A Jövő Mérnöke, 1970 (17. évfolyam, 1-40. szám)

1970-03-14 / 10. szám

Tíz kérdés TDK-sokhoz Egyetemünkön sok tudomá­nyos diákkör működik. A kö­zelgő IX. országos tudomá­nyos diákköri konferencia al­kalmából elbeszélgettem öt TDK-ssal, akik kiemelkedő eredményeket értek el mun­kájukban. Először talán bemutatom őket és témájukat. Horányi Márta és Péter Ti­bor végzett hallgatók, akik a vegyiparban előforduló rövid­­hengeres szerkezetek hajlítás­­elméletét dolgozták ki; Nagy Zsuzsa és Pataki Imre V. éve­sek, és a nyúlásmérés vegy­ipari készülékek nyomás alatti terében című munkát készítet­ték; Váradi Sándor IV. éves, készülékek előállítása üveg­szállal erősített műanyagok­ból problémán dolgozik. — A témákat ti választot­tátok ki, vagy a tanszék aján­lotta? Péter Tibor: — A témákat a tanszék írja ki, de e témák közül mi az érdeklődési körünknek megfe­lelőt választottuk. Váradi Sándor: — Én kicsit elkeseredtem, amikor megtudtam, hogy nincs műanyaggépész szak, de szerencsés véletlen folytán a tanszék által kiírt TDK-témák között megtaláltam a kedvem­re valót. — Tanulmányaitokban tud­játok-e hasznosítani témáto­kat, és ha igen, akkor ösze­­függ-e a választandó pályátok­kal? Péter Tibor: — Mi már végeztünk, dol­gozunk, ezért konkrét tapasz­talat alapján mondhatjuk, hogy munkahelyünkön hason­ló jellegű számításokat nap mint nap végzünk. Nagy Zsuzsa: — A mechanikában már foglalkoztunk a nyúlásmérő bélyegekkel, de csak elmélet­ben és a témák során nyílt lehetőség arra, hogy a gyakor­latban is megismerhessük. — Témátokhoz megkapta­tok-e minden segítséget a tan­szék részéről, mind szakiroda­­lomban, mind laboratórium­használat terén stb? Pataki Imre: — Azt hiszem mindan­nyi­­unk nevében azt mondhatom, hogy a vegyipari gépek tan­szék minden segítséget megad a TDK-munkához, mind a té­mavezetők, dr. Varga László docens, Puskás Kázmér ad­junktus és Reuss Pál tanárse­géd, mind a labor és a műhely összes dolgozója. Péter Tibor: — A tanszék könyvtára mindig nyitva állt előttünk. — A TDK-munka nem megy-e a tanulás rovására? Pataki Imre: — Én a saját esetemet mon­danám el erre. Amikor TDK-s­­nak jelentkeztem, ak­kor kö­zepes voltam, most pedig né­gyes a tanulmányi eredmé­nyem. — Kaptatok valamilyen el­ismerést a munkátokért? Horányi Márta: — A kar pályadíjakat tű­zött ki, ahol első díjat nyer­tünk, és így a dékán úrtól 900 forintot kaptunk. Nagy Zsuzsa: — Mi 800 forint jutalmat kaptunk. — Kapcsolatban álltok-e más TDK-kal az egyetemen belül, vagy más egyetemek di­ákkörével, akik hasonló témá­kon dolgoznak? Péter Tibor: — Külső egyetemek diákkö­rével sajnos nem állunk kap­csolatban, de a tanszéken be­lül igen — úgy, hogy a mi megkezdett munkánkat mások a kitűzött irányban folytatják és ezekkel a kollégákkal kon­zultálunk. Váradi Sándor: — Más tanszékeken műkö­dő TDK-val is megvan a kap­csolatom, a műszaki hőtan tanszéken dolgoznak barátaim, akik egyben csoporttársaim. A problémákat közvetlenül látom, és ők úgyszintén az enyéimet. — Sokat vádolják a műsza­kisokat, hogy „szakbarbárok”. Nektek, akik több műszaki jel­legű munkát­­ végeztek, ma­rad-e időtök egyéb, nem mű­szaki kérdésekkel is foglalkoz­ni? Nagy Zsuzsa: — Ha az embernek van más irányú érdeklődési köre, túl­terheltsége ellenére is megta­lálja a lehetőséget, hogy ki­kapcsolódjék, és más irányban szerezzen ismereteket. Horányi Márta: — Nálunk a TDK-munka különösebb időt nem vett el. Váradi Sándor: — A TDK-elfoglaltság ön­ként vállalt­­ munka. Minél több dologgal foglalkozik az ember, annál kevesebb ideje marad, de jó időbeosztással elérheti, hogy humán kérdé­sekkel is foglalkozzon. Én a TDK-munka mellett rendsze­resen hallgatok ókori művé­szeti előadásokat. — Régebben a mérnökök nagyobb, átfogóbb problémák megoldásán fáradoztak. Mos­tanában kisebb-nagyobb rész­kérdések megoldása a felada­tuk. Ti melyikkel foglalkoz­nátok inkább? Péter Tibor: — összesített problémák megoldása még nem volt fel­adatom, de azt hiszem, bárme­lyiket szívesen csinálnám. Váradi Sándor: — Szeretném átlátni a dol­gokat, de tisztában vagyok az­zal, hogy a részfeladatok meg­oldása segíti elő az egyes prob­lémakörök teljes megoldását. — Mit tartotok a vegyipari gépészet területén a legégetőbb feladatnak? Pataki Imre: — Lépést tartani a vegyipar óriási fejlődésével. Váradi Sándor: — Saját területemről szól­va, véleményem szerint a mű­anyagipart lényegesen gyor­sabb ütemben kellene fejlesz­teni. — Terveitek? Horányi Márta: — Elkezdtünk egy, a TDK- munkához hasonló jellegű szá­mítást, most ezt szeretnénk befejezni. Nagy Zsuzsa: — Először az olajiparban szeretnék elhelyezkedni, az ott szerzett gyakorlati ismeretek birtokában legszívesebben az oktató munkát vállalnám, mert ezt tekintem életem cél­jának. Pataki Imre: — Szintén az iparban sze­retnék elhelyezkedni. De előbb a fő célom, a diplomamunkám sikeres befejezése. Váradi Sándor: — Engem elsősorban az el­mélet érdekel, de mégis előbb az iparban szeretnék elhelyez­kedni, hogy itt az egyetemen tanultakat gyakorlati ismere­tekkel egészítsem ki. A TDK-sokkal folytatott be­szélgetés után felkerestem dr. Varga László docenst, aki az alábbiakat mondta: — A tanszék oktatói öröm­mel veszik tudomásul, hogy a tudományos diákköri munka a hallgatóságnál nagyon ter­mékeny talajra talált. Ez irá­nyú kezdeményezéseink és te­vékenységünk lényegében hár­mas célt szolgál. Szeretnénk a legjobb hallgatókat az egyete­mi tananyagot meghaladó is­meretekkel is ellátni, továbbá, mint jó kapcsolatot a hatékony oktató-nevelő munka érdeké­ben felhasználni, és végül a diákkörben elért eredménye­ket a tanszék tudományos munkájában is hasznosítani. Befejezésül megemlíteném, hogy a TDK-ban elért ered­mények érzéseim szerint el­sősorban a résztvevő hallga­tók tudományos lelkesedé­sének és az új iránti igé­nyüknek köszönhető. Végül legyen szabad e so­rok írójának megemlíteni vé­leményét. Helyes, ha a TDK-munkát a KISZ is KISZ-munkaként értékeli és a diákkörök szerve­zésében támogatja a tanszéke­ket, így kialakulhat a tanszék és a hallgatóság között az az egészséges együttműködés, mi­nek eredményeképpen megva­lósulnak a célkitűzések, ame­lyekről dr. Varga László do­cens elvtárs beszélt. — mautner — TUDOD- E... hogy az R-klubnak mintegy 300 lemezből álló komolyzenei tá­ra van, és a nap bármely szakában kiválaszthatsz a katalógus­ból lemezeket és helyben, HI-FI minőségben meg is hallgatha­tod? Délutáni összejöveteleinken kiváló szórakozást nyújthat a zenehallgatás. Ajánlunk nektek néhány olyan összeállítást, melyek érdekesen kapcsolódnak egymáshoz és a választást megkönnyítik. Versenyművek: Bach, V. Brandenburgi verseny, d-moll zongoraverseny; Mozart: C-dúr zongoraverseny; Bartók II. zongoraverseny. Két mise: Josquin des Pres: Missa „L’homme armé”; Sztravinszkij: Mise. Érdekes párosítások még: Pergolesi: Stabat Mater; Mo­zart: Jupiter szimfónia; Vagy: Liszt: Zsoltárok; Sztravinszkij: Zsoltárszimfónia. Bizonyára sokan vennétek fel komolyzenét magnószalag­ra, ezért minden héten szerdán és pénteken 3—5-ig lehetősé­get adunk erre, sőt, a zenei klub egyes napjain (III. 13., IV. 3., IV. 10.), pénteken estéken a felmerülő zenei szakkérdésekre is választ kaphattak a zenei klub vezetőjétől, aki a felvételek ki­választásában is segítségetekre lesz. — Azt mondták rá: giccs! EGY MŰVÉSZ TRAGÉDIÁJA Az országos TDK-mozgalom AZ ELSŐ TUDOMÁNYOS DIÁKKÖR 1952-ben — tehát 18 éve jött létre. A TDK- mozgalom azóta országos mé­retű lett. A korszerű oktatás folyamatában az extenzív ok­tatási, nevelési formák helyett egyre inkább az intenzív for­mák kerülnek előtérbe. Ezt lát­szik bizonyítani egyebek közt a kis csoportos oktatás terje­dése, s ennek egyik tényezője a TDK növekedő szerepe is. A tudományos diákköri mozgalom jelenlegi arányait a puszta adatok érzékeltetik a legjobban. Ma Magyarország felsőokta­tási intézményeiben több, mint 500 diákkör működik, a tagok száma mintegy 7000. A diák­köri tagok aránya az egyes intézményekben: — tudományegyetemeken 18,9 százalék — orvostudományi egye­temen 15,2 százalék­ — műszaki egyetemeken 8,5 százalék — tanítóképzőkben 32,4 százalék — felsőfokú technikumok­ban 4,5 százalék A diákkörökben évente 2000 dolgozat készül. Diákköri konferenciát két évenként ren­deznek, ezeken 1000 dolgozatot mutatnak be. Ami a különö­sen jól sikerült diákköri mun­kák publikálását illeti: egy évben körülbelül 100 dolgozat jelenik meg tudományos kiad­ványokban, folyóiratban. A nagyobb egyetemek KISZ-bi­­zottságai — így egyetemünké is — külön kiadványokban je­lentetik meg az arra érdemes hallgatói dolgozatokat... A KISZ kb egyetemi és fő­iskolai osztálya — visszate­kintve a TDK-mozgalom ed­dig eltelt időszakára — meg­állapította: a tudományos di­ákkörök szerepe pozitív; jól segítik az oktató nevelő mun­kát; sokoldalúbbá teszik az egyetemi, főiskolai KISZ-te­­vékenységet. S megállapítot­ták az eredmények mellett azt is: melyek az országos moz­galom ma még le nem küz­dött nehézségei. A diákkörök egyik hibája az egyoldalúság. Nem a megol­dásra váró társadalmi, gazda­sági problémák, hanem első­sorban az oktatók és hallgatók egyéni érdeklődése dönti el a dolgozatok témáját. A diák­körök tevékenysége a tanszék, az oktató tudományos tevé­kenységéhez kapcsolódik, s csak ritkán veszi figyelembe az adott terület igényeit.­­ Feltétlenül leküzdésre vár a diákkörök jelentős részének dolgozat-centrikussága. Sok helyütt a diákkör évi munká­jának eredményességét egye­dül azon mérik, hány dolgo­zatot készítettek a szóbanfor­­gó évben a kör tagjai. Sűrűn előfordul a kampányszerűen működő diákkör is: ezekben a diákköri élet nem rendszeres. Folyamatos, kiegyensúlyozott tevékenység helyett a konfe­renciák idején fellendül a munka, s utána ismét ellapo­sodik. — Rendszerint több poten­cia, szellemi energia van a diákköri tagokban, mint amennyit a kör kihasznál. — Sok diákkör küzd anyagi nehézségekkel, hiányoznak a kísérletek, stb. anyagi feltéte­lei. — Nincs mindenütt megfe­lelő publikációs lehetőség. Or­szágos viszonylatban 2000 tu­dományos diákköri dolgozat­ból százat tudnak publikálni. — S végül gyakran tapasz­talhatjuk a TDK-munka nem elegendő megbecsülését, ese­tenként az elismerés teljes hiá­nyát. AZ ORSZÁGOS TDK-MOZ­GALOM fejlődésének útján tehát az első feladatok az előbb felsorolt problémákból következnek. Meg kell szüntet­ni mihamarább az egyoldalú jelleget. A TDK legyen kol­lektíva, alkotóműhely, ahol a hallgató elsajátíthatja mind­azokat a készségeket, melyekre az egyetem elvégzése után szüksége lesz. A tudományos diákköri munka kapcsolódjék szorosan az egyetemen folyó szakemberképzéshez, s oldjon meg egy-egy népgazdaságilag is fontos kérdést. A jövőben feltétlenül erő­södnie kell a TDK ifjúsági, öntevékeny jellegének, kollek­tivitásának; folyamatossá kell tenni mindenütt a TDK-mun­kát, megszüntetni a kampány jelleget. A helyenként fellel­hető öncélúság, elzártság he­­lyett a TDK szélesítése bel­ső, egyetemen belüli, s külső intézetekkel, gyárakkal, ter­melőszövetkezetekkel létesí­tendő kapcsolatait. Itt jegyzem meg: az MTESZ MOTESZ egyetért a hallgatók részvételével a szakmai szer­vezetek munkájában, s fel­ajánlotta segítségét a dolgoza­tok publikálásában; az MTA körülbelül 150—180 hallgatót kíván foglalkoztatni intézetei­ben, — természetesen a legki­­válóbbakat; a TIT és a Társa­dalomtudományi Intézet is hajlandónak mutatkozik arra, hogy bevonja a TDK-s hallga­tókat munkájába. S valameny­­nyi nagyobb intézmény, gyár, vállalat érdeklődést mutat a forradalmi ifjúsági napok ke­retében lezajló IX. Országos Tudományos Diákköri Kong­resszus iránt. A KONGRESSZUSON 8 tu­dományág diákkörei mutatják be, s vitatják meg munkáikat. — A társadalomtudományi szekció Pécsett; — A természettudományi Szegeden; — A jogtudományi, a mű­szaki, a marxizmus—leniniz­­mus és közgazdaságtudományi az orvostudományi szekció Bu­dapesten ; — A kémiai és vegyészeti Veszprémben; — Az agrárintézményeké Debrecenben. Végül néhány érdekesség a kongresszusról. Első ízben sze­repelnek az egyetemek mellett a felsőfokú technikumok is az országos TDK-demonstráción. Első alkalom a TDK-kong­­resszus magyarországi törté­netében, hogy idegen nyelvű előadást is hallhatunk. (A szocialista országok és Finn­ország delegációjának dolgoza­tait és azok vitáit.) A kong­resszusra érkezett külföldi de­legáció részvételével konferen­ciát tartanak majd, melynek témája: „Az egyetemi hallga­tó szerepe az egyetemi élet­ben”. Orosz Júlia A V/2-es épület liftjei A V/2-es épület liftkezelői két csoportra oszlanak. Az egyik csoportba tartozik „Vil­­márkiszné” — ha jól értettem a nevét — a másikba az ösz­­sze­s többi. Ha Vilmárkiszné a soros és valaki fel akar menni a lift­tel, egyedül, mondjuk a hete­dik emeletre, akkor bizony várnia kell, amíg jön még va­laki, mert egyedül nem viszi fel. Lehet, hogy van olyan szabály, hogy a lift csak akkor indul, ha megfelelő számú ember van benne, akkor neki van igaza, ha viszont nincs, akkor ezzel az eljárással sok késést okozott már másoknak. Mindenesetre a többi lift ke­zelői szerencsére nem követi a példáját. Másik alkalommal feljött egy lábsérülést szenvedett hallgatóért a hetedik emeletre. Mivel ketten voltunk, (nekem is fájt a lábam, kezelés alatt állok emiatt) én is be akar­tam szállni a liftbe, de a fent emlegetett kezelőnő nem en­gedte meg, arra hivatkozva, hogy hallgatókat nem szállít­hat lefelé. Ez valószínűleg így van. Tehát valószínűleg sza­bály szerint járt el, mégis azt hiszem túlzás amit csinál. Nem tudom, ki az illetékes ilyen ügyekben, de mivel gondolom más villamoskari hallgatónak is van hasonló észrevétele, meg kellene nézni ezt az ügyet. És azt, hogy egyáltalán emelhető-e kifogás a fentiek alapján. De én azt hiszem, igen. — Co — — Nézd csak, Jenci, milyen klassz schnittet belőle, csináltam REGINA 1970 Méhes Balázs rajza

Next