Jogtudományi Közlöny, 1889

1889-11-08 / 45. szám

Huszonnegyedik évfolyam. 46. sz. Budapest, 1889. november 15. MANYI KÖZLÖNY KAPCSOLATBAN A DÖNTVÉNYEK GYŰJTEMÉNYÉVEL Megjelen minden pénteken. SZERKESZTŐI IRODA: József­­körút 44=ik szám. KIADÓ-HIVATAL: Egyetem=utcza 4=ik szám. Előfizetési dij: negyedévre .. 3 T­ö megrendelések a kiadó­ hivatalhoz intézendők. — A kéziratok bérmentve a szerkesztői irodába. Tartalom: A jogi oktatás reformja a jogászgyűlésen. Dr. NAGY ERNŐ n.­váradi jogakad. tanártól. — A feltételesitéletek. BODOR LÁSZLÓ kolozsvári törvényszéki birótól. —• Törvénykezési Szem­le. A kisajátí­tási törvény a gyakorlatban. ARANY SÁNDOR kir. táblai tanácsjegy­zőtől. — Néhány szó a kereskedelmi czégjegyzékek helyes vezetése tárgyában. WILDENAUER JÁNOS székesfehérvári kir. törvényszéki birótól. — A pénzügyi biróság gyakorlatából. Dr. KECSKEMÉTI LA­jos­tól. — Különfélék. Melléklet: Curiai Határozatok. — A budapesti kir. tábla határozatai. — A pénzügyi közigazgatási biróság határozatai. — Kivonat a ((Buda­pesti Közlönyt)-ből. A jogi oktatás reformja a jogászgyülésen. Az idei jogászgyülés tárgyalásainak egyik legérdekesebb részét kétségkívül a jogi szakoktatás reformja képezte. S ha a teljes­ülés határozata nem nyújt is biztos irányt, maga a vita lefolyása eléggé tájékoztatott, s tekintve magas szín­vonalát, a fölvetett eszmék, gondolatok értékét, jó szolgálatot tett az ügynek. Kívánatos, hogy hatása el ne maradjon. A jogászgyűlésen is két irányzat, az u. n. tudományos és gyakorlati küzdött egymással, de a­nélkül, hogy ezek mibenléte, vagyis ellentétes voltak, összeférhetetlenségük kiderült volna. A szakosztályban működő előadó találóan hozta föl, hogy a jog tanításánál az fog a leggyakorlatibban eljárni, ki annak legszilárdabb alapon álló, legbehatóbb ismeretét, tudományát nyújtja. Azok a szólamok, az elmélet elvont gyakorlat, a gyakorlat megvalósuló elmélet, annyira el­fogadtattak, hogy már szinte közhelyekké váltak. Jelenlegi főiskoláinkban, és mindaddig, míg azok hivatali vagy ügy­védi báreatikkal össze nem köttetnek, valamely előadást tudományosnak vagy gyakorlatinak (tehát nem jól vagy roszul szerkesztettnek) csak azon az alapon nevezhetünk el, hogy az előbbi mindazt tanítja, a­minek ismeretét a szak­tudóstól várni lehet, a­helyett, hogy az illető tárgynak gyakorlatra értékes részét domborítaná ki, hogy ezt azután a mellékesre el nem fecsérelt idővel és erővel, a lehető leg­nagyobb tudást nyújtva taníthassa. Hogy a tantételek meg­világítása dogmatikus magyarázattal, vagy jogi esetek be­mutatásával történjék-e, az mindig az előadó egyéniségétől és a tárgy természetétől fog függni. Gondolható jogi oktatás dogmatikus magyarázattal, mely a gyakorlati életre teljesen beválik, míg másik esetek bemutatásával is tökéletlen marad. S a­mi áll az egyes előadásokra különösen, az áll nagyban és egészben a tanrendszerre is. Az egyik vagy másik irányra vezető rendszer nevezhető tudományosnak vagy gyakorlati­nak, a­nélkül, hogy a tudományos a gyakorlatra szükség­kép hasznavehetetlen, a gyakorlati pedig tudománytalan lenne. A jogászgyűlés elé terjesztett kérdés a következő volt: «Kívánatos-e és pedig milyen irányban a jogi szak­oktatás reformja, tekintettel egyetemi és akadémiai oktatá­sunk tan- és vizsgarendszerére ? Kívánatos-e s ha igen, milyen intézmények behozatala, mily változtatások eszköz­lése által ?» Szembeötlő, hogy a kérdés szélesebb alapon lett föltéve, semhogy arra a jogászgyűlés kimerítően válaszolhatott volna. Mindazon intézményeknek és változtatásoknak elemzése, melyek a legközelebbi reformnál kívánatosaknak látszanak, messze túlhaladta volna a jogászgyűlés idejét. Olyan számos tagból álló testület, mint a jogászgyűlés, valamely nagyszabású kér­dést néhány órai tanácskozás alatt még akkor is, hogy ha már a beérkezett vélemények fölvilágosítólag közreműködtek, inkább csak igenlőleg vagy tagadólag intézhet el. Legfölebb még valami általános keretekben mozgó enunciatiót tehet, de egy egész tan- és vizsgarendszernek részletekbe kiható szervezésére vagy pótlására nem vállalkozhatik. Így azután a külön-külön indítványok csak­is egyes kérdéseket ölel­hettek föl, vagyis kihagytak olyanokat, melyeket mindenki reform alatt állónak tud. Másrészt meg a teljes­ ülés által elfogadott javaslat fölvesz egyes elveket, melyek a jelen ülésszak folyamán bővebben megbeszélve nem lettek, mint az egyetemi rendszer, vagy alig érintettek, mint ama tétel, hogy a legközelebbi reform törvényhozási és ne kormányzati úton történjék. A szakosztályban működő előadó, dr. Nagy Ferencz a nála már megszokott szakavatottsággal ismertette a beérkezett véleményeket s támogatta indítványát, melyet a következők­ben formulázott: Mondja ki a jogászgyűlés, hogy 1. a jogi szakoktatás fenálló rendszere a sem tudomány, sem a gyakorlati élet köve­telményeinek nem felel meg, miért is annak reformja el­kerülhetlenül szükséges. 2. A reformnál különösen súly fektetendő arra, a­­hogy a tananyag helyesebben megválasztva és czél­szerűbben elrendezve legyen, a­nélkül, hogy a jogi és poli­tikai pályákra készülők közt különbség tétetnék; b) hogy az elméleti előadások gyakorlati collegiumok által kiegészíttessenek; c) hogy a vizsgálatok a tanrenddel teljes összhangba hozassanak. 3. Fejezze ki a jogászgyűlés egyúttal abbeli óhaját is, hogy a doctoratus az ügyvédség föltételét többé ne képezze s a birói, ügyvédi minősítés egységes gyakorlati vizsgára támaszkodjék. Az előadó a franczia jogi iskolákat védelmébe veszi azokkal szemben, kik csak tudománytalan szakiskoláknak tekintik. A franczia felső­oktatás újabban sok változáson ment át. A facultások isoláltsága megszűnt, s ha nem képez­nek is még formálisan egyetemet, az administratióra össze­tűzésök megtörtént. Az államhoz való viszonyban a német egyetemek és a franczia facultások között van különbség, de ez Francziaország előnyére válik. A francziák jogi isko­láikat az államczélokkal szerves kapcsolatba hozták és ennek folytán elő van írva a mi hallgatandó és évenként rendesen vizsgázni kell. Németországban az állam egyéb czéljaival az egyetemi oktatást nem köti össze, de azután mégis reá tá­maszkodik. Az előadó is abban a véleményben van, a­mi mindinkább terjed, hogy a kifurcatió megszüntetendő, továbbá, hogy a tudori fok ne képezze az ügyvédség előfeltételét, követelendő csak a tanároktól legyen. A vizsgálatoknál a franczia rend­szernek határozott elsőséget ad: minden évben egy vizsgálat és a negyedik évvel a jogi tanulmányok befejeztetnek, míg nálunk négy évi tanfolyam után következnek csak valóban a vizsgálatok s ezek a tanidőt még rendesen két évvel meg-

Next