Jogtudományi Közlöny, 1890

1890-02-14 / 7. szám

5° 7- SZÁM. Igy vagy ugy, a jul.—aug. havi szünidő alatt már meg fog történni, legalább a személyi dolgokban, a­­világ szétosztásai­ s 1891 jan. 1-ével tiz kir. tábla fog működni az ország területén. Ezzel párhuzamosan megy végbe két t­örvény megalkotása. Az egyik, a mit már ismerünk, a sommás eljárásban a föleb­bezés szabályozása. A másik, mely ezt nyomban követni fogja, a birói szervezeten fog változtatásokat tenni s ugy lát­szik, az eddigi tarthatatlan sőt rettenetes, vizsgálóbirói­ gaz­dálkodásnak is határokat fog szabni. Ezzel az 1890. év reform-munkája be is lesz fejezve. A­mi a további éveket illeti, a jelen országgyűlésből még hátramaradó másfél év, ha jól veszszük ki, két fontos, az államjogokba közvetlenül és mélyebben bevágó reform­műve­letre van szánva. Az egyik a bűnvádi eljárás megalkotása, melyet a minisz­tériumban újból revisto alá vettek. A miniszter a ténykérdés felebbezhetőségét hozza be az eljárásba, a gyakorlati garan­tiák egyik neme gyanánt. Hogyan fogja megoldani ezzel a legnehezebb kérdések egyikét, azt még nem tudni, de vilá­gosan kifejezte, hogy ebben a theóriát félre kellett tennie s az ország állapotaival kellett számolnia. A bűnvádi eljárásba azonfelül bele fog illesztetni a sajtóeljárás végleges rendszere az esküdtszék rendszerével együtt. Az esküdtszék általános behozatalát a miniszter egy mé­lyen járó politikai indoklással lehetetlennek jelentette ki. Nem akarja a nemzetiségi vidékeken a feudalizmusnak egy új nemét megteremteni, a­hol a magyarul tudó kisebbség mint esküdt ítéljen az idegen nyelven beszélő többség fölött. A miniszter azonban barátja az esküdtbíróságnak s mint szavaiból kitetszik, az ország egy részére (hír szerint a magyar Dunántúlra s a Duna-Tisza közére) be akarja azt hozni, föltéve, — a­miben ismét nagy lesz a nézeteltérés, — hogy a törvényhozás is helyesnek fogja látni. A második ss még inkább államjogi természetű reform lesz a jelen országgyűlés végén a választási ügyekben való bíráskodás rendezése, talán a választási törvény részleges revisiója is. A miniszter, a­ki eredetileg a parlamenti bíráskodás híve volt, viszonyaink között a kir. Curia bíráskodását tervezi, még­pedig nem rideg mandátum-bíróság alakjában, de olyképen, hogy a Curia hatáskörébe utaltatnak a szavazásnál elköve­tett s a választás érvénytelenségét előidézett deliktumok, bele­értve minden párterőszakot és bűnös hatósági beavatkozást. Míg a kisebb, választási deliktumok a büntetőtörvény szigo­rúbb végrehajtásával (revisióról a miniszter egyáltalán nem beszélt) s egy etetési-itatási novellával fognak megfékeztetni. Ez a feladat vár a mostani országgyűlésre s ezek álla­nak ma előtérben. A regeneratio legnagyobb művét azonban a magánjogi kódex fogja képezni, melyek sorrendjén nagy változás tör­tént. A miniszter tudvalevőleg az eddigi fél­terveket félre­tette, a családjogot az öröklési joggal együtt és összhangban akarja életbe léptetni s utánuk fokozatosan a kódex több részeit, záradékul egy összefoglaló életbeléptetési törvény­nyel. Ez lesz Szilágyi Dezső legnagyobb műve, ha végre­hajthatja. S ez lesz legnagyobb küzdelme is. A házassági jog, mint minden beavatott forrás tudja, a fakultatív polgári házasságra lesz építve, a jogegység messze­menő garantiái mellett. Alapjában egész egyszerű kodifika­tionális művelet, de a törvényerőre emelésben minden reac­tióval való megütközés. A legnehezebb és legszebb harczok egyike a jövőben, a­mit hazánkban a jogi felvilágosultság a feudalizmus új sarjadékaival fog kiküzdeni. A regeneratio hátterében, bizonytalanabb körvonalak közt még a következő reformok állanak: A börtönügy teljes átalakítása, esetleg új és kivihetőbb büntetési rendszerrel. A végrehajtási eljárás reformja. Az ügyvédrendtartás reformja a gyakorlati szükség szerint bifur­catio és numerus klausus nélkül. A birói fegyelmi és áthelye­zési rendszer reformja, birói garantiák mellett. Törvény a jövedéki kihágásokról. S végül a végleges polgári törvény­kezés megalkotása. Bizonyára nem fogja senki azt kívárni, hogy a hatal­mas perspektíva ezen távoleső s alig felismerhető objektu­maival a dolgok mai állása mellett behatóbban foglalkoz­zunk.­­ minthogy ez nem közönséges naivság lenne. De az általános tények megállapítására szükség van. Kétségtelen, hogy Magyarország mostani igazságügyi minisztere egy erősen progressív és liberális jogászi felfogás híve. S kétségtelen, hogy az ország igazságügyeit ezen fel­fogásnak már másutt bőven kipróbált sarkalatos igazságai szerint akarja regenerálni. De nem kevésbé kétségtelen, hogy Szilágyi Dezső hatalmas és egészséges szelleme távol van minden theoria és philosophema bálványozásától. Benne nem­csak a jogász­ lélek szigorú logikája, de a magyar nemzeti lélek józan politikai ereje is dolgozik. Sokkal inkább jogász, hogysem meg tudna hajolni azon többé-kevésbé rejtett ha­talmi érdekeknek, a­melyeket most a magyar nemzeti poli­tika vignettjével szokás ellátni, hogy kelendők legyenek , de sokkal inkább magyar, hogysem ügyet vetne azon egyetemes kosmopolitismusra, mely különösen irodalmunkat annyira ellepte. Ezek a jellemvonások látszanak reformtervein is. S a magyar jogászvilágnak, a­mely annyi ideig volt kénytelen keserű harczot vagy rideg passivitást folytatni a kormány­hatalom igazságügyi politikája ellen,­­ most ennek Szilágyi akciójával szemben nem lehet hivatása többé a doktrínák maró választóvizének untalan alkalmazása, hanem igenis az aggodalom nélkül való, becsületes és kitartó támogatás. A miniszter pedig kétségkívül föl fogja ismerni azt, — a­mit elődjei csak néha s akkor is homályosan sejtettek, — hogy mennyire becses egy sokat, nagyot és jót akaró kor­mányférfiúra nézve a jogászvilág állandó támogatása; holot­tan bizonytalan, múlékony és szeszélyes az, mely a parla­menti életben épen a legnagyobb alakok osztályrésze. Dr. KENEDI GÉZA: Az unitárius házassági jogról.­ (Válasz Sztehlo Kornél ügyvéd úrnak a Jogt. Közl. 40. és köv. számai­ban megjelent czikkeire.) Megemlíti Sztehlo úr azt is, hogy az unitárius bírósá­goknál hátralékok nincsenek s általában az ügyeket gyorsan intézik el. Abból a kifejezéséből azonban, hogy bár így lenne ez a világi bíróságoknál is, azt következtetem, hogy ezt tán sérelemnek nem tartja. Arra a feltevésre, hogy az unitáriusoknál a válóperek könnyen mennek keresztül, nem anyagi vagy alaki törvé­nyeik hiányossága, hanem épen az szolgálhatott okul, hogy bíróságaik kötelességüket pontosan teljesítik. A­mi egyházi törvényeink királyi megerősítését illeti, erre azt jegyzem meg, hogy mi unitáriusok, valamint a többi erdélyi bevett vallásfelekezetek, kb­. jóváhagyás nélkül is hatályos törvényt alkothatunk s azt életbe léptethetjük. Több mint 300 év telt el azóta, mióta vallásunk a recept a religiók közé beczikkelyeztetett. E hosszas idő alatt törvényeket al­kothattunk a nélkül, hogy azokat az erdélyi fejedelem vagy a magyar király által meg kellett volna erősittetnünk. E jogunktól nem csak meg nem fosztattunk, hanem azt az 1868: XLIII. tcz. világosan fentartotta. Amit Szt. K. ur a históriából felhoz, a magyarországi protestánsokra vonatkozik. Erre tehát nekem, unitáriusnak reflektálnom fölösleges. Szt. Kornél úr, mint már említem, azt törekszik kimu­tatni, hogy az unitárius házassági törvény az elválást a legkönnyebbé teszi.­­ Befejező közlemény: — Az előbbi közi. 1. az 1., 2., 4. és 5. számban.

Next