A Jövő Mérnöke, 1970 (17. évfolyam, 1-40. szám)

1970-01-10 / 1. szám

„Nekünk arra van szükségünk, hogy megismerjük a világot !‘* Portré Gyurkó Lászlóról vagyunk a felelősek önmagunkért!" .Min fia valahol Gyurkó László­ról esik szó, azonnal dolgozó­­szobájának két részlete jut eszembe. Az egyik az íróaszta­la melletti fal, telis-tele köny­vekkel. A sorozatot néha Miska-kancs­ók és egyéb nép­­művészeti vázák tucatjai vált­ják. Harmonikus egység ez. A világirodalom nagyjai, klasszi­kusok és modernek, Valamint az egyszerű parasztemberek mesteri alkotásai... A másik az íróasztala. Pa­pírok halmaza, s egy írógép — félig telegépelt lappal. Az író­géptok — saját bevallása sze­rint — évek óta az asztal lá­bánál áll — üresen. Vívódás, töprengés, nyughatatlanság, a helyes cselekedetek és utak szakadatlan kutatása... — A velem egykorú fiatal írók útja — 1930-ban szület­tem — általában meglehető­sen egyenesen vezetett a gim­názium padjaitól az egyetem bölcsészkarán át az első kö­tetig. Az én pályám valahogy nem így alakult, míg mások államvizsgájukra készültek, én virágágyakat gyomláltam, egy uszályon végighajóztam a magyar Dunán, kábelárkokat ástam a pesti járdákba. Olyan irtózatos papírhalmazt róttam tele számokkal, amelyet talán életem végéig sem tudok tele­­írni, közben katonáskodtam is, s elsősorban sokat kóborol­tam az országban. Nem volt könnyű élet, de már nem na­gyon bánom, hisz közben ta­lán sikerült egyet-másit meg­ismernem az életből. Érdeklődésem mind jobban a gondolkodó emberek világa felé fordult, mert meggyőződé­sem, hogy századunkban a föld egyre inkább a gondol­kodó emberek hazája lesz. S hogy a boldogság korunkban épp ezért talán könnyebben elérhető. Kezdettől fogva id­élőbb szinte öntudatlanul, majd egy­re tudatosabban — az emberi együttélés formái és törvényei érdekelnek. Ítélkező alkatú író vagyok vagyis moralista: az erkölcsi szokásrendszerek, az erkölcsi törvények érdekel­nek. Már első regényem is ezt kutatta: helyesen cselekszik-e az, aki nem cselekszik. És bű­nössé válhat-e egy ember, pusztán azáltal, hogy nem cse­lekszik? (A Bűnösök főhősé­nek, egy együgyű, bár jó­szándékú plébánosnak a sza­vaival, akinek öccsét 44-ben végezték ki a nyilasok.) — Azt mondottam az előbb, hogy testvérem haláláról fo­gok beszámolni az olvasó­nak... Még egy vallomással tartozom az olvasónak. Vala­hányszor szegény öcsém emlé­ke felmerül bennem, nem tu­dom elfojtani magamban a részvét és a szeretet érzését... M­­indazonáltal kérem az olva­sót, egy pillanatig se gondol­jon arra, hogy e szeretet el­homályosítja bennem az igaz­ságot ... Mert a szeretettel az embereknek tartozom, de az igazsággal Istennek... Engem bizony — ezt nem leplezem az olvasó előtt sem — mindig csak furdalt a lelkiismeret azért, amit tettem. Hisz szegény öcsémet... bű­nösnek tartottam, akinek se­gédkezet nyújtani is vétek... Ha arra gondolok, hogy sze­rencsétlen öcsémnek néhány hónappal ezelőtt azért kellett meghalnia — mégpedig mi­lyen keserves és szégyenteljes halállal —, amiért ma hősként ünnepelnék, bizony elszorul a szívem a keserűségtől... — Meggyőződésem hogy ez ember legfontosabb érték­mérője a cselekedet, ezen mérhető nagysága, vagy gyen­gesége, erénye és hibája. Épp ezért tartom helytelennek — különösen kiélezett helyzetek­ben — azt, ha valaki kibúvót keres a cselekvés elől, ha az ,,én nem tettem semmit, te­hát nem is vétettem semmit” önáltatásába menekül. Máso­dik regényem is ezzel a prob­lémával foglalkozik: az élet­ből kiszorult, egyedül maradt ember küszködésével, aki vá­gyik élni és cselekedni, ki akar törni a bűvös körből, mely körülveszi. Kántor Mária és Kún Mik­lós dialógusai a Csütörtökből: — Bocsánat, nem tudja vé­letlenül, merre folytatódik a Kristóf utca? Fehér ruha volt rajta, s fe­hér lapos sarkú szandál. A kezében orvosi táska. — A harminchatos számot keresem, de huszonnégynél véget ér a számozás. — Nem tévesztette el a cí­met? — mondta végig. — Nem. Kristóf utca har­minchat. Biztos. — Ha megengedi, elkísérem. A nő lenézett a kutyára. — Ne féljen tőle, az enyém. Nem bánt. — Lehet — mondta a nő közömbösen — Ne haragudjék, nem ta­lálkoztunk mi már valamikor? A nő ránézett: most idegen volt a tekintete, s szinte el­lenséges: ekkor döbbent rá a kérdés ostobaságára: aszfalt­­betyárok ismerkednek így az utcán. Lesütötte a szemét, s félénken várta a választ, de a nő nem szólt, csak megrázta a fejét. — Nagyon örülnék, ha lát­hatnám még. — Tudja, hol az István kór­ház? — hallotta a nő hangját, s szórakozottan bólintott. — Várjon meg ötkor a fő­kapunál! Megfelel?... — Tudja — kezdi, s meg se lepődött, hogy egyszerre mi­lyen gátlástalanul ömlenek be­lőle a szavak —, az ember felébred egy csütörtök reggel, azt hiszi, ez a nap is olyan lesz, mint a többi, és akkor ta­lálkozik valakivel az utcán, és épp aznap a múltjával is ta­lálkozik, s egyszerre minden a feje tetejére áll, az élete éppúgy felkavarodik, mint a gyomra. — Elhagyta a felesége? — Nem. A feleségem Anti­­bes-ben van. — Ügy. És maga épp most érzi feltétlen szükségét, hogy az utcán leszólítson egy nőt. És rájöjjön, hogy boldogtalan. Kicsit furcsa, nem? — Miért, bűn, ha valaki boldogtalan? — Bűn? Igen. Az is... — Még mindig nem mondja meg, mért akart találkozni ve­lem? — Mert szeretem ... ... Megfogta mind a két ke­zével, a kutya reszketve üvöl­tött: a nő egy pillanatra rá­tette a kezét a kutya fejére, hirtelen megsimogatta, aztán gyors mozdulattal beledöfte a tűt a mellkasába... — Jöjjön — mondta a nő, s kinyitotta a szobaajtót, ment utána, mint az alvajáró, le­ült a heverőre, a szörnyű üvöltés még mindig az agyá­ban lüktetett, a halántékára szorította a tenyerét, szaba­dulni akart a kutya hangjá­tól, az ujjai megvonaglottak, aztán megint érezte a nő ke­zét, csodálkozva nézett fel, már nem hallotta a fájdalmas vonítást. Csönd volt... — Kezdettől fogva érdekel minden műfaj. Pontosabban: sosem a műfaj érdekel, hanem a magam mondanivalója, s annak keresek megfelelő mű­fajt. Hogy az aztán regény, dráma, esszé, vagy szociográ­fia lesz, nem tartom lényeges­nek. Az író feladata önmagát kifejezni, s ezáltal hatni a vi­lágra, s ez minden műfajban lehetséges. Tanulmányaimban is azt kutatom, amit regényeim­ben. Tanulmánykötetem lát­szólag nagyon sokrétű, nem­csak műfajilag, hanem tartal­mát tekintve is, hisz írok ben­ne falvakról és gyárakról, iro­dalmi művekről és szellemi áramlatokról, politikáról és társadalmi kérdésekről. Azt hiszem azonban, hogy ez a sokrétűség is egységet takar. A kötet legtöbb írása megint­­csak az emberi együttélést boncolja, akár egy irodalmi műben, akár egy faluban, akár egy társadalmi kérdés­ben. Ugyanígy nem tudom és nem akarom leszűkíteni ér­deklődési körömet sem. Egy falu, vagy egy közösség prob­lémája éppúgy érdekel, mint egy irodalmi mű, egy gondo­lat, egy eszme, egy szellemi áramlat. Tudom ennek a tág­ra nyitott érdeklődésnek a hátrányait, de hinni szeretnék előnyeiben is: meggyőződé­sem, hogy a világot, melynek egyre bonyolultabb törvény­­szerűségeit fedezzük fel, ma a huszadik század közepén is csak úgy tudjuk magunkba fo­gadni és átformálni, ha nem mondunk le a teljességről. „... Megtagadtuk a hitet, mert romantikus formájával nem tudtunk mit kezdeni, ahelyett hogy megkerestük volna korszerű alakját. Hisz az élet nagy tartópillérei — így a hit is — nem pusztulnak el, csak átváltoznak. Nem ábrán­dokban, bálványokban, írott malasztban kell hinnünk, csak törvényekben. S az ész ellen­őrzését, a kételkedést sem kell felesleges teherként kihajíta­nunk az életünkből. A mi hi­tünk alapja csak a tudás le­het. Csakhogy a tudás önma­gában kevés, hisz sok törvényt ismerünk, de csak nagyon ke­vésben hiszünk. Abban nem lehet hinni, hogy kétszer kettő négy. A Pythagoras-tételben sem kell hinnünk. S ma már abban is felesleges, hogy a föld forog. A tudás ismeret­­elméleti kategória, hinni vi­szont csak az életünket alap­vetően befolyásoló törvények­ben hihetünk. A racionális a tudással párosult meggyőző­dés, indulati többlet: ez sza­bályozza életünket. Enélkül életképtelenek — vagy leg­alábbis erőtlenek — vagyunk. Ami kissé meg is látszik raj­tunk...” (A negyedik ember: Vallomás az életformáról.) Koltay Gábor S­zorosan véve sem Afrika, sem Közép- és Dél-Ame­­rika, vagy akár Közel-Kelet nem tartozik ahhoz a bizonyos „Nyugat”-hoz, amit a cím ígér, mégis érdekes ezeknek a vi­dékeknek a felsőoktatásáról is röviden beszélni. Ezt elsősor­ban az teszi indokolttá, hogy a sok helyen rendkívül dina­mikus fejlődés nagy igények­kel fordul az egyetemek, fő­iskolák felé, nagyszámú és jól kvalifikált szakembert kíván. Az arab világ felsőoktatási­­intézményei közül az EAK egyetemei képviselik a legna­gyobb súlyt. Az ezeréves múlt­ra visszatekintő kairói Al Az­­kar egyetem az iszlám kultú­ra fellegvára ma is. Eredeti hivatásán, a teológia művelé­sén kívül, jelenleg mérnöki, kereskedelmi, társadalomtudo­mányi, jogi és mezőgazdasági kara is van. Oktatási nyelve az arab és az angol. Modern­sége mellett is megőrzött azonban sokat a korábbi elő­ítéletekből. Ennek egyik jele, hogy a nők külön karokon ta­nulnak. Kairóban még több egyetem is működik, itt van a legnagyobb arab egyetem 40 000 hallgatóval és 11 karral. A többi arab állam közül Líbiában a tripoliszi egye­tem, Tuniszban teológiai és orvosi főiskola, Algírban Iran­ IX. A harmadik világ cia egyetem, Szíriában a 8 karos damaszkuszi egyetem, Marokkóban jogi egyetem, Irakban a híres bagdadi egye­tem, Jordániában az ammani egyetem és Szaúd-Arábiában a h­adi egyetem működik. Az utóbbi időben erősen fejlődik a kuvaiti felsőoktatás is. Az arab államok felsőoktatási té­ren együttműködésre töreked­nek, ezt jelzik a pánarab tu­dományos kongresszusok is. Az egyik legmodernebb­­ egyetem az arab világban az EAK—NSZK közös Kairói— Heluani egyeteme, mely gé­pész és villamosmérnököket képez. Az oktatás nyelve itt angol, bár a tanának javaré­sze német. Afrikában a legjobb öt fel­sőoktatási intézmény egyike a ghánai egyetem. Ennek egyik oka, hogy a jó középiskolai képzés miatt magasak a felvé­teli követelmények. Szemben az afrikai egyetemek jelentős részével, melyek külföldi tá­mogatásra szorulnak, az állam, is segítséget nyújt az oktatás­ban. Az afrikai egyetemekről viszonylag kevés anyag áll rendelkezés­re, de ezek is erős fejlődésről tanúskodnak. L­atin-Amerikában az okta­­­­tás — mint arra az 1966 decemberében Peruban tartott kongresszus rámutatott — túl­ságosan szakbarbár jellegű, nem helyeznek elég súlyt az alaptudományokra és az álta­lános emberi nevelésre. A kongresszus eredményeként több országban, így Brazíliá­ban és Mexikóban reformokat hajtottak végre. Brazíliában az elemi iskola 5, a középiskola 7 éves, ezután tehet felvételit egyetemre a diák. Az egyete­men a végzett mérnökhallga­tóknak két fokozatot adnak, mérnökit vagy doktorit. Az el­ső két egyetemi év programja közös, a harmadik évben tör­ténik a szakosodás. A mexikói felsőoktatásban nagy szükség volt és van is a reformokra, hiszen például az ország 15— 19 éves népességének csak 19 százaléka jár középfokú tech­nikumokba, a 20—27 éves fia­talok közül pedig mindössze 1,9 százalék folytat műszaki tanulmányokat. A műszaki fő­iskolák hallgatóinak 1968-as 200 000-res létszámát 1975-re 300 000-re kívánják emelni. A cél a gyors szakemberképzés, ezért 2—3 éves tanfolyamokat is szerveznek. A mérnökhallgatói beiratkoz­­zások száma az egyetemekre kb. 10 évenként megkétszere­ződik Latin-Amerikában. Sőt Chiléban, Kolumbiában, Peru­ban ötszörösére nőtt ez a szám. Brazíliában és Mexikóban pe­dig már a posztgraduális kép­zés is erősen fejlődik. A harmadik világ országai­ban erősödnek azok a tendenciák,­ melyek az ország teljes politikai-gazdasági füg­getlenségét kívánják elérni. Ez a folyamat pedig magával hozza elkerülhetetlenül a fel­sőoktatási intézmények szá­mának, a szakemberképzés lehetőségeinek növekedését. (Folytatjuk.) RAJCSÁNYI PÉTER: Egyetemistának lenni Nyugaton Brazzaville-i di­áklány az egyete­mi kollégium előtt. Egyetemi épület komplexum Dar-Es-Salaamban. H­ová nézzen? Lassú, egyenletes tempóban futott. Egyáltalán nem érezte magát fáradtnak. Érezte, akármeddig el tudna így jutni. Még­­csak nem is lihegett. Aztán hátranézett. És látta az elmúlt két évet. Aztán előrenézett. És látta az előtte levő hármat. Aztán megállt és kifújta magát, majd gondolkodás nélkül hanyatt feküdt Valami egészen különlegesen melegen sütötte hasát a nap­­ig n Telefonok ék többen is vannak. Igen kiváló szerkezetek, egy új fo­rint bedobása esetén több min­denre­­ hajlandók, egy kivéte­lével: vonalat adni, azaz! Azaz nem éppen mert nekik lelkük van, sőt egyéniségek. Zsuzsi. (Első emelet­i épü­let fölfelé balra.) Ő az isten­nek­ sem hajlandó odaadni ma­gát, egyszerűen nem. A tár­csája megakad, hiába veszed le kagylóját, hiába próbálod felhúzni, nem lehet. Kifejezet­ten dacos egyéniség. Kati. (Zsuzsival szomszéd­ságban.) Külsőre teljesen egy­formák. Mégis! Könnyed báj, finom vonalak, bedobom a pénzem, adja a vonalat. Úgy tesz, mintha belemenne. Ds, hiába is tárcsázol, visszaadja a vonalat, mindig szolgálatké­szen, mintha­ Rozália. (Második emelet büfével szemben.) Elegáns, jól öltözött. Helyén a kagylója, tárcsája. Forintodért telefonál­hatsz, sosem csap be, csak nem kapcsol, ő bizonyos fokig be­lemegy, de tudja, hol a határ. A forintot is visszaadja, ha kissé erélyesen belémászol. Petőfi-rádió Budapest (Cs­­. épület kapualj.) Jellem. Forint be. Műsort hallok a kagylóban. Híreket mondanak, végighall­gatom. Forint ki. Semmi, csönd. Igaz, nem telefonál­hatsz, de legalább nem szem­telen és valamit ad azért a kis időért, míg vele foglalkoz­tál. Persze van mikor működik egyik-másik, viszont olyankor abszolút nem jellemek és nem is lehet róluk írni egy szót sem. fia Isii:££££££££££:£££l££l!in!ni££Í!!R££££££££££££££££££££££££££££££££££L. JÖVŐ MÉRNÖKE !-ijUíijH:

Next