Jogtudományi Közlöny, 1872

1872-05-28 / 22. szám

Hetedik évfolyam. 22. Pest, 1872. május. 28. • fa JOGTUDOMÁNYI KÖZLÖNY a nagy-váradi, kassai és kolozsvári ügyvédi egyletek közlönye Megjelenik minden kedden, a „magy. jogászgyülés" tartama alatt naponként. Ki­tizeted­ di.1: 9 Félévre 6 ft., negyedévre 3 ft. o. ért. szerkesztői iroda: Üllői-ut­l­só szám, II. emelet. Kiadó-h­ivatal: Egyetem-utcza 4-dik szám alatt. A kéziratok bérmentve a szerkesztőhöz, a megrendelések a kiadó-hivatalhoz intézendők. '-^VStr . TARTALOM: A magánjogi codificatióról. Dr. Kientmeister Antal, pozs. kir. jogakad. tan. A hereditás lacens jogi természete. Dr. Farkas Lajos n.­szebeni kir. jogakad. ny. tanártól. — A váltójogi mulasztás és elévülés közti különbség, és a jogvezetés e két nemének joghatálya. — Jogirodalom. — Dr. Korbuly Imre, pozs. kir. jogakad. ny. rendes tan. — Különfélék. MELLÉKLET: Curiai határozatok. A illagánjogi codificatióról. (Folytatás.) Milyen fontossága van az átalános elméleti ismere­teknek rendszeres törvénykönyv birtokában levő orszá­gokban is, mennyire függ a codificált jog gyakorlati alkalmazásának minden sikere az iskolában és iskolán kívül szerzett elméleti tudomány alaposságától, tehát az irodalom és tanszék jelességétől; arra nézve legtöbbet épen azoktól tanulhatunk, a­kik századunkban úgy a jogtudománynak atalán, mint a codificatiónak különös­ben is elismert legnagyobb mesterei: a németektől. A poroszoknál sok évig érvényben állott már a Landrecht, a törvényszékek a szerint ítéltek, de — mirabile dictu — egyetlen egy németországi , s különösen magán a berlini egyetemen sem tartottak abból felolvasást, sem tanszék nem létezett számára. — Igen helyes, czél- és okszerű eljárás is volt ez, akármint csodálkozzunk is rajta. Mi újat fogott volna tanulhatni a jogászi pályára készülő növendék a törvénykönyvből, a­mit nem nyújthattak legalább is épen oly jól a tudós előadások, a jogtan részletes kifejtését tartalmazó tan­könyvek?! Ez az eljárás némileg ama hirhedt török hadvezér tettére emlékeztet ugyan, ki az alexandriai könyvtárt katonáival porrá égettette; mert, ugy mondá, abban a sok könyvben vagy ugyanaz van,a­mi a koránban, s ekkor mind fölösleges, vagy más valami van benne, s akkor kárhozatra való. Mindazonáltal a porosz iskola­férfiak akkori gondolkozása nemcsak logikai, hanem gyakorlati hatásaiban a német tudományra nagyon üd­vös is volt . Landrecht oly iszonyú munkaáldozattal és csak a németektől kitelhető alapossággal kidolgozott egy törvénykönyv, hogy e részben a mai napon létező vagy ezelőtt akárhol létezett törvénykönyvek egyikét sem lehet vele hasonlatba tenni. Erről, hogy többet ne mond­junk, bizonyságot tesz az a körülmény, hogy a római corpus juris tüzetes és nagy gonddal készült kivonatá­ból előállott első tervezet létrejöttétől, és ennek a ka­marákban, tartományi gyűléseken, bizottságokban és a kormányszékek kebelében történt sokszoros és ismételt megvitatása és tárgyalásától fogva a véglegesen meg­állapított szöveg elfogadásáig felgyűlt, anyagtömeg rend­beszedetten 88 nagyrétű kötetre rúgott. Mindamellett is, daczára az ilyen páratlan alaposságnak s valóságos casuistika túlságaiba átcsapott részletességnek, bizonyos volt, hogy a törvénykönyv nem foglalhat magában s többet, mint a tanelmélet, mint az egyetemes jogtudomány. A­ki tehát alapos és sikeres elméleti ki­képeztetésben részesült, evvel együtt a törvénykönyv egész anyagtartalmát is mintegy szellemi birtokába vette. A­mely pontban a haladó tudomány túlszárnyalta már az írott jogot, ott kárba veszett volna a tévelyek kutatására vesztegetett inproductív munka, a­hol pedig az uralkodó helyes elmélettel megegyezett a szöveg, szükségtelen ismétlés lett volna az annak §§-ain való kérődzés. Ez oknál fogva a porosz törvénykönyv olva­sását és a vizsgatételt belőle csak az elméleti tanfolyam teljes bevégezte után, az ügyvédi és bírói pályán alkal­mazást keresőktől kivánták meg.*) Mit mondjunk ily élelmes és a józan ész javasolta eljárás szemléleténél mi saját hazai tanrendszereinkről? Minden akadémiánkon régtől fogva,mint külön tantárgy adatik elő a magyar magánjog és elég bőkezűen is van­nak számára kiszabva az előadási órák. De mintha csak szembekötősdit játszanának vele, ugy tapogatnak utána mindenfelé, s ugy szólva, minden szomszédos tanszakok zugaiból keresik össze a kopott ruhad­irabokat, hogy ezekkel vézna testének szánalmas szegénységét takar­hassák. A mit magyar jog czége alatt árulnak, annak egy része teljesen elavult, s elvesztette jogfejlesztési erejét, a valóságban létező viszonyok alakítására alkal­mas támaszt már nem szolgáltathat, tehát a jogtörté­netbe való. Az előadatni szokott anyag egy másik részét teszik azok a viszonyok, melyek 1848 előtti viszo­nyainkból folyólag a magánjoggal összekapcsolvák ugyan; de igazi voltuk szerint közjogi természetűek, s ennél­fogva a közjogba, sőt ennek is csak történetébe tartozók. Ismét egy további része magyar magánjogunknak — a házasulatot, tárgyazó rész katholikus honpolgárok há­zassága tekintetében — nem más, mint tiszta egyházi jog, mely ebben a materiában magánjogunknak csak­nem egyedüli forrása. S a mi ezek levonása után fen­marad, abból ismét jókora, de sőt igen tetemes mennyi­séget kitevő anyag az osztriai törvényből kerül ki és pedig kétféleképen; vagy mint határozottan recipiált jogintézmény, vagy csak amúgy pongyolán, ad normám : ha akarom vemhes, ha akarom nem vemhes, csupán csak a magánjogi írók szakállára hitelezett tekintélynél fogva, kiknél oly nézettel találkozunk gyakran, hogy a mire nézve törvényeink nincsenek, abban az ausztriai­­könyv rendelkezése szolgálhat szabályul. Szó sem fér ugyan hozzá, és semmi kételynek nem lehet helye arra

Next