A Jövő Mérnöke, 1965 (12. évfolyam, 1-39. szám)

1965-01-11 / 1. szám

Milyen a mérnökkar jellege, munkája, hogyan készíti fel a haligázit a mérnöki pályára Régi és ismert probléma,­­ hogy az Építőipari és Közle-­­­kedési Műszaki Egyetem mér-­­ nöki karának feladatával, az­­ itt kiképzett mérnökök mun­­­­kakörével általában nincsenek­­ tisztában azok, akik műszaki­­ pályára készülnek. A kar­­ munkájának nem ismeréséből­­ következik, hogy elég kevesen­­ jelentkeznek ide, s a felve-­­­hető létszámot is alig tudják­­ feltölteni.­­­ Ezzel kapcsolatban felker­i testük dr. Homoródi Lajos s tanszékvezető professzort, a­­ mérnöki kar dékánját —, ad- s­­on rövid tájékoztatást a kar­­ jellegéről, munkájáról, a mér-­­ nöki karon végzettek teendői-­­ ről, a hallgatók tanulmányi­­ feladatairól.­­ — A mérnöki kar 4 szakból 1 áll: szerkezetépítő, közteke-­­­désépítő, vízépítő és földmérő- 1 mérnöki szakból. Ezek az el­nevezések már nagyjából jel­­­­zik, hogy mi is a kar feladata.­­ Az említett 4 szak közül há­­­­rom 2 éven át közös tanulmé­­­­nyokat folytat, a két év után­­ következik a specializálódás,­­ de ekkor is számos közös­­ tantárgy van. A diploma ter­­r­mészetesen egyforma, min-­­­den végzett hallgató „mér­nök"-­ diplomát kap. A szako­sítás abban van, hogy az ille­tő hallgatónak saját szak­jából bővebb ismeretei van­nak, ugyanakkor kellően is­meri a többi anyagát is. Ami a karon végzettek munkáját illeti: a nagy beru­házásokkal kapcsolatos építő­­tevékenységek nagy részét éppen ők bonyolítják le. Hogy csak néhányat említsek példa­képpen: az úthálózat korsze­rűsítése, a mezőgazdasági víz­gazdálkodással kapcsolatos és ezután megoldandó problé­mák, nagy építkezések acél-, trasbeton szerkezetei, további tiszai vízlépcsők építése, vi­segrádi erőmű építése... és mindezekkel kapcsolatos fel­mérési munkák (földmérő­­mérnöki feladat) . Valamenyi szak oktatási ideje 10 fél­év, a 10. fél­év diplomatervezés és az állam­vizsgákra való felkészülés időszaka. Az egyes félévek 14 hét oktatási időből állnak, amelyet vizsgaidő követ. Az oktatási idő alatt a hallga­tók felerészt elméleti előadá­sokat hallgatnak, felerészt gyakorlatokat végeznek. Ezek a helyi gyakorlatok három­fé­lék: a számítási gyakorlat pl. a matematikához és a mecha­nikához kapcsolódik, a terve­zési gyakorlat a mérnöki szak­tárgyakhoz — acél, vasbeton szerkezetek (hidak, daruk, csarnokszerkezetek) tervezése áttervezés, vízi létesítmények, öntözési berendezések — a műszergyakorlat pedig pl. a geodéziához, fizikához, vízépí­téshez. Ezek egy része terep­­gyakorlat, amelyet a megfele­lő fél év végén kint a tere­pen végeznek el a hallgatók. Hogy a három gyakorlat kö­zül melyik van túlsúlyban, az a szak természetétől függ. E gyakorlatokon kívül az öt év alatt 30 héten át üzemi termelési gyakorlat is van, ennek során a szakmájukhoz kapcsolódó munkálatokat a gyakorlatban ismerhetik meg. A IV. évesek legjobbjai a 30 hét egy részében külföldi ter­melési gyakorlaton vehetnek részt a baráti államok egye­temeivel kötött megállapodás alapján. A külföldi üzemek­ben töltött gyakorlat során a hallgatóknak nemcsak szak­területük jobb megismerésé­re, hanem látókörük bővülé­sére és természetesen szóra­kozásra, kulturális nee­ezetes­­ségek megtekintésére is alkal­muk van. Eddig az NDK-val, Csehszlovákiával és Lengyel­­országgal van ilyen kapcsola­tunk (tavaly egy csoport a Szovjetunióban is járt) és va­lószínűleg rövidesen létrejön a megállapodás Bulgáriával is. Hallgatóink az első évtől kezdve önkéntes jelentkezés alapján bekapcsolódhatnak a tudományos diákkörök mun­kájába, ahol érdeklődési kö­rüknek, szakterületüknek megfelelő problémákkal, ki­­sebb kutatási feladatokkal, is­mereteik szélesítésével foglal­koznak. A TDK-k pályázato­kat is hirdetnek, idén pl. 221 hallgató részesül pályadíjban.­­ A kar hallgatói társadalmi­­ ösztöndíjat kaphatnak tanul-­ mányaik folyaméin, különböző­­ vállalatoktól. A szerződés az-­­­zal a kötelezettséggel jár,­­ hogy ahány éven át kapja a­­ hallgató az ösztöndíjat, annyi­­ éven át dolgozik majd végzés­e után a vállalatnál. Az ösztön-­f díj összege havonta maximá­­­lisan 700 forintig emelkedhet.­­ Nagysága függ a tanulmányi­­ eredménytől és attól is, hogy­­ a munkahely vidéki, vagy­­ pesti lesz-e. A vidéki mérnök- | hiány nagyobb a pestinél, s | ez indokolja, hogy a vidéki | munkahelyre kötött szerződés | ösztöndíja 200 forinttal több. | Ha már a juttatásoknál, tá- | mogatásoknál tartunk, feltét- t­lenül meg kell említeni azt is, | hogy a kar hallgatóinak jelen­ | tékeny része kollégiumi ellá-­ tást kap (vidékiek és az arra­­ rászorultak). A kollégiumi díj­­ havonta 200 forint, ezt a tár-­­ sadalmi ösztöndíjasok termé-­­­szetesen ösztöndíjukból fize-­­­tik. Ezenkívül van még szo- f ciális támogatás, rendkívüli­­, segély. Rendszeres szociális­­ támogatást körülbelül a hall­­ gatók 35 százaléka kap. A mérnök karon esti és le- | velező oktatás is folyik. Esti | oktatásban azok vesznek­­ részt, akik budapesti lakosok | és állásban vannak. Ezek a | dolgozók heti négy alkalom- | mai délután 5—9 óra között­­ hallgatnak előadásokat. A­­ levelező oktatás a vidéki | munkahelyen dolgozók részé- | re szól. Számukra legtöbb | tárgyból hetente két napon | van fakultatív előadás, de | csak a félévenként négyszer | 2 napon át rendezett konfe- ' renciákon való részvétel köte- | lező. Mindhárom tagozaton a | tantárgyakból jegyzet, több i­nfrt­zert a TM 7­7 — rendelkezésre. Ezen kívül a tervezési feladatok elvégzését tervezési, számítási segédletek könnyítik meg. A jegyzetek ki­adását az állam erősen támo­gatja és igen olcsón állnak a hallgatók rendelkezésére. Diplomázás után a kiképzés irányának megfelelően a vég­zett hallgatók tervező válla­latoknál, főhatóságoknál kap­nak állást, ezenkívül persze egyéb munkahelyek is van­nak: minden városi tanácsban és egyes megyei tanácsok mel­lett működő tervező vállala­toknál is szükség van mér­nökre. Megemlítek néhány fontos munkahelyet, ahová­­ A fizika valamennyi mér- K nöki szak alapja. Ezért egyete­­­­münkön fontos felvételi vizs- I gatárgy a fizika. A gimná- s ziumi tananyag alapos ismere- I te és alkalmazása nélkül igen­­ nehezen boldogulnak hallga- S tóink az egyetemi fizika tan­­.'­ anyag megértésében, elsajátí­­|| tásába­n. | A mérnöki karon a | II. félévben kezdődik a fi­zika oktatása. | Az I. félévben is tartunk nem |kötelező jeleggel fizikaóra- E kát azok számára, akik nem | gimnáziumból jöttek, vagy | akik gimnáziumból kerültek | ugyan az egyetemre, de nem | érzik magukat elég erősnek az | alapfogalmakban, így akarjuk | előkészíteni hallgatóinkat az | egyetemi fizikaanyag befo­­­ gadására, illetve ébren tarta-­­­ni a középiskolában szerzett is­­­­mereteiket. § Szeretnénk néhány szóval | tanácsot adni a mérnöki kar­­­­ra készülőknek a felvételi E vizsgára való­­ felkészülés­­­­hez. A jelentkezők meg fog­­­ják kapni az elméleti anyag­­ részletes felsorolását. Ezt a I tananyagot a jelöltek a gim­­­ náziumi tankönyvben megta­­­­lálják. A felsorolt tananyag­­ gondos átismétlése, illetve E megtanulása az első teendő.­­ Elkészítettünk | közel 300 feladatot tartal­­­­mazó példatárat hoz­ E ránk jelentkező középis­kolások számára; | ez jelenleg a nyomdában van. | Reméljük, hogy idejében el­­|­készül és a jelöltek kézhez | kapják. Ez a példatár fel­­­­adatokon keresztül vezeti | végig a jelölteket a felvételi­­ vizsga anyagán, lépésről lé-­­­pésre haladva a fogalmak és­­ összefüggések felhasználásá-­­ ban. Természetesen ez a fel­­­­adatgyűjtemény nem mente­­­síti a jelöltet további felada- E tok megoldásától, hanem in­­­­kább előkészíti különböző­­ példatárak minél több és E komolyabb feladatának meg- s oldására.­­ A helyes feladatmegoldás­­ egyik feltétele a fizikai­­ egységek ismerete, azok átszámítása, s ezért feladatgyűjteményünk­­­­ben szinte minden feladatot végzett hallgatóink kerülhet­nek: MÁV Tervező Vállalat, Mélyépítési Tervező Vállalat, IPARTERV, Földmérő és Ta­lajvizsgáló Vállalat, vízügyi igazgatóságok, Állami Föld­mérési és Térképészeti Hiva­tal, UVATERV (ez utóbbi végzi az útkorszerűsítési fel­adatokat és építette az Erzsé­­bet-hidat). Végzett mérnökeinkre tehát sok és jó munkahely vár. És ami még fontosabb: sok és jó mérnöki feladat, lehetőség ar­ra, hogy az egyetemen tanul­takat a gyakorlatban haszno­síthassák és kibonthassák leg­jobb képességeiket. Iliim tfttiiifiiiiiitt iiitftiAiftittiiiiiiflii kiás iiiiiiiafiiiiiaiii teljes részletességgel megölő­­­döttünk, így a jelölt nem-­ csak saját gondolatmenetét el­­­­lenőrizheti, hanem számolá-­­sát is. Az egyetemen a már itt­ szerzett magasabb matemati-­­ kai ismeretekkel rendelkező­­ hallgatókat a II. és III. fél­­­ évben fizikaelőadásokon is-­­­mertetjük meg az elsajátítan- a­dó anyaggal, a megértést kísérletekkel segítjük elő. Az előadott tananyagot rész-­­­ben a hallgatók számolási­­ gyakorlati órákon, részben­­ mérőgyakorlatokon kisebb cso-­­portokban mélyítik el. Mérő gyakorlatainkon első-­­sorban a mérnöki szakmában a fontos anyagállandók érték­­­keit méretjük meg, hibaszámí- [ tást, hibabecslést végezte-­ tünk. A mellékelt 1. kép az [ acél torziómodulusát mérő ] hallgatókat mutatja be, a mé-­­ rési eszköz mellett.­­ Gyakorlatainkon a mérnöki­­ munkában használt kompli-­ kált műszerek alkatrészeinek [ vizsgálatával is foglalkozunk. \ A 2. kép elektroncső erősítés-­­ vizsgálatot végző földmérő­­ szakos hallgatót ábrázolja. \ A fizika mérnöki gyakorlata­i iránt különösebben érdeklődő­­ hallgatók a tudományos diák-­i körökben mélyítik el tudásu­­­­kat.­kat. Soltész István adjunktus, fizika tanszék A MÉRNÖKKAR ÉLETÉRŐL így élünk... FIZIKA Sokan kérdezik, hogy tulajdonképpen milyen is az a Mérnöki Kar, milyen ott az egyetemisták élete? Megpróbá­lom vázolni: Nem olyan általános mérnökök vagyunk, akik „minden­hez értenek egy keveset, de semmihez sem alaposan”. A mun­katerületünk széles körű, egyre bővülő, jövője is van. Elég itt a szerkezetépítők óriási acélvázaira, a földmérők rakéta­­technikai ismereteire, a közlekedésépítők gyorsvasútjaira, autósztrádáira, az új Erzsébet-híd korszerű létesítményeire gondolni. Mindezek több szak keretében nyernek elsajátítást, kiegészítve mindazzal a technikai, esztétikai plusszal, ami a korszerű mérnöknek szükséges. Ha van is néha probléma egyik másik tantárggyal, ezek nem olyanok, hogy aki akar, ne győzhetné le a ne­hézségeket. A kollégiumban a tanársegédek, a szoba­társak, az egyetemen a konzultációk adta lehetőségek azok, amelyek segítenek elérni a tehetségesebb hallga­tóknak akár a jó vagy jeles eredményt is. Emellett jut idő arra is, hogy a szórakoztató vagy ismeretterjesztő rendezvények tömege között válogathassunk. Minden szombatra, vasárnapra akad bőven bál, klubdél­után is, amelyekből lehet válogatni. Hogy sportolásra is jut idő, bizonyítja, hogy az egyetemről öten is voltak Tokióban is... Mindehhez a „kondit” az elismerten jó menza mellett az állandó jellegű egyetemi büfék sora biztosítja. A vidékiek, sőt egyes esetekben helybeliek is, teljes és­­ bőséges ellátást kapnak a kollégiumban. Elég fél 8-kor fel­­­­kelni, hogy a reggeli után még repetára is jusson idő.­­ Meleg, kényelmes, 2—5 személyes szobák, asztali lámpák,­­ minden szobában mosdó, természetesen folyosónként zuhany,­­ házitelefon, társalgók, újságok, könyvtár, három televízió,­­ rádió, klub-szoba, mosás, vasalás, tea-konyha stb. — mindez E 200 Ezért, amely legrosszabb esetben is csak az ösztöndíjat­­ emészti fel, de legtöbbször azt sem.­­ Vasárnap modern zenével közkedvelt ötórai teákat ren­­­deznek, melyek a kollégistáknak ingyenes. A bevételeket kü­­­lönböző vetélkedők, fejtörők jutalmazására, színházlátogatá­­­­sokra, a hagyományos vásárhelyi napok rendezvényeire,­­ hajókirándulásra és egyéb befektetésekre fordítják. Így nem­­ csoda, hogy vidám a hangulat, mindig hangos nevetés, mag­­­­nózás hallatszik. A jó viccek, az egyetemi lapokban, meg a­­ közkedvelt „Vivinális Dugóhúzóban” is olvashatók.­­ Persze tanulni is kell, de inkább csak a vizsgaidőszakban . — bár ez rossz szokás!­­ Itt is a kollégium nyújtja a legnagyobb segítséget. A szo­­­­bában vagy a szomszédban mindig akad valaki, aki tud segí­­­­térni, kisebb-nagyobb szívességeket megtenni.­­ Egy kis tehetség, hivatástudat, szorgalom eredményezheti­­ a jó mérnököt, aki az életben kamatoztatja így szerzett tu­­­­dását az ország fejlesztésére, építésére vagy egyesek a jövő­­ mérnökeinek oktatásában, vagy éppen tudományos intézetek-­­­ben munkálkodnak újabb találmányok kidolgozásában, a ter­­­­mészet erőinek hasznosításában. Skultéty János II. évf. mérnökhallgató Az Erzsébet-híd budai úttorkolata mérése statikai úton Elektroncső-erősítés vizsgálata s­zó. Itt a forint...­ ­ ... hol a forint? Hát bi­­­zony ezt megkérdezed né­­­­hányszor magadtól egyetemi­­ pályafutásod alatt, ösztön­­­­díjfizetés előtt ez meglehet.- E mert fogas, sőt általában meg-­­­oldhatatlan kérdés. Persze­­ azért nem kell megijedned,­­mert — éppen e cikk elolvasá- s sakor tájékozódhatsz, hogy I milyen jövedelmekkel ren- E delkezik egy egyetemi hallga- I tó.­­ A pénzbeli juttatások nagy E részét a szüleid jövedelmi, § illetve az egy főre eső kere­­­­set határozza meg. Ennek alap­­ján a következő kategóriákba I kerülhetsz: I I. kat. 800 Ft/fő alatt, 1 II. kat. 800—1100 Ft/fő kö­­­ zött, | III. kat. 1100 Ft/fő között. | Ettől függ a társadalmi ösz-­­ töndíjad, valamint az egye­­tem által juttatott rendsze- I rés szociális segélyed alap­­i összege. | Társadalmi ösztöndíjad alap­­i összege, ha az I. kategóriába | tartozol. 450 Ft., ha a II.-ba, I akkor 350 Ft, ha a III-ba, ak-­­­kor 200 Ft. | Tanulmányi eredményedtől | függően kiegészítést kapsz. E Közepes eredmény esetén — | indokolt esetben — 100 Ft, § jó eredmény esetén — min­­­­den esetben — 150 Ft, jeles | eredmény esetén — minden I esetben — 250 Ft, kitűnő ered­­­­mény esetén — 300 Ft. Amen­­­|­nyiben utóvizsgád lesz, mind- I ezektől a kiegészítésektől el- I esel. E Ha vidéki vállalattal kötsz 1 társadalmi szerződést, akkor | havonta 200 Ft pótlékot kapsz. E Társadalmi ösztöndíjasok az I egyetemtől rendszeres, pénz­­­ beli támogatást nem kaphat-­­ nak.­­ Egyetemünk két formában­­ juttat rendszeres pénzbeli tá-­­­mogatást: I 1. Rendszeres szociális se­­­­gély, összege ha kollégista­­ vagy: I­­. kát. 300 Ft , 11. kát. 200 Ft Ha nem vagy kollégista, szálaid vidéken élnek: I. kát. 350 Ft II. kát. 250 Ft Abban az esetben, ha szü­leiddel együtt Budapesten élng. I­át. 200 Ft II. kát. 100 Ft Az utóvizsgák ezt az össze­get (juttatást) nem érintik. 2. Tanulmányi ösztöndíj ugyanannyi, mint a társadal­mi ösztöndíjasoknál a tanul­mányi kiegészítés. Egyetemünk diákjóléti bi­zottságától kérhetsz rendkí­vüli segélyt. Ezt akkor kap­hatod meg, ha szociális hely­zeted alapján KISZ alapszer­vezeted diákjóléti megbízott­ja, KISZ-munkád alapján pe­dig KISZ-titkárod javasolja. Amennyiben nehéz anyagi gondjaidat mégsem tudod megoldani, vagy esetleg úgy érzed, hogy nem jelent le­maradást tanulmányaid so­rán, különböző tanszékeinken heti 18 órás munkát vállal­hatsz. Ez persze inkább csak II. évtől aktuális. Most szeretném felhívni figyelmed, hogy amennyiben valamely juttatásban rendelet szerint részesülsz, de nem tartasz rá igényt, azt fel­tétlenül jelentsd be. Ilyen esetben a megmaradó pénzösszeget rendkívüli se­gély formájában, a szerényebb anyagi körülmények között élő hallgatóinknak juttat­juk. Összegezve, számos hallga­tónk példája bizonyítja, hogy egyetemi tanulmányaid során nem kell feltétlenül a szerény anyagi körülmények­ között élő szüleid gondjait nö­velned. Kicsit takarékos (inkább ta­lán beosztó) életmóddal nyu­godt tanulási lehetőséget biz­tosíthatsz magadnak. Hankó András a KISZ érdekvédelmi felelőse (III. évf. mér­nökhallgató) de

Next