A Jövő Mérnöke, 1969 (16. évfolyam, 1-35. szám)

1969-10-18 / 28. szám

* A CÍMBEN SZEREPLŐ má­gikus betűk ne ijesszenek meg senkit. Az Oy a részvénytársa­ság finn rövidítése, a cég neve utána Ab pedig­­ ugyanaz svédül. A svéd ugyanis „skan­dináv világnyelv”, s így má­sodik hivatalos nyelve Finn­országnak is. Itt, északon min­den tekintetben a svédeké a vezető szerep. Most azonban nem erről, hanem nyári munkahelyemről, a Strömberg villamosgép- és készülékgyárról szeretnék be­számolni. (Strömberg egyéb­ként egy olyan műszaki úttörő volt Skandináviában, mint ná­lunk például Ganz.) A kon­szern gyárai közül ez az 1400 dolgozót foglalkoztató üzem Helsinki egyik külvárosában, Pitäjänmäkiben működik. Pitäjänmäkiben számos gyár üzemel, mégis egész másképp néz ki ez a városrész, mint a mi többnyire kormos és szűk ipari negyedeink. Reggelente például a buszmegállótól a gyárkapuig egy kedves kis erdősávon sétáltam keresztül. A gyárépület falai örökzöld­del vannak befuttatva, az ud­varon pedig egy jókora park található kényelmes padokkal, zöld gyeppel, és nyíló rózsák­kal. MAGA A GYÁR egyébként egyedi gyártással foglalkozik, s így természetesen nemigen különbözik a mi hasonló pro­filú üzemeinktől. Legfeljebb tágasabb és tisztább, mint az EVIG-gyárak itt Pesten. Egy hónapot a próbateremben, egy hónapot az egyik szerelőrész­legben dolgoztam. Az utóbbi­ban például többek között dolgoztunk egy villanyvonat kapcsoló és vezérlő berentde­­zésén. A finn vasutak részére TAVAK, ERDŐK, SZAUNÁK 3. Oy Strömberg Ab készülő mozdony szekrényeibe svéd tirisztorokat, svájci meg­szakítókat, angol gyártmányú vezetékeket építettünk be, többnyire svéd, angol és ame­rikai szerszámokkal. És nem ez az egyetlen eset, ahol a finn ipar tevékenysége az im­portált alkatrészek összeszere­lésére korlátozódik. Nem véletlenül írtam az előbb azt, hogy a finn gyár sok mindenben hasonlít a ma­gyarhoz. Itt is van kapun be­lüli munkannélküliség (igaz, itt a kapun kívül is van!), a nyári gyakorlaton levő diákkal itt sem törődik a kutya sem, vi­szont itt is jól össze lehet ha­verkodni a gyárbeli kollégák­kal. AZTÁN PEDIG nemcsak nálunk dívik az íróasztal és a fehér köpeny beteges imádata. Sőt, a gyári ebédlőnek van egy kis különálló része, ahol valahogyan minden tisztább, elegánsabb, mint a nagy ebéd­lőben. Mi mindig a nagy te­remben ebédeltünk, de egy idő után feltűnt, hogy abba a „különterembe” csak különö­sen jól öltözött emberkék és intenzíven kifestett ifjú lány­kák járnak enni. Pár nap múlva megkérdeztem egyik haveromat, Seppót, miféle szo­kás ez? A fiú nem értette, miért problémázom ezen, és mintha ez a világ legtermé­szetesebb dolga lenne, kije­lentette : — A mérnökök és az ad­minisztratív dolgozók nem ebédelnek együtt a kétkezi munkásokkal! Róta László Fotó: Jurisits János Következik: „Jesus lives sa­ves”. Az első finn villanyvonat menetrend szerinti útvonalon. Egyébként alig párszáz méterre a gyártól. Az utcáról valahogyan így néz ki a gyárépület. De ha nem lenne rajta a felirat, nehéz lenne róla elhinni, hogy gyár. RAJCSÁNYI PÉTER: Egyetemistának lenni Nyugaton Franciaország III. H­a az előző alkalommal azt állítottuk, hogy Ausztria és különösen az NSZK felső­­oktatási rendszere ma már konzervatívnak számít, akkor Franciaországban a felsőokta­tási rendszer egyenesen a kon­zervativizmus fellegvára. Pe­dig a hagyományok ezt nem mindig indokolják. Hiszen nem egy francia tör­­v­ény vallja, hogy a XIII. sz.­­(­an a párizsi Universitas túl­szárnyalta Bolognát és Oxfor­­dot. Hét és fél évszázada a diákoké a Quartier Latin, s már a XIII. század végén 15 000 diákot számlálnak meg Párizsban. Ma már a párizsi egyetem túlnő a Quartier La­tin határain, a Cité Universi­­taire a párizsi külső körutak ívén kívül épült meg, új egye­tem van az Ady által megéne­kelt boulevard Saint-Michel végén és nemrég adtak át egy nagy épületkomplexumot a Bois de Bolougne peremén: ez a NATO katonai parancsnok­ságának volt palotája. Mind­ennek ellenére az iskolák vi­lágának centruma továbbra is a Sorbonne, és ha meg akar­juk érteni a francia felsőokta­tás jelenlegi helyzetét, érdemes röviden a Sorbonne történeté­ről is szót ejteni. A Sorbonne elsősorban a teológia egyete­me, s mint ilyen minden ko­rábbi korban reakciós szemlé­letű, oktatási alapelveit te­kintve. A százéves háborúban a párizsi egyetem a burgundi fejedelmek oldalán áll. Jeanne d’Arc perében az egyetem küldi Cauchon püspököt a „boszorkány” elítélésére. A Sorbonne tanárai elkeseredett ellenségei voltak a protestan­tizmusnak, majd a XVIII. szá­zadban a felvilágosult filozó­fusoknak. A Sorbonne ma Franciaor­szág legnagyobb főiskolája, ahol a bölcsészeti és a termé­szettudományi fakultás kapott helyet. Ha végigmegyünk az előcsarnokon és a „nagy tan­termen”, a „grand amphi­­theatre”-en, melyet Chavannes híres festménye díszít (az Ékesszólás, Filozófia, Történe­lem, Fizika, stb. megszemélye­sítőit csoportosítja), eljutha­tunk a Sorbonne díszudvarára és egyéb folyosóira, melyek ma arról nevezetesek, hogy itt foglalnak helyet a tanterem­ből kiszorult diákok, hogy megafonon keresztül hallgat­hassák az előadásokat. A­míg napjainkban a Sor­bonne diáktüntetéseiről híres, a College de France ma is megtartja korábbi szabad­elvűségét, mellyel mindig a Sorbonne ellenfele volt. Itt ma már több mint negyven professzor tart előadásokat a szabadon toborzódó hallgató­ságnak. Nem­ ritka az eset, hogy a Sorbonne-ra beiratko­zott diák a College de France előadásait hallgatja. Mi is jeleníti a francia fel­sőoktatás fő problémáit? El­sősorban a túlzsúfoltság, ami­nek alapvető oka a rendelke­zésre álló szűk egyetemi ke­retek mellett az, hogy általá­ban minden érettségizettet felvesznek. 1966/67-ben kb. 9,5 millió diák tanult állami, 2 millió pedig magánjellegű kö­zépiskolában, főiskolán vagy egyetemen. A diáktiltakozá­­sok­ igen jelentős oka, hogy nagyfokú a munkanélküliség a diplomások körében is, te­hát nincs biztosítva a végzet­tek elhelyezkedése. A tényle­­leges képzési idő általában meghalad­ja a hat évet, a diá­koknak szinte semmi beleszó­lási joguk nincs az egyetem ügyeibe. Franciaországban a dolgozók gyermekeinek ará­nya az egyetemeken Európá­ban .. .majdnem c­ok­ legalacso­nyabb, mindössze 9,5%. A hu­mán karokon általában gyor­sabban növekszik a hallgatók létszáma, mint a természettu­dományos karokon. Ebben bi­zonyos mértékig az is közre­játszik, hogy a francia közvé­lemény nem sokra becsüli a mérnöki diplomát, illetve a műszaki oktatást. Ennek egyik alapja az, hogy Franciaor­szágban 110 oktatási intéz­mény jogosult a „Dipl. Ing.” cím adományozására. Külön helyet foglalnak el az okta­tás rendszerében a „nagy” főiskolák, melyek színvonala a középiskolás oktatáshoz ké­pest olyan magas, hogy az érettségi után kétéves előké­születet követelnek meg a fel­­­veendő hallgatóktól. Az itt szükséges felvételi vizsga egyik részét olyan vizsgák al­kotják, amelyeknek tárgya az érettségi második részénél va­lamivel gazdagabb természet­­tudományos anyag, a másik részét pedig olyan műszaki jellegű vizsgák, amelyek leté­teléhez legalább kétéves spe­ciális üzemi felkészülés szük­séges. A felsőoktatás Franciaor­szágban már közel há­rom év óta újraértékelés és felülvizsgálat tárgya. Ennek a felülvizsgálatnak egyik jelen­tős állomása volt az 1960. nov. 11—13. között a norman­diai Caenban lezajlott konfe­rencia, melyen háromszáz szakember vett részt. Az eszmecsere résztvevői egyhan­gúan megállapították, hogy a francia egytemi rendszer lé­nyegében nem változott a na­póleoni idők óta (!!). A részt­vevők 15 pontban foglalták össze követeléseiket és javas­lataikat a reformot illetően (egyetemi autonómia, a lét­szám ne haladja meg a 10 000 főt, stb.) Hasonló vita zajlott le a párizsi Chaillot-palotában az építészképzésről, miközben a palotán kívül a diákok „4000 francia hallgató tiltakozik” címmel felhívást osztogat­tak, melyben nyíltan feltár­ták a francia felsőoktatás legégetőbb problémáit. A „reform” azután megszü­letett, de hogy mennyit ér, arra elegendő egyetlen példa is. A nemrég átadott egyetemi komplexumban, Vincennes­­ban, ahol tízezer hallgató ta­nulna, nincs elegendő tante­rem, laboratórium, a kollégi­umi férőhelyek száma meg sem közelíti a szükségletet, 400 tanári hely vár betöltés­re, de a minisztérium csak 50- et nevezett ki. Az egyetemi év Franciaor­szágban csak október közepén kezdődik, de a diákszövetsé­gek már most elhatározták, folytatják eddigi harcukat, hogy megjavítsák az egyetemi oktatás jelenlegi konzervatív rendszerét. (Folytatjuk) A caeni egyetem L­egifjabb klubunk A szalagot elvágták. Dr. Tu­­rányi István dékán elvtárs át­adta a hallgatóknak a legfiata­labb klubot a Mária utcában. Nem is a legfiatalabb. Meg­volt már tavaly is, de hol volt ilyen szép és modern. A vajúdás időszaka mind­össze négy hétig tartott. Ez­alatt minden épkézláb hallgató a klubot építette. Legnagyobb viták a legjobban sikerült ál­mennyezet körül voltak. El­készült, fölerősítették... és le­szakadt. Csak az egész falat kellett újra meszelni emiatt. De most már biztos. Még a Meridian által előcsalogatott összes hangrezgéseket is kibír­ja. A textiltanszék varrta a fotelok huzatait. A hallgatók meszeltek, fúrtak, faragtak, lépcsőt gyalultak. Éjfél után eleinte felháborodott telefonok érkeztek a szomszéd lakóktól, de a munkalázt nem lehetett fékezni. Sem a jutalmat szét­osztani, mert szó szerint az egész tagság között kellett vol­na az összeget kiporciózni. A nyitást műsoros est követ­te. Az igazat megvallva, az ilyen mondatokat szájbigy­­g­yesztés követi. „Műsoros est” .. .Pedig előbb csak a tenye­rek mögé rejtett félcsöndes mosolyok jelezték, hogy a Vári Irodalmi Színpad reme­kel, később már felszabadult harsogás és nyílt közbetaps értékelte Cserna Csaba felsza­badult komédiázásait. Szereti ön a látványosságot? És a táncot? Hódol a beatnek? A Meridian zenekar kielégíti igényeit. Szerelés: Fekete ar­cok, fekete kezek, kísértetiesen világító ruhák, könnycseppek, fluoreszkáló napok, holdak, háton, lábon és a gitáron. Ez igen. Csak tudnám, hogy csi­nálják? Bakonyi István klubvezető. — Megnyitottuk! Tudjuk, sok jó klub van az egyetemen is. A Kinizsi utca kissé a másik partra esik. Sajnos. Ezért na­gyon kellett már itthon a Landler kollégiumában a klub. Sokszor nincs idő, vagy hangulat elmenni máshová. Itt lehet újságot olvasni, beszél­getni, alapszervi rendezvénye­ket tartani, vagy csak meg­inni egy kávét. Szombatonként tánc is van a Meridiánnál. (Egyetlen a közlekedési kar, amelyik saját zenekart mond­hat a magáénak. Egész­­ nyá­ron Kenesén játszottak, és nem is kis sikerrel.) A bejárati lépcsőnél Nógrá­di Pál ötletes rajzai „A ké­pesített házirend”. A belső de­koráció is „saját” munka. Tóth Andor képei. A rácsos álmennyezet megérte a kínló­dást. Világossá és kellemesen alacsonnyá teszi összhatásában a helyiséget. Megépült az el­maradhatatlan bárpult is. Ma­gas székecskéken isszák a sört és kávékat Ez a megnyitó nem véletlen esett október tizenegyedikére. Kollégiummá válásuk évfor­dulóját ünnepük a Mária ut­caiak, és azt, hogy az egész harmadévfolyam ideköltözött hozzájuk. Igazán jól éreztük magunkat a legifjabb klubban, ha to­vábbra is így „üzemel” majd, mint a nyitáskor, érdemes lesz odajárni. — seszták. á — Az absztrakt­ mintás tapéta, ■ és pár néző alatta A Meridián „cintányérfejű” dobosa Az igazgatónőnek nagyon tet­szik a műsor Fényképezte: Hevessy ANTHONY RALSTON: Bevezetés a numerikus analízisbe Az elektronikus számítógé­pek elterjedése az egész vilá­gon megnövelte a numerikus módszerek és az egész numeri­kus analízis iránti érdeklődést. Az utóbbi években egyre több olyan cikk és könyv jelent meg, amely számítási módsze­rekkel foglalkozik. Ezek kö­zött Ralston munkája egyike a legjobbaknak. Ez a mű azok számára ké­szült, akik már foglalkoztak elektronikus számológépek programozásával, tanultak analízist és ismernek bizonyos numerikus módszereket. A könyv kimondottan a gépi számítástechnika aspektusából íródott. Egy-egy fejezetben is­merteti az interpolációelmélet elemeit, a numerikus differen­ciálást és integrálást, a kö­zönséges differenciálegyenle­tekre vonatkozó kezdeti érték­feladatok megoldását, a legki­sebb négyzetek módszerét, az egyenletes közelítések elméle­tét, a nemlineáris egyenletek megoldását és a lineáris algeb­ra közelítő módszereit. Minden fejezet végén bősé­ges feladatanyag található. Ezek közt a gyakorló feladato­kon kívül sok az olyan prob­léma, amelyek megoldásából legalább annyit tanulhat az ol­vasó, mint magából a szöveg­ből. A példáik végeredmé­nyeit és a feladatok megoldá­sát könnyítő útmutatásokat a szerző a könyv végén közli. A művet fejezetenként megadott irodalomjegyzék gazdagítja. Fenti művét a Műszaki Könyvkiadó jelentette meg. A JÖVŐ MÉRNÖKE. ál* 1

Next