Jogtudományi Közlöny, 1871

1871-05-23 / 21. szám

,.A római népszavazás (plebiscitum) esetéről csupán az kell megjegyezni, hogy nem tartozik a kérdés határai közé. Az ókor plebiscituma a plebs határozata volt, szemben a senatuséval, s a plebs nem a nemzet volt, hanem csupán Rómának s közvetlen szomszédságának nem patrícius népsége. Az újkori népszavazás (plebiscite) kizárólag franczia Bonaparte-féle újítás. Jelenleg kétféle plebiscite létezik. Az egyik ama népszavazás, a­mely által azon látszat idéztetik elő, mintha valamely nemzet saját belső s nemzeti ügyeit átalános szavazás által szabályozná. A francziáknak két „plebiscite"­jük volt a hírhedt tizennyolczadik Brumaire (1799. november 9.) óta. III. Napóleon e hét népszavazás közül hármat nyert, — az egyik 1851-ben a köztársaság elleni lázadását szentesíté, a másik a császári koronát ruházta reá, s a harmadik, épen taval a lehető legnagyobb bizalmat fejezte ki hozzá s a Bonaparte család uralmának szükségét hirdeté. Ez kevés, igen kevés héttel történt mielőtt ugyanazon nemzet, mint a köztársaságot helybenhagyó tüntettenk fel. A plebiscit az újkori franczia közjogban határozatot vagy rendeletet jelent, melyet állítólag a nemzet átalán, £tZ£lZ­m­íl­­ huszonegy éven felüli francziák szavazattöbbsége elfogad. E népszavazások jó eszközül szolgálnak idő szerint, de kiválólag hitelt nélkülözők, a­mit mindenki, aki a választásban jártas, belát, ha meggondolja, hogy e népszavazásoknál csakis igennel vagy nemmel lehet szavazni; hogy sem a megvitatás, sem gyűlések, sem pártalakulatok meg nem engedtetnek, s hogy az állam főnökének a szavazás előtt és után kezében van a sereg, min­d­en hivatal, az összes közigazgatás, s az egész választási szer­vezet. Ezt megfontolva, mivé válik a „Nép választotta"? a­mennyiben a történetből ítélhetni, el kell ismerni, hogy az új­kori plebiscit nagyon is valótlan s üres, s ennek okát könnyen felfedezhetni. A most állását vesztett császárnak legfőbb kíván­sága volt úgynevezett democratikus absolutismusát, mint nem­zeti elhatározás következményét a kiválólag azon alapulót hir­detni. Hivatalos irályul elfogadta: ,,Mi, Napoleon, az Isten kegyéből s a nemzeti akarattól francziák császára." Első Napo­leon magát az Isten kegyéből s Francziaország alkotmányá­ból czimezte császárnak. Az utolsó plebiscitben a császár még egy pótlékot ragasztott a bizalmat illetőleg, melylyel a nemzet a Bonaparték s dynastiájuk szükségszerű tartamához viselte­tik. Hét milliomon felül szavaztak igennel, s mégis négy hónapnál kevéssel utóbb az egész Bonaparte császárság plebis­citumostól a mindenestül összeomlott, mint valamely magánálló rothadt gerendás hegyi lak kissé rohamos szélben. A császár­ság, a systéme, a mint első Napoleon nevezni szerette, össze­tört. S az omlás belől kezdődött. Össze kell azt Poroszor­szággal hasonlítani, mely 1807-ben kimerittetett, leveretett, szinte megsemmisittetett, s mégis hat évnél kevesebb idő alatt az öt európai nagyhatalom egyikévé vált. Ha a sereg, s egy polgári ügyekben gyakorlatlan s az önkormányzathoz nem szo­kott nép összes kormányzata s kivált a választási eljárás egész kezelése korlátlan hatalmú egyén kezébe adatik, különös em­ber, ha a szélkakast nem tudja arra fordítani a merre neki kívánatos. A­mi a nemzetközi népszavazásokat illeti, a­melyek által bizonyos terület népessége elhatározza váljon eléjek állított két kormány közt az egyikhez vagy a másikhoz kérvén tar­tozni, az újkori történetben három van. Velencze s egészen napjainkban Róma esete, már eldöntött feltételek voltak és csak pro forma történtek. Feltéve, hogy az egyik vagy másik máskép sikerült volna, mi történik vala? Ugyan-e kér­dés merül fel Savoyát és Nizzát illetőleg. Megengedte volna-e szépen Napoleon, hogy Garibaldi honfitársai olaszok s Savoya e savoyi házé maradjanak ha a szavazás a Bonaparték ellen for­dult volna? De elővigyázat használtatott, hogy ez meg ne tör­ténhessék. Mennél többet hallunk a szavazás részleteiről, a­melylyel Savoya és Nizza Francziaországhoz csatoltattak, an­nál keservesebben sajnálhatja az emberbarát az ellentmondást a szabadelvű alak s egy ily körülmények közötti népszavazás lényeges illiberalismusa között. Ez csúfolódássá és keserű tré­fává válik. Ez békés átengedés volt. A­mi a hódításokat illeti, Francziaország, a feltámasztott plebiscitnek, legalább névleg, szerzője, soha sem kérdezte az általa meghódított területek népét, váljon francziává akar-e válni, ellenkezőleg ismételve rendelkezett idegen földről s népről szerződéseiben más hatal­makkal, a­mint a Benedetti alkudozásokban is javasolta. Mi, amerikaiak, ötször kiterjesztettük területünket. Texas csatlakozása függetlennek tekintett állam szerződésszerű fel­vétele volt az Egyesült­ Államokba. De California hódítással szereztetett. Miután Mexikót legyőztük, felső California áten­ge­ítetett nekünk, és senki soha népszavazást nem követett, melylvel a Californiaiak készségüket fejezték ki az Egyesült­ Áll­amok polgáraivá válni, vagy ellenkezőleg, vagy népszava­zást a megmaradt mexikóiaktól, melylyel készségüket fejezték volna ki felső Californiától megválni. A dolog logikája, úgy látszik, ez utóbbit épen ugy megkívánná, mint az előbbi fel­tételt. Később, Új-Mexikó puszta adás-vevéssel szereztetett. Senki sem gondolt szavazásra az új-mexikóiak részéről, váljon amerikaiak kívántak-e lenni vagy sem. A legfontosabb ameri­kai eset azonban a louisianai­ Louisianának szinte határtalan területe vétellel szereztetett. Napoleon adta át 1803-ban 15.000,000 dollárért (30.000,000 forintért), s az elnök, aki minden amerikai elnökök közt leginkább hajlott a franczia demokratikus eszmék felé, saját elismerése szerint, áthágta az alkotmányt, hogy a Mississippi egész völgyét s torkolatát meg­nyerje, mint helyesen szükségesnek tartott az Egyesült­ Álla­mok fejlődésére. S váljon megkérdeztetett-e Louisiana lakosai, akkori franczia polgárok közt csak egyetlen egy is, hogy hova­tartozásának átruházása iránt nézetét kifejtse? vagy ellenkező­nek találtatott-e Francziaország s első consulának becsületé­vel, hogy századnál régibb franczia terület más hatalomnak átengedtessék ? Midőn az amerikai kormány 1821-ben júniusban Jackson tábornokot utasította, hogy a Spanyolországgal kötött szerző­dés szerint Floridát birtokba vegye, Floridának semmi spa­nyol, sem más lakosa nem kérdeztetett a tartomány átengedése iránt szavazatáért. De van az amerikai történetben még egy nevezetes adat az alattvalói kötelék áttéte iránt, minden népszavazat nélkül. Az 1790. évben, az amerikai politikának viszonylag klas­sikai korában, kevéssel az alkotmány elfogadása után, Virginia és Maryland államoknak, azaz: szabad polgárokkal és saját törvényekkel bíró területek egy része a két állam törvény­hozói testülete által az Egyesült­ Államoknak átadattak, a­nél­kül, hogy egy hang is emeltetett volna a közjog alapelvei nevében az átengedett területeken lakó népség részére szavaza­tot kérni, hogy váljon ők, vagyis inkább többségük, — azoknak többsége a kik épen akkor éltek a huszonegy éven felül voltak — ily változásba beleegyeznek-e. S minő változás volt ez! *) Nem mult még el tíz esztendő, mióta elődeink igen kétes forra­dalomba szállottak, mivel az angolok megtagadták volt az amerikai gyarmatoktól a Magna Charta elvét, hogy az adóz­tatás a megadóztatottak beleegyezésével együtt jár, s itt szá­mos szabad ember a szabadság ezen becses jogaitól megfoszta­tott a nélkül, hogy bárki által kérdeztettek volna. Részletesen kutattam az ügyet, s puszta tényül kitűnt, hogy 1788-ban deczemberben Maryland, és 1789-ben deczemberben Virginia állama bizonyos területet átadtak a nemzeti kormánynak; s hogy 1790. július 16-án az Egyesült­ Államok elnöke a tör­vényt szentesítette, melylyel a két állam részei elfogadtattak Columbia területének megalkotására, s hogy ezzel be volt fe­jezve az egész ügy. A tényről szólok, nem igazságos voltáról, egyszerűen hogy kimutassam, hogy 1790 férfiai nem hitték, hogy a politikai „status" változtatása minden esetben a nép úgynevezett beleegyezését igényli, mely pusztán a többségnek gyakran csak látszólagos beleegyezését teszi. Ez bizonyítja továbbá, hogy azok a­kik azt hiszik, hogy a szükséges népszava­zás­­tana kizárólag amerikai, tévednek. Úgy hiszem, kimutat­tam, hogy épenséggel nem amerikai. Ennyit az amerikai gyakorlatról é­­s az annexatióknak úgyszólván egész történetéről. A nemzetközi jogra nem hivat­kozhatni a népszavazás érdekében annexatiók esetében, mert ily szabály vagy szokás nem létezik. Számos , talán leg­több esetben, a plebiscit lehetetlen, semmi esetre sem megbíz­ható, sem nem lehet ily annexatiói népszavazást magasabb bölcseleti szempontból helyeselni. Terület-átengedésre vonat­kozó népszavazás, az alattvalóság változtatásának kérdését illetőleg, a legelemibb, egyszerűbb kérdés, mely tulhat az illető ország megállapodott jogán, s erre felmerül a kétely, ki ha- x) A párisi békekötésben is 1856-ban Bessarábia egy része Oroszországtól elvétetvén, a nép beleegyezése ki nem kéretett. (A közlő jegyzete.) Columbia területe, a központi kormány székhelye, nem bir oly önkormányzattal, mint a többi államok. (A közlő jegyzete.) x) Ellenkezésben van a népszavazás elvével a híres ame­rikai Monroe-ban is, miszerint európai hatalom Amerikában ne­m terjeszkedhesnek. (A közlő jegyzete.)

Next