A Jövő Mérnöke, 1974 (21. évfolyam, 1-38. szám)

1974-04-07 / 12. szám

HÍREK SÉTÁK, KIRÁNDULÁSOK Április 4-ÉN — szerda: Kirándulás (egész nap) La­jos-forrás, Szent­endre. Találkozás 8.30 órakor a HÉV Bat­thyány téri végállomásán a vonatnál. Autó­busszal Lajos-forrásig,ott sétált, majd visz­­sza autóbusszal Szentendrére. MÁJUS 26-ÁN — VASÁRNAP: Kirándulás a pilisi hegyekbe (egész nap). Találkozás 8 órakor a HÉV Batthyány téri végállomásánál a vonatnál, Pomázig HÉV- vel, majd autóbusszal, Pilisszentkeresztről séta a szurdokon le Csobánkára, autóbusszal Pomázra és HÉV-vel vissza.­­ A fenti kirándulásokat elsősorban nyugdí­jasok részére szervezik, de bárkit szívesen várnak. MINTAVŐLEGÉNY PROLÓG: A lány csinos volt —, m­ert melyik lány nem tud csinos lenni, ha férjhez akar menni. A fiú ötödéves volt és okos. Vagy mégse? Tény, hogy megkérte a lány kezét. ELŐZMÉNY: Gyöngyi — nevezzük így — már kisgyer­mekkorában komoly alapokra helyezte a társkeresés tudomá­nyát. Az értelem kristálytisz­ta tava tündökölt szemében — miközben iskolatáskáját fel­ajánlotta cipekedésre valaki­nek, hódolói közül. Elszálltak a gyermekévek és Gyöngyi a vidéki kisvárosból egy igen nagy városba került. Ekkor már tökéletesen ismerte a fiúk szokásait; tudta, hogy csak egy bizonyos határig szabad bolon­­dítani őket. És tudta azt is, hogy egyetlen vallomást sem szabad komolyan vennie­­, mert azzal bizony nem sokra megy. Gyöngyi (már nagyvá­rosban) tökéletesen tisztában volt helyzetével. Tudta, hogy férjet ott kell találnia. Alapo­san megfontolta a dolgot , és úgy döntött, hogy feltétlenül diplomás férjre van szüksége. Előszeretettel ismerkedett hát az értelmiség köreibe tartozó egyénekkel. De nagy tévedés lenne azt hinni, hogy Gyön­gyiből rosszlány lett. Ő csak kereste az igazit. Volt közgaz­dász, meg építészmérnök isme­rőse, még irodalomtörténész is —, de azok már 4—5 éve vé­geztek. És sokan megnősültek már —, amikor Gyöngyivel ta­lálkoztak. Akik meg még nem, azok Gyöngyiben nem sok fan­táziát láttak. GYÖNGYI taktikát változta­tott. Rájött, hogy olyan ember­re van szüksége, aki még az egyetem falain belül van. Emellett szerény, okos, nem erőszakos , és nem nagyon ismeri még a nőket. A cselek­mény kibontakozik: Kócos egykedvűen oldogatta a szo­­chasztikus jelenségekre vonat­kozó parciális differenciál­egyenleteket. Dörmögött köz­ben valamit, hogy mégis csak túlzás, hogy a fél tanker vele „ellenőrizteti” a meg sem ol­dott egyenleteket. De nem ha­ragudott — hisz négy év alatt megszokta már. Néha órájára pillantott — várta Jóskát, aki már mérnök, de néha még fel­keresi őt. Főleg, ha valamelyik több ismeretlenes egyenlettel nem boldogul. Kis idő múlva kopogtattak, belépett Jóska — meg egy nő. Kócos bepáráso­dott szemüvege felett mélán átnézett, majd egy kezétcsóko­­lommal próbálkozott. A lány csak nevetett rá , és egy sze­­vasszal le is telepedett Kócos heverőjére. Kócos hiányos ne­veltetéséről dadogott valamit —, de amint meglátta a lány formás lábát a rövid szoknyá­ban — elakadtak szavai. Kócos ekkor látta először Gyöngyit. KIBONTAKOZÁS: Vannak az életnek szavakkal ritk­án magyarázható eseményei, je­lenségei. Ezek egyike volt va­lószínűleg Kócos és Gyöngyi lángoló szerelme is. GYÖNGYI „titokban” hívta fel Kócost — a fiú azt gon­dolta, hogy újabb egyenleteket kell majd megoldania. Akkor még nem sejtette, hogy annak az egyenletnek —, amelyben Gyöngyi az ismeretlen — nem is könnyű a megoldása. Mikor találkoztak, Gyöngyi arról be­szélt, hogy őt nem érti meg senki. Hogy a világ kegyetlen , és dédelgetett álmait elti­porják, Kócos hallgatta a sza­­vakat. Figyelte a lányt — és egyszeriben ráébredt arra, hogy mi lehet a szerelem. Tö­kéletesnek látta Gyöngyit. És mert fejtegetéseit a nem lineá­ris rendszerek elméletéről a lány értetlen csodálkozással hallgatta —Kócos úgy érezte, hogy bevallotta érzelmeit. A búcsúnál kapott egy puszit a lánytól — Kócos ettől telje­­sen megzavarodott. Átlátta ed­digi életének értelmetlenségét — és hazafelé előre köszönt a sarki rendőrnek. A következő napokban a fondor magány mardosta Kócos szívét —, mert Gyöngyi jól ismerte a szere­lem műfaját és meghatározott ideig nem jelentkezett. TETŐPONT: Gyöngyi egy külker vállalatnál dolgozik. Csendes, értelmes lány látsza­tát kelti. A meghatározott idő eltelte után felkereste Kócost újra­­, beszélgettek, bolondí­totta a fiút. Egyre gyakrabban találkoztak. Kócos a jólnevelt­­ség határain belül maradva ért el kisebb-nagyobb sikereket a lánynál. Természetesen lány­kérés lett a vége — és Gyön­gyi boldogan adott kölcsön a fiúnak — szülei és saját meg­takarított pénzéből — jegy­gyűrűre. EPILÓGUS: Kócos szülei egyszerű emberek. Valahol az ország másik végén laknak (az egyik végén Gyöngyi szülei él­nek). Kócos szülei mindig cso­dálták, hogyan érthet az ő fiúk annyi sok tudományhoz. Kócos megváltozott. Felada­tait az egyetemen már nem vette komolyan. A házasságkö­téssel kapcsolatos teendők fog­lalkoztatták Kócost elsősorban. Lakás után futott — alkalmi munkákat vállalt. És szerette, imádta Gyöngyit. Tavaly jú­niusban házasodtak össze. Kó­cos diplomatervét késve adta be — így csak decemberben államvizsgázott. Közben volt ideje megismerni feleségét. Már válni akar tőle. Gyöngyi azonban ragaszkodik diplomás férjéhez. — Perge László — A Vár Klub április havi műsora 5. — péntek: Neoton, Kerek Perec 6. — szombat: Nautilus, Apostol, Kerek Perec 13. — szombat: Nautilus, Apostol, Kerek Perec, Tolcsvay­trió 14. — vasárnap: Fonográf, Kerek Perec, Tolcsvay-trió 20. — szombat: Nautilus, Apostol, Kerek Perec 21. — vasárnap: Skorpió, Kerek Perec 27. — szombat: Nautilus, Apostol, Kerek Perec 28. — vasárnap: LGT, Kerek Perec, Tolcsvay-trió Folia Practico-Linguistica III. A Nyelvi Intézet időszakos kiadványának, a Folia Prac­­tico-Linguisticának legutóbbi száma hat cikket közöl az in­tézet tanáraitól. A korábbiak­hoz hasonlóan bemutatja azt a munkát, amely a BME Nyelvi Intézetben az oktatás­sal kapcsolatos kérdések vizs­gálata terén folyik. „Ez a munka kevésbé látható a kí­vülálló számára, mint a nyelv­órák megtartása és nehezeb­ben is mérhető fel, ugyan­akkor a gyakorlati munkának nélkülözhetetlenül lényeges kelléke” — írja bevezetőjé­ben a kiadvány szerkesztője, Hell György. Ennek a „taní­tás hátterében folyó nem ok­tatási munkának” szeretne fó­ruma lenni a Folia. Szélesebb körű érdeklődést válthat ki a kiadvány két cik­ke. Az egyik Sipőczy Győző Információ és adatfeldolgozás c. írása, amely a Nyelvi Inté­zet keretében működő Műsza­ki Nyelvi Csoport szógyűjtési munkájáról számol be. A munkacsoport négy nyelvű (magyar—angol—német—orosz) szógyűjteményt állított össze az információ- és adatfeldol­gozás témaköréből. Ez az ösz­­szeállítás jelentős segítséget, nyújthat majd az említett te­rületen dolgozó szakemberek­nek, de támogatja az egységes magyar műszaki nyelv kiala­kításáért történő erőfeszítése­ket is. Érdekes témát dolgoz fel Hell György „Nyelvsta­tisztikai munkák a BME Nyel­vi Intézetében” c. cikke. Is­merteti az írott szövegek gé­pi feldolgozásában eddig el­ért eredményeket és a jövő­beni terveket. Rámutat arra, hogy a nyelvstatisztika adatai a nyelvi viszgálat különböző szintjein tárják föl a nyelv jellegzetességeit, szerkezetét, és ezért nagymértékben haszno­síthatók mind a külföldi hall­gatók idegen nyelvekre való tanításában. Hangsúlyozza, hogy a magyar műszaki nyelv ápolásában fontos szerepet kell játszania a BME Nyelvi Intézetének. Ennek tudatában kezdődött meg az intézet­ben 3—400 000 szót kitevő mű­szaki szöveg gépi feldolgozá­sa. Meskó Sándor orosz nyelvű írása arról szól, hogyan me­rülnek fel a lexikai egységek szemantizációjának problémái a nyelvoktatásban. Zoltán Erika a modern angol nyelv szórendi kérdéseiről értekezik. Vörös József tanulmányában a magyar „is” kötőszóval kap­csolatos szórendi és hangsúly­problémákkal foglalkozik. Scheiber Sándorné Hell Györgynek a Mérnöktovább­képző Intézet számára készí­tett német nyelvkönyvét is­merteti a kötet utolsó cikké­ben. Négynyelvű kristálytan, függelékkel Érdekes műszaki könyvet jelentetett meg az Akadémiai Kiadó. A berlini VEB Verlag Technik négynyelvű kristály­tanát, amely angol, német, francia és orosz nyelven, mintegy 3600 szójegyzékben ismerteti a kristálytan fogalmait. A kristálytant dr. Karl-Otto Backhaus készítette, a ma­gyar függelék szerzője dr. Náray-Szabó István. A magyar szóanyag az angol nyelvű anyag számsorrend­jében adja a használónak a kérdéses szóanyag értelmezését. A szótár szakkifejezéseket kíván használónak nyújtani, ennélfogva minden közelebbi nyelvtani, illetve lexikográfiai jelzéstől eltekintettünk — írja a magyar függelék előszavában az Akadémiai Kiadó szótárszerkesztősége. A hasznos négynyelvű kristálytanra felhívjuk az érde­keltek figyelmét. 4 VÁSÁRHELYI NAPOK ’74 Mint már arról korábbi szá­munkban beszámoltunk, az építőmérnöki kar Vásárhelyi Pál kollégiumában március 18 —23. között rendezték meg a hagyományos Vásárhelyi Na­pok ünnepségsorozatot. A hét­fői és a keddi nap program­járól előző számunkban már részletesen beszámoltunk. SZERDA Következett a harmadik nap. Szerda délután a hagyomá­nyoknak megfelelően „kímélet­len” sportmérkőzésekre került sor. Először a rettegett me­chanika tanszék oktatói a kol­légium különböző szempontok alapján kiválasztott leány­szépségeivel kötélhúzó verse­nyen vettek részt. Bár a me­chanika tanszék — élén Né­met Ferenc csapatkapitány­nyal — mindent megtett a siker érdekében, a pálmát az első kísérlettől eltekintve a derék amazonok vitték el, hisz tanárostul, tanársegédes­tül elhúzták a tanszéket. Cza­­kó János, a minden hájjal megkent vezetőbíró sípjelére a versenyzőket kettesével má­­zsálták az esetleges súlyfeles­legek, vagy túlsúlyok elkerü­lése végett. Problémaként me­rült fel, hogy a karcsú amazo­nok, bárhogyan is erőlködtek, együttesen is képtelenek voltak túlszárnyalni a mechanika tanszék összsúlyát. Ennek elle­nére újfent beigazolódott, hogy többet ésszel, mint erő­vel. Az ésszerűség a kötélhú­zásban is diadalmaskodott. De máris megérkezett a ret­tegett dékánhelyettes, a MAFC kosárlabdacsapatának szellemi vezére, dr. Kerkápoly Endre egyetemi tanár, aki harsányan sípjába fújt, s pályára kérte a csapatokat. A vasbeton tan­szék válogatottja — élén dr. Orosz Árpád dékánhelyettes­sel — mérkőzött a kollégium IV. évfolyamának csapatával. Az eredmény egy percig sem volt kétséges, ennek ellenére jó és izgalmas mérkőzést lát­hattak az érdeklődők. Este nem kisebb híressé­gek, mint a világbajnok vízi­labda-válogatott edzője, dr. Kárpáti Gyurika és kulcs­embere, Szívós Pisti látogat­tak a kollégiumba. Persze, óriási volt az érdeklődés, a klubból az ebédlőbe kellett ki­vinni a rendezvényt. Gyurika és Pisti — a maga apró ter­metével és kevéske verseny­súlyával — röviden beszéltek a vízilabdázás aktuális prob­lémáiról, majd a kérdésekre válaszoltak. Beszéltek a négy­méteresek kihasználásáról, az emberelőnyös, emberhátrányos helyzetekről, az olimpiai dön­tő magyar—szovjet mérkőzés körülményeiről, a mérkőzések kulcsembereiről, a bírákról, játékosokról , sok-sok derű­vel, humorral, vízilabdázóktól már hosszú ideje megszokott szellemességgel. Bemondásaik ültek, a közönség vette a la­pot. Gerecs Jóska, a kollégium kiváló sportfelelőse nagyona­­lúan vezette a beszélgetést, a végén még Kárpáti Gyuri kis­lányát is meginterjúvolta. CSÜTÖRTÖK Csütörtökön a hagyományok szerint a kollégista IV. évesek készítettek egész estét betöltő önálló műsort — sok-sok neve­téssel, vetélkedővel. A műsor elején a kollégiumban jól is­mert és népszerű Kaláka együttes adott egyórás koncer­tet. A műsor után Szep­csik Béla negyedéves — az est műsorvezetője — lottószelvé­nyeket árult, amivel a ké­sőbbiek során nyerni is lehe­tett valamiféle egészen furcsa, de annál izgalmasabb dolgo­kat. A kollégium szekerét a ne­gyedévesek húzták be a szín­padra, a régi DB-titkár átadta a szekér rúdját az új titkár­nak, „húztam én már eleget, húzza ezt már más is” jelszó­val, majd néhány diáktréfa következett. Peregtek az ese­mények a színpadon. „Játék a betűkkel” fejtörő, ügyességi já­tékok az évfolyamok csapatai között, sörivóverseny stb . mind-mind jó alkalom a neve­tésre. A sikerült összeállítás után a Los Indios nevű, dél­­amerikai diákokból alakult együttes adott ugyancsak nép­szerű koncertet. A késő esté­be nyúlt programot magnó­zenével egybekötött tánc zár­ta, s a nyertes lottószelvény tulajdonosa átvehette a Donald kacsát, azaz egy jól meghízlalt valódi kacsát, melyet azon nyomban meg is sétáltattak a kollégium folyosóin. PÉNTEK A pénteki nap fő attrakció­ja a Színművészeti Főiskola harmadéves színészosztályának vendégszereplése volt. A fiúk­­lányok kedvesen, fiatal színé­szekre jellemző ambícióval, hozzáértéssel adták elő a da­rabrészleteket. A kollégisták kérésére sokan közülük a fel­lépés után ott maradtak egy kis szakmai beszélgetésre. Kér­dezték őket a színészmesterség­ről, hivatásukról. Ők határo­zottan és bátran válaszoltak a kérdésekre, visszakérdeztek. Sikerült valóban „emberközel­be” kerülni, két egészen kü­lönböző világ jövendő szak­emberei megértették egymást. SZOMBAT Szombaton, persze, már min­denki a Vásárhelyi bálra, azon túl is a Fonográf együttes koncertjére tartogatott. Elő­ször azonban meghallgattuk a színvonalas záróműsor nyitá­nyaként a Juventus leány­kórust, majd dr. Meisel János dékán méltatta Vásárhelyi Pálnak, a kollégium névadói­nak munkásságát. Kedves ha­gyomány — mondotta Meisel János —, hogy hallgatóink minden évben megkoszorúzzák a Kerepesi temetőben Vásár­helyi síremlékét, s rövid melékműsorral tisztelegnek a nagy névadó emléke előtt. Horváth György DB-titkár kiosztotta a Vásárhelyi emlék­plakettek különböző fokozatai a kollégiumért sokat dolgozó ötödéves hallgatóknak, a „Tisz­teletbeli kollégista” oklevelet s a negyedévesek által idén alapított „Kollégiumért” okle­veleket. Következett a terek­ átrendezése, a klubban az ok­tatók számára fogadást rendez­tek, s máris felszerelt Illésék „jogutódja”, a Fonográf együt­tes. Koncertjük elsöprő siker aratott, még a hideg Vásárhe­lyi közönséget is tűzbe hozta Leviék zenéje. Elsősorba Levente szóló nagylemezének anyagát mutatták be, de két új számot is hallottunk tőlük, mely már az új, önálló nagy­lemezen szerepel majd. Ezek közül a „Lökd ide a sört” c. nótájuk valószínűleg bestseller lesz, a kocsmadalt meg kellett ismételniük. A Vásárhelyi bálon a Non Stop együttes zenéjére táncol­tak a résztvevők, közben Bor­­dy György adott 15 perces programot, a klubban pedig Bob Dinnyés, azaz Dinnyés Jóska remekelt. Mit lehet ilyenkor summá­­zásként írni? Meg kell n­yilvá­­nosan is köszönni a lelkes IV. évfolyamnak a kitartó, fárad­hatatlan szervező munkát, leg­alább 50-en komoly munkát végeztek. Külön öröm, hogy nemcsak egy-két ember lele­­ményességét fémjelzi az egy hét, hanem nagy számban von­ták be az évfolyam hallgatóit, akik lelkesen, energiájukat szabad idejüket nem kímélve vették ki részüket a sikeres munkából. Köszönet illeti a kollégium igazgatójét és neve­lőtanárait, külön Lovas Antal tanársegédet, a IV. évfolyam kollégiumi nevelőtanárát a szűnni nem akaró eredményes igyekezetért. Köszönet illet mindenkit, akik valamilyen részt vállaltak ebből a gran­diózus munkából. Jól éreztük magunkat, tar­talmasan és értelmesen szóra­koztunk ! Koltay Gábor Pályázati felhívás AZ EGYSÉGES SZÁMÍTÓGÉP Rendszer keretében kifej­lesztett R 10 kisszámítógép egyik fontos felhasználási területe az oktatás. A Számítástechnikai Koordinációs Intézetben kidolgoz­tunk egy oktatórendszert, melynek használata és a progra­mozott szövegek készítése nem igényel számítógépes ismere­teket. Így a számítógépes ismerettel nem rendelkező peda­gógusok szaktárgyuk tetszőleges anyagrészét számítógépre vihetik új ismeretközlő, összefoglaló vagy számonkérő óra formájában. A számítógéppel vezérelt programozott oktatás széles körű ismertetése és terjesztése érdekében a Számítástechnikai Koordinációs Intézet pályázatot hirdet PROGRAMOZOTT OKTATÓSZÖVEG készítésére tetszőleges tantárgy tetszőleges anyagrészéből. A pályázatra beérkezett munkákat számítástechnikai és pedagógiai szakemberekből álló zsűri bírálja el. Az oktatószöveg megírásához szükséges szabályokat is­mertető programkészítési segédlet a Számítástechnikai Koor­dinációs Intézet Műszaki Titkárságán (Bp. V. Akadémia u. 17.) megtekinthető, illetve igényelhető. Telefon: 328—938. A LEGJOBB 10 programozott oktatószöveg az 1974-es Budapesti Nemzetközi Vásáron az RIO számítógép sokkon­zolos hálózatán kerül bemutatásra. A legjobb 5 pályaművet az SZKI ezenkívül pénzjutalom­­be­n részesíti : 7. díj 5000 Ft; II. díj 3000 Ft.; III. díj (3 db) 2000 Ft. A beküldött programozott oktatószöveg maximális hosz­­sza — tekintettel a bemutató jellegére — 8 gépelt oldal lehet A pályázat jeligés. A pályaműhöz csatolandó egy zárt, a jel­igével ellátott borítékban a beküldő neve, címe, munka-­­helye és telefonszáma. A BORÍTÉKOKAT a vizsgáló bizottság a díjak odaíté­lése után felbontja. Egy pályázó több — külön-külön jeligéjű — pályázatot is beküldhet. A pályamunkák beküldésének határideje: 1974. április 20. Kiemelkedő pályaművek szerzőit meghatározott tárgy­körű oktatási segédletek kidolgozására kívánjuk felkérni. A pályázatokat a következő címre kérjük­ beküldeni: Számítástechnikai Koordinációs Intézet — 1054 Budapest, Akadémia u. 17. I Új műszaki könyvek a Központi Könyvtárban Robinson, L. G.: Physical priszciplis of Jar-infrared ra­diation. New York—London. Academic Press, 1973. 460 1. BMEKK: 242.660 Lipkin, Harry J.: Quantum mechanics new approaches to selected topics. Amsterdam— London, North—Holland, New York, American Elsevier, 1973. 465 1. BMEKK: 242.713 Computer application in planning, architecture, design. Bremen-Horn, 1973. 167 1 BMEKK: 809 623. Eisner, Norbert: Grundlagen der Technischen Thermodyna- mik. Berlin, Akad. Veri. 1973. 660 1. BMEKK: 331 328. Krese, Siegfried—RietdorJ Werner: Wohnen is Städten. Planung u. Gestaltung der Wohngebiete. Berlin, Verl. f. Bauwesen. 1973. 288 1. BMEKK: 906 351. Marion. Jerry Baskerville— Davidson. Ronald Crosby: Mathematical preparation for general physics. Philadelphia —London—Toronto. Saunders, 1972. 230 1. BMEKK: 331 324. Stadt Stuttgart. Schul en­­wicklungsplanung. 1—2 Bd, Stuttgart, 1972. BMEKKj 970 198/1—2.

Next