, f'^c^ tv-aA^-^ •^TKSoo Jogi tanintézeteink reformjáról. ,,Multi rixantur saepe de lana caprina." Dr. Bozóky Alajos úrtól e lapok 5-dik számában egy czikk jelent meg, mely az „Ungarischer Lloyd"-nak kevés idővel az előtt közlött és a „Jogtud. Közlöny" ál­tal átvett nézeteit a jogakadémiák és egyetemi jogi ka­runk iránt c­áfolni, vagyis határozottan kijelentett irányzatánál fogva legalább mérsékelni és helyreiga­zítani igyekszik. — Közoktatási állapotaink, kivált jogi tanintézeteink reformjának sürgősségéről elhintett ke­netteljes néhány bevezető mondat után az akadémiák megszüntetésének, illetőleg más alapokon való rendezé­sének kérdésére tér át a szerző, azoknak jelenlegi szá­mukban minden vallásfelekezeti collegiumostól együtt meghagyhatása mellett, s igy az Ung. Ll. ajánlotta eltö­röltetések ellen nyilatkozván, az akadémiák jelenlegi szervezetét és kórállapotait is, mintha valamely darázs­fészekben kotorászna, csak kíméletes gyengédséggel érintvén. A czikkének végén pedig a közoktatási minisz­ter úr ő excellentiájának tapintatát és erélyét apos­trophálva, és a legrövidebb időbeni „gyökeres orvoslás"­) biztos reményében a már-már beköszöntő jobb jövő haj­nalodását örömtelien üdvözölve, irigylendő önmega­dással és lelki nyugalommal jól megoldott feladatának tudatába vonul vissza a szép törekvésü fiatal tanár. Minő véleményben lehet e sorok írója az itt szembe állított ellenkező két nézet iránt, körülbelől megsejtheti az a czikk elejére kitűzött jeligéből. — E czikkem meg­írására mégis nem a vitatott kérdések körüli teljesen eltérő nézeteim indítottak, mert jól tudom, hogy a­kik az akadémiák hiányairól írunk, az ez idő szerinti viszo­nyok között aligha lesz szavunk azoknak megszünteté­sében , a­kik pedig ez utóbbiba annak idején majd befoly­nak, azok mostanába nem igen írnak róla. Szóval, jól tudom én azt, hogy e kérdésről vitatkozni a jelenben semmi praktikus haszonnal nem jár. Mégis ösztönözött egy legújabban felmerült jelenség e soraim megírására, miután elgondolkozva e jelenség felett, arra a meggyő­ződésre jutottam, hogy iskolaügyeink czélszerű állandó rendezését különösen pedig jogi tanintézeteink „gyöke­res" reformját közel­jövőben várni, ki a ábrándozás. Egy idő óta a lapokban, kivált a bécsi sajtóban fel­tűnően sütni, a közoktatási miniszter úr ellen intézett megtámadásokat lehet olvasni, melyeknek veleje abba foglalható össze, hogy az iskolák jobb karba helyezése Magyarországon egyedül csak bi. Eötvösön múlik, ki a milyen nagy bölcsész és parlamentáris kapacitás, épen oly tájékozatlan és tehetetlen a gyakorlati téren , s hogy ő tulajdonképen — sít venia verbo — csak amolyan pictus masculus holmi clericalis érdekek szolgálatában, melyek ellen valamit tenni vagy nem bír, vagy nem me­részkedik. — Ilyen boszantó vádaskodás ellen felszólalni s tiltakozni, ugy hiszem nemcsak a nemzeti becsület, de az egyszerű megvesztegetetlen igazság érzete is kötelez minket, s kötelezne még akkor is, ha az ilyen képtelen­ségek c­áfolata nem volna is olyan könnyű, mint a­mi­lyen az valósággal. Ezzel azonban nem azt akarom mondani, hogy a mondott ráfogások ellen soraim szol­gáljanak védelmül, jól érezvén gyarlóságomat, s tudván azt, hogy vesztve volna az az ügy, melynek nálamnál jobb védője nem akadna. A tények hatalmában fekszik a legjobb c­áfolat, mely hatalom ellen a leghatalmasabb minisztériumnak is hasztalan minden erőlködése. A­mit e hazában a tanügy terén mulasztottak, s jövőben is mulasztani fognak, az kizárólag az egész nemzet jelle­mének és szokásainak, a tudományok iránti fogékony­sága kisebb fokának, visszás és viszontagságos multunk s végre jelenlegi politikai és társadalmi állapotaink ro­vására megyen; s miután ezeket rögtön megváltoztatni a legnagyobb lángész sem képes, azért mint mondtam, a jövőre nézve sincs valami vérmes reményem. — ítélje meg az olvasó az itt következő észleletek és tényállapo­tok nyomán, az ilyen pessim­istikus felfogásra mennyire vagyok jogosítva vagy sem. Valamelyik nagyhírű státusférfi­ vagy politikus — nem tudora hamarjában, milyen égalj alatt történt, — azt mondta egykoron, hogy minden nemzetnek és or­szágnak olyan kormánya van, minőt megérdemel; ve­szedelmes és kétségbeejtő egy tan, mely épen azért nem is lehet igaz. De már sokkal közelebb járna az igazság­hoz, a­ki azt állítaná, hogy a nemzetnek olyan iskoláik vannak, a­milyeneket értelmi tehetségek és szellemi munkásságuk által kiérdemeltek maguknak. Annyi pe­dig mindenesetre bizonyos, hogy a tanügy állapota leg­inkább attól függ, milyen fontosságot tulajdonít neki a nemzet maga. Ez határozza meg aztán, milyen helyet foglal az iskola az állam és társadalmi élet szervezett intézményei sorában, minő helyzete és állása van a ta­nítói osztálynak. Az iskola az erkölcsi és értelmi ténye­zők alkotmánya. Nálunk az oktatásügy mindig az állam- és egyház­kormányzat egyik mellékes ága volt; hogy nagy gondot nem fordítottak rá soha, azt bebizonyítani, — kevés fénypontok gyanánt kiemelkedő rövid időszakot kivéve,— nem volna nehéz történetbavári probléma; sociális je­lentősége nem volt a legújabb időkig soha.­­ A nemzet, minthogy összes törekvése s tevékenysége a nagy poli­tikai kérdések körül pontosult össze, még nem talált időt és alkalmat arra, hogy a tanügyi érdekek és igényletek iránt is kellő tájékozottságot­ szerezhessen, az e téren reánk várakozó munkának nagyságát tökéletesen felis­merje,és a halasztatlan javítás szükségét belássa.Hiszen az a politikai nagy párt, mely magát a mostani kor- '­ Hosszú idő óta folyvást benne vagyunk a ,,gyökeres " gyógy­kezelésben. Mikor lábbadunk ivár­nit ?

Next