Jogtudományi Közlöny, 1890

1890-10-10 / 41. szám

322 A tapasztalat mutatja, hogy nem az idősebb, higgadtabb egyének, magasabb rangú tisztek, kik a 114. §. d) pontjában foglalt kedvezményt higgadtan mérlegelik és kellőleg fogják fel, hanem rendszerint a fiatal, alantas tisztek hagyják magu­kat még szóbeli sértegetések esetén is, a §. hibás felfogása és értelmezése alapján, a karddal való megtorlásra ragadtatni, mi mellett különösen szem elől tévesztik azt, hogy a büntet­lenség jogos elnyerhetése czéljából fenti §. szerint oly körül­ményeknek kell fenforogni, hogy «a további sértések megaka­dályozására más mód nem volt, s hogy a fegyver használatában az elkerülhetlen szükség határa át nem lépetett.» De különben is, egyéni nézetem szerint, ily fellépés a mai viszonyok között csakis azon egy esetben lehet indokolt, ha valamely tiszt alacsony műveltségű, brutális elem által insultáltatnék, miután művelt emberrel szemben mindig meg­marad a tiszt részére az annyira divó párbaj, más szavakkal: elégnek tartom a mai viszonyok között a polgári Btk. 79. §-ának kedvezményét, mely szerint kizárja a beszámítást a jogos védelem. Jogos védelem pedig az, mely akár a meg­támadottnak , akár másnak személye vagy vagyona ellen intézett, vagy azt fenyegető, jogtalan és közvetlen megtá­madás elhárítására szükséges. A jogos védelem határainak félelem, ijedtség vagy megzavarodásból származott túlhágása nem büntettetik. E­z­ elég tág hatáskört enged a jogos védelemnek, mert nem szorítja azt csupán az élet, testi épség, vagyon, szabadság elleni támadásokra, hanem implicite nincs kizárva, hogy jogos védelem forog fen a becsület elleni támadások elhárításánál is. Csaknem teljesen hasonló szellemben intézkedik a katonai btkv 3. §-ának a jogos védelemről rendelkező g) pontja, miből következik, hogy a 114. §. d) pontja teljesen felesleges és mint sok bajt okozott s kellőleg nem értett intézkedés, hatá­lyon kívül helyezendő, s a­mennyiben ez rövid idő alatt eszközölhető nem lenne, legalább a tisztikar a katonai btk. 114. §. d) pontja helyes felfogására lenne kitanítandó. Ad. 2. A katonai büntető perrendtartás (magyar fordí­tása megjelent 1885-ben Budapesten a Légrády testvéreknél) VII. fejezete tárgyalja a végtárgyalást és ítélkezést. E szerint a véghatározat hozatalához 8 személy kíván­tatik meg, a hadbírót is bele­értve, és pedig legénység feletti hadi-törvényszéknél: 1 közember, 1 őrvezető, 1 tizedes, 1 őr­mester, 1 alantas tiszt, 1 százados, 1 törzstiszt mint elnök, és a hadbíró. Tisztek feletti hadi-törvényszék, ha a vádlott rangja századostól lefelé van, vagy az illető hivatalnok a 9. rangosztály­tól lefelé, a hadi-törvényszék a hadbírón kívül 2 hadnagy, 2 főhadnagy, 2 századosból és 1 törzstisztből mint elnökből áll. Ha törzstiszt, vagy hasonló rangosztályú hivatalnok állítandó hadi­törvényszék elé, akkor mindig egy legközelebbi magasabb rendi fokozatú törzstiszt vagy egy tábornok elnököl. A vádlott rendi fokozatából két törzstiszt társbíróul belép és az alantas tisztek azon arányban maradnak el, a­mint magasabb rangfokozatú tisztek által pótoltatnak. A vádlott a hadi-törvényszék elé vezettetik, s megkérdez­tetik, van-e valaki ellen kifogása , mi fölött a hadi-törvény­szék nyomban határoz, a hadbíró ellen felhozott kifogás esetén azonban a katonai területi (honvéd) főparancsnokságot illeti a döntés. A hadbíró figyelmezteti az egybegyűlteket törvényes ítélet hozatalára, s felolvassa a birói esküt, melyet mindenki utána mond. Vádlott előtt vallomása felolvastatik s megkérdeztetik, helyben hagyja-e azt ? s ha még valamit előadni akarna, az jegyzőkönyvbe vétetik, a jegyzőkönyv vádlott által aláiratik, s vádlott eltávolíttatik. Vádlott eltávolítása után a hadbíró (ki a vizsgálatot is teljesítette) felolvassa az e czélra előre kidolgozott írásbeli előadását (votum informativum), valamint a leglényegesebb ügyiratokat. Az írásbeli előadásban tartozik a hadbíró a gyűjtött adatokból egybefüggő egészet összeállítani, a bizonyítékokat, alkalmazandó törvényeket, súlyosító és enyhítő körülménye­ket elősorolni és indokolni, végül indítványát a bűnösség vagy bűntelenség tekintetében, előbbi esetben az alkalma­zandó büntetés nemét, mennyiségét s a netaláni mellékbünteté­seket is, határozottan előterjeszteni. A hadbíró indítványa senkit sem köt, azonban, midőn a tett be van bizonyítva, a tettes büntetlenségére vagy bé­kés kiegyenlítésre szavazni nem szabad, és senki a törvény­ben megállapított büntetést, vagy annak törvényes következ­ményeit meg nem változtathatja, hanem csakis a büntetés mérvére nézve a törvény meghatározott keretén belül mozog­hat. Fölmentésre azonban szavazhat, ha meggyőződése ezt hozza magával. A szavazatok a hadbíró által a legkisebb rendfokozat­tól kezdve fölfelé jegyzőkönyvbe vétetnek. Az elnök s utána a hadbíró utoljára adják be szavaza­tukat. A hadbíró egy, az elnök két szavazattal bír — össze­sen tehát 9 szavazat határoz. Az ítélet a szavazatok többsége alapján a hadbíró által szerkesztetik, s csak rendelkező részből áll, indokolás nincs. Mint a fentiekből láthattuk, ezen eljárásnál teljesen hiány­zik az igazságszolgáltatás legfőbb garantiája, a bírói függet­lenség, s hiányzik a világszerte egyedül helyesnek felismert közvetlenség és szóbeliség. Mi, kik büntető-jogszolgáltatással foglalkozunk, naponként tapasztaljuk, hogy a közvetlenség és szóbeliség mellett meg­tartott végtárgyalás folyamán, midőn az egész esemény színre kerül és a bíróság előtt reprodukáltatik, a vádlottak, szakértők, tanúk, sértettek együttesen jelen vannak, egymás jelenlété­ben kihallgattatnak, szembesittetnek, a bűnjelek közöttetnek, a védelem közös működése folytán, a tényállás minden oldal­ról a legapróbb részletekig megvilágíttatik, egészen más kép tárul elénk mint az, a­mely a holt akták elolvasása után lelkünkben keletkezik. A nagyobb ünnepélyesség, a nyilvánosság és közvetlen­ség jótékony behatása alatt, közvetlen érintkezés és megfi­gyelés útján a bíróság egészen másként lesz informálva, mint az elfogult vizsgálóbíró által (mert hiszen a hadbíró egy sze­mélyben minden) írásban szerkesztett votum informativum, és néhány perirat felolvasása után. Köztudomású tény, hogy a tanúk a végtárgyaláson sok­szor mennyire eltérnek a vizsgálat alatt tett vallomásuktól, és pedig nem azért, mintha valaki által inspiráltattak volna, hanem a közvetlenség jótékony, s az anyagi igazságot nap­fényre hozó hatása alatt. Messze kellene kitűzött tárgyamtól eltérnem, ha mind­azt elő akarnám sorolni, a­mi a katonai büntető igazság­szolgáltatás terén reformra vár; feladatom csak az volt, rámu­tatni azon okokra, melyek a rögtöni fegyveres elégtételverést befolyásolják. A katonai büntető igazságszolgáltatás helyes reformálása kemény dió, a legnehezebben megoldható kérdések egyike, különösen tekintettel a véderő czéljára, a háborúra, melyre a béke csak előkészületi iskolát képez. Annak a reformnak olyannak kell lenni, hogy békében és háborúban nemcsak a modern jogi felfogásnak, hanem a hadsereg czéljainak is megfeleljen, tehát gyors, valódi, és minél kevésbé komplikált katonai igazságszolgáltatást kell teremteni. Az erre vonat­kozó irányelveknek kifejtése azonban mai feladatomon kívül esik. Addig is azonban míg ez elérkezik, legalább a katonai btkv 114. §-ának d) pontja lenne — egri esetek elkerülése czéljából — felsőbb helyről, rendeleti úton reformálandó, s hiszem, hogy ez esetben az üdvös eredmény ez irányban nem fogna elmaradni. FABINYI GUSZTÁV, kir. törvényszéki biró.

Next