Jövő, 1921. február-március (1. évfolyam, 1-31. szám)

1921-02-23 / 1. szám

■^erda, 1921 február 23 i r* v 1 Keresztény és nemzeti. Arti é­s Siáss Zoltán: Majdnem másfél év óta nyög Ma­gyarország népe egy uralom alatt, mely magát kereszténynek és nemzetinek nevezi, valójában azonban rendszeresen tiporja mindazt, ami e két fogalom tisztult felfogásának megfelel. A kaján, hitetlen költőid s az itthon maradt haladó szellemű tömegek és egyének persze egész más jelzőkkel illetik a jog­talanság, a kultúraellenesség és a tömeg­nyomor e hihetetlenül vigasztalan kor­szakát, ez azonban nem zavarja e dicső kurzus haszonélvezőit abban, hogy e két, a maga körében létjoggal bíró jel­szót lobogtassák zászlóként a nagy magyar rabtelep fölött. Gróf Teleki Pá­., a mostani miniszterelnök pedig egye­nesen tiltakozik az ellen, hogy valaki a mai kormányzást és közállapotokat a kurzus szóval alig-e s így minő irány­zatnak minősítse. Nem, ez a­z Indás hír­ben álló férfin változat­»nel kitart amellett, hogy most annyi külső és belső bábom utátt az ország végül a tartós javulás igazi útjára tért. Sőt Teleki úr azt is kijelentet­te, hogy a mai magyar keresztény nemzeti politika egy általános európai fejlődés első hulama, hogy az egész kultúr emberiség át fog térni erre a politikára hogy így Magyarország jelenleg, akárcsak egy­kor Franciaország, a civilizáció élén masírozik. Hogyan látja ezt a fölfogását a miniszte­relnök úr az európai és amerikai társadalmi állapotok és erőviszonyok alapján igazolni, ezt nem sel­­órah­ázá­somra ez az álláspont mindenesetre érthetetlen. Mert ha csak nem fog­a föl valaki az elkövetkező európai fejlődést úgy, mint egy visszatérést a középkorba, akkor lehetetlen az i­teni állapotokban valamiféle élen­ haladást látni. Igaz, Teleki egy a tájékozódó­, minden lehető­ségével rendelkező miniszterelnök, én pe­dig egy a világtól elzárt író vagyok. Nehogy azonban kint, natívvilág túlságos lelkesedéssel, esetleg hanyathomlore kö­vesse a magyar példát, jellemzem számára röviden ezt a mai magyar társadalmat, vagyis mint keresztényt s úgyis mint nemzetit Egy igazi keresztényszellemvű közélet, ha a kereszténységet egy dogmat­ikus, tisztán erkölcsi tartalmú fánként fogjuk föl, nem is az utolsó eszmény. Az ember­szeretet, egy kevésbé érzelgős szóval: az emberi szolidaritás kul­­sza valóban tökéletesítő kiegészítője lehet minden politikának. Ilyesmiről azonban ennél a kurzusnál szó sincs. A kereszténység­nek rögtön a kurzus kezdetekor, mikor Friedrich úr zászlót bontott mellette, részben a tömegfékező hódítónak, rész­ben a tömegvadító izgatószer szerepét kellett játszania. A hódítás célja az volt, hogy a tömegek elfelejtkezzenek szoci­ális refor­mkövetelése­kről, a vadítása az, hogy a zsidók felé terelődik az elégedetlenség­. Azt az eredményt, amit a vallás mint a földi boldogulás útán való vágyát elcsi­ító túlvilági ígéretek széth­intője elért, nehéz megmérni, mert egy nega­­tívumról van szó. Nagy mindenesetre nem lehet; ezt bizonyítja a parasztság, az ipari munkásság s a szellemi foglal­kozásunk hallatlan elkeseredettsége. Hogy mint az antiszemitizmus nagy­­ra növel­­t­ azonban sokra vitte, az kétség­telen. E szempontból a mai Magyar­­ország megszégyenítette a cári Orosz­­országot minden pogrom­jával és kivé­teles törvényeivel egyetemben. Mert a háború előtti Oroszország mellett azért egy, ha nem is igazoló, de mentő körülmény; az, hogy az az zsidóság, melyet idegenként kezelt s ellenségként üldözött, egy elzárkózó n­agamagát is idegennek valló, kultúrában hátra­maradt embercsoport volt. A magyar zsidóság azonban, melyet Hallep nume­rus claususs­ il sújtott s az Ébredők pogromokkal tartottak rémületben egy majdnem teljesen aszimilálódott, a magyarság nemzeti jellegéhez és az európai kultúra követelményeihez tel­jesen hozzásimult népelerű. A cári Oroszországot bántja tehát az, aki ebből a szempontból a mai Ma­gyarországhoz hasonlítja A keresztény­ség történelmi szerepének pedig valósá­gos kigúnyolása az, ha nevében épen faj­védelmi politikát, egy fajtának vagy ne­mzetnek a másik fölé emelését akar­ják kezdeményezni. Hisz ez a tan épen annak köszönhette egykori diadalútját világrészeken keresztül, hogy az osztá­lyok, a fajok és nemzetek közt való kor­látok ledöntését proklam­álta. Fajvédel Fm! Erre valóban szüksége van a ma­gyarságnak, de nem a zsidókkal, hanem a tuberkulózis-bacalussal, spirochétik­kal s más biológiai - szociális veszedel­mekkel szemben. Ez különben, hogy a keresztény irányzat egy ilyen eugenikai jelszóba lyukad ki, jellemei az egésznek hallatlan hazugságát Nincs itt szó val­lásról, de még valójában fajról se, ha­nem egy halom roá­od és harmadrendű antszejdernek irigységéről a zsidókkal szemben s egy silány demazóghad félel­méről olyan szabad, európai állap­otök­től, melyek többek közt zsidókat is szó­hoz juttathatnának. A visszaélés, amit a nemzeti szóval űznek, ha lehet még gonoszabb. A nem­zeti eszmének igenis meg­van a jogo­sultsága, h­a a maga körén belül mint egyesítő erő szerepel, kifelé pedig nem gőgösödik korlátolt és zsarnoki soviniz­mussá. A tizenkilencedik század elején a most sokat emlegetett Széchenyi azért feddte e magyarságot, mert az egységes nemzeti érzés helyett ötvenkét, külön­­kü­lön kis köztár­sságot játszó várme­gyére szakadt s ugyanekkor a költők esdekeltek a főnép­ességhez, hogy ne hódoljon a kül­öldnek, hanem olvadjon minél jobban össze a többi magyar­sággal. Egy ilyen te­rmészetű nemzeti irányzat, mely az egynye­lű­, earytársa­­dalmat alkotó, közö­s kultúrás emberek minél szorosabb együttzműködé­st célozza, jogos. Hogy fogná föl a nemzet a tár­sadalom egészének részére válik, amint hogy ma nyugaton Francia vagy Angol­­országban nemzet és társadalom annyira cserefogalmak, hogy franciák és angolok a termelési eszközök tá­sadalmasítása helyett aká­hroyazor mondják: a ter­melési eszközök nacionalizációja. A nem­zet fogalmának eme európaiasodása he­lyett Magyarországon a fogalom vissza­­züllése a fajiság felé állott be. Egy irányzat helyett, mely minden magyarul beszélő, magyar kultúrája, magyar tár­sadalmi viszonylatokban makrát kiélő egyén összefogására törekedett volna, lábrakapott egy hallatlanul groteszk eszeveszettség, mely a magyarságot fel­bontotta származási elemeire s ezek közt rangbeli és helységbeli fokozatokat alapított meg. Minden elemi iskolás­­gyerek tudja, hogy a magyar­ság, mint különben minden európai nemzet, a leg­­különbözőbb származású elemek egye­süléséből alakult ki, sőt alakul még ma is s hogy kimutatható, kétségtelen ős­­magyarok, pláne a felsőbb osztályokban nincsenek. S mégis megtörtént a ka­­cagtatóan cinikus komédia, hogy szláv vagy germán származásu m­agyarok ki­közösítették a magyarságból a zsidó swimnazásu magyar­okát E főbadarság mellett megszülettek kisebb ostobaságok is. Az állítólag turáni származású magyarok a cseh származá­súikat is a nemzeti szentélyből való kiközösítésére ítélték. Most várom, hogy a turániak kettéhasadjanak egy török és egy finnugor pártra. A nagy roh­am azért természetesen a nemzeti jelszó alatt a zsidók ellen ment, akiket a keresztény magyarok a külön nemzetiség korlátai mögé internáltak, így csonkí­totta meg a magyarság önmagát, miután Magyarországot megcsonkították mások. S tette ezt a nemzeti irányzat nevében. Hogy mily irtózatos károkat okozott a magyarság statisztikai lélekszám-állo­miányában és kultúrjavaiban a kurzus, azt most nem fejtegetem. Egy nép­szavazás, bármely vitás területen, rette­netesen igazolná ezt De elég ezúttal erről. Ismertethettem volna másképen, adatokkal, immár európaszerte ismert tények fölidézésével ezt a keresztény­­nemzeti uralmat s nem ilyen elvi fejte­getésekkel. De célom és az volt, hogy­­ éraesetek fölsorolása helyett egy ilyen elméleti, de ép azért általánosabb érvényű leírást nyújtsak. Ha aztán ezek után Európa hajlandó Magyarország példájára a kereszt­ény-nemzeti kurzusra áttérni — ám tegye. aoeoeoeeeesoeooeoeoeeeeeoeeec A poroszországi válasz­tások: A koalíció megkapta a több­séget­­ A J 1­V­5 berlini tudósítójától Berlin, február 22. Vasárnap választották Poroszországban a Landtag képviselőit. Az eddig nyil­vánosságra jutott eredmények­­ még mindig nem véglegesek, annyit azonban már meg lehet állapítani, ho­­y a régi koalícióhoz tar­tozott pártok, az ellenzéki pártok 148 man­dátumával szemben 179 mandátumot kaptak, végeredményben pedig 120 mandátumra szá­mítanak. A kifejezetten reakciós pártok, főleg a német nemzeti párt és a német néppárt nagy erőlködéssel és nagy reménységekkel mentek a választások elé. Megnyugvással kell megállapítanunk, hogy ezek a reménységek nem valósultak meg addig a mértékig, hogy a kormányhatalom Poroszországban ezek­nek a népellenes pártoknak és minden haladó gondolat ellenségeinek jutott volna a kezébe. Persze ma még nem mondhat­juk, hogy ez a veszedelem a német nép feje fölött végleg elhárult volna, mert — sajnos — a német munkásosztály belső egyenetlensége meg nem szű­nt és ennek szomorú következményeiről tanúskodnak a mostani választások számeredményei is. A három táborra oszlott munkásság együttesen sokkal kevesebb szavazatot kapott, mint a megelőző választásoknál. Ugyancsak ezek­nek a belső harcoknak a következménye az is, hogy sok tízezerre menő munkás­választó tartózkodott a szavazástól, aminek ugyancsak a reakció látta hasznát. Addig is, míg— a végleges eredmények beérkezése után — a lezajlott választások tanulságának bővebb méltatására rátérünk, itt adjuk az eddig Berlinbe beérkezett eredményeket Megválasztottak 399 képviselőt Ehhez járul még a Felső-Sziléziának 22 képvise­lője, ami összesen 421 képviselőt jelent Ebből: középosztályok gazdasági pártja . 4 , Berlin, február 21 (Wolf.) A pót­­szavazatok ös­szs­zámolása alapján további 85 mandátum sorsa dőlt el, ez- a pártok között a következőképen oszlik meg: német nemzeti párt 9, német néppárt 5, central 3, demokrata 4, többségi szocialista 4, független szocialista 4, kommunista 4, középosztályok gazdasági pártja 2, többségi szocialista . . . . . 113 fügetlen szocialista ..... 28 kommunista........ 30 demokrata ........ 26 centrumpárti. ....................................90 német néppárti. ...... 57 . nemzeti párti..............73 Torsa­­ság­­y? ideiglenes keffiljisis Iszt­er. Budapestről jelentik, hogy a hivatalos lap mai száma kormányzói kéziratot közöl, melyben a lemondott Ferd­inándy belügyminisztert felmenti állásától és a Bruisztérium vezetésével ideigle­nesen Tamcsányi igazságügyminisztert bízza meg. aeowiceeseoeeeseMeeeeeoeeeoc A londoni konferencia. A megnyitása* Piri*, február 21. A Havas ügy­nökség londoni tudósítója jelenti: A konferencia első teljes­ülését ma dél­után négy órakor nyitották meg a St. James palotában. A volt királyi szék­hely környékét nagy tömeg kiváncsi nép lepte el, hogy végignézze a meg­hatalmazottak bevonulását. Elsőnek Kalegoropulos görög miniszterel­nök érkezett meg sok szakértő kísére­tében, akiket a kisázsiai kérdésben fogunk meghallgatni. Követték őt báró Hayaski, Lord Curzon, gróf Sforza, Lloyd George és vé­gül Briand francia miniszterelnök, Berth­elot, Kammerer továbbá Go­ura­rd tábornok és George ezre­des. Az ülés a megbízottak megérkezése után nyomban megkezdődött. A Kern­ál­párti küldöttek megérkezését még ma estére várják. Véleménykülönbiségek a konferencián. London, február 21. (Wolff.) A „Manchester Quardian" politikai tudó­sítója a következőket írja: A londoni konferencia megnyitásával a keleti kérdésben nyílt véleményeltérések me­rültek föl egyrészt Francia- és Olasz­ország, másrészt pedig Anglia és a többi államok közt. A brit meg­bízottak nam hajlandók területi kér­désekben a sévresi szerződésen változ­tatásokat eszközölni, a franciák és o­l­a­s­z­o­k ellenben készek ör­ményeket tenni. A papkisasszony S­elme annak az eredeti magyar regénynek, amelynek a kettősét a J­áví egyik közeli ***­­mában megkezdjük. A papkisasszony falusi történet, frian éa üde, mint a jókedvű falusi szél, kedvesen naiv, mint azok az embe­rek, akik egész életükben nem mozdultak ki rozmaringos, galambdúccá, csöndes hazájukból, jókedvűen rossznyelvű­sködő, mint a falná­boros asztal csípős anekdóz­i. A regényt Farkas Antal írta, a magyar proletariátus legigazabb b érséjű és legmelegebb magyar nyelvű­­poétája, akinek , novelláskönyveit, humoreszkjeit, versköteteit tízezrével kapkodta szét a magyar olvasó-­­ közönség. Farkas Antal most az emigráció erősen porciózott kenyerét eszi ée mindnyájunkkal együtt várja a napot, az mikor visszatérhet abba az országba, a melynek vérszopó kalandorai őt is száműzetésbe kény­­srerítették. új regényét, amely nem epés, nem harcos, hanem csak jókedvű, néhány órát be­aranyozni akaró k­is, bizonyára örömmel fogad­ják majd a j­ö­v­ő olvasói. T.... A katonai nyomon­óosztály sétani megkezdi működését. — A Jövő budapesti tudósítójától. — Budapest, február 23. Mihelyt a munkásszervezetekben a leg­csekélyebb megmozdulás mutatkozik, a kurzus vezérein legott érthető nyugta­lanság vesz erőt. Miután már vagy tíz­szer megkísértették, hogy a legkülöm­­bözőbb nemzeti és keresztény jelszavak lepte alatt a szervezett munkásságot, táborukba csalogassák, sikertelenségükön elcsüggedve visszatérnek a régi módszer­hez: a spicli rendszerhez. A hon­védelmi minisztérium T. osztálya ezért újra megkezdette a politikai ügyekben való nyomozást; minthogy a kurzus korrumpált oszlopai mindent és minden­kit saját mértékükkel mérnek, nagy összegeket irányoztak elő a szociáldemo­krata pártvezetőségi tagok megveszte­getésére, abban az ostoba hitben, hogy mint a kurzus vezérei szemében, úgy a munkásság politikai irányítói előtt is, jó zsíros sáp többet nyom minden argu­mentumnál. Jellemtelenek, ostobák!.. 9 A Jövő hasijain költ­ina pártokhoz tartózd­­ak, politikusok törnek lándzsát olyan közelfekvő célokért, amelyekért közös harc magvívására vál­lalkoztak. E közös harcot szolidáris együttérzéssel vívják, ha egyéni pártállásaikat meggyőződéseiket annál is kevésté adják föl, mert harcuk és cél­jaik jelentőségét éppen azok­benee egybegyűjti, egybefoglaló erői jelképszik. A Jövő hasábjain természetesen nem jelenhet meg olyan írás, amely célzata szerint nem szolgálja azt a harcot, de ezen a kereten belül minden írásban sza­ldón nyilatkozhat meg szerzője egyéni meg­győződése és ezért minden jelzett elekért szére villalja a felelősségek a Jövő nerksutőságe. „ )e»s4398«sí«9t©ö©seee«e»?sess5«fc Triászt - eza&aálsuikStS. , Séma, február 22. A kormány­ el­­­­határozta Triesztnek szabad kikötová­­­­rossá való nyilvánítását.

Next