Jogtudományi Közlöny, 1878

1878-08-02 / 31. szám

Tizenharmadik évfolyam. 33. sz. Budapest, 1878. augusztus 16. ÁGYI KÖZLÖMY KAPCSOLATBAN A DÖNTVÉNYEK GYŰJTEMÉNYÉVEL. SZERKESZTŐI IRODA: üllői­ út 1. sz., III. emelet. Megjelen minden pénteken. KIADÓ-HIVATAL: egyetem-utcza 4-ik szám. félévre . (3 fzt . , Elöfizetési dij: negyedévre' 3 « ^ megrendelések a kiadó­ hivatalhoz intézendők. — A kéziratok bérmentve a szerk­sztőhöz. TARTALOM: A közigazgatási biráskodás. Dr. Kuncz Ignácz pozsonyi jogtanár úrtól. — A centralisátió természetéről és viszonyáról a rendé­szeti igazgatáshoz. Dr. Fekete Gyula úrtól. — A büntetés rend­szerének alapelvei. Récs­­ Géza úrtól. — Jogirodalom K.-tól. — Törvénykezési szemle . Inditható-e a tulajdonjog előjegyzése alapján a birtok átadása iránti kereset? Dr. Beer Mór, ügyvéd úrtól. — Eszmecsere után. Zlinszky Imre, kir. táblai biró úrtól. MELLÉKLET : Curiai határozatok. A közigazgatási bíráskodás. VI. Korunk államéletének legnevezetesb fejlődési mo­mentumait képezik: az erős kormány és a parlamenta­rismus. Az állam két nagy tényezője a kormány és nép. A parlamentáris rendszerben a kettőnek organikus egységét látjuk. Először az erős kormány szempontjából világítjuk meg a közigazgatási bíráskodást, azután szólunk ennek a parlamentarizmusházi viszonyáról. Az erős kormány, mint a modern állam conditio sine qua non-ja, szempontjából azon elvet emeljük ki, hogy a közigazgatási bíráskodás nem a kormányhatalom és közigazgatás ellen, hanem a kormányhatalom és közigazgatás által létesítendő. Ezen elvvel ellenkezőleg, a magánjogi irány irodalma a legélesebb oppositiót fejti ki a modern államok kor­mánya és közigazgatása ellen. A közigazgatási bírásko­dás jogi korlátokat szab a kormánynak. Ezt úgy kép­zelik sokan, hogy a közigazgatási bíró legyen a kormány fölött, ezt maga elé idézhesse mint bármely állampolgárt; az alkotmányos állammal összeegyeztethetlennek tartják, hogy valaki (alattvalók))-nak nevezze az állampolgárokat, de a főhatalmat az alattvalók állására helyezik. Ily gyö­keres reformot igazolni kell. Hivatkoznak tehát a kor­mányok visszaéléseire. Mindenik tesz valamit e vissza­élésekhez, és végre oly erős színekkel ecsetelnek, hogy az állampolgár, kit nem szabad alattvalónak nevezni, egyszerre a keleti despotismus nyomorai közepett jele­nik meg ezen iskola képzelődésében. Dr. GRÜNWALD LAJOS-nak «der österr. Verwaltungs — Gerichtshof» czímű munkája több helyen ad kifejezést ezen ellenzékies szel­lemnek, de különösen azon kifejezése tanulságos, mely szerint Ausztriában nem lehet csodálni, «wenn die be­treffende Partei, nachdem sie alle Instanzen, also bis in's Ministerium, respective Landes-Ausschuss hinauf, mit Mühe und Plage und mit den grössten Geldopfern durch­laufen, und noch immer nicht ihr Recht hat abeehetzt und abgemüdet, chk­ank­t und verfolgt, lieber auf die ausserordentliche Rechtshilfe des ausserhalb des Organismus der Verwaltungr stehenden Gerichtshofes o­m verzichtet (104. lap). — Tanulságosnak mondtuk e kife­jezést, mert a­mely műben egy alkotmányos kormány­zati rendszer ily kifejezésekkel támadtatik meg, az lehet írva a legjobb szándékkal, támaszkodhatik a leggazda­gabb tudományosságra, de a tárgyilagos állásponttól mint ég és föld, oly távol van. Itt nem azon ellenzékről van szó, mely minden alkotmányos államban létezik, sőt szükséges. A magán­jogi irány azon ellenzéki állást foglalja el, mely az abso­lutizmus ellen lefolyt alkotmányküzdelmeknek maradvá­nya. A közig,­bíráskodás az alkotmány kiépítését képezi. S ők még mindig a kormányban látják az alkotmány legnagyobb ellenségét. Egy lezajlott korszaknak ily utófájdalmai érthetők a népéletben. Miután a népek a kormányok ellen az alkotmány kivívásában hosszú ideig küzdöttek, még akkor is sokáig bizalmatlanok a kormányok iránt, midőn ezek az alkotmányos élet legfőbb tényezői és legszilárdabb védői közé léptek. — Ezen bizalmatlanságot szítani nem lehet a tudomány föladata, mely nem állhat abban, hogy egy nagy korszaknak nagy áldozatokkal szentesitett jel­szavait oly időkben ismételje, midőn e jelszavak czél és tárgy hiányában bár népszerű, de üres phrasisokká tör­pülnek. Miután a közigazgatási bíráskodás az alkotmány kiépítését képezi, annak szervezésénél a mai alkotmányos élet oly kiváló tényezőjének, mint a kormányhatalom, közreműködését mellőzni nem lehet. A mai idők már lehetővé teszik a tárgyilagosság azon fokát, hogy belássuk, miszerint a mai alkotmá­nyosság vezérelveit nemcsak a népek vívták ki a kor­mányok absolutizmusa ellen, hanem a kormányok is a népek feudális fölfogása ellen. A múlt századok nagy politikai küzdelmeinek e kettős iránya világosan látható a párisi parlament (főtörvényszék) magatartásában: míg egyfelől a népszabadságot oltalmazta, másfelől a kor­mány legczélszerű­bb reformjainak is ellene szegült, s míg az első szempontból sok érdemet szerzett, addig az utóbbi tekintetben népszerűséget igen, de érdemet nem. Előbb a kormányok győzték le a népek feudális szabadságait és feudális privilégiumait, azután a népek győzték le a kormányok absolutizmusát; nem egyike, vagy másika ezen győzelmeknek önmagában, hanem a kettő együtt tette lehetővé a közigazgatási bíráskodást. A múlt század fölvilágosodott kormányainak átalakító hatása nélkül a közigazgatási bíráskodás csak elavult é­z intézményeknek adna állandóságot. A magánjogi iránynak jelzett ellenzéki magatartása a mondottakhoz képest a közig. biráskodás történeti alapját nagyon egyoldalúlag fogja föl, s ez­által az intézmény fölépítését is egyoldalúlag eszközli. A középkorban, mint ULBRICH találóan megjegyzi a hatóság jelvénye a kard volt, mert akkor az állam a jog és béke föntartására szorította tevékenységét. De a mai állam gazdag tevékenységet fejt ki a jóléti igazga­tásban. Így keletkeznek azon az államéletből folyó elő­nyök, melyekben a polgároknak egyenlő elvek szerinti, igazságos részesedését létesíteni a közig,­bíráskodás egyik fő feladatát képezi. Így keletkezik a nyilvános utak és folyók stb. használata tekintetéből a közigazgatási dologi jogok (politische Sachenrechte); a nyilvános isko­lák, kórházak, stb. használata szempontjából a közigaz­gatási kötelmi jogok (polit. Obligationsrechte)­ fogalma.­ ­ Vagy ULBRICH szerint: «Sociale Sachenrechte» és «Sociale Forderun esrechte».

Next