Jogtudományi Közlöny, 1887

1887-04-08 / 14. szám

Huszonkettedik évfolyam. 10. sz. Budapest, 1887. márczius 11. JOGTUDOMÁNYI­­ SZERKESZTŐI IRODA: Üllői­ út 2. szám, III. em. Megjelen minden pénteken. KIADÓHIVATAL: Egyetemi utcza 4-ik szám. Előfizetési dij : negyedévre .. 3­­? A megrendelések a kiadó-hivatalhoz intézendők. — A kéziratok bérmentve a szerkesztői irodába. KAPCSOLATBAN A DÖNTVÉNYEK GYŰJTEMÉNYÉVEL. Tartalom : A szabadságvesztés-büntetések végrehajtása a büntetőtör­vény életbeléptetése óta. — Jogirodalom : «Zeitschrift für tiergrecht. 1887. évi I. füzet. LÁNYI BERTALAN rimaszombati kir törvényszéki bírótól. — Törvénykezési Szemle : Egy másodbirósági végzés. KÁPLÁNY GÉZA erzsébetvárosi kir. törvényszéki birótól. — Magánjogi ítéletek kritikai fejtegetése. IV. Ha a szerződésnek irásba foglalása köttetett ki, mi hatálya van a) az előzetes szóbeli megállapodásnak? b) az előzetes teljesítésnek ? Dr. SCHWARZ GUSZTÁV budapesti ügyvéd, egyetemi magántanártól. — Különfélék. Melléklet: Curiai Határozatok. — A budapesti kir. tábla elvi jelentőségű határozatai. — A pénzügyi közig. kir. határozatai. — Dr. EMMER KORNÉL előadása a réséről. A franczia intéztézmény története. A nor­mandiai «haro». A Châtelet, mint a référés bölcsője. A királyi rende­letek kedveznek fejlődésének. Az 1806. évi reform. Debelleume. — Kivonat a «Budapesti Közlöny»-ből. A szabadságvesztés-büntetések végrehajtása a bün­tető törvény életbeléptetése óta. A szabadságvesztés-büntetések végrehajtásáról hosszabb czikkben értekezik a­­Magyar Igazságügyi) márcziusi füzeté­ben Szabó József, a lipótvári fegyintézet igazgatója s fejte­getéseiben azon conclusióra jut, hogy a magyar büntető tör­vény által contemplált fokozatos végrehajtási rendszer (ir rendszer) nem teljesítette a hozzá kötött várakozásokat. Mindenek előtt megjegyezzük, hogy a conclusio korai, hisz az ir rendszer nálunk még egyetlen fegyintézetnél sem honosíttatott meg; a törvény kívánalmának elég nem létetett s a mennyiben egyes tapogatódzások megkiséreltettek, azok sehol sem lettek a törvényhozó intenziói szerint foganatosítva. Hogy minő rendszer pótolhatná az ir rendszert, arról a lipótvári igazgató nem szól semmit, csak odavetőleg meg­jegyzi, hogy az ir rendszert, melynek következetes honosi­sítása milliókba kerül, sem az állam zilált pénzügyei meg nem bírják, de annak elvei különben is nemzetünk geniusá­val meg nem egyeztethetők. Ezen állítások bizonyításával Szabó igazgató adós maradt, noha elvárhattuk volna, hogy a ki a törvény rendelkezéseit helyteleneknek mondja, az egy­szersmind kimutatja, hogy a törvény indokolásába felsorolt érvek illuszriusoknak bizonyultak. De ugyan melyik rendszer lett volna az izlandi rend­szer helyett a magyar büntető törvényben honosítandó ! A magánrendszer-e ? Hisz ennek épületei kétszer annyi költ­ségbe kerülnek s vajon nem épen a legutóbbi időben a római nemzetközi congressuson hallottuk-e a legilletékesebb egyének szájából, a belgiumi fegyházak general-directorá­nak s a melléje rendelt general-inspectornak nyilatkozatá­ból, hogy a Belgiumban több mint félszázad év alatt a mil­liók százai árán honosított magánrendszer be nem válik, s hogy a kormánynak legfőbb gondjai közé tartozik annak megfontolása, hogy a szabadságvesztés-büntetések végrehajtá­sának fokozatossága mily módon lenne ezentúl érvényesítendő! Avagy jobban teszi-e vala a magyar törvényhozás, ha a hallgató rendszer (auburni rendszer) követői közé szegődik ? E részben Szabó igazgató is bizonyára tudja, hogy az auburni rendszer szerint szervezett fegyházak leghíresebbike, a Szent-Jakabról nevezett fegyház St.-Gallen mellett ezelőtt két évvel igen nagy költséggel a progressiv rendszer elvei­nek valósítására építtetett át! De nézzük, hogy miből meríti Szabó igazgató állítólagos tapasztalaton nyugvó azon meggyőződését, hogy a magyar codex structurája kizárja az ír rendszer alkalmazását. Ennek bizonyítására felhozza, hogy Izlandban a büntetés fokozatos végrehajtása csakis büntettek fenyítésére alkalmazott egy­nemű szabadságvesztésnél a «penal servitude»-nél alkalmaz­tatik, míg Magyarországon ezen rendszer a «fegyház*) -bünteté­sen kívül, a «börtön»­büntetésnél is foganatosítandó. Mi ezen okot oknak nem tartjuk. Hogy a törvény a becstelen tettek elkövetőit «fegyházzal*) sújtja s a becstelen indokból nem származó delictumok elkövetőit «börtön­nel, az csak igen helyes dolog, mert hisz népünk jogi ítélő ké­pessége is különbséget tesz a rabló s az egyszerű verekedő közt. Az előbbi egyén erkölcsileg romlott, míg ez az utób­biról általánosságban nem mondható. Méltányos dolog, s hazánk népességének erkölcse érdekében kívánatos, hogy az ily különnemű büntettek elkövetőit a büntetés végrehajtása alatt együvé ne csukjuk. Hogy azután — a teszem — három évi «fegyház»-ra szóló ítéletet miért ne hajthassuk végre a szigor különféle fokai szerint s hogy a szigor különféle fokait ismét miért ne alkalmazhassuk azon büntető intézetben is, melyben a­­börtöné­re szóló ítéletek foganatosíttatnak, azt egyszerűen nem értjük, sőt Szabó úr sem magyarázta meg. Ha azon­ban a lipótvári igazgató netalán azt akarta mondani, hogy az igazságügyi kormány ez ideig a törvénynek rendelke­zésével nem gondolt, hogy Szegeden épített ugyan egy kerületi börtönt, de azt a szabadságvesztés fokozatos végre­hajtására nem rendezte be, s hogy ily módon máig a­­­fegy­ház » s a «börtön» közt különbség nem létezik, ebben igazat adunk neki. Méltóztassék azonban ekkor hangsúlyozni, hogy igazságügyi kormányunk a boldogult Pauler minisztersége alatt, a büntető törvénynyel ellentétes álláspontot foglalt el, hogy minden módon a codex intenzióinak meghiúsítására törekedett. Ezen ténynek elismerése a törvény mellett, de nem ellene bizonyít. Hiszszük s reméljük, hogy ezentúl más eljárást tapasztalunk. Egy látszólagos argumentumot Szabó úr a visszaesők számának felsorolása által nyújt. Felemlíti, hogy a fegyházak­ban ezeknek százaléka az 50-et meghaladja, a börtönökben pedig mintegy 27'i4°­0-ot tesz. Mindezek igen örvendetes ada­tok. Hisz Szabó úr bizonyára tudja, hogy Francziaországban a «travaux forcé»-ra ítéltek közt 90°/0) Dániában 80%-nál több; Németországban a «Zuchthaus»-ra ítéltek közt átlag mintegy 75°/0 visszaeső találkozik. Magyarország népessége a bűn­tettekben részesülés tekintetében száz ország. A helyesen ren­dezett börtönrendszer egyik főbiztosítéka és előmozdítója an­nak, hogy a népesség erkölcse mesterséges úton az állam kény­szerhatalmával meg ne rontassék, szükséges erre, hogy a börtönügy szakemberei az ügyek élén álló hatóságnak szak­adatlanságát és hibáit ne legyezgessék. Mutassanak reá nyíl­tan és férfiasan az eddig három számra elkövetett bak­lövésekre ; a méregdrága s czélszerűtlen építkezésekre; az ócska czukorgyárakból adoptált fegyház- és javító­intéze­tekre ; az elavult és ellentmondásokkal teli szabályrendele­tekre s ha mindezt megteszik s ezeknek általuk igen jól ismert következményeit is felsorolják, akkor igen is szolgál.-

Next