Jogtudományi Közlöny, 1869

1869-09-12 / 37. szám

Negyedik évfolyam. 33. Pest, 1869. szeptember 14. JOGTUDOMÁNYI KÖZPONT Megjelenik minden vasárnap. Előfizetők! dij: Félévre 6 ft., negyedévre 3 ft. o. ért. Szerkesztői iroda: Váczi-utcza Szentkirályi-féle ház, III. em. Kiadó-hivatal: Egyetem-utcza 4-dik szám alatt. CV-OjísQ—13-A kéziratok bérmentve a szerkesztőhöz, a megrendelések a kiadó­ hivatalhoz intézendők. a budapesti, nagy­váradi és kassai ügyvédi egyletek közlönye. Észrevételek „a büntetőtörvényre és gyakorlatra vonatkozó némely intézkedésről" szóló törvényjavaslatra. A „Jogt. Közt." 1. évi 29-ik számában ,,a büntető­törvényre és gyakorlatra vonatkozó némely intézkedés­ről" szóló törvényjavaslat közöltetvén, az arra teendő elvi és tárgylagos észrevételekre kérem a t. olvasó be­cses figyelmét. A 15. §-ból álló törvényjavaslatot átalánosan tekintve, mint munkát, nagyon felületesnek találtam, noha köztudomású, hogy a magyar törvényhozásnak a tár­gyak és cselek­mények elméleti meghatározása egyik leg­gyengébb oldala, míg ellenben az osztrák törvénynek egy évtizednél további hatálya,azon hatást hagyta mai napig a jogászok észjárásában, hogy az ilyen elméleti megha­tározás szükséggé vált; most már tehát nem mellőzhe­tő­k azon tények és eseteknek törvényszerinti meghatá­rozásai, melyek törvényes fenyítéket vonnak maguk után. Ez pedig annál szükségesebb, mert az egész törvényja­vaslat nem magyar jogi szellemű, hanem a magyar jog­élet felfogásától elütő. A felületességet tanúsítja a tj. 14-ik §-a is, hol az mondatik, hogy ,,az ezen törvénynyel ellenkező törvé­nyek és érvényben lévő szabályok eltöröltetnek." Ez nagyon könnyen van mondva, de a közéletre és gyakor­latra ez nem elégséges. A törvényhozónak kötelessége kivált ily felületes munkálat után legalább azon tételes törvényt és re­ndszabályt idézni, a­mely eltöröltetik. Ezt kívánja a birák és közönség tájékozása nehogy vala­mely törvény érvénye és hatálya a birák felfogásától függjön, mint azt az osztrák törvénykezéskor tapasztal­tuk s a pénzügyi szabályokban sajnálatunkra mai nap is látjuk. A törvényjavaslat másik átalános hibája az, hogy ötféle oly külön tárgyat halmoz össze, melyek mindenike elég fontos, hogy külön törvényczikket képezzen. Ez pe­dig annál szükségesebb, mert rendszeres bűnügyi rend­tartásunk még nincsen. Igaz ugyan, hogy vannak törvény­eink, melyek több­félét összehalmoznak, mint az 1840. évi IX-ik tcz. és az orsz. kir. értekezlet, de ez a jelenlegi codificationalis bi­zottmányt nem jogosítja hasonló eljárásra s nem menti fel azon kötelessége alól, hogy tisztán, rendszeresen és a jogtudomány színvonala és korszellem kívánalma sze­rint dolgozzék. A törvényjavaslat harmadik átalános hibája, a­mely a munka felületességét feltünteti az, hogy — ha már egy cumulatív ideiglenes törvény vagy rendszabály akar lenni — mind azt nem vette sorba, a­mi a bűnügyi téren égető szükség, és a­mit a kodificatió előtt szabályozni elkerülh­etlen leend. Mert ha csak az o. b. értekezlet té­teleit is veszszük tekintetbe, ott oly elvek vannak felem­lítve, melyeknek mielőbbi törvényesítése a korszellem kiáltó szózata. Az orsz. kir. értekezlet nem lévén szentesített tör­vény, az abban foglalt sarkalatos és nagy horderejű jog­elvek a kérdésben forgó törvényjavaslatba egyáltalában felveendők lettek volna. Ilyen sarkalatos elv az o. b. é. II. r. 2. és 3.§§-aiban, hogy a nem-nemes a nemeshez emeltetett. Igaz ugyan, hogy a régi politikai jogkülönbség fel­említése nem tartozik szorosan a codificatio szövegezésé­hez, de zilált jogállapotunkban egy amolyan ideiglenes törvénynél nagy fény­t vet a biró és közönség mihez tar­tására, a jogegyenlőség elvének és a jog minőségének szentesítésére, ha a törvény tisztán rendelkezik, hisz épen ezen elvnek mellőzése szülte a magyar bűnügyi és polgári jogszolgáltatásban a sok anomáliát; ezen mellő­zés a legtöbb panasz kútforrása s a par­duros garázdál­kodás föbányája. Jelenleg a magyar ember az 1848-iki törvény­hozás által tételesen nyert jogait úgyszólván csak ököljogilag érvényesítheti. Ököljogilag mondom, mert az, a ki a pandúrokkal ss vármegye uraival tettle­gesen szembe nem száll, a hajdani paraszt törvény szerint veretik, kínoztatik; a­míg az előtt, a ki velek szemben fenyegetőzik és tettleg mutatja hogy a nemes ember, az előtt a mindenható esküdt úr is megretirál. A­mi ezen elv mellőzésének legsajnosabb következ­ménye, az, hogy jövőre is, a királyi és hétszemélyes táblák úgy mint eddig különböző fájdalom és becstelen­ségi dijakat és bírságokat, fognak ítélni. A sok erősza­koskodás mellett tudtommal még senkinek sem jutott eszébe hatalm­askodási pert indítani, s az 1848. évi tör­vényhozás által nyert jogait az embertelen hatósági kö­zegek ellen érvényesíteni. Ide vonatkozik még az o. b. é. II. r. 8. §-a is, a­hol a kínzás az 1790/1. évi 42. tcz-re hivatkozólag tiltatik. Valóban szomorú iróniája egy irott törvénynyel biró államnak, hazánk jelenlegi állapota, hol a kínzás oly divatban van, s a codif. bizottmány nem tartja szükségesnek ezt is egy világos és hathatós sanctióval ellátni. Véleményem szerint a megyei nemességnek mostani bassáskodása idejében ezen hathatós sanctió a sére­lme­zett javára épen az eltöröltetni szándékok­ még pedig a nagyobb nemesi vérdíjban rejlenek, mihelyt t. i. a kínzás és testi bántalmazás tényálladéka bebizonyult, önmagá­tól értetvén, hogy a további eljárás az illető hatóság dolga a bírói hivatalnokok felelőségéről szóló törvény rendeletei szerint. De lássuk most a törvényjavaslatot részletesen. A törvényjavaslat első hat §-a a testi fenyiték és bilincs alkalmazása eltörléséről szól, fentartván az igaz­ságügyi miniszternek a bilincsnek mint fegyelmi és meg-

Next