A Jövő Mérnöke, 1970 (17. évfolyam, 1-40. szám)

1970-05-30 / 20. szám

ZONGORA ÉS MATEMATIKA­ ­ BME művészeti napo­l­­ban Simon János má­sodéves villamosmér­nök hallgató első díjat nyert zongorajátékával. Ez persze szürke kis hír, és a dolog valószínűleg többet megérdemel. Szobatársa ugyan állította: — Ja a művészeti napok. Emlékszem rá. A János este elővett valami kottát, egy óráig gyakorolt, aztán meg­nyerte. Nagyon tud a fiú ... Nagyon tud? Hát igen. Másodikos korá­ban beíratták egy zongoraisko­lába. Az első két év alatt szét­verte a húrokat, kalapácsokat. — Nagyon nem szerettem még akkor leülni a zongora mellé. Csak később. Egyszer, úgy jön ez mint egy felisme­rés. Egyszer úgy éreztem, hogy örülök, ha zenét hallok, és örülök, amikor játszom. A­zt mondja, hogy a világ JA legtökéletesebb kikap­csolása a zene. Elma­radnak sérelmek, nincs méreg, feloldódik minden bánat. — A tanárom lelki beteg volt mikor megtudta, hogy nem az akadémiára jelentkez­tem, hanem a műszakira. Nincs igaza. Azt hiszem, ha nem lettem volna kiváló és kiugró művész, egész életem­ben kísértett volna a sikerte­lenség érzése. Hangmérnök lesz. Teljesen praktikusan nézi az elkövetke­ző éveket, a munkát és a ze­nélést. Sőt, ha lehet, egyetem vége felé megpróbál felvéte­lizni dzsessz tanszakra is. — Ha tovább jutottam volna a Ki mit tud?-ban, akkor már lehetett volna valamit kezde­ni, a hangmérnökséggel kap­csolatban. Így ez még csak terv. A klasszikusokat szereti na­gyon. Kedvence Mozart, Bee­thoven és Mendelssohn. — Gershwint nem lehet ki­hagyni. Az életéről szóló fil­met legalább háromszor lát­tam. A Kék rapszódiát pedig Rubinsteintől hallottam ját­szani. Mellette mindenki szür­kének hatott. Stok lemeze van otthon.­­ Különösen orgonamu­zsika. Alig tudják róla páran, hogy zongorázik, és hogy ilyen jól zongorázik. Nem szeret még a tankörben sem beszélni róla. — Nem tanulok rosszul. Hol jeles, hol jórendű vagyok, de ezt inkább ne írd meg, mert azt hiszik, dicsekszem. Az biz­tos, hogy ennek az eredmény­nek ára van. Hetekig nem tá­masztja fel senki a vári dísz­terem hangversenyzongorájá­nak tetejét. — Pedig nagyon szeretek játszani. És még valami, egy órai beszélgetés után meg le­het állapítani, hogy kire hogy hat a zene. Nem tudnék olyan lányt majd elvenni, aki nem szereti úgy a zenét, mint én. Nyáron nagyon kevés ideje lesz. Pihennek a kották, amíg ő építőtáborban lesz, és amíg a németországi úton gyűjt élményeket. Marad még tíz nap. Talán azalatt kedvére hallhatja kedvenceit. — Nehogy azt hidd, hogy nem szeretem a beatet. Szere­tem, de csak hallgatni. Külö­nösen a Beatlesek első kor­szakát, és a Shadowsékat. Annyira szép és jó dallamve­zetésük van, és olyan sok új érdekeset vittek bele a zenébe, hogy teljesen új lett minden a beat világában. Csak azt nem tudom megérteni, hogy valaki egy héten egyszer meghallgat egy ilyen hangversenyt, kior­dítja magát, és a jövő hétig semmit szeret olvasni, jár szín­­­­házba, van hangver­senybérlete. Kétszer hallotta koncerten játszani Richtert. Örök élmény. — Ha befejezem majd az egyetemet, ha sikerül elhelyez­kednem mint hangmérnök, ha esetleg felvesznek az akadé­miára. Csupa ha, és csupa fel­­tételezés. Egy van. A zene, mint élmény és mint kiegészí­tő az életben neki. — Seszták A. — MÉHES BALÁZS RAJZA ÍTÉLET­­A VÁSÁRHELYI KLUBBAN Múlt hétfőn az építőmérnök kollégium vendégei voltak a film alkotói. A beszélgetésen — amelyen a zsúfolt terem közönsége is aktívan részt vett — Kósa Fe­renc, Csoóri Sándor, Bessenyei Ferenc és a hangmérnök, Pin­tér György jelent meg. A kérdésekre adott válaszok során egyre mélyebben fel­rajzolódott a klub hallgatósá­ga előtt a mű fő figurájának, Dózsa Györgynek alakja és az, hogy személyével mi mindent kívántak az alkotók mondani. A forradalmár mögött meg­láttuk az embert, a vívódó em­bert is. Kása Ferenc egy kérdésre adott válasza során elmagya­rázta a film néhány jeleneté­ben a finom szürke tónusok szerepét: az áldozatvállalás — a tüzes trónra ülés — nyers borzalmának csökkentését és az utolsó képsorokra — az édesanya alakján át a felol­dásra — vezetést. Megismertük a készítés szán­dékait is a hármas koproduk­­ciós vállalkozás kapcsán. A cél a magyar, szlovák és román nép közelebbhozása volt társadalmi és kulturális téren egyaránt. Elmondották azt, hogy első ilyen közös megmoz­dulás volt e film. Szereplői — hivatásosok és amatőrök — e három nép fiaiból kerültek ki és közösen alkottak valami maradandót. Dózsáról, Werbőczyről, a filmbeli diák alakjáról folyt a vita a késő esti órákig. A be­szélgetésbe belemelegedett kö­zönség egy része a felvetett kérdésekre nem is várta meg Kása, Csoóri vagy Bessenyei válaszát, megpróbált rá önma­ga felelni. A problémák felvetői sok helyen egészen elszakadtak a filmtől, néhol pedig éppen el­lenkezőleg, túlzottan is bele­merültek az értelmezésbe, túl­magyarázva az egyes motívu­mok szerepét. Ez helyenként kissé mulat­ságosan is jött elő. Az alkotók szerint ezek a hozzászólók jel­képeket kerestek olyan helyen is, ahol ez nekik nem volt cél­juk. A vitában ki-ki érzelmei és ismeretanyaga alapján vett részt és még azok is, akik hallgattak, néha kifejezték tet­szésüket vagy nemtetszésüket, s ez a „szurkolás” élménysze­rűvé tette a találkozást. Nem lehetett és nem is tud­tunk az alkotóknak igazat ad­ni minden­­esetben, de tiszte­letreméltó, őszinte, emberi szándékukat, amit a filmmel kifejeztek, megértettük. R. K. A. Zárszámadás a filmklubban AZ ÉVADNAK már vagy egy hónapja vége. Legalábbis ami a filmklub működését il­leti. Május 5-én a csehszlo­vák Százszorszépek volt az utolsó előadása a tizenkét filmből álló — tanév eleje óta tartó — sorozatnak. Ha valahol egyetemi film­klubokról esett szó, akkor mindig a „bölcsész”, a „köz­­gazdasági” filmklubok kerül­tek előtérbe. Nem is alaptala­nul, hiszen jónéhány magas színvonalú előadást az évek folyamán magam is láttam. Nem is emiatt hoztam fel pél­daként, hanem annak bizonyí­tására, hogy a „műszaki” filmklub valahogy sohasem került szóba. Persze okokat és magyarázatokat lehet szép számmal találni, de egy min­denképpen biztos. Idén az ér­deklődő műegyetemistákon kí­vül képviselték magukat más egyetemek és főiskolák film­művészet iránt érdeklődő hall­gatói is. Ez mindenképpen ar­ra vall, hogy filmklubunk az idén tört be igazán „az élvonal­ba.” A FILMKLUB szervezőinek komoly és megalapozott elkép­zelései voltak a bemutatott filmekkel kapcsolatban. Vala­hogy elejét akarták venni a divatos művészfilm—közönség­film vitáknak. Álláspontjuk határozott, világos és indokolt volt. Az igazán nagy filmek egyszerre művészfilmek és kö­zönségfilmek. Természetesen közönség alatt most az értő, a filmmel szemben a szórakozta­táson kívül bizonyos művészi követelményeket is támasztó mozilátogatókat értem. Az egyetemen ennek feltételei adottak. Itt persze megkérdő­jelezem, hogy vajon egyete­men kívül nem találkozunk-e ezzel a közönségtípussal? Hiszem, hogy igen. Annál is inkább, mivel a művészkedő, kommersz elemekkel operálni akaró rendezők még az igény­telenebb nézőknél is általános elutasítást válthatnak csak ki. Szerencsére. NAGY TÉVEDÉS lenne el­vetni a krimik és a burleszk­­filmek szükségességét, hiszen a jó vígjátékot és az okosan, izgalmasan végigvitt krimit mindannyian szeretjük és szí­vesen nézzük. De nem szabad filmművészet fogalma alatt el­sősorban ezeket érteni. A film nagyon fontos társadalompoli­tikai tényező, s mint ilyen hi­hetetlenül fontos szerepet tölt be éppen abból kifolyólag, hogy milliók és milliók nézik meg a mozikban és a tv-ben. A nézők tudatformálását, tisz­tánlátását, erkölcsi érzékük mind magasabb szintű kiala­kulását kell elősegítenie, s eh­hez a krimi és a burleszk már kevés. Ezt csak az a film tud­ja megvalósítani, amelyik egy­szerre „népszerű” és egyszerre tud emberi viszonyokról, kap­csolatokról, társadalomról, jó­ról és rosszról a legmélyeb­ben szántó gondolatokig el­menne beszélni. A nálunk be­mutatott fesztiválnyertes fil­meknek miért volt olyan nagy sikere? Mert ötvözték maguk­ban mindkettőt. A néző való­ságos élményt kapott, amit na­gyon sokáig nem fog elfelej­teni. AMIT MOST ilyen hossza­san fejtegettem, azt hamar felismerték a szervezők és a kiválasztott filmek igyekeztek ennek a koncepciónak mara­déktalanul eleget tenni. A mű­vészi értékeken kívül képesek voltak még rövid filmtörténe­tet is adni, amelyben, ha úgy tetszik, megtalálható volt a kri­mi, a western és a vígjáték is. Az biztos, hogy a nagy több­ségnél a válogatás elismerést váltott ki. Ennyit a tizenkét filmről általánosságban. A fő problémát persze nem is a válogatás, hanem a lebo­nyolítás jelentette. A nagyfokú érdeklődés kielégítésére a két­hetenkénti keddi napokon há­rom előadás állt rendelkezésre. A „Műegyetemi Művészfilmek Mozija” a K­mf. 21. méreteinél fogva néha bizony szűknek bizonyult, bár kétségtelen, hogy volt eset, amikor csak félházzal ment a film. Sokak szerint felesleges a filmek előtti, úgymond: bele­­magyarázás. Vagyis az előadá­sok, a filmek előtti is­mertetések témájánál va­gyunk. Először: az ismertetés nem belemagyarázás, hanem igyekszik a filmet elhelyezni hára egy-két általános tudni­valót és érdekességet a kelet­kezés körülményeiről és vi­szonyítani a film nagyságát a korabeli lehetőségekhez. Egy­­egy érdekes montázs, kamera­mozgás előtérbe állítása és a figyelemfelkeltés mindenképp hasznos. Szinte izgatottan vár­ja a néző az említett jelenetet. Másodszor: aki nem kíváncsi rá az úgyis negyedórával ké­sőbb érkezik, s így megmene­kül „a süket dumától”. A KÖVETKEZŐ ÉVI ter­vekkel kapcsolatban már az elképzelés megvan. Még nin­csenek konkrét filmtervek, mindenesetre a rendezői film megszületése, a filmnek, mint Urai műfajnak a kialakulása lesz az a fő szemlélet, amely köré aztán csoportosulni fog­nak a kiválasztott alkotások. Kíváncsian várjuk a folyta­tást! — Koltay — ­TV Emlékezés Lóczy Lajosra E­z év május 14-én volt ötven éve annak, hogy a magyar geológia és geográfia egyik világhírű tudósa, a műegyetem volt pro­fesszora Balatonfüreden elhunyt. Idei vándorgyűlését éppen ezért a Magyar­honi Földtani Társulat Balatonfüreden ren­dezte meg, melynek szomszédságában, az ará­­csi temetőben nyugszanak Lóczy földi marad­ványai. Ez alkalommal került sor a nagy tu­dós mellszobrának a balatonfüredi gimná­zium udvarán, emlékplakettjének pedig a SZOT-szanatóriumhoz csatlakozó írópantheon­­ban való leleplezésére. Mindkét szoboralkotás Kisfaludy Strobl Zsigmondnak, a magyar szob­rászat nesztorának kiváló alkotása. A geológus és geográfus Lóczyról, ki egye­temünknek három éven át professzora volt, s főleg a műszaki geológia meghonosításában szerzett elévülhetetlen érdemeket, a füredi szobor leleplezése alkalmával egyik, még ma is élő tanítványa, dr. Jugovics Lajos nyugal­mazott geológus-professzor emlékezett meg. L­óczyról, a geográfia és geológia nemzet­közi tekintélyű tudósáról talán már kevesen tudják, hogy műegyetemi, mérnöki képesítése volt. A zürichi egyetem mérnöki szakán Escher von Linth és Albert Heim pro­fesszorokat hallgatta elsősorban, kiknek tár­saságában számos földtani kiránduláson vett részt a svájci Alpokban. Így korán megsze­rezte azt a turisztikai-geográfiai tapasztalatot, melyet később Széchenyi Béla 1877—78. évi kelet-ázsiai expedíciójának részvevőjeként­­gyümölcsöztethetett, s amely kutatóút alkalmá­val fontos, úttörő megállapításokat tett Észak - Kína földtanáról, hegységrendszeréről, s az ország egyes részeit borító lösztakaróról. Két nagyobb munkában számolt be (Széchenyi monográfiáján belül) az expedíció geográfiai, geológiai és paleontológiai vizsgálatairól. Má­sodik munkáját a Magyar Tudományos Aka­démia Marczibányi-díjjal, a Francia Tudo­mányos Akadémia pedig mindkét — az em­lített monográfia 1., illetőleg 3. szakaszát ké­pező 428 oldalas munkáját — háromezer fran­kos Csibacsev-díjjal tüntette ki 1900-ban, 1911 májusában pedig maga Lord Gurzon adta át Lóczynak a Royal Geographical Society tisz­teletbeli tagságáról szóló oklevelet, az angol geográfusok jubileumi érmének kíséretében. A svájci tudományok elvégzése után a­­ Nemzeti Múzeum segéderőként, majd az Állami Földtani Intézet osztálygeológusa­ként működött. Lóczy kínai expedíciójáról ha­zatérve geológiából elnyeri a magántanári ké­pesítést. Az akkor még a pesti oldalon mű­ködő műegyetemen Krenner professzor ajánlása alapján 1882—83-ban meg is kezdi magánta­nári előadásait a „technikai geológia” tárgy­körében, heti két órában. (Az általa konkré­tan előadott tárgyak, ill. kollégiumok — me­lyeket 1899-ig, még a tudományegyetem föld­rajzi tanszékére történt 1893. évi kinevezése után is előadott, a következők: „Sztratigrá­­fia”, „A magyar birodalom geológiája” és „Válogatott fejezetek a geológiából”.) Mikor a Műegyetemi Tanács javaslatára 1884—85 tanévben az ásványtant és geológiát különválasztják, az ily módon a geológia szá­mára rendszeresített külön tanári állásra Lóczyt nevezik ki nyilvános rendkívüli ta­nárrá. Míg Krenner József professzor a „Geo­lógia I.” című kőzettani részt, addig Lóczy a „Geológia II. kirándulásokkal egybekötve” című tárgyat adja elő, éspedig mint kötelező tárgyat, heti két órában. J­ugovics professzor a ragaszkodó tanít­vány kegyeletével, de egyben a tudós tárgyilagosságával így emlékezett Balatonfü­reden Lóczyról, mint egyetemi előadóról: „Sze­­retetre méltó, közvetlen egyéniség volt, akit fanatikus tudományszeretet jellemzett. Ta­nítványainak fejlődését élénk érdeklő­déssel kísérte ... Hallgatóit önálló kutatások­ra irányította és tanította. Nem rendelkezett ékes előadóképességgel, egyetemi előadásaiból sokszor hiányzott a rendszeresség, de sok újat és egyénit adott elő. Gyakran többet is, mint amennyit a kezdő hallgatóság megemészteni képes volt. Tanítványai inkább a megbeszé­léseken, kirándulásokon ismerték meg hatal­mas tárgyi tudását, átfogó gondolatait, melye­ket önzetlenül szórt mindenki felé, akiben te­hetséget és lelkesedést látott.” Geográfus és geológus tanítványait Lóczy mindig a pontos észlelésekre irányította — ezekre fektette a fő súlyt. Kutatásai közben nem ismert fáradságot és nem törődött a nél­külözésekkel. Kitartó gyalogló volt, s a terep­munkákban is fáradhatatlan. Egyetemi hallga­tók számára sok kirándulást, utazást szerve­zett. Mindig és mindenütt együtt volt tanít­ványaival, velük étkezett és nem különítette el magát. Takarékos és beosztó magatartásá­val példát mutatott. A hallgatók számára nagy számú, igen tanulságos külföldi utazást is szervezett, ezek költségeit a geológia nagy mecénásának, Semsey Andornak hozzá­járulásaiból fedezte. Bauer Jenő

Next