A Jövő Mérnöke, 1965 (12. évfolyam, 1-39. szám)

1965-05-24 / 19. szám

2­ 1 ­ Nyilatkozik a hét Amikor a Főiskolai Világbajnokság meg­rendezésének jogát Budapest kapta, ez a dön­tés a magyar főiskolás és egyetemi sport nem­zetközi elismerését is jelentette. Az Univer­­siadét ma már méltán nevezik kis olimpiá­nak, hiszen ma már világszerte egyre inkább az egyetemi ifjúság adja a sportélet legki­emelkedőbb alakjait és eredményeit Érthető, hogy az Universiade közeledtével az egyetemi sportéletre terelődik a figyelem. Ez az érdeklődés megmutatkozik a műszaki egyetemeken is. Lapunk eddigi számaiban több cikk foglal­kozott az egyetem sportéletével, a MAFC- cal, az eddigi eredményekkel, a problémák­kal, a feladatokkal — a jövő kérdéseivel. Megszólaltak a legilletékesebbek: tanárok, hallgatók — sportolók és edzők. Most az egyetem vezetői nyilatkoznak ezek­ről a kérdésekről. Dr. Haray István, az EKME rektora: — Az utóbbi évtizedek rohamos fejlődését a sportvilágban is lemérhetjük. Az új, nagy­szerű világrekordok azonban nem születnek véletlenül, rengeteg megfeszített munka hal­mozódik bennük. A fantasztikus eredményekkel nemcsak a sportéletben találkozhatunk. A XX. századot a tudomány, a technika századának is neve­zik. Hogy a műszaki fejlődéssel valaki lépést tudjon tartani, ahhoz ma jóval több tanu­lásra, munkára van szükség, mint azelőtt. A nagy eredmények pedig még sokkal többet, nagyobb erőfeszítést, gyakran az emberi tel­jesítőképesség maximumát követelik. Van­nak, akik soknak tartják a heti 36 órás elfog­laltságot, amikor én végeztem az egyetemet, óráink száma 44—48 volt. — És azóta a tudo­mány és a technika forradalma új szakaszába lépett. Ma már az átlageredményekhez is jó­val nagyobb teljesítményre­­van szükség, mint régebben a kiemelkedőkhöz. Aki ezt nem látja be, nem veszi figyelembe a meg­növekedett követelményeket , az lemarad a versenyben. Az egyetemi hallgatók nehéz szellemi erő­feszítései ellensúlyozására jó kiegészítőnek látszik a sport, az egészséges testedzés: ez ak­tív pihenést, szellemi felfrissülést jelenthet — ha ez a tanulásnak alárendelve történik. A tanulmányi követelmények, feladatok semmi­képpen sem szenvedhetnek csorbát. Régebben előfordult, hogy valaki a sporteredményei­­vel kívánt diplomát szerezni — az egyetem célja, feladata azonban, hogy jól képzett mér­nököket neveljen. Ennek a munkának kell alárendelni a szórakozást, sőt a sportot is. Nagyon fontos a helyes arányok kialakítása és megtartása, mert ha ez eltorzul, akkor az az ember harmóniáját is megbonthatja. A sport, sokat segíthet az egyetemi mun­kában, fontos eleme a sokoldalú mérnök ne­velésének, képzésének. Egyetemünk vezetősége nagyra értékeli a sportmunkát és ehhez igyekszünk a magunk erejétől telhetően minden támogatást meg­adni. De azt is figyelembe kell venni, hogy a sport területén mutatkozó követelmények — elsősorban a létesítmények — megvalósí­tása jelentős mértékben nem az egyetemtől függ. Könnyítené a helyzetet, ha az egyetem sportfóruma alaposan kidolgozott, részletes fejlesztési programtervezetet készítene, amely­ben a kéréseiket, elképzeléseiket reális szá­mítások alapján állítaná össze, mert a támo­gatást csak úgy tudjuk megoldani, ha konkré­tan ismerjük a hiányosságokat és a terveket. Ha az egyetem sportegyesületének vezető­sége egységes szilárd alapokon állva meg tud­ja valósítani elképzeléseit­­, akkor bizonyára a fent említett programtervezet kidolgozása sem jelent majd problémát­ — és ezzel az egyetem sportéletének vezetője, irányítója lehet ismét, csakúgy, mint az elmúlt hat év­tized folyamán. Itt a vizsgaidőszak, és a bajnokságok, ver­senyek ideje: sportolóinknak sok sikert kívá­nok tanulmányi munkájukban és a sportban is. Arra szeretném kérni őket, hogy eredmé­nyeikkel és magatartásukkal mutassanak pél­dát az egyetem ifjúságának. Dr. Devics József, a BME rektorhelyettese: — Egyetemünkön hagyománnyá vált szép és nemes versenynek, a „Jó tanuló, jó spor­toló” mozgalomnak van egy, a mozgalom fé­ egyetem vezetője l­ nyegét kifejező jelmondata, amely így hang­zik: „Jó tanulmányi és sportmunkával fej­lesszük sokoldalúvá a jövő mérnökét”. E jelmondat kifejezésre juttatja azt a gon­dolatot, hogy a tanulás és a sport csakis a legszorosabb összhangban képes olyan em­bertípus kialakítására, akit a fizikai, erkölcsi és akarati képességek, illetve tulajdonságok állandó fejlesztése magasfokú szellemi tevé­kenység végzésére tesz alkalmassá, vagy más szóval a magasfokú szellemi tevékenység megköveteli a fizikai, pszichikai, erkölcsi és akarati tulajdonságok állandó fejlesztését Az említett készségek, tulajdonságok kiala­kítása, valamint a tanulás és sportolás össze­hangolása azonban különösen műegyetemi vi­szonylatban nem olyan egyszerű dolog és vi­szonylag sok nehézség leküzdését igényli. Mindannyian tudjuk, hogy a folyamatos egyetemi munka, egy-egy vizsgaidőszakra való felkészülés igen nagy szellemi megeről­tetést jelent. Az aktív sportolás, a sportköve­telmények teljesítése, a konkrét cél elérésére való törekvés nagymértékben hozzásegíthet ezen nehézségek leküzdéséhez. A tapasztala­tok szerint a legkiválóbb eredmény is túl­szárnyalható a jól megvalósított módszer, a küzdőkészség és a szorgalom segítségével. Az eredmény biztosításának, illetve fokozásának egyik feltétele a lankadatlan, kitartó szorga­lom, melynek birtokában gyakran nagyobb eredmény eléréséhez válhat képessé a hall­gató, mint esetleg jobb képességű, de hanyag, közömbös magatartású társa. Az egész évi munka, illetve tanulás során, de különösképpen a vizsgaidőszakban van óriási jelentősége a fent említett munkamód­szernek és szorgalomnak. Ebben az időszak­ban nagy különbség mutatkozik a munkabí­rásban a sportoló hallgatók javára. Azok a hallgatók, akik egy-egy áttanult nap után, vagy közben alaposan megmozgatják testüket, s más irányban koncentrálva, erőteljes aktív pihenéssel fejlesztik fizikumukat, idegrend­szerüket, a fokozott megterhelés elviselésére szellemileg is felfrissülnek. Ezek a hallgatók általában sokkal nagyobb anyag elsajátításá­ra válnak alkalmassá, s a vizsgaidőszak vé­gén nem sokkal kisebb szellemi frisseséggel rendelkeznek, mint a felkészülés elején. A tanulásban és a sportban egyaránt döntő sze­repe van a koncentrációnak. Az a hallgató, aki az edzéseken, versenyeken ehhez hozzá­szokott, a vizsgákon is le tudja küzdeni ide­gességét, az anyag lényegére is jobban tud koncentrálni. A tanulás és sport összhangjának állandó és folyamatos biztosítása csak úgy valósítható meg, ha a munka időbeosztása tervszerű és céltudatos. Erre annál is inkább szükség van, mert azok a hallgatók, akik tanulmányaik mellett sporttal is foglalkoznak, kétségkívül komoly munkatöbbletet vállalnak magukra. Ennek a munkatöbbletnek azonban a fent em­­lítetteken kívül megvan még az a pozitív elő­nye is, hogy a követelmények fokozására való állandó törekvés a fizikum munkabírását, el­lenállását is növeli és ennek révén a sportoló, hallgató az egyre fokozódó tanulmányi meg­terhelést is könnyebben viseli el. A sok-sok fáradtság, lemondás, a céltudatos időbeosz­tás szerinti életmód betartása nagy akarat­erőt kíván, de a tanulmányokban és a sport­ban egyaránt elért eredmények és élmények sokszorosan kárpótolják az egyébirányú le­mondást. A tudomány és a sport a ma kultúrembe­­rétől szinte elválaszthatatlan, mert e kettő együttesen járul hozzá a felnövekvő ifjú nemzedék sokoldalú ismereteinek kialakításá­hoz, egészségének védelméhez, munkaképes­ségének növeléséhez, szabadidejének hasznos eltöltéséhez. A sport lehetőséget nyújt a különböző mun­­­­katerületeken működő szellemi és fizikai dol­gozók baráti kapcsolatainak kialakítására. A nemzetközi, baráti találkozókon, versenyeken a különböző társadalmi rendszerben élő fia­talok megismerik, megszeretik egymást és sokszor életre szóló barátságot — gyakran házasságot is — kötnek egymással. Ez a spor­­barátság fontos tényezője a népek békés egy­más mellett élésének, a békére való törekvés megvalósításának. Azok a hallgatók, akik a tanulásban és a sportban egyaránt a legjobb eredménye­ket érik el, példaképül szolgálhatnak vala­mennyi hallgatótársuk számára. P. J. L 115.978 CHRESTA. Hans: Filmerziehung in Schule und Jugendgruppe. Grundlagen, Methode, Arbeitsunterlagen. Mit Beiträgen v. Hanspeter Manz u. Rudolf Suter So­lothurn. Schweizer Jugend- Verl: Stuttgart Eulen-Verl. (1963) . 231 lap 4 t. 321.742 DE KIEFFER. R. — COCHRAN. Lee W.: Manual of audio-visual tech­­nioues. 2. ed. Englewood Cliffs, N. J. Prentice—Hall, (1964) . VIII. 254 lap. A Központi Könyvtár újonnan beszerzett audió-vizuális könyvei 227.350 (Eight mm) 8 mm sound film and education. Procee­dings of a conference held at Teachers College, 1961. Ed. by Louis Forsdale New York, Teachers College, Co­lumbia Univ. 1962. X, 166 lap. 227.789 HAAS, Kenneth Brooks — PACKER, Harry Q.: Preparation and use of audio-visual aids. 3. ed. 3. print. Englewood Cliffs. N. J. Prentice-Hall (1963). XII. 381 lap. 321.799 KOMOSKI, P. Kenneth: Programed instruction and its place in education. Add­ress. (Berlin?), ny. n. (1963?). 27 lap. Soksz. ­ A MŰSZAKI ÉS TERMÉ-­­­SZETTUDOMÁNYI EGYESÜ­LETEK SZÖVETSÉGE kereté­ben működő Arany-, Gyé­mánt- és Vasokleveles Mérnö­kök Köre előadást rendez. Az előadás címe: „Mérnök és műemlék”, előadó: Ney Ákos, gyémántokleveles mérnök. Az előadás helye: Technika Háza (Bp., V., Szabadság tér 17. I. em. 138.). Az előadás időpont­ja: 1965. május 25 (kedd) du. 17 óra. HÉTFŐN, 24-ÉN, A BME GAZDASÁGI BIZOTTSÁGA ülést tart délután 2 órakor a tanácsteremben. A BALLAGÁSI ÜNNEPSÉ­GET MÁJUS 29-ÉN rendezik meg a BME végzős hallgatói. Az ünnepség délelőtt 10 óra­kor kezdődik az egyetem aulá­jában. Utána déli 12 órakor a BME KISZ-bizottság foga­dást rendez a kiváló ötödéves KISZ-aktívák tiszteletére és ez alkalommal jutalmazásban is részesülnek. KISZ VB ÜLÉS VOLT a BME-n május 19-én. Napi­renden szerepelt az egyetemi nyári KISZ vezetőképzőtábor programjának megbeszélése és a nyári KISZ-feladatok. unTuH LJOT’I­U AZ ORVOS-MÉRNÖKKÉP­­ZÉSRŐL tart megbeszélést a BME rektorával az orvostudo­mányi egyetem rektora, két rektorhelyettese, az orvostudo­mányi kar dékánja, párttitká­­ra és a fizikai intézet igazga­tója, május 25-én kedden dél­után fél három órakor. BME REKTORI TANÁCS­ÜLÉS LESZ 28-án, pénteken, a tanácsteremben, ahol be­számoló hangzik el a BME 1964 évi tudományos kutatá­sairól, valamint jelentés kap­csán megtárgyalják az ipari üzemgadasági tanszék oktató­nevelőmunkájának néhány kérdését. ••••••műszaki Könyvespolc • •• N. V. Lavrov—A. P. Surugin: ki­égés- és gázosításelmélet alapjai Napjainkban — egyéb ener­giák mellett — a hagyomá­nyos tüzelőanyagok képezik az energia alapvető forrását. A tüzelőanyagok széles kör­ben elterjedt felhasználási módozatait, tüzelését, gázosí­tását és termikus feldolgozá­sát együttesen „tüzeléstechni­­nikai folyamatnak” nevezik. E folyama­tok célja: hőener­gia termelése, vagy új, érté­kesebb tüzelőanyagok előállí­tása. Szerzők az oxidáció jellegű égést tárgyalják, amely a ter­mészetben és a technikában a leggyakrabban fordul elő. A könyv célja, hogy megismer­tesse a műszaki szakembe­rekkel és műszaki egyetemi hallgatókkal az égés és a gá­zosítás elméleti alapjait. A könyv igen jelentős, hi­szen az égés és gázosítás fo­lyamatainak kérdésével szinte az ipar minden területén ta­lálkozunk. E terület kutatása viszont viszonylag nem nagy múltra tekinthet vissza; a szóban forgó jelenségek elmé­letének megalapozásában a szovjet tudósok járnak az élen,­­köztük N. V. Lavrov professzor. A szerzők nemcsak az égés és gázosítás jelenségeinek korszerű elméletét ismertetik, de utalnak azokra a kérdé­sekre is, amelyeknek tisztázá­sára a magyar szakemberek­nek is lehetősége nyílik. ................... IRODALMI PRESSO Kellemes esettel zárult a vá­ri kollégium népszerű Irodal­mi Presszójának idei műsora. Ionesconak — az egziszten­cialista antidráma egyik leg­jellegzetesebb képviselőjének — talán legkedveltebb darab­jait „A leckét” és „A kopasz énekesnő”-t mutatták be az Universitas Együttes tagjai: Fodor Tamás, Hetényi Pál, Kelemen József, Solyom Kata­lin és Szilágyi Maya. Az együttes nemrég tért ha­za a franciaországi Nancyban megrendezett egyetemi szín­házak világfesztiváljáról, ahol a Csokonai, özvegy Kamyóné­­ című komédiájával második ^ díjat nyert. 4 A fesztivál után a párizsi § Nemzetek Színházában is ^ nagy sikerrel szerepeltek.­­ A Párizsban látott Ionesco - előadás élményét is feldol­ ^ gozva igazi, sok színű paródiá- ^ kát láthattunk és a lelkes kö- ^ zönség naigy tetszése a bizto-­í­­síték, a jövő évad további si-­­­keres estjeire. S H. J. rsssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss s s V mmK A szemináriumon a munka jellegével kapcsolatban felve­tődött a kérdés, hogy a rab a börtönben konkrét vagy absztrakt munkát végez. Hosszú szünet után valaki feltalálja magát: — Kényszermunkát! Mesélik, hogy olyan jó volt a film, hogy egymás hasát­­ fogták — a röhögéstől. * Belsőégésű motorok gya­­­­korlat. Gyakorlatvezető ma­­­­gyaráz egy folyamatot. — Képzeljék magukat egy­­ tánciskolába. Kipufogás, szív­­­vás, szünet, szünet... A Központi Könyvtár új folyóiratai és időszaki kiadványai A cím után zárójelben levő számok a folyóirat raktári jelzete Magyar Geodéziai Irodalom 1498—1960. Bibliográfia, Bp. (F 7221) A Magyar Műszaki Egyetem/Tén Elfogadott Doktori Disszertációk Jegyzéke 1958—1963. A Budapesti Műszaki Egyetem Központi Könyv­tára. (F 8153) Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaságtudományi Intézetének Közleményei. Bp. 2. sz. 1959. (F 8154) Mathematik in Bauwesen. 1. Kol­­loqium der Deutschen Bauakade­mie über die Anwendung mathe­matischer Methoden im Bauwesen. 1. Berlin, 1963. (F 745« B) McGraw—Hill Yearbook of Scien­ce and Technology 1961/1962. New York—Chicago [etc.). (F 7682) Modernes Krankenhaus. Wege zw seiner Rationalisierung. 4. Jahr­buch 1963. Berlin—Freiburg, Verl für Gesamtmedizin. (F 7651) Műanyagok a Gépiparban Kon­ferencia Előadásai. Gépipari Tu­dományos Egyesület Budapest, 1964. (F 8160/B) Műszaki Egyetemi Könyvtáros. Közread. Budapesti Műszaki Egye­tem Központi Könyvtára. 1964. (F 7497) Nemzetközi és Külföldi Résztve­vőkkel Rendezett Kongresszusok, Konferenciák, Szimpóziumok, Kol­lokviumok és Ülések Jegyzéke 1964., 1965. Közread. MTESZ (F 7820/B) Nobel Lectures. Including pre­sentation species and laureates’ biographies. Physiology of medi­cine. 1942/1962. Publ. Nobel Foun­dation. (F 7823) Roczniki Biblioteczne. Warszawa. 1. rok, 1957— (F 11) Science Citation Index. Publ. Institute for Scientific Informa­tion. Philadelphia. Pa. 1964. (F 44) Sowjetische Beiträge zur Faser­forschung und Textiltechnik in Deutscher Übersetzung. Berlin. 2. Jg. 1965— (F 1867/S) SZMT Szovjet Műszaki Tapasz­talatok. Országos Műszaki Könyv­tár és Dokumentációs Központ. Budapest, 1964— (Tud. és műsz. tájékoztató osztály.) Tájékoztató. Filozófia, politikai gazdaságtan, tudományos szocializ­mus tanulmányok. Bp. M. M. Marxizmus—leninizmus oktatási osztálya. 1958— (F 2492) A JÖVŐ MÉRNÖKE

Next