A Jövő Mérnöke, 1965 (12. évfolyam, 1-39. szám)

1965-01-11 / 1. szám

VIZSGÁZUNK­iiiiimiiiiiiiiiimiimiiiiiiiimivti„13(0)+1 találat” - szerencse nélkül ! Érdekes kísérlet szem- és­­ fültanúja voltam szerdán dél­iélért a Kinizsi utcai díszte­­­­remiben. A közlekedés üzem­­­­mérnöki kar teljes második­­ évfolyama vizsgázott itt egy­­­­szerre (120 hallgató) az elekt­­­­rotechnika első félévi anyaga- I ből. I 120 hallgató öt óra alatt. Ha f­elosztjuk az időt a vizsgázók I számával, nem egészen három­­ perc­ jut egy hallgatóra. Gya­­­­korlatban persze, másként fest fa dolog. Nézzük meg köze­­­­lebbről ezt a vizsgát.­­ A hallgatók kérdéseiket kap­­­­nak, amelyekre írásban kell | válaszolniuk. A kérdések há­­­­rom csoportra oszthatók: 1. | egyszerű, egy számmal vagy | képlettel megválaszolható | kérdések; 2. a totóhoz hasonl | lóan több (jelen esetben öt) | adott lehetőség közül a helye­­­set x-szel kell jelölni; 3. adott |egy állítás és anak az igazolá­­­sa. Meg kell állapítani, hogy | helyes-e az állítás, amelyet iga­­­­zolunk, avagy helyes-e az iga- szolás. A kérdések után né­­­hány kapcsolási rajzot is el | kellett készíteni. 132 kérdés­­ szerepelt a vizsgán, tehát a | hallgatóknak alaposan kellett­­ismerniük az anyagot. Ismét­­egy kis számolgatás az idővel:­­ Átlag két perc jutott egy-egy­­ kérdés megválaszolására. A­­ kérdéseket Tarnai Géza ta­­­­n­ársegéd olvasta fel és a kép­­leteket is ő vetítette vászonra a schreib projektor segítségével.­­ Amíg tart a vizsga, először­­ kollégáját. Kurutz Károly ad­junktust kérdezem: | — Milyen jelentősége van | ennek a mai vizsgának? | — Ez egy két féléves anyag | első félévének vizsgája volt, | amely értékelését tekintve | egyenértékű a hagyományos | kollokviummal —, tehát ren­­­­des vizsgának számít. Az osz­­­tályzatok kialakításánál ter­­­­­­mészetesen figyelembe vesz­­i szűk a zárthelyik és a házi feladatok eredményeit is, de ez a vizsga lesz a döntő. Aki most nem felelt meg, az az utóvizsga időszakában szóbe­­lizni fog. — Hogyan értékelik a dol­gozatokat? — Minden helyes válasz egy-egy pontot jelent, a jó raj­zok valószínűleg kettőt. Az osztályzatok kialakításánál bi­zonyos szinteket állapítunk meg, ezt persze nem lehet elő­re eldönteni, nincs abszolút szint. A Szovjetunióban és az Egyesült Államokban, ahol ezt a módszert már több éve al­kalmazzák, 50 százaléknál kez­dődik az elégtelen. — Most alkalmazzák először ezt a módszert? — Régebben a zárthelyiken használtuk a kérdés-felelet rendszert, vizsgán most al­kalmazzuk először, és nemcsak mi, évfolyamonként két-há­­rom tárgyból is tartanak ha­sonló vizsgát. Ha­­ valaki azt hinné, hogy a tanszéknek könnyebbséget jelent ez a módszer — nagyot téved. A kérdéseket a jegyzet alapján kellett összeállítanunk, mégpe­dig úgy, hogy minden kérdés rövid idő alatt megválaszolha­­tó legyen. Az értékelés mun­kája sem egyszerű, bár egyes ellenőrző műveleteket lyuk­­kártya segítségével tudunk el­végezni. A Szovjetunióban és az Egyesült Államokban már teljesen gépesítették az ellen­őrzést, az értékelés műveletét, tehát van erre lehetőség. Ma­gában a módszerben igen sok lehetőség rejlik. Megvalósít­ható végre, hogy a hallgatók az egész anyagból és ne csu­pán egy-egy tételből vizsgáz­zanak. Ugyancsak előnye a módszernek, hogy kizár min­den szubjektív tényezőt, min­denki egyformán kap nehe­zebb és könnyebb kérdéseket, és a vizsgáztató ballábára sem lehet többet hivatkozni. Per­sze, hátránya is van a test­módszernek, elsősorban az, hogy mechanikus — a vizsgá­zót nem lehet rávezetni a he­lyes feleletre. Nehézséget okoz az is, hogy nem lehet minden problémára egyértelműen megválaszolható kérdéseket feltenni. De ezek a nehézsé­gek a módszer részletesebb ki­dolgozásával kiküszöbölhetők. Ahol lehetett, így is könnyí­tettünk: például a számolási feladatokat kerek számokkal adtuk meg, logarléc nem kel­lett hozzá. Természetesen, igyekszünk kiküszöbölni min­den puskázási lehetőséget. (Valóban: a karzatról látcső­vel „puskáztak” a puskázók­­ra). Az „áldozatok” közben már többnyire elszállingóztak, néhányan azonban -­­ bár na­gyon fáradtak —, hajlandók nyilatkozni. Neveket nem kér­deztem, legegyszerűbb, ha fel­sorolom a véleményeket. — Kevés az idő egy-egy kér­dés megválaszolására. — Na­gyon sok az öt óra, kevesebb kérdést kellett volna feltenni, mert nagyon elfáradtunk a végére. — Jóságos ég! 180 ol­dalas anyagból 132 kérdést kaptunk! Mi lesz, ha 300 ol­dal lesz a jegyzet?! — Az a fontos, hogy jó jegyet kapjon az ember, ha ezzel jó ered­ményt lehet elérni, akkor jó a módszer. — Tetszett, hogy a kérdések a jegyzet szerinti sorrendben jöttek.­­ Nem tet­szett, hogy a kérdések a jegy­zet szerinti sorrendben jöttek. Jobb lett volna, ha a végén kapjuk a könnyebb kérdése­ket. És végül egy javaslat: cél­szerű lenne talán a kérdéseket sokszorosítva, papíron kioszta­ni a vizsgán úgy, hogy megha­tározott helyre kerüljenek a válaszok (újra a totószelvény­re hivatkozunk), így köny­­nyebb, egyszerűbb lenne az ér­tékelés is. Nemcsak a hallgatók, az ok­tatók is kiváncsiak az ered­ményekre. (Eredményhirdetés a jövő hét elején!) Februárban a KISZ részvételével a tapasz­talatokat is értékelni fogják. Mert ez a mai vizsga nemcsak a hallgatók és oktatók féléves munkájának, de egy új, sokat ígérő, új módszernek is pró­baköve volt. Palotai Előtte Akik még elébe vannak Nefepz percek Vizsga után xiiimiiitiimnniMistini Utána Előtte Alatta Utána ...................................... VIZSGALESEN | A folyosón két csoport áll | egymással szemben. Capele- I tek és Monteguek kései utó­­­­dai? Nem. Nem. Az egyik cso­­­­port pirosan szétcsattanó jó­­|­kedvvel tárgyalja a vizsgák | elmúlt eseményeit. Ők már | túl vannak mindenen. A má­­­ sik csoport falfehéren égre | nézve, szinte megbabonázva | kutatja a jövőt. Út az isme­­reretlenbe? Nem. ők még a | vizsgák előtt állnak. A folyo­­­­són koppan egyhangú lépés­ei zajuk. A jókedvű csoportból | néha át-átröppen hozzájuk _ egy-egy vigasztaló jó szó is. | — Nyugi, nyugi. Ma szolid | vizsganap van. Nincs odabenn­e| aréna. | Sárga pulóveres kislány­­ gyűröttre nyomkodja fekete I indexét kezében, majd a mel­lette álló cinóberpiros fülű fiút nógatja. — Menjünk be együtt vizs­gázni. — Döntöttem — sóhajt a fiú — lemondom. Ma nem vizsgázom. Nem vagyok for­mában. A lány legyint, mély léleg­zetet vesz és maga előtt belö­ki a fiút a terembe. A kaca­gás szétveti a folyosót. Egy kucsmás fiú élménybeszámo­lóján derülnek. — Bevallom, sokat makogtam a vizsgán a professzor meg is jegyezte: — Tudja azt, hogy nincs az egye­temi szabályzatban, hogy a vizsgákon a jóindulatnak is helye van? Kirobban az ajtó, csikósru­hás fiú vizesen, csapzottan, félrecsúszott nyakkendővel kitámolyog. Egy szót sem szól, csak két ujját böki a levegőbe a többiek felé. — Kettes, — hörgi. A többiek ölelik, csókolják, mint Albertet gólja után a fo­cisták. A teremben a vizsgáztatás valóban nyugodtan folyik, tel­jes üzem van. Érdekes, hogy a folyosón tapasztalható vizsga­láznak időbeni nyomát sem lelhetjük. A tanári asztalon békésfehéren pihennek egy­más mellett a vizsgakérdések. Szemüveges kislány szemét lehúnyva húzna, de meggon­dolja magát, számolni kezd, majd kezébe veszi az egyik békésen szunnyadó fehér pa­pírlapot. Mikor elolvassa, mintha kígyó csípte volna meg, úgy dobja el. — Nem tetszik? — kérde­zi mosolyogva a tanár. — Igenis, nem — így a kis­lány. — Vegyen másikat, óriási fellélegzés, nagy kuncogás a padok felől. A kislány új kérdést húz, majd darálni kezd. Közben mosolyogni is van ideje, a tanár visszamo­solyog. Ma valóban szolid vizsganap van A folyosóról a jókedvű cso­port tagjai is szállingózni kezdenek. "Halkabbak a kaca­gások. Búcsiszkodunk. — Ne felejtsetek holnap se bejönni. A kucsmás legyint: — min­dennap Ki mit tud­ot játsza­ni .. . rettenetes. A folyosó üres Tetti holnap újra kezdődik minden: Abai Pál Egy új vizsgáztatási módszer köt be a Dévai test­ére vezette karon dr. Zoltán a módszerrel történő vizsgázta­tást gépjármű­­szerkezettanból. Ennek lényege a következő: 100— 150 kérdést állí­tanak össze az egész tananyag­ból, írásban kell válaszolni. A kér­désekhez kapcso­lódó ábrákat kive­títik. A vizsga kb. négy óráig tart, közben két húsz­perces szünettel. A kiértékelés rendkívül érde­kes. A kérdéseket pontozzák, majd egy diagramot ké­szítenek az egyik tengelyen a pont­szám, a másikon a dolgozatok van­nak, a legtöbb pontos elöl, s utá­na a többi. A pontok összeköté­séből adódó görbe alapján állapít­ják meg a szinte­ket. Az elején egy bizonyos pontszá­mig jeles, a végén egy bizonyos pont­szám alatt elégte­len, és e kettő kö­zött arányosan helyezkedik el a többi jegy. Évfolyamunk a hatodik félévben vizsgázott először ilyen módszerrel. Előtte rendkívül változók voltak a vélemények. Kér­dezősködtünk a felsőbb évesektől, mint ahogy az ilyenkor szokásos. Vizsga után, job­ban mondva az eredményhir­detés után már megnyugodtak a kedélyek: az év­folyam legna­gyobb része he­lyesli az új mód­szert. Az érdeklő­dő alsóbb évese­ket tájékoztat­juk az új mód­szer előnyeiről. Véleményünk sze­rint az osztály­pontok reálisab­bak. Elsősorban azért, mert általá­ban a műszaki be­állítottságú embe­rek előadásmódja rosszabb, és ha ehhez még hozzá­számítjuk a „vizs­­gadrukk”-ot, nyil­vánvalóan látha­tó, hogy ebből a szempontból jobb az új vizsgáztatási forma. Itt az elő­adásmód nem be­folyásolja az ered­ményt. Vannak el­lenkező példák is, mert van, aki írás­ban nem tud „fe­lelni’“, de ez ke­vesebb. Termé­szetesen beveze­téseket nem lehet kérdezni, mert ezeknél egy-két se­gítő szó szinte minden esetben szükséges. Egyébként vé­leményünk sze­rint bevezetések pontos megköve­telése teljesen fö­lösleges, mert arra egy mérnöknek semmi szüksége sincs, no meg vizsga után úgyis rövidesen elfelejti az ember. Persze nyilván erről a kérdésről nálunk okosabb emberek vitatkoznak, ezt a cikket pedig nem azért írtuk, és adott esetben, saj­nos, fölösleges is az ilyen irányú észrevétel. Itt a vizsga eredményét nem befolyásolja a vizsgáztató esetle­ges rossz hangula­ta, vagy az első pillanatban nyert benyomása, ami egyébként emberi­leg érthető, mert ezen senki sem tudja túltenni ma­gát. Hibája talán az értékelésnek, hogy bizonyos abszolút elemet is bele kel­lene venni. Gondo­lok itt arra, hogy maximális és mi­nimális pontszá­mot kellene meg­szabni a jeles és az elégséges osztály­zatokhoz. Ezen ha­tárokon belül ez­után lehetne vál­toztatni a mércét az évfolyam „erős­ségének” megfele­lően. Olyan ellenvetés is elhangzott, hogy az egyetemen az ember előadás­módja is kell hogy fejlődjék. Erre könnyű válaszolni, mert nyilván lesz­nek olyan tárgyak, melyekből így nem lehet vizsgáz­tatni, és ezek hi­vatottak a fentire. összefoglalva :­­ szögezhetjük, hogy az új módszer igen sok tárgy esetén jobb az eddiginél, és alkalmasan megválasztott kér­dések esetén is reálisan tükrözi a hallgatók tudását, örülnénk, ha rö­videsen minél több tárgyból be­vezetnék az új módszerrel történő vizsgáztatást. Detre Ferenc, Közi. üzemi IV. évf. halig. A JOVO MÉRNÖKE

Next