Jogtudományi Közlöny, 1870

1870-11-08 / 45. szám

A dolgok ily állása mellett a törvényhozás legfőbb feladata a jogszolgáltatás érdekében más művelt álla­mokban a legfényesebb sikerrel felhasznált minden eszközt a személy- és vagyoni hitel szilárdítására al­kalmazásba hozni, s hogy erre nézve a közjegyzőség intézménye kiváló tényezőül szolgál, véleményünk sze­rint nem szorul további bizonyításra. Áttérünk már most a Ilik pontra. Váljon a velünk közlött javaslat részleteiben meg­felel-e hazánk kereskedelmi és közgazdasági viszonyainak ? A javaslat részletes intézkedéseit illetőleg, van szerencsénk álláspontunkból a következőket megje­gyezni : A 26. §. 1. számához. A reál­hitel kétségtelenül az állam közgadasági és pénzügyi regenerátiójának sarkpontjává vált. Mert mi lehet jótékonyabb hatással reá, mint egy helyesen be­rendezett, és jól vezetett telekkönyv, és ki­vonhatja kétségbe az állam azon jogát, használatának feltételeit megszabni. Ha Bajorország jelzálogi intézményének, — mely közelismerés szerint jelesen van berendezve — és a reál­hitel védelmére átalában a jegyzői kényszert be­hozta, mennél több oka van akkor a magyar törvény­hozásnak, hogy azt telekkönyvi rendszerünk és ennél­fogva a reál­hitel védelmére életbeléptesse. Ezen rend­szabály a telekkönyvekhez a bizalmat megszilárdítaná, és azért a 26. §. 1. számában foglalt rendelkezésnél to­vább megyünk, és azt indítványozzuk, hogy valamely ingatlan tárgy iránti dologbani jog csak közjegyzői ok­mány alapján legyen a telekkönyvbe bekebelezhető, természetesen kivételével azon okmányoknak, melyek valamely közhatóság által állítottak ki. Ezen intézkedés nemcsak az ily ügyleteknél szük­séges jogbiztonság által magában véve, hanem különö­sen a nyilvános könyvek lehető legnagyobb hitelessé­gének megállapítására való tekintet által is igazoltatnék , mivel az, úgy az aláírások valódisága, a keltezés he­lyességére, mint különösen arra nézve is garanciát nyújtandana, hogy az illető okmány a kibocsátók igaz akaratának kifejezését tartalmazza, és a törvényes szab­ványok tekintetbe vételével kiállíttatott. A 26. §. 3. számához. Ezen kikezdés szabatosabban és ekkép volna szö­vegezendő, illetőleg kiegészítendő: „Házastársak között kötött adás-vevési, csere, élet­járadéki és kölcsönszerződések és adósság-elvállalások." Házasfelek közti szerződéseknél átalában, tehát nem egyedül kölcsön adós-levelek kibocsátásánál és adósság-elvállalásoknál könnyebben jöhetnek létre har­madik személyek (p. n. hitelezők) kijátszására és kárára színleges ügyletek, sőt csalások, minek folytán igazolt­nak véljük az érintett § 3. szám alatti pont kiterjesz­tését a felsorolt és a házastársak közt kötendő szer­ződésekre is. A 28. §-hoz. A közjegyzők feladatával és állásával kétségtelenül össze nem fér magán­okmányok szer­kesztésének megen­gedése, és azért csak helyeselhetjük a 28. §-ban foglalt azon határozatot, hogy a jegyzőknek magánokiratok felvétele megtiltatik, mert valamint egyrészről magán­okmányok szerkesztése már magában véve a közjegy­zőség fogalmával ellenkezik, úgy másrészről köztudo­mású és Magyarországban szerzett tapasztalatok folytán bebizonyított tény, hogy a volt cs. k. jegyzők közjegyzői okmányokat csakis a felek világos és határozott kívána­tára vettek fel. A 36. §-hoz. Egyike a legalkalmatlanabb és a feleknek költséget okozó alakiság, a tanuk meghívása. Ezt felismerték a javaslat szerkesztői is, azon elvet állítván fel, hogy okmányok felvételénél rendszerint tanuk jelenléte nem szükséges. Oly okmányoknál, melyekre nézve a törvény tanuk jelenlétét követeli, vagy a felek egyike azok meghívását kívánja, annyiban lehetne könnyíteni, hogy a jegyzők segédei is tanukul hivathatnának. A jegyző által megkeresett, vagy díj mellett alkalmazott tanuk rendszerint alkalmasaknak tartatnak, noha azok az előre való megalkuvás által egyes esetekben könnyen indíttathatnak arra, hogy a tanuskodástóli kizárás okát elhallgassák. Miért nem lehetnének tanuk az említett segédek, kiknek speciális képességéről a jegyző sokkal könnyebben szerezhet magának tudomást, és oly jól, sőt még jobban, mint idegenek? A VI. fejezethez. Szabatosan szerkesztvék a fejezet határozatai, me­lyeknek gyakorlati hasznavehetősége a legrövidebb idő alatt be fog bizonyulni. Fölötte czélszerűnek tartjuk azon rendelkezést, hogy a jegyző hivatalból köteles az okmányt, melyben a bekebelezendő jog amúgy is pon­tosan van kijelölve, a telekkönyvi hivatallal kérvény nélkül csak jegyzék mellett bejegyzés czéljából átküldeni és egyúttal a bekebelezési végzés tervezetét előterjeszteni. Ez által a felekre nézve a költségek kevesbítetnének és a telekkönyvi kezelés is jelentékenyen egyszerű­sít­tetik, mely körülmény a telekkönyvi ügyek gyors elintézését eredményezendő A 69. §-hoz. Ezen §-ban foglalt azon intézkedést, hogy a köz­jegyzői okmányok bizonyos feltételek alatt egyszersmind végrehajtható okmányok, csak örömmel üdvözölhetjük , miután a végrehajthatóság egyik folyománya a hiteles­ségnek és egyszersmind egy további átalánosan elis­mert jogszükségletet kielégítene. A közjegyzői okmányok végrehajthatóságának jó­tékony befolyása a hitel emelésére és szilárdítására fényesen bizonyult be ott, hol ezen intézmény létesít­tetett és nem ismerünk államot, hol ezen okmányok végrehajthatósága egyszer behozva, ismét megszüntet­­tetett volna. E körülmény legjobb védője ezen ok­mányok végrehajthatóságának. Ily erejű okmányok behozatala által tehát mind telekkönyvi intézményünk, mely a reál­hitel nélkülöz­hetlen alapja, meg fog erősbülni, mind a személyes hitel jelentékenyen emelkedni, minek folytán a beru­házást kereső tőkének nagy százaléka hátat fordítand a sokszorta veszélyes üzérpapíroknak és a productiv munka támogatásához járuland. A VIII. fejezethez. Ha e fejezetnél tovább időzünk, mint az előbbiek­nél és azt behatóbban tárgyaljuk, szolgáljon okul azon körülmény, hogy a jegyzőnek épen e fejezetben törvé­nyesen szabályozandó némely teendői, mint: másolatok láttamozása, aláírások hitelesítése, okmányok bemutatási időpontjának bizony­lása, nyilatkozatok tudatása, váltó-óvások, és tények tanúsítása közelről érintik a kereskedelmi és forgalmi viszo­nyokat és épen azért kívánatosnak látszik, hogy a tör­vényes intézkedések olyanok legyenek, hogy a tanúsí­tás egyrészt ünnepélyességéből ki ne vetkőztessék, e­­z e tekintetben okvetlenül szükséges alakiságok meg.

Next