Jogtudományi Közlöny, 1881

1881-04-08 / 15. szám

Tizenhatodik évfolyam. ie. sz. Budapest, 1881. április 15.­­/ %•A JOGTUDOMÁNYI KÖZLÖNY KAPCSOLATBAN A DÖNTVÉNYEK GYŰJTEMÉNYÉVEL. félévre 6 írt Megjelen minden pénteken. KIADÓ-HIVATAL: egyetem,utcza 4d ik szám. Előfizetési dij: negyedévre " 3 ^ ^ megrendelések a kiadó-hivatalhoz intézendők. — A kéziratok bérmentve a szerkesztői irodába. SZERKESZTŐI IRODA: S Üllői­ út 2. szám, III. em TARTALOM: Polgári házasság. Sztehló Kornél ügyvédtől. — A jogi oktatás Németországban. Dr. Nagy Dezsőtől. — Jogirodalom. Dr. Révai Lajos ügyvédtől. — Törvénykezési Szemle : Adalék az uj perrendtartás javaslatához. Csorba Károly kir. alügyésztől. — A minősített anyagi bűnpártolás viszonya az orgazdasághoz. Dr. Barna Ignácztól. — Az­­­összefüggés hiányán a forgatmánynál. Dr. Stern Miksa buda­pesti ügyvédtől. MELLÉKLETEK: Törvénytervezet a polgári házasságról. Készítette: Dr. K­o­v­á­t­s Gyula budapesti ügyvéd. — Curiai határozatok. Polgári házasság. II.* f­elette megkönnyíti nekünk az előttünk fekvő javaslat az általánosan kötelező polgári házasság szükségességének indokolását, mert mindazon indokok, melyeket a javaslat az izraelita-keresztény pót­polgári házasság mellett felhoz, még inkább szólanak az általánosan kötelező polg. házas­ság mellett. És ha valahol a világon érdemelnek ez indo­kok figyelmet, úgy nálunk azt bizonyosan megérdemlik. Mert nincs a föld civilizált részében ország, hol a házassági jog annyira össze-vissza van kuszálva mint ná­lunk. Van nálunk kánoni jog és szentszéki peres eljárás, melyet senki sem ösmer, csak a papok ; vart görög-keleti és görög-egyesült egyházi jog, melyet még kevesebben ösmer­nek ; van a magyarországi protestánsoknak egy elavult há­zassági pátensük, melynek szabványait a törvénykezési gya­korlat régen hatályon kivül helyezte; van az erdélyi helvét hitvallásuaknak, az ágostai hitvallásuaknak és az unitáriu­soknak külön-külön házassági joguk, a melyet A Magyar­országon csak azon hiréből ösmernek, hogy ott jó pénzért könnyű és gyors az elválás; van a zsidóknak egy kanczel­láriai rendeletük, mely a magyar törvényhozás által meg nem erősittetvén, magvában érvénytelen, s még van a zsi­dóknak a talmudjok, melynek a házassági jogáról a magyar bíróságoknak fogalmuk sincs, és ez általános zűrzavar felett uralkodik egy laza törvénykezési gyakorlat, mely a házas­sági válóperekben az ítélethozatalt tiszta blanquette-mun­kának tekinti, s melynek fő- és egyedüli alapelve az, hogy a­ki Magyarországon el akar válni, az térjen át. Mire terjedvén, hogy a minisztériumban házassági tör­vény készül, minden gondolkodó ember, a­ki ezt a zűrzavart látja, erősen azt hitte, hogy a törvényjavaslat, ha nem is lesz a legliberálisabb, ezen zűrzavarban fog akarni rendet csinálni, s hogy a kormány, ha nem meri az általánosan kötelező polgári házasságot behozni, mégis annyira , mennyire rendezni fogja ezt a zűrzavart egy oly törvény által, mely az ország minden lakosainak házassági jogára ki fog terjeszkedni. És ime mit tesz a kormány ? Arról az egy speciális esetről, midőn keresztény akar zsidóval egy­bekelni, gondoskodik csak, ezen egy speciális esetre kidol­goz nagy minutiositással egy egész törvényt, a nagy zűr­zavart pedig nem hogy rendezné, de a már létező kilenc­ házassági jogot még egy tizedikkel szaporítja. Nagyon nehezen fogja elháríthatni magáról a kormány azon vádat, hogy ezt csak azért tette, hogy valamit tenni látszassék. * Az előbbi közleményt 1. múlt heti számunkban. Szerk. Ha a kormánynak olyannyira szívén fekszik az ezen állapotok által megzavart közerkölcsiség, akkor mindenek előtt a házasság felbonthatóságának kérdését kellett volna rendeznie általánosan kötelező törvény által. Már a Jogtud. Közlöny i. e. 12. számában közzétett czikkemben kimutat­tam, hogy a házasság felbonthatósága kérdésének rendezése nálunk még égetőbb szükség mint magának a polgári há­zasságnak behozatala. Ezen kérdést mielőbb rendezni kell, vagy liberális vagy reactionárius irányban. Vagy azt mondja ki a törvény, hogy minden házasság bizonyos feltételek mellett felbontható, a­mit csak az általánosan kötelező pol­gári házasság behozatala által tehet meg, vagy jelentse ki a törvény, hogy az 1868. évi 53. törvényczikk 8. §-a, mely szerint az áttért minden cselekvényei azon egyház tanai szerint ítélendők meg, a­melybe az illető áttért, azon eset­ben, midőn a házasság megkötéséről vagy felbontásáról van szó, nem alkalmazható. Az ilyen törvényrendelkezés persze csak az áttérési botrányt és ennek a közerkölcsiségre hátrá­nyos befolyását szüntetné meg, de nem szüntetné meg a vad­házasságok számát, sőt előreláthatólag ezeket még inkább szaporítaná, még­pedig a vadházasságok legrosszabbik faját, azt, mely házasságtöréssel párosul, ennek pedig a közerköl­csiségre még károsabb kihatása van mint az áttérésnek. Akárhogy vélekedjünk tehát a házasság felbontható­ságának kérdéséről, bizonyos az, hogy a felbonthatlansági tannak gyakorlati alkalmazása alatt szenvedő közerkölcsi­ség csak az általánosan kötelező polgári házasság behoza­tala által védhető meg. Az általánosan kötelező polgári házasság szükséges­ségének indokolásánál nem mulaszthatjuk el még egy fon­tos politikai érvről megemlékezni, mely már a lapokban is hangoztatva lett, a magyar nemzet számereje fokozásának szük­ségességéről. Kétségtelen ugyanis az, hogy a­hol a házasságra lépés egyfelől és a szerencsétlen és ennélfogva meddő há­zasságok felbontása másfelől megkönnyíttetik, ott a törvé­nyes házasságban élők és ezzel a törvényes gyermekek száma is nagyobb lesz. Statisztikailag bebizonyított tény továbbá az is, hogy a törvénytelen gyermekek között a ha­lálozási arány a legkedvezőtlenebb. Bizonyos tehát az, hogy a coelibatus és a felbonthatlansági tan uralma a házasságok és a törvényes gyermekek számát csökkentik és a törvény­telen gyermekek számát szaporítják. Egy nemzet pedig, mely magára hagyva és elszigetelve áll a népek zajló tengerében, melynek népesedési viszonyai mint az utolsó népszámlálás kimutatta, 10 év alatt határozott pangást tanúsítanak, saját tételének komoly veszélyeztetése nélkül nem tűrheti azon káros tényezőket, melyek számerejét, habár csak részben is csökkentik, és sürgős kötelességének tartozik tekinteni ezen káros tényezők megszüntetését. Hogy ezt csak az általánosan kötelező polgári házas­ság behozatala és ezzel a házassági ügy végleges rendezése által érhetjük el, ezt hangsúlyozni a mondottak után feles­leges.** Sztehló Kornél: A hely szűke ezen közleményeknek egész terjedelemben való fel­vételét meg nem engedvén, a javaslat részleteinek bírálata önálló röp­iratban fog megjelenni. Sz­ó.

Next