Jogtudományi Közlöny, 1878

1878-11-08 / 45. szám

45- SZÁM.. JOGTUDOMÁNYI KÖZLÖNY. ezentúl a törvényszerű megállapodás mérvéhez, magát nem köti, s hogy az 1819. decz. 22-kén kiadott rendeletet egyszerű közigazgatási rendeletül tekinti, melyen a király saját belátása szerint változtathat. A képviselőház ezen felfogás jogosságát tagadta, és ezzel a korona és parlament közötti viszály magva el volt hintve. A képviselőház viszont azon exorbitáns tételt állí­totta fel, hogy a budget megszavazásánál semmiféle korlát nem kötheti, s hogy az ezredek felállítását egy­szerűen a budget megtagadása által fogja lehetleníteni. Önkénynyel önkény állt szemben. Mindamellett nem a radicalizmus győzött, sőt a ház többségénél azon correct államjogi felfogás vergő­dött túlsúlyra, hogy a mindkét részről lábra kapott ön­kény egy új reorganisationális törvény által a kellő határok közzé szorítandó. GNEIST FORKENBECK határozati javaslatot nyújtottak be, mely szerint a kormány felkérendő, hogy az 1819-ki rendelet megváltoztatásakép a hadsereg szolgálati lét­számát úton álllapítaná meg. Az ügy vajúdott és meg­oldatlanul került az északi német szövetség elé. A szö­vetséges kormányok a viszály élénk benyomása alatt igye­keztek is alkotmánytervezetükben a hadügyi intézmény pénzügyi alapjának biztosítása végett a czélra vezető modus vivendit feltalálni. Azonban ezen különben dicsé­retes czél oly eszközzel lett volna elérendő, mely bár­mely parlament legfontosabb és legféltettebb jogaival merő ellentétben állt. A terv abból állt, hogy az egész hadügyi költségvetés, tehát az állambudget túlnyomó része a hadsereg béke létszámára fejenként kivetendő 225 tallérban állapíttatott volna meg véglegesen és így a hadügyi budgethez mint bevégzett tényhez, a parla­mentnek többé semmiféle hozzászólási joga nem lett volna. A hadsereg gyökeres újjászervezésének átmeneti kor­szakáról lévén szó, a parlament a fejenkénti 225 tallér kiadást 1871. decz. 31-kéig nolle volle ugyan elfogadta, de határozottan azt követelte, hogy ezentúl az egész szövetségi budget felett szabadon határozhasson. Ennek folytán törvényhozási uton ki is mondatott, hogy­­­ké­sőbb, (t. i. 1871. decz. 31-ke után) a hadsereg békelét­száma a szövetségi törvényhozás utján fog meghatá­roztatni». Azonban a kormány c­élzata mindamellett az volt, hogy a hadsereg állománya valódi anyagi és ne csak formális, az évenkénti megszavazás hullámzásának alá­vetett törvénynyel biztosíttassék, mert nem engedhető meg azt, hogy e nagyfontosságú intézmény a változó parlamenti többség esélyeinek legyen kitéve. Szóval olyan törvényes alapot követelt, mely őt a parlamenttel egyaránt kötelezte. Az 1874. februárban hozott törvény e czélzatot meg­valósítá. E szerint a hadsereg békelétszáma ujabb törvény alkotásáig, 401.459 főben állapíttatott meg. A hadügyi közgazdászat szempontjából e létszám megállapításához pro és contra sok szó férhet s az argumentatiora itt tág tér nyílik, de államjogi szempont­ból a dolog lényege az, hogy a békelétszám, mint a hadügyi szervezet legfontosabb alkatrésze olyan törvény által állapíttatott meg, mely mindaddig érvényes, míg egy újabb törvény azon nem változtat. A hadsereg létszámának ezen törvényszerű fixírozása ellen általában azt hozzák fel érvül, hogy ez által a par­lament budgetjoga megsemmisíttetett. E felfogás csak a politikai dilettantismus szüleménye. Olyan budgetjog, mely arra hatalmazná fel a par­lamentet, hogy évenként egy állami institutio fönállását, így például egyik évben a hadügy, másik évben az igazságügy intézményeit a fentartásukra szükséges költ­ségek egyszerű megtagadása által, lehetlenné tehesse, művelt államokban nem létezhet. Minden állami institutionál a jogkorlátok csak addig vonhatók, a­meddig magának az institutionak fenállása veszélyeztetve nincs. A hadsereg állományának törvényes megállapítása által a parlament részére a részletekben még tág jogkör marad fen, joga lévén minden egyes budgettételre nézve döntően határozni. Beleegyezése nélkül egy laktanya, egy katonai növelde, egy katonai casius sem létesülhet. Jogában áll ügyelni arra, hogy a legénység zsoldja helyes arányban álljon a tisztek fizetésével, a kiadásokat a legszigorúbban ellenőrizheti, a pazarlásnak és költséges passióknak elejét veheti, de magát az institutio létalap­ját meg nem támadhatja. (Jó volna ha ezt tudomásul vennék azok, kik nálunk a honvédség intézményét olyan nagyon szeretik bolygatni.) A­mit Dr. SCHULCZE még a porosz védelmi rend­szer előnyéről mond, azt, mint a pénzügyi jog történeti fejlődéséhez szorosan nem tartozó dolgot, nem közöljük, csak azt említjük fel, hogy a német reichstag, a hadse­reg béke­állományát a fentebbi számarányban csak hét évi időtartamra fogadta el. E septenatus lejárta után a kormány és parlament közötti viszály a hadügyi budgetre nézve újra kitörhet, ha ugyan­ezen idő leteltével a nagy német országnak lesz még parlamentje. A közigazgatási biráskodás. (Folytatás.) Utolsó czikkünkben jeleztük, hogy a közigazgatási bíráskodás hatáskörére, vagyis tárgykörére, illetékessé­gének (competentiájának) elvi és gyakorlati kifejtésére szándékozunk áttérni. Elérkeztünk tehát ezen intézmény egyik legnehezebb kérdéséhez. Nehézséget okoz mindenekelőtt a közigazgatási bíráskodásnak általunk többször kiemelt általános jelentő­sége, mely ha az államélet minden nyilvánulását köz­vetlenül nem érinti is, mégis arra mint egészre hat. Innen van azon szem elől nem tévesztendő jelenség, hogy bár a közigazgatási bíráskodás csak újabb időben karoltatott föl, mégis nemcsak annak gyökerei a középkori államfejlődésben nagyon elágazvak, hanem a vezérelv, melynek valósítására a közigazgatási, bírás­kodás útján törekszünk, minden idők küzdelmeinek egyik főczélját képezte. A római állam összes átalaku­lási fázisai, — mint MOMMSEN kiemeli,1 % a körül forognak, hogy a hivatalnok hatalma alkotmányos kor­látok közé szoríttassék, de oly módon, hogy az államha­talom mégis sértetlenül, a maga teljességében fenma­radjon, vagyis más szavakkal a tárgyilagosan működő hivatali hatalom erélyét fönntartani, de annak gyakorlá­sánál az alanyi fölfogást korlátolni, az önkényt kizárni, m oly czél, melynek már a rómaiak is tiszta öntudatá­val bírtak, habár azt nem a közig,­bíráskodás útján, ha­nem más intézmények segélyével törekedtek elérni. Vajha a privatizáló irány észrevenné, hogy a mi közigazgatási bíráskodásunknak czélja ugyanez ; tehát annak nem czélja az államhatalomnak csorbítása, vagy megszorítása az egyénnel szemközt, s az egyén javára. Épen nem akarjuk az ókori állam omnipotentiáját sírjából föltámasz­ der Grachen.^ 1 «Nicht Begrenzung der Staats-, sondern Begrenzung der Beamtenmacht ist der Ruf der röinischen Fortschrittspartei von den Zeiten der Tarpunier bis auf die

Next