A Jövő Mérnöke, 1962 (9. évfolyam, 1-43. szám)

1962-01-08 / 1. szám

Műszaki röntgenvizsgálat Szerkezeti alkatrészek cél­jára felhasznált fémes anya­gaink sokszor nem teljesen tö­mörek. A darab előállítási technológiájának hibái miatt sok esetben keletkeznek az anyag belsejében üregek, ide­gen anyagú nem fémes záród­­mányok, amelyeket külső rá­nézésre megállapítani nem le­het. Igen sok szerkezeti alkatrész készül vas- vagy acélönt­vényből. Az öntéstechnológia hibái következtében ezekben az öntvényekben belső szívó­dási üregek, salakzáródmá­­nyok, gázzárványok keletkez­hetnek. Lemezből készített alkatré­szeknél az egyes darabok ösz­­szekötésére alkalmazott leg­korszerűbb eljárás a hegesz­tés. A hegesztések egyik leg­általánosabban elterjedt faj­tája az ún. ömlesztő hegesztés, amelynél az összekötendő le­mezek széleit koncentrált hő­hatással megömlesztik és egy, az alapanyaggal rendszerint közel megegyező anyagból, hegesztőpálcából vagy elekt­ródából megömlött állapotban visznek át ún. ömledéket, amely megdermedve a hegesz­tett varratot létesíti. Az eljá­rás közben a fém megderme­­désekor gázfelszabadulás tör­ténik és ha túl gyors a lehű­lés, ezek a gázbuborékok nem tudnak kiszabadulni a varrat­ból és gázzárványokként benn­maradnak. Ugyanígy sokszor léphetnek fel salakzáródmá­­nyok, bizonyos esetekben pe­dig az alapanyag nem olvad össze a megömlesztett pálca­anyaggal. Ezek miatt a hibák miatt a hegesztések nem teljesen tö­mörek, ami általában azt je­lenti, hogy csökkentik a te­herhordó keresztmetszetet és így a darab igénybevehetősége csökken. Kellemetlen hatása a hibáknak, hogy sokszor éles sarkokat képeznek az anyag­ban, amelyek feszültséggyűj­tő helyekként viselkednek és ez sokszor üzemközbeni tö­rések oka lehet. Sokszor a hi­bák az anyag belsejében ösz­­szefüggő láncolatokat képez­nek és ezek miatt a hegesztés vagy öntvényfal a gázt vagy folyadékot átereszti (hegesz­tett tartály, öntött szelepház). Az anyag minőségének ál­talánosan elfogadott ellenőr­zési módszere az, hogy azonos technológiával gyártott anyag­­mennyiségből egy-egy darabot vagy a nagyobb méretű darab­nak egy kisebb részét próba­testek céljára feldarabolják és ezeken a kívánt tulajdon­ságokat anyagvizsgáló eljá­rásokkal meghatározzák. Az így próbadarabokon megha­tározott tulajdonságokból kö­vetkeztetnek a többi darab, illetve az anyag többi részének tulajdonságaira. Belső anyaghibák esetén a módszer azért nem alkalmaz­­ható teljes sikerrel, mert né­hány darab va**” egy nagyob­b darab valamely részének fel­­darabolásával megállapíthat­juk ugyan annak tömörségét, de ebből a többi darab vagy többi anyagrész tömörségére megbízhatóan következtetni nem lehet. Ez a szükséglet in­dította meg olyan vizsgálati eljárások kutatását, amelyek­kel az anyagok belső hibái fel­deríthetők anélkül, hogy a da­rabot közben el kellene ron­csolni. A célra ma már igen stác­iós, ún. roncsolásmentes anyagvizsgáló eljárásunk van. Ezek között a legrégebben al­kalmazott és még ma is leg­jobban elterjedt vizsgálati módszer a műszaki röntgen­­vizsgálat. Miért alkalmazható a rönt­gensugár belső anyaghibák ki­mutatására? A röntgensugárzásnak szá­mos olyan fizikai sajátsága van, mely az ipari gyakorlat­ban és a kutatásban egyaránt sok alkalmazási lehetőséget nyújt. Ezek között belső anyag­­hibák kimutatására az a tulaj­donsága teszi a sugárzást alkal­massá­, hogy fémes anyagon va­ló áthaladása közben elnyelő­dik. Ha az anyag teljesen tö­mör, a sugárzás minőségétől, az anyag fajtájától és a sugárzás­nak az anyagban megtett út­­jától függően intenzitása le­csökken. Amennyiben az anyagban pl. üreg van, az üre­gen áthaladó sugárnyaláb az üregben megtett úttal arányo­san kevésbé gyengül és ezért a vizsgált darab mögött a su­gárzás intenzitása az előbbitől eltérő lesz. A viszonyok jól ta­nulmányozhatók az ábrán, amelyen a röntgencső anódjá­ról kilépő I0 intenzitású su­garak közül egy kiragadott fel­ső nyaláb az ép anyagrészein halad át és intenzitása Io-ról Ii-re gyengül, az — «·3 Ii · I0 • e összefüggés értelmében. (Itt u az ún. gyengítési együttható.) Egy olyan sugárnyaláb, amelyik az x méretű hibahe­lyen halad át, feltételezve, hogy az üreget levegő vagy gáz tölti ki, amelyben a su­gárzás elnyelődése elhanya­golható, intenzitást mutat a darab mö­gött. Az intenzitáskülönbség­ből hiba jelenlétére lehet kö­vetkeztetni. A feladat már csak az, hogy ezt az intenzitás­különbséget valamivel kimu­tassuk. Többféle alkalmazott és be­vált módszer közül a legtöbb felvilágosítást a hibákról a fel­vételkészítési eljárás ad, amelynél a darab mögé fény­­érzékeny filmet helyezünk és azon a sugárzás­­különböző mértékű vegyi elváltozásokat okoz. A filmeket ezután szoká­sos vegyi kezelésnek vetik alá, melynek eredményeképpen az intenzitáskülönbségek sötéte­­dés különbségek formájában jelentkeznek és szemmel jól láhatók. Azokon a pontokon, ahol a hibahely miatt a filmet nagyobb intenzitású sugárzás érte, ott a film erősebben fe­­ketedett. A felvételkészítési módszer­nek — bár drágább —, számos előnye van. A röntgenfelvétel­ből a hibák alakja, nagysága, eloszlása közvetlenül megál­lapítható. Megfelelő felvételi technikával és mérési mód­szerrel következtetni lehet a hibák mélységi (sugárirányú) méreteire és elrendeződésére is. Nagyon fontos, hogy a hi­bák alakjából és megjelenési formájukból a hiba fajtájára is következtetni lehet. Végül előnye még a röntgenfelvéte­­lezési módszernek, hogy a fel­vételek a vizsgálat eredmé­nyének bizonyítékául meg­őrizhetők. Amikor a röntgenfelvételt elkészítettük, a műszaki rönt­genvizsgálatnak még csak el­ső két fázisát végeztük el. Az egyik a felvételkészítés, a másik a felvételek vegyi ke­zelése. A következő fázis a felvételek értékelése, ami azt jelenti, hogy a felvételen je­lentkező foltokból meg kell állapítani, hogy az anyagban milyen hibák vannak. Míg az első két művelet aránylag könnyen megtanulható és be­gyakorolható, az értékelés már meglehetősen nagy tapasztala­tot kíván. A felvételen jelent­kező képből az anyagban rej­lő hibákra megbízhatóan csak akkor lehet következtetni, ha ilyen hibás anyagokat a vizs­gálat után­ feldarabolnak és az értékelő rendszeresen meg­győződhet a hibák tényleges jelenlétéről. A legnagyobb elméleti és gyakorlati felkészültséget azonban a vizsgálatok ezt kö­vető negyedik fázisa igényli. Ez jár egyébként a legna­gyobb felelősséggel is. Az észlelt hibák alapján dönteni kell a darab felhasználhatósá­gáról. Ahhoz, hogy valaki kellő biztonsággal tudjon ilyen döntéseket hozni, nem­csak röntgentechnikai, hanem hegesztéstechnológiai, öntés­technológiai ismerettel is kell rendelkeznie. A darabban megjelenő hibák ugyanis nemcsak fajtájuktól, alakjuk­tól, méretüktől és gyakorisá­guktól függően befolyásolják a szerkezeti darab tulajdon­ságait, hanem hatásuk függ a darab anyagának tulajdonsá­gaitól is. A vizsgálatok alkalmazha­tósága és a megfelelő minősé­gű felvételek készítése a meg­felelő vizsgálati technológia mellett alapvetően függ a röntgensugárzást gerjesztő röntgenkészüléktől. Röntgen­­készülékeket ipari célokra hazánkban is gyártunk, ez a körülmény döntően kiha­tott a vizsgálatok hazai elter­jedésére. A röntgenkészülék elvi felépítése a következő: Ha egy különlegesen szer­kesztett elektroncsőre nagy­feszültséget kapcsolunk (50— 300 ezer Volt) az anódon üt­köző elektronok ütközési ener­giája kis részben röntgensu­gárzássá alakul át. A külön­leges elektroncsövet, az úgy­nevezett röntgencsövet a röntgensugarakat elnyelő ólomburkolatba foglalják és ezen csak egy kisméretű su­gárkapu van, amely a sugár­zást meghatározott irányban átereszti. Sugárzáskor az anód és vele együtt az egész cső felmelegszik, a meleg elveze­tésére, továbbá a röntgencső szigetelésére a burkolat és a cső között olajat helyeznek el, amelyet motoros szivattyúval tartanak áramlásban. A röntgenberendezés többi alkatrésze arra szolgál, hogy a hálózatból nyerhető kisfe­szültségű váltóáramot nagy­­feszültségű egyenárammá ala­kítsa át. Gondoskodni kell a készüléken a feszültséget és a csőáramot tág határok kö­zött szabályozó berendezések­ről is. A röntgenkészülékek tartalmaznak ezenkívül a fe­szültség és áram mérésére szolgáló műszereket és kü­lönböző biztonsági berende­zéseket. A műszaki gya­korlatban jól bevált a 200 kV csúcsfeszültséggel dolgozó ún. egytank rendszerű hordoz­ható röntgenkészülék. A szétszedhető állványra he­lyezett ún. generátor-tank tar­talmazza a röntgencsövet, a fe­szültségátalakító berendezést és a fűtőtra­nszformátort A csőváz keret előtt elhelyezett kapcsoló szekrényben vannak a mérő és szabályozó berende­zések. A kapcsolószekrényt a generátorral kisfeszültségű kábel köti össze. A műszaki röntgenvizsgála­tot igen széles körben lehet al­kalmazni. Hegesztett szerke­zeteik hegesztési varratai (he­gesztett csöveik, rácsos szerke­zetek, hídszerkezetek, tartá­lyok) gyártás közben, szerelés alatt, vagy a helyszínen kész állapotban jól ellenőrizhetők röntgenvizsgálattal. A kép szemlélteti a generátor be­állítását nagyméretű tartály körvarratának vizsgálatához. Jól használható a röntgen­­vizsgálat öntéssel előállított szerkezeti darabok, acél-, alu­mínium-, bronzöntvény belső anyaghibáinak kimutatására. Érdekes alkalmazási terüle­te a vasbeton szerkezetek át­­sugárzása abból a célból, hogy az acélbetétek elhelyezkedé­sét ellenőrizni lehessen. Ellenőrizni lehet szigetelt kábelek belső fémvezetőinek egyenletes elrendezését. Ellenőrizhető röntgenvizs­gálatokkal műanyagok és más nem fémes szerkezeti darabok tömörsége is. A műszaki röntgenvizsgála­tok széleskörű ipari alkalma­zásával kimutathatók a rej­tett anyaghibák, megjavítható a gyártási technológia, ki lehet küszöbölni rejtett hibákat tar­talmazó anyagok beépítését, és a tervezéskor is számítani lehet a szerkezet tömörségére, ami az anyagkihasználást ja­vítja meg. Nagyjelentőségű a röntgen­­vizsgálat a hegesztők képzése és ellenőrzése szempontjából is. Konkoly Tibor adjunktus, Mechanikai Technoló­giai Intézet is A hiba jelenlétére a próbadarabon áthaladó sugárnyalábok inten­zitás különbségéből lehet következtetni A műszaki gyakorlatban jól bevált 200 kV csúcs­ A generátor beállítása nagyméretű tartály feorvar­­feszültséggel dolgozó, ún. egy tank rendszerű bor-­látának vizsgálata alkalmából ho­zható röntgenkészülék MONOLÓG * ...Én és a barátom... Hogy velem mi van? — Hát öregem, nagy keservesen fel­vettek a műszakira . . . Igen a mérnökkarra, nagyon nehéz volt, alaposan megnyúztak a felvételin... Na persze azért hajtottam is a tanulással. A szakmai részeken kívül még olyan vad dol­gokat is megtanultam, hogy ki Dél-Rhodésia miniszterelnöke ... Ami biztos, na meg aztán apám is segített — tudod mérnök az öreg — szólt itt-ott. Jó ha az ember tud, de egy kis nyomás soha nem árt, mégiscsak felekezeti iskolába jártam... Persze, hogy KISZ-tag vagyok, már régen beléptem, kell ez az üdvös­séghez, ne mondják rám, hogy érdekből, csak negyedikes ko­romban lettem tag, már harmadikba... a területi KISZ-be léptem. — Még mindig a Ganzban melózol? Már két éve nem si­kerül a felvételid? Igazán peched van öregem, de hidd el nemcsak te vagy így... Van egy ismerősöm, három ízben uta­sították el, most határőr, valahol Sopron környékén... Még rágondolni is rossz, 27 hónap, én kész lennék a helyében, pedig mennyit járt a Művelődésügyi Minisztériumba, a portás már előre köszönt neki ... Te is vigyázz, mert ha jövőre nem sikerül a felvételid, akkor aztán, szóval rossz is rágondolni... Hogy nem félsz? Hát te tudod... Az öcsém? Ő is odajár ahol én végeztem, a piaristákhoz. Miért pont oda? Az apám akarta, hogy felekezeti suliba járjunk, állítólag jobban adják elő az anyagokat, különösen a matematikát... A, nem dolgoztam a felvételi előtt, még a Hanságban sem voltam mocsarat taposni, nem vagyok én olyan gyerek, csak akkor jöjjön a munka, ha az éhhalál közeleg__Ha munkáról esik szó, mindig ólmos fá­radtság vesz rajtam erőt. Pedig ezzel az oktatási reformmal kapcsolatban nyáron két vagy három hónap munka vár ránk. Szólj hozzá... Két vagy három hónap termelési gyakorlat — két-három hónap meló. — Á, ez kész kitolás... Most akarják behozni rajtam, hogy életemben még nem tettem odébb sem­mit? Vége a nyárnak, Balatonnak... Hogy nem árt egy kis fizikai munka? Vannak olyan gyerekek, akik szeretik, de ne­kem úgy hiányzik, mint púp a há­tamra . .. Nem vagyok én öre­gem egy sztahanovista típus. Nem azért jöttem egyetemre, hogy a legnagyobb nyári melegben követ törjek valahol Baranyá­ban. Á, ha a nyárra gondolok kitel a hideg. — Hogy te szívesen lennél egyetemista és szívesen dolgoz­nál nyáron, hogy jó lenne megismerni a munkáséletet? Blöff öregem. Igaz, te mindig lelkes gyerek voltál... Megismerem majd őket, ha elvégeztem az egyetemet,­­ szóval ezt a nyári munkát jó lenne valahogy megúszni. Lehet, hogy beteg leszek, vagy ha nem tudok valami jó igazolást szerezni — hát akkor lesz ami lesz. Dolgozom, de lehetőleg itt a közelben valahol. Furcsa vagyok, hogy ennyire félek egy kis munkától? És becsüljem meg magam, hogy egyetemre járhatok? Na jó, én örülök, de minek ezt az örömet munkával elrontani? Hogy szé­gyelljem magam? Na mi az, már mész ... Hová rohansz ... El­ment. Ez is hogy megváltozott... Szabó Ferenc V___ _ i Látogatás egy gépipari technikumban Régi iskola a Debreceni Gépipari Technikum. Vala­mikor nagyhírű felső fém­ipari iskola volt, majd fém­ipari szakiskola lett. S mint ilyen, egyike volt azoknak az intézményeknek, melyek középkáderekkel látták el az egész Tisztántúl iparát. Sőt nemcsak fiatalokat képzett ez az intézet, itt hagyo­mányai vannak a különböző tanfolyamoknak is, fűtők, gé­pészek és más szakmák szakemberei nyertek itt ok­levelet. A legjobb hagyo­mányokat ápolva a Debre­ceni Gépipari Technikumnak ma is több az esti hallgatója, mint a nappali. Míg nap­pal 450 diák koptatja a tan­termeket, műhelyeket, addig este több mint 550-en vesz­nek részt az oktatásban. Ha csak ezt az ezres létszámot te­kintjük, már akkor is lát­nunk kell az iskola nagy je­­lentőségét. Nagy Gáborral, az egyik tanárral beszélgetünk a gon­dokról, eredményekről. El­mondja, hogy minden év­folyamon három osztály van. Két általános gépész és egy távközlési. Az utóbbi új do­log. Szinte meglepetésszámba megy számunkra, hisz az egyetemen sem találkozunk olyan fiúval, aki onnan jött volna a villamos karra. An­nál többen vannak a gé­pészkaron olyanok, akik e technikumban érettségiztek , nem szégyenkeznek, mert különösen a gyakorlati kép­zés nagyon jó Debrecenben (A tizenkét műhelyoktató mestere szakmájának.) A gé­pészek a műhelygyakorlatot is itt töltik. A távközlésiek viszont a város különböző üzemeiben folytatják gyakor­lataikat. Csak néhány mérő­szoba van az iskolán belül. Talán a legnagyobb prob­léma a mérnök-tanárhiány itt is, mert a 26 tanár kö­zül (12 műhelyi) csak két mérnök-tanár van — az igaz­gató az egyik. A város kü­lönböző üzemeinek mérnö­keit a délelőtti tanításba kevésbé tudják b­evonni, de az estiek levelező oktatását segítik ezek a mérnökök. A szaktechnikus képzésben nagyon érdekes kezdeménye­zés született Debrecenben. Tudniillik egy forgácsoló tan­folyam mellett egy automa­tikai tanfolyamot is létre­hoztak. Ez nagyon merész és új dolog. A debreceni és környékbeli üzemek kér­ték e tanfolyamok létesí­tését. Ez többek között azt is elárulja, hogy lépéseket akarnak tenni a Gördülő Csapágy Gyárban, a Hajdú­sági Iparművekben, az Or­vosi Műszergyárban és más­utt az automatizálás terüle­tén. A tananyagot szemlélve azt látjuk, hogy igen nagy súlyt helyeznek e tanfolyamon belül különösen a gépátcso­portosítás megszervezésére. De kevesebb szó esik a matematikáról, fizikáról. Ta­lán ez a gyengéje. Néhány szót a szaktech­nikus képzésről, mert ez is bizonyos fokig új fogalom. Az üzemekben még kevés helyen találkozunk szaktech­nikusokkal. Általában az ipari középiskolát végzett technikusi fiatalemberek ak­kor vehetnek részt a szak­technikus-képzésben, ha leg­alább kétéves üzemi gyakor­lattal rendelkeznek, és el­határozzák, hogy milyen ipar­ágban szeretnék továbbké­pezni magukat, illetőleg üze­mükben milyen magasabb képzettségű technikusra van szükségük. Ezután jelentkez­nek ide, természetesen az üzemek hozzájárulásával. A debreceniek igen fontosnak tartják ezt a tanfolyamot. Ezt az is bizonyítja, hogy nagyon érdeklődnek az üze­mek mérnökei az oktatás iránt, és segítik azt. Az esti tagozatról beszél­ve egy dolgot kell elmon­dani. Mégpedig azt, hogy heti huszonnégy órát hall­gatnak az esti tagozat rész­vevői. Ez akkor is nagy megterhelés, ha csak negy­ven percesek az órák, s mégis a felvetteknek leg­alább 80 százaléka végzi el a technikumot. Itt hozzá­teszi Nagy Gábor, hogy az oktatók részére is igen nagy munkát jelent az esti ta­gozaton való tanítás, miért nem adhatják le ugyanúgy az anyagot, mint a délelőt­tieknél. Itt nagy súlyt kell helyezni az előadottak elis­­métlésére, hogy egy dolgot legalább kétszer halljanak. Ezzel is megkönnyítik a ta­nulást, hisz a napi munka mellett így is óriási meg­terhelést jelent a technikum elvégzése. A gondok Debrecenben is gondok. De amint látjuk, itt is igyekeznek minden ne­hézséget legyőzni. Ha ehhez segítséget kapnának pl. a Műszaki Egyetemtől, még jobban bízhatnának abban, hogy a Tiszántúlon Debre­cenben létesítenek majd fel­sőfokú technikumot. Bár eh­hez még nincs meg minden lehetőség, de az erő megvan ahhoz, hogy megteremtsenek minden szükségest az eset­leges átalakuláshoz.

Next