Jogtudományi Közlöny, 1987

1987. szeptember / 9. szám

492 JOGTUDOMÁNYI KÖZLÖNY­ ­ünk szerint nem „személyhez fűződő jog", így egyér­telműen a törvényes képviselő nyilatkozatára is szük­ség lenne. Ehelyett a fenti R. 7. § (3) bek. szerint „ha a kérelmező kiskorú, a törvényes képviselőjét is meg kell hallgatni. Ha a törvényes képviselő nem jelenik meg, illetőleg a műtét elvégzéséhez hozzájárulását megtagadja, a terhességmegszakításra adott engedély a műtéti hozzájárulást pótolja." A jogszabályhely hi­bája, hogy egyrészről a cselekvőképtelenek és a korlá­tozottan cselekvőképesek közül csak a kiskorúak ese­tében kíván törvényes képviselői nyilatkozatot , holott a Ptk. nem ismer ilyen megkülönböztetést se­hol. Másrészt a rendelet áttöri a Ptk.-nak a törvényes képviselőkre vonatkozó kógens jognyilatkozati szabá­lyait, mikor súlytalanná teszi nyilatkozatukat, mivel csak „hozzájárulniuk" lehet joghatályosan. (Megje­gyezhető, hogy a törvényes képviselő is megnevezheti végrendeleti örökösének vagy kedvezményezettjének a méhmagzatot, akinek helyére abortusz esetén itt is az anya léphet, mint törvényes örökös.) A méhmagzat képviseleti jogosultságai közül a legerősebb a Ptk. 10. §-ban meghatározott gyámhatósági kötelezettség a gondnokrendelésre, ha a méhmagzat és a törvényes képviselő között érdekellentét van. Mint korábban részleteztem, a méhmagzatnak minden körülmények között érdeke a megszületés, így a terhesség megszakí­tása a legélesebb érdekellentét a törvényes képviselő­vel. Ebből adódik, hogy minden terhesség megszakí­tása iránti kérelem elbírálásánál a méhmagzatnak Ptk.-ban biztosított „joga" (lenne), hogy a képvisele­tében eljáró gondnok minden körülmények között el­lenezze az abortuszt. Nem ismeretes azonban, hogy hazánkban ilyen gondnok valamikor is eljárt volna a méhmagzat védelmében a bizottsági eljárásban! Nem kizárt ugyan, hogy az eljáró bizottság tagja gyámha­tósági dolgozó legyen (R. 4. § (1) bek.), ez azonban csak mint lehetőség kerülhet szóba, a rendeletben szó sincs arról, hogy elleneznie kellene hivatalból az abor­tuszt, s nyilvánvalóan a bizottság tagjaként való rész­vétel nem azonos a gondnokkénti fellépéssel. Termé­szetesen ezzel az észrevétellel nem az egyébként is so­kat bírált bizottsági eljárásban meglévő bürokratikus, formális elemek számát akarom növelni. Csupán arra a komoly jogalkalmazási hiányra akartam rámutatni, mely a Ptk. 10. § alapján nem vesz tudomást a magzat érdekvédelméről. Külföldön is igen problematikus az abortusszal kapcsolatos jognyilatkozatok kérdése. A szokásjogi országokban (Anglia, Amerika, Kanada, Ausztrália stb.) az abortuszt az 1970-es évektől „alkotmányos jogként" emlegetik. Például az USA Legfelsőbb Bíró­sága a Doe v. Doe ügyben (1974) megállapította, hogy a férjnek nincs joga, hogy a felesége terhességmegsza­kítási szándékát megvétózza. A döntés az elméletben vitatott. Kiskorú leánygyermekek tekintetében a bíró­sági gyakorlat ingadozó a szülői jóváhagyás joghatá­lyáról. A szokásjogi országokban van olyan prece­dens, ahol mellőzték a szülői jóváhagyást, van olyan, ahol megkívánták. Az NSZK és Franciaország bírói gyakorlatában és elméletében túlsúlyban vannak a szülői hozzájárulást megkívánó döntések, nézetek.13­4. Feltehető a kérdés, ha a magzatot megilletik a feltételes vagyoni jogok, megilletik-e a Ptk. személyi­ségi jogai is? Gyakorlati jelentősége a Ptk. 76. §-ban meghatározott testi épség és egészség védelmének van. A jogképesség egyenlőségéből és korlátozásának tilal­mából (Ptk. 8. §) következnék, hogy a feltételes jog­képességet sem lehet csak a vagyoni jogokra korlátoz­ni, így elméletileg feltétlenül beszélhetünk a „megszü­letés jogáról", esetleg az „egészségesen születés jogá­ról", mint személyiségi jogról. Más területen azonban többször találkozhatunk a személyiségi jogok legális jogszabályi korlátozásával. (Pl. szabadságvesztés, kényszergyógykezelés stb.) így ha egy elvileg létező személyiségi jog korlátját jogszabály jelenti — mint a jelen esetben —, úgy ez a személyiségi jog nem létezik. Aggályként csupán az vethető fel, hogy egy esetleges törvényi jogot alacsonyabbrendű jogszabály korlátoz. (Mt. határozat és miniszteri rendelet.) Bár ez ellenté­tet részben feloldja az 1972. évi II. tv. 29. §. Ez az ag­godalom azonban alapos, a legtöbb országban a kér­dés súlyával, állami és állampolgári jogokat alapvető­en befolyásoló jellegéből adódóan legfelsőbb törvény­hozói, illetve bírói szinten szabályozzák az abortusz kérdését; ebből következik a döntés előtti jóval széle­sebb publicitás, az eltérő vélemények nyílt ütközése (az USA-ban például az abortusz olyan fontos kérdés volt az elnökválasztási kampányban, hogy élesen megosztotta a közvéleményt, és sokak véleménye sze­rint ezek az ellentétek az elnökválasztás után is megmaradtak14). Néhány abortuszra vonatkozó nézet értékelése Mielőtt az abortusz jelenlegi jogi szabályozásáról végső véleményt lehetne mondani polgári jogi szem­pontból, néhány közismert nézettel is foglalkozni kell: 1. Klasszikus gondolat, hogy az abortusz intéz­ményét ellenzők „jobboldaliak", míg az abortuszt le­galizálni kívánók „baloldaliak". Ez 30—50 évvel ez­előtt nagyobbrészt igaz is volt, hiszen az egyház min­­dig is mereven születésszabályozás ellenes volt, így az abortusz legalizálásáért folytatott mozgalmak, nyil­vánvalóan az egyházi befolyás egy területről való visszaszorulását is kívánták. Napjainkra ez a merev szembeállítás meghaladottnak tűnik. Nyilvánvaló, hogy az abortuszt legalizáló vagy tiltó államok nem minősíthetők már ezen ismérv alapján jobb vagy bal­oldalinak. (Például az 1953—1956 közötti Magyaror­szág vagy a jelenlegi Románia nem címkézhető „jobb­oldalinak", míg a jelenlegi Hollandia vagy Dánia, mely az intézményt szabadabban alkalmazza „balol­dalinak".) Bár az erősen katolikus országok közül né­hányban (pl. Spanyolország) fennmaradt a klasszikus ellentét, az ellenzők és a támogatók ma már a fejlett országok legtöbbjében nagyon is világi indokok alap­ján állnak szemben. Nevezetesen az abortuszt ellen­zők orvosi eredményekre, megállapításokra hivatkoz­nak; így arra, hogy a genetikai élet a fogamzás pilla­natában kezdődik, a néhány hetes magzat már azono­sítható emberi szervrendszer alapjaival rendelkezik, s a külvilági ingerekre reagál 15, vagy arra, hogy az abor- 13 Dieter Giesen: Arzhaftungrecht. 312—314. old. Gieseking Verlag 1982. 14 Abortion Now a Bittér Political and Social Issue. Interna­tional Herald Tribüné. 1984. okt. 15. 15 Ld. részletesen Lennart Nilson: Gyermek születik. Medici­na 1981. 1987. szeptember hó

Next