Jogtudományi Közlöny, 1920

1920-06-01 / 11. szám

I­I. SZÁM. JOGTUDOMÁNYI KÖZLÖNY. 83 Mert — amint említettem — az árképződés törvényénél fogva a piaci ár a kínálat s kereslet közti viszonytól függ , amit már az emberek régi időkben, a naturálpénzgazdaság korában meg­figyelhettek; de azt tudományos rendszerbe csak Locke foglalta s később Stewart majd Smith Ádám tüzetesen kifejtették s fel­kutatták azokat a tényezőket, melyek a keresletre s kínálatra hatással vannak. Messze vezetne s kitűzött célomtól nagyon is eltérnék, ha azokat a közgazdasági tényezőket tüzetesen akarnám vizsgálni, melyektől a kínálat és kereslet függ. Az azonban bizonyításra nem szoruló igazság, hogy az ártörvény szerint a piaci ár nyom­ban csökken, mihelyt növekszik a kínálat. Ezzel a természettör­vény abszolút erejével bíró gazdasági törvénnyel szemben, bár­mily erős szerzési ösztön fűtse is a lánckereskedők démoni lel­két, tehetetlenek s erőtlenek ; ez fogja azokat végleg elpusztítani, a büntetőjogi megtorlás ellenben — amint alább látni fogjuk — csak fél rend­szabály, melyre kizárólag lehetetlen a védekezést fel­építeni abban a reményben, hogy a szigorú megtorlás egymaga képes gyökerestől a bajt kiirtani, mert a büntetés ezt a társa­dalmi betegséget nem pusztíthatja el könnyen érthető szociális s gazdasági okokból, csak csökkentheti, a kínálat megnövekedése azonban elsöpri azt teljesen. A kínálat függ az árak nagyságától , annál nagyobb a kíná­lat, minél több az ára. Az árak pedig a belföldi termelés növe­kedésével s az importtal szaporodnak. Az előbbihez munkaköte­lesség kell elsősorban, amiről az imént volt szó , ez azonban olyan, mint a bátor katona fegyver, orvos műszer s orvosság nélkül: tehetetlen és aktivitásra képtelen. A munkakészséghez kell járulni az anyagkészletnek. A munkakészséget létrehozza az erkölcsök javulása, a helyes belátás és a társadalom kétségbeejtő helyzetének felismerése és annak a szolidantás szövetneke mellett való átérzése, ami csak kis részben függ a kormányzó hatalom­tól, java részben ellenben a népesség lelki dispozíciójától s azok­tól a szuggestív és imitatív behatásoktól függ, melyeket a tömeg azoktól nyer, akik őket vezetik. Oly tényezők ezek, melyeket nor­mális viszonyok közt is nehéz céltudatosan uralmunk alá haj­tani, annál nehezebb most, mikor a társadalmi rengések folyton tartanak s csak optikai csalódás hitetheti el velünk azt, hogy szilárd a föld alattunk. Az áruk szaporításának s szaporodásának másik föltétele a nyersanyag. Nyersanyagunk azonban nincs ; koldusok vagyunk a szó szoros értelmében. Hozzájárul ehhez valutánk lerongyoló­dása, melynek megjavítására az első lépés, vagy helyesebben az előkészületi cselekmény a pénz felülbélyegzésével épen most tör­tént meg. Nyersanyagot csak a külföldről szerezhetnénk , a nem­zetközi forgalom azonban még nem indulhatott meg, mert hiszen a béke sincs megkötve , tehát háborús állapotban vagyunk. Kö­vetkezéskép semmi reményünk sem lehet arra, hogy az áru­uzsorát az ártörvény a maga természetes, tehát legerősebb fegy­verével hamarosan le fogja törni, mert a kínálat növekedésének eszközei nem a mi kezünkben, hanem részint az antant kezében vannak, részben az egyetemes erkölcsi rend újra felépülésétől függenek, amit a négy éves háború az egész világon felforgatott. Tehát a legképesebb, legönzetlenebb s legerélyesebb kormány sem tehet semmit, mert kezeit a nemzetközi helyzet gúzsba­kötötte , legfeljebb könyöröghet morzsákért, de oly segítségre nem számíthat, mely szörnyű bajunkból gyökeresen kisegíthet. Olyan helyzetben vagyunk, mint Páris a francia-porosz , Port-Artur a japán-orosz és Przemysl a mostani háborúban volt az ostrom idején , azzal a különbséggel, hogy ezek a városok a kapituláció után nyomban élelemhez jutottak ; mi pedig már több mint másfél év előtt letettük a fegyvert, s az ország ép úgy her­metice el van zárva a nagy világtól gazdaságilag, mint a háború alatt. Ha végig nézünk ezek után a föltételek sorozatán, melyek­ből a lánckereskedelem kiburjánzott, fájdalmas lemondó érzéssel kell megállapítanunk azt, hogy látjuk, érezzük, szinte kitapint­hatjuk azokat a föltételeket, melyek a szükségszerűség vas tör­vényének engedelmeskedve váltották ki az árdrágítást s lánc­kereskedést, s gazdasági úton még sem tehetünk semmit, mert kezünk-lábunk gúzsba van kötve szantaluszi kínokat szenvedünk, mert látjuk a biztos révbe vezető utat, de nem léphetünk reá. Úgy vagyunk, mint az a szerencsétlen áldozat, akit az indiánus curaréba áztatott nyílvesszőjével megsebez s mozgató idegei ennek folytán teljesen megbénulnak. Lát, hall, tud mindent, ami körülötte történik, de képtelen a legcsekélyebb mozgásra. Tehát addig, míg a nemzetközi forgalom s a rendszeres ter­melő munka meg nem indul, igen keveset tehetünk, mert amíg a gazdasági élet egészséges, normális mederbe nem terelődik, sem a piaci árképződés, sem az erkölcsi élet terén a harmónia nem fog létrejönni s a társadalom örökös rengésben, mozgásban lesz; hánykolódik mint nagy lázban a beteg; a társadalom ilyen álla­potában, és olyan, mint mikor földrengés dübörög végig a föld kérge alatt : sohasem lehet tudni, hogy földrepedések, szakadé­kok hol keletkeznek ; puszta sivatagon vagy emberlakta helye­ken nyílik-e meg a föld ; emberek, városok, falvak, évszázados műremekek esnek-e áldozatul, vagy a földrengés csak értéktelen s lakatlan helyeken hagy hátra nyomokat. A társadalom ilyen rázkódásaiban alig tehetünk egyebet, minthogy a régi kipróbált módszerhez, a szigorú megtorláshoz folyamodunk. A szükségszerűség alapelvén állva, nagyon jól tu­dom, hogy ez csak félrendszabály, sőt még annyit sem ér. De a halálos beteget is szokás gyógykezelni, tehát ez ellen a társa­dalmi baj ellen is kell küzdeni ; s pedig annál inkább, mert a megtorlásban a szabad akarat negációja mellett is erős vissza­tartó energiát látok s pedig nem a szokásos, dogmatikus, hanem élettani s pszichológiai alapon. Meddő dolog volna, ha a szoká­sos theoriákat ismertetném s azok analízise s szintézise révén akarnék egy novumot vagy legalább is nóvumnak látszó formu­lát bemutatni ; mellőzöm tehát a megtorlási, megelőzési s bifur­kációs elméletek ismertetését s azok árnyalatainak felvonulta­tását, e helyett az ember őstermészetéből, ösztöni életéből indu­lok ki itt is, aminthogy ebből indultam ki a lánckereskedés s árdrágítás elemzésénél is, midőn azt a téteit állítottam fel, hogy ennek a bűncselekménynek forrása, mint általában minden bűn­cselekményé, az ember ösztöni életéből bugyog ki ; ez az a forrás, ahol a krminalitás eredetét kell keresni. Lánckereskedésnél és árdrágításnál a szerzési ösztönben (Erwerbstrieb) találtam annak forrását, más bűncselekményben más élettani hajtó erő bonta­kozik ki, de az mindig az ösztöni életben gyökerezik, aminthogy az antiszociális cselekményeknek más forrása könnyen érthető okokból nem is lehet ; mert ez ösztön mindig önző, csak az egyén jóvoltával törődik s teljesen vak a kultúrtársadalmak s szociális élet magasabb igényei iránt. Sajátságos, hogy büntetőjogi tudósaink a büntetés problémá­jának megoldását nem ezen az egyedül exakt s pozitív téren kere­sik, hanem homályos és kódos spekulációkba mélyednek el, anélkül, hogy ebből a nem ritkán transcendentális mélységből megérthető igazságokat tudnának f­elszínre hozni. Szerintem a büntetés lényege, célszerűsége s hasznossága csakis az élettani lélektan segélyével mutatható ki. Minden bün­tetésnemben ugyanis kielemezhető valamely ösztön, melynek funkcióját a büntetés megbénítja. A szabadságbüntetés élettani alapja a szabad mozgásra törekvő ösztön.* Ez ép oly erős, mint az ösztöni élet egyéb változatos megnyilvánulása, mert ennek forrása nem az értelemben, hanem a szervezet sokszerű szükség­érzésében van, mely ellenállhatatlanul kielégítésre törekszik. A szabadságbüntetés eredete azért oly régi, mert már az ó­kor­ban önmagukon tapasztalták az emberek, hogy a szabad mozgás korlátozása fájdalmas, kínos érzelemmel jár, tehát akit büntetni akartak, annak elvették a szabadságát. Az úgynevezett generál­* V. O. Jodi : Pszichologie 4 kiad. II. 65., aki ezt az ösztönt Bewegungst­iebnek nevezi igen helyesen. Spencer és mások, így különösen Groos, Slölding, Dumont, Ribot a mozgási­ ösztönt a játék­ösztönnel kapcsolatosan tárgyalják, melyből az esztétikai érzelem s törekvés fejlődött ki. Ez mind helyes, de az is bizonyos, hogy a játékösztön a mozgási ösztön egyik válfaja ; s ha igaz is Spencer­nek az a tétel­e, hogy a játékösztön akkor válik aktívvá, ha a szer­vezet hosszabb ideig pihent, s abban ennek folytán felesleges tevé­kenységi készség halmozódott fel, ez nem zárja ki azt a másik igazságot, hogy a játék a tevékenység a mozgás. A játék pedig minden mozgást nem foglal magában s így a mozgás a génus, a játék a species. Tehát a mozgási ösztönből válik ki a játék ösztöne, mely utóbbihoz, mint Spencer alaposan és demonstratíve kifejti a gyönyör és kellem, mint esztétikai érzelem társul. («Principes de Psychologie» II. k. 661 s köv. 1.) Míg az egyszerű mozgási ösztönök kielégítéséhez nem kapcsolódik esztétikai érzés, helyes tehát Jodl álláspontja, aki a mozgási ösztönt (Bewegungstrieb) önálló hajtóerő­ként kezeli.

Next