Jogtudományi Közlöny, 1981

1981. március / 3. szám

1981. február 1g- nénk, mint kórházak 's egyéb illyetén gondvi­selő intézetek felállítása által. . ." (146. o.) Széchenyi érdeme, hogy az angol közgazdá­szok nyomán kezdi meghonosítani a modern köz­gazdaságtan kifejezéseit. Hitel című könyve út­törő ebben a tekintetben, hiszen itt emlegetik először magyar nyelven a nyereséget, az érde­keltséget, de itt fordul elő valószínűleg elsőként magyar írásműben a munkamegosztás is „mun­ka­felosztás" formájában. (181. o.) Nem kerüli el Széchenyi figyelmét az a tény sem, hogy a kívánatos gazdasági fejlődés végül is szükségszerűen a társadalom megválto­zásával jár majd. Az általa elérendő célként megrajzolt társadalom még csak halvány vona­lakkal jelzett e kezdeti munkájában, s ez a raj­zolat egy kicsit utópisztikus ízű. Ez természetes is, hiszen az 1800-as évek eleje még bőven az utópizmus ideje az európai szellemi irányzatok történetében.­ A jövőbeni Magyarországról mondja Széchenyi: „Ennek elérése végett pedig emeljük minden embertársunkat önméltóságára lelki kifej­lése által, 's engedjük, hogy az embe­riség josaiban kiki osztozzék." (135. o.) Szinte költői formában fogalmazza meg a változások szükségszerűségét: „Semmi­­sem áll csendesen a' világon, még a' nap systemák is mozognak, — tehát csak Magyarország álljon 's vesztegeljen mozdulatlan?" (270. o.) Ám világosan ismeri fel, hogy a változásra magának a társadalomnak is meg kell érni. Szinte II. József intő példáját halljuk a sorok közül kicsengeni, amikor azt mondja, hogy: „némelly uralkodó legszentebb szándékából eredt czél azért nem gyökerezhe­tett, mert a' nép, a'sokaság elfogadására még nem volt megérve" (154. o.) a realitásból kiin­dulva kell megfogalmazni a pillanatnyilag el­érendő elérhető célokat. Az ősiség eltörlése mel­lett a közös teherviselést tűzi ki, mint elérhető célt: ,, ... s még inkább az ész tanácsa szerint. . . az ország terhének egy részét vállaikra venni 's így a'szántóvető sorsát könnyíteni é s méltóságát felemelni". (256. o.) Egyébként pedig a „Hogyan tovább?" kér­désére Széchenyi egy új tudománnyal válaszol. A pillanatnyi lépések meghatározásán túl a jö­vőt illetően „combinatiokra már tudomány kell". A jövő tudományos kutatásának szükségességét hangsúlyozva mondja, hogy erre már van egy tudomány, s bár még „nevetlen tudomány", de nevetlensége ellenére fejlődik, hiszen nap mint nap használjuk. (155. o.) A tudományos előre­látásnak, a prognosztikának Széchenyi buzgó pártfogója akart lenni. Széchenyi világosan látta, hogy a társada­lom tudományos alapokon való szervezéséhez a műveltség fejlesztésére van szükség. Az Aka­démia alapítása is ezt a felismerést példázza. Már erre ösztönöz a század is mondja „mellyben nem korlátlan bátorság 's felhevült képzelet, vagy testi erő, hanem csak polgári erény 's fel­világosított emberi elme teszik a'nemzetek tar­tós sarkalatját." (73. o.) Majd a következőkben fogalmazza meg hitvallását az emberi elme fe­lülmúlhatatlanságáról: „A'tudományos emberfő mennyisége a'nemzet igazi hatalma. Ezek Sta­tistikája az ország legérdekesb — leginteressán­sabb — része. Nem termékeny lapány, hegyek, ásványok, éghajlat 's a't. teszik a'közerőt, hanem az ész, melly azokat józanon használni tudja. Igazibb súly 's erő az emberi agyvelőnél nincs. Ennek több vagy kevesebb léte a'nemzetnek több vagy kevesebb szerencséje." (178. o.) Felelősség társadalmi szinten A magyar gazdasági élet és a magyar társa­dalom elmaradottságáért elsősorban a magyar birtokos osztály, a nemesség a felelős, mondja Széchenyi. Éppen ezért megvetéssel szól azokról, akik nemesi címeik, a születés és előjogok alap­ján kiváltságos elbánást igényelnek maguknak. Az ilyen ember előbb-utóbb kénytelen rájönni, hogy: „egy harmadik, ha megkülönbözteti is czímmel vagy dicsérettel ötet, valósággal ma­gasabbra meg se emelheti 's egyedül maga által lehet csak jelessé akármiben." (71. o.) Hasonló szellemben nyilatkozik könyve egy másik helyen is. Arra az esetre, ha az általa javasolt gazdasági változások, különösen az új hitelrendszer meg­valósulna: „Azon időt, mellyet a'szülők majo­ratus 's efélék kinyerésére fordítnak, gyerme­keik jobb nevelésével tölteni kinszerülnének, mellynek sommája lenne :­ kitörülhetetlen be­tűkkel szíveikbe vésni, hogy csak erkölcsi szép és jó nemesíthet valóban." (290. o.) Széchenyi az erkölcsi ostorozás mellett az irónia fegyverét is gyakran igénybe vette a ma­gyar nemesség maradiságának kihangsúlyozá­sára. Egyik helyen a hadtudományok művelésé­nek fontosságát hangoztatva mondja: „Gyako­rolni kell tehát magunkat az újabb taktika és stratégia rendszabási szerint az ország védel­mére, hiszen alkotmányunk szerint született ka­tonák vagyunk. Indisciplinált sokaság, bár mi dühös lenne is megtámadása, mai időben végre meggyőzetve széllyed el." (72. o.) Később a ma­gyar földbirtokos gazdálkodását állítja pellen­gérre: „Gazdáink egy része századát előzi meg 's úgy cselekszik, mintha már 1901-ben élne; más része pedig úgy gazdálkodik, mint II. And­rás idejében volt szokás. Egynek mezei ollya­nok, mintha erővel hozták volna oda Belgium­ból, másiknak síkjai pedig olly ábrázatlanok, hogy azokon tevével vagy dromedárral össze­találkozni nem volna meglepő. "S ezen előmene­telek vagy hátramaradások nem mindég a' kö­rülállásoktul, de többnyire a birtokosok gondol­kodás­módjától függenek." (81. o.) Ezzel a gú­nyolódó, ironizáló formával Széchenyi mintegy irodalmi elődje lett későbbi nagy költőnknek Petőfi Sándornak, ahogy ezt a verset is tanúsít­ 3 Horváth Róbert, i. m. 892. old. Ezen utalás sze­rint Saint Simon biztos forrása lehetett Széchenyinek, de esetleg feltehető Locke, Hume és Montesquieu ta­nulmányozása is. JOGTUDOMÁNYI KÖZLÖNY 173

Next