Jogtudományi Közlöny, 1877

1877-02-23 / 8. szám

MÁNYI KÖZLÖNY KAPCSOLATBAN A DÖNTVÉNYEK GYŰJTEMÉNYÉVEL. SZERKESZTŐI IRODA: üllői­ út 1. sz., III. emelet. Megjelen minden pénteken. KIADÓ­ HIVATAL: egyetem-utcza 4-ik szám. • A-- félévre 6 írt Előfizetési díj: negyedévre .. 3 . A megrendelések a kiadó-hivatalhoz intézendők. — A kéziratok bérmentve a szerkesztőhöz. TARTALOM: Az államczél gyakorlati jelentősége. Dr. Kuncz Ignácz, jogtanár úrtól. — A telekkönyvi törvényjavaslat. Dr. Berkovits Ferencz ügyvéd úrtól. — Törvénykezési szemle : A telekkönyvi tulajdon vagy birtokállásra vonatkozó igények. — Különfélék. MELLÉKLET: Curiai határozatok. Az államczél gyakorlati jelentősége. Némelyek szerint az állam az egyénért létezik; az egyén jogbátorlétének megvalósitása, vagy ugyanannak erkölcsi élete, vagy pedig jóléte, vagy mindezek együtt képezik nézetek szerint az államczélt. Mások föltámasztják sírjából az ókori államot; szerintök az állam önmagáért létezik, tehát önczél. Ismét mások emberiségi föladatot tu­lajdonítanak az államnak, s azt mint a világtörténet fejlő­dési alakját tekintik. Végre vannak, kik minden egyeteme­sen meghatározható államczélt tagadnak, és csak az egyes államok konkrét czélját ismerik el, mely természetszerűleg ugyanazon államra nézve is az idők és körülmények szerint változhatik. A felsorolt elméletek a tudomány gazdag fejlődésére utalnak. Bár azokban a tévedés­ és egyoldalúság nem hiányzik, mégis másfelől nem szabad feledni, hogy azok az öngondolkozásnak szárnyakat kölcsönöznek és a szellemi életet termékenyítik. Némely elmélet épen egyoldalúsága által győzi le a gyakorlati élet valamely téves irányát. Ha az ily elmélet értéke nagyon múlékony is, mégis méltány­lást érdemel, méltánylást nem a bölcsészet örökérvényű igazságai, hanem a történeti fejlődés pillanatnyi szükség­letei szempontjából. Ezen méltánylás mellett azonban ne feledjük a köz­mondást: «nem mind arany, a­mi fénylik». Sokan az alko­tás dicsőségét keresve, állítanak föl elméleteket, mint kár­tyavárakat. Sokkal többen érdekeik úttörőjéül használják a tudományt. Valamint sok ember hivatkozik az önérzetre, midőn csak saját előnyeire kellene hivatkoznia, úgy a poli­tika és még inkább a társadalmi élet mezején küzdő pár­tok, hogy győzelmet kivívniuk sikerüljön, egy-egy elmélet­tel lepik meg a világot, és sokszor azt, mi «sic volo sic jubeo»-nál nem egyéb, a bölcsészet igazságainak, vagy a természetes fejlődés törvényeinek fényével veszik körül. A terrorizmus sokféle. Sokan a nyaktilótól nem félnének annyira, mint attól, hogy önérzet nélküli embereknek fog­nak tekintetni; hirdesse valaki nekik, hogy legszilárdabb meggyőződésök az önérzettel ellenkezik, és hűtlenek lesz­nek önmagukhoz. Sokan a legnagyobb csapásnak tartanák, ha oly színben állanának a közvélemény előtt, mint az ész­szerű és természetes haladás ellenségei; mondjuk nekik, hogy meggyőződésök «reactionarius», és meg fogják azt tagadni. Fölötte ügyes fogás tehát az ember legnemesebb tulajdonságait, önérzetet és haladási vágyat, gyakorlati fogás e­szközévé tenni; de vájjon erkölcsös eljárás-e ez? — Korunk legszebb jellemvonásai közé tartozik a tudomány­nak nagy hatalma, és az embereknek tanulási vágya; de ép ezen szép vonásai korunknak a tudománynyal­ óriási visszaélésekre is vezetnek. Itt nem azon pártokról van szó, melyek a parlamen­tek alakításában nyilvánulnak. A szóban forgó pártok nem szorítkoznak egyes országra. Azon pártok, melyek kortes­kedési eszközül a tudományt oly művészileg fölhasznál­ják, mindig nemzetközi állást foglalnak el. Ügyesen tudják érdekeiket, sőt olykor léteket tudományos elvek mögé rejteni. Nem máglya, nem börtön, hanem szemfényvesztés­sel ölik meg a szellem szabadságot; megölik azt észrevét­lenül ugyan de nagyobb mérvben, mint bármely erőszak; s phanatismust szítanak oly mértékben, mely egy mohame­dánnak becsületére válnék. A­ki civilisationkért lelkesedik, a­ki a tudományért érezni tud, azt ne tartóztassa vissza semmiféle tekintet attól, hogy az említett iránynyal szembeszálljon. A valódi szabadelvűség a gondolat függetlenségében és a tárgyila­gos okok elismerésében áll. A liberalismus azon pillanat­ban megszűnik liberalismus lenni, melyben argumentum helyett anathemát használ fegyverül. De legyen elég az államczéb­eli elméleteket illetőleg általános szempontból ennyi. Irányozzuk a bölcsészet vilá­gát tényleges, a történeti fejlődés által létrehozott jelen­ségekre. A világtörténet fejlődésében sok látszólagos zű­r­zavar kebeléből mindinkább két irány merül föl: az egyiknek czélja az egyén, a másiknak czélja az emberiség. Bármily sokan vannak olyanok, kik egyik, vagy másik irányhoz öntudatlanul csatlakoznak vagy a kettő közt ingadoznak,, mégis mindinkább kifejlődik nemcsak a tudományban, hanem a gyakorlati életben is azon gondolat, hogy e két nagy irány közöl öntudatosan választani kell, hogy a művelt emberiség a politika s általán a kultúra mezején szükség­kép két nagy pártra oszlik, s aszerint, a­mint ezen két párt egyike vagy másika győz, vagy az egyéni érdeknek, vagy az emberiségi eszméknek uralkodnia kell a világtörténet felett. Nem új ezen két iránynak egymással a küzdelme. A bölcsészettörténet számos jelenségei közül utalunk a stoikusok és epicureusokra, kik közöl az elsők az emberi­ségért lelkesedtek, az utolsók az egyén élvezetét mindenek fölé emelték. Az ókori állam (az individualismus megsem­misítése folytán) az emberiségi iránynak bizonyos fokig kedvezett. De viszont a nemzeteknek egymás iránti ellen­séges állásánál fogva, a nemzetközi jog csaknem teljes hiányánál fogva soha az ókor politikai élete egészen embe­riségi magaslatra nem emelkedett,­­ a római birodalom­ban sem, mert az emberiség eszméje a szabadság és nem az elnyomás ösvényén érhető el. Csak a kereszténység és az újabb idők bölcsészete fejtette ki az emberiségi öntuda­tot, és egyszersmind megalapította az állam irányábani egyéni szabadságot, hogy az egyéni erők, mint kisebb vagy nagyobb folyamok akadálytalanul mehessenek az emberiségi civilisatió tengere felé. Ennélfogva habár a legrégibb idők óta elméletben és gyakorlatban küzdeni látjuk az egyéni élvezet tanát az emberiség eszméjével, a történeti fejlődés csak ma jutott azon pontig, midőn a civilisatiónak öntudatosan és hatág

Next