A Jövő Mérnöke, 1976 (23. évfolyam, 1-38. szám)
1976-01-24 / 1. szám
i/jtiifntí 7Qohc7íímnln oc rlomintríípiia” mllllUU LocUoldmUlU co „llcliillmíduiId (Folytatás az 1. oldalról) könnyedén előteremteni azt a 4000—6000 vagy 16 000 Ft-ot, amibe a gép kerül, kijelenti: „Konstruált ellentmondás ez, veszélyes út.. Miért lenne konstruált ellentmondás az, hogy a hallgatók egy része (és nem biztos, hogy a tehetségesebb része) pedig (bölcs tanács!) menjen el vagont kirakni, házitarutóskodni azért a 4000—6000 vagy 16 000 forintocskáért? (Akkor, amikor öt éven át az összes egyetemi felszerelés, jegyzet kb. 3000 Ft-ba kerül!) Azért, mert a társadalomban van olyan egyenlőtlenség is, amely a munka szerinti elosztásból, az elvégzett munka után kapott járandóság nyomán keletkezik, az még nem jelenti azt, hogy igazolást nyernek a startoláskor, az életre való felkészüléskor esetleg létrejövő más egyenlőtlenségek is. Hogy saját példájánál maradjak: mit szólna Benedek István Gábor ahhoz, ha az autóvezetői jogosítványát egy olyan verseny esetleges megnyerése után kaphatná csak meg, amelyben ő Trabanttal (vagy gyalog) indulna, míg más azzal a bizonyos Opellal? (Függetlenül attól, hogy kinn az életben futkosnak Trabantok is. Opelek is?) Hosszú évek munkájával sikerült biztosítani, hogy a fiatalok számára az egyetemi felvételin, az egyetemi tanulás alatt lehetőleg csekély mértékben érződjön a szülői házak közti különbség. És most szégyellje magát azért az egyetem, hogy ugyanezt a szocialista törekvést kiterjeszti az új jelenségre, az elektronikus számológépekre is? Hogy az adottságbeli különbségeket továbbra is csökkentő tanszéki határozat született? Nem akartam hinni a szememnek, amikor ezt olvastam: „Holmi sommás, demagóg felelettel azért ne hamarkodjuk el a határozat értékelését. Már csak azért sem, mert még él... az a nemzedék, amely olyképpen volt kisdiák, hogy dühösen irigyelte az osztály módos tanulóit... Közülük ... sokan meg is fogadták: olyan társadalomért küzdenek majd...” Hogy értsem ezt? Csak azért ne hamarkodjuk el egy szocialisztikus gondolatokat tartalmazó határozat (negatív) értékelését, mert még él az a nemzedék, amely megküzdött a szocializmusért? Mire vár Benedek István Gábor? Hogy tényleg ne lehessen megvédeni a „tehetséges szűkpénzűt”? Nem értjük, hogy kinek szól és mit akar mondani a mondanivalóját nyilván sommázó utolsó mondat. Mindenesetre idézem: „Még szerencse, hogy mindezt olyan hamis csomagolópapírba, s oly harsányan csörgő sztaniolba bugyolálták, amely mögül azonnal előtűnik mind az igazi demokratizmus, mind a valódi egyenlőség.” „Lám, mivé lehet a cserebogár.” Benedek István Gábor meglát több, rossz indokokat tartalmazó mondatot a Gépipar c. lapban (pl.: „Senki se alkalmazhasson munkájában korszerűbb eszközöket, mint a leggyengébb felszereléssel rendelkező diák”), nem ellenőrzi le, legalábbis a cikkéből nem derül ez ki, hogy mi is van valójában az egyetemen, és azonnal támadást intéz egy tanszék intézkedése kapcsán az egész egyetem ellen. S fogalmunk sincs, hogy kiknek az érdekében. Germán István a BME KISZ vb szervező titkára A forgalomlassító aluljáró Hónapokig változtatták a buszmegállók helyét, egyre nagyobb és mélyebb gödröket ástak a Felszabadulás téren. Fapalánkok, nagy kerülők, úttesten átvezető fahíd — átszaladgáló nénikék, autók közt cikázó fiatalemberek. Metró épül, aluljáró készül — addig némi kényelmetlenséggel, hosszabb úton lehet átjutni egyik oldalról a másikra, a két pontot összekötő leghosszabb vonal mentén. Az év végén elkészült egy összekötő aluljárórész, a helyére, illetve majdnem az eredeti helyére kerülhetett a buszmegálló. Mégsem lehet gyorsabban átérni egyik oldalról a másikra. Mindazok, akik autók közt rohangáltak, tahidon lökdösődtek — most csigalassan, andalogva mennek át az aluljárón. Legyen kora reggel, délelőtt, délutáni csúcsforgalom, az emberek úgy sétálgatnak, mint egy tárlaton, ötletes fényképkiállítás köti össze a Szabadsajtó út egyik oldalát a másikkal. Századfordulón készült, felnagyított, fotókon a környező utcák, a Belváros régi arca. Váci utca, Kígyó utca, épülő Erzsébet-híd, Klotild paloták. Az Atheneum Nyomda, divatáruüzletek. Ki emlékszik arra, ki volt Faindl és Fiai? Egykor híres cégek, vasárusok, a ma is álló Kígyó patika. Fel-alá sétálgató hölgyek és urak a Millenium, más képen — lévén már 1902 — a huszadik század legelső éveinek divatjába öltözötten. A házak, a terek, az utcák ugyanazok, és mégis mások. Szépiaszínben lebegnek az elsüllyedt időben, hetven-nyolcvan év távlatában, percekre megidéződik a város múltja, dédnagymamás, délceg dédnagyapás fiatalkora. Ez állít meg mindenkit egy-egy percre, futó pillanatra felgyorsult reggeleken, rohanó délutánokon. (tóth) Káreseti jegyzőkönyv 1. Káreset megjelölése (tűz, beázás, lopás stb). Lopás. 2. Káreset helye és ideje: Központi épület. Alagsor 28., mfszt. 28—28-a., II. em. 25— 25/a., sz. W.C.-előterek. 1976. január 2. és 4-e közötti időszakban. 3. Káreset keletkezésének és lefolyásának részletes, minden mellékkörülményre kiterjedő leírása. A fent megjelölt W. C.előterekből az újonnan felszerelt falikutak 7a 6-os kifolyócsapjait leszerelték, ellopták, 7 db-ot. A leszerelt falikutak következtében az alattuk levő mellékhelyiség átázott, kb. 2 m1 2 3 4 5 6 7 8 méretben, éspedig az alagsor 28. sz. mellékhelyiség. 4. A kár nagysága (esetleg szakértő közbejöttével), ill. a tényleges kár pénzértékben való meghatározása: 550., ötszázötven forint. 5. A kárt szándékosan vagy gondatlanságból idézték-e elő, vagy pedig más okból (pld. vétlen károkozás következtében) keletkezett: Szándékos károkozás. 6. A kár előidézéséért vétkes, ill. vétkesnek látszó személy megnevezése (ha más szerv dolgozója, munkáltatójának, munkahelyének és beosztásának megjelölése) és lakcíme: Ismeretlen tettesek. 7. Bizonyítékok pontos felsorolása, tanúk és szakértők neve és lakcíme: Sebestyén József főműhelyvezető, mint szakértő, Fiaskó János rendész. 8. A kár megtérült-e, ha igen, hogyan térült meg? Nem. Budapest, 1976. január 5. Csintalan Ferenc épületgondnok Kommentár nélkül — írta a jegyzőkönyv szélére Balogh József főmérnök az üzemeltetési és karbantartási osztály vezetője. Néhány szót azért illene szólni. Miről van röviden szó? Az épület magas földszinti, alagsori és emeleti W.C.-it hosszú és keserves munkával helyrehozták. Az történt ugyanis, hogy a vezetékek szétrohadtak a falban, így teljes felújítás, bontás, és csere volt szükséges. Közben villamos berendezéseket is el kellett távolítani az állandó balesetveszély miatt. A munka elkészült, a helyiségeket újra használni lehetett, mindaddig, amíg valaki vagy valakik a vadonatúj falikutak csapjait le nem szerelték és az egész beázás emiatt kezdődött előröl. A tettesek, ahogy a jegyzőkönyv ezt kimondja, ismeretlenek. Nem lehet perelni, felelősségre vonni senkit. De ki az a teljesen elvetemült alak, aki sehonnan máshonnan nem tud beszerezni víkendháza vagy akármije számára a falikút csapjait, mint a Műegyetemről." Elvégre a műegyetemen folyik a pénz, mi az az 550 forint? Erkölcsi kár, becsület? Ugyan, hiszen még balhénak is olyan jó. Mert hogy ha csak egyet lopok el, az nem is volna dialektikus, de ha mind az összest az összes emeleten? Az már virtus. Elvégre minek minden W.C. lehúzása után kezet is mosni? Én se mosok, még elviekben sem. Szocialista Együttműködési Szerződés 1976. január negyedikén került sor az ez évben lejárt szocialista együttműködési szerződés megújítására az Országos Vízügyi Hivatal és a Budapesti Műszaki Egyetem között. A változatlan tartalmú szerződést az OVH részéről dr. Gergely István kandidátus, államtitkár, a hivatal új elnöke, a műegyetem részéről dr. Meisel János rektor írta alá. MINT ISMERETES, A Jövő Mérnöke egy-egy számát időről időre Debrecenben nyomják. A szebb nyomdai lehetőségek miatt van így, de hosszabb ideig készül a lap Debrecenben. Ez történik következő számunkkal is. A szerkesztőségi és a nyomdai munka ismét keresztbe kényszerül dolgozni. A jövő heti lapzártánkon a hármas sorszámú, február tizenharmadikán megjelenő debreceni lapot készítjük. Ezután kerül sor a kettes számra. Ez jelenik meg előbb. Az előfizetők és érdeklődők már kilencedikén hozzá futhatnak. Egy szóval: viszontlátásra és olvasásra február kilencedikén! KISZ hírek Az egyetemi KISZ végrehajtó bizottsága idén január 28. és február 1. között tartja Balatonfüreden vezetőképző iskoláját. A rendezvény napirendjén a tavaszi mozgalmi félévre való felkészülés szerepel, elsősorban a KISZ küszöbönálló kongresszusával és a Forradalmi Ifjúsági Napokkal foglalkoznak majd. ★ Február elsején, a BME KISZ vb-iskolájának bevégeztével összevont titkári értekezletet tartanak az egyetemen. Itt az alapszervezeti és középszintű KISZ-vezetők ismerkednek meg az induló mozgalmi félév feladataival. Az alkotó együttműködés új formája Vlagyimir Georgevics Cserkaszov, a Moszkvai Autóközlekedési és Útépítési Műszaki Egyetem (MADI) lapjának szerkesztője baráti látogatást tett a Jövő Mérnöke szerkesztőségében, s lapja számára a Jövő Mérnöke szerkesztési elveiről kért interjút. Felhasználtuk az alkalmat, s kértünk tőle néhány példányt a MADI lapból; két írást be is mutatunk az alábbiakban, a lefordított cikkek közül: Az évek során sikeresen fejlődik az együttműködés a MADI (Moszkvai Autóközlekedési és Útépítési Műszaki Egyetem) és a Budapesti Műszaki Egyetem között a tudományos kutatómunka,a diákok, szakemberek és előadók cseréje tekintetében egyaránt. Az utóbbi időben szerződések keretében kötöttek megállapodást az együttműködésről, a legjobb előadók cseréjéről. Itt-tartózkodása idején é• 1975. októberében a BME professzora Dr. Kádas Kálmán előadásokat tartott a MADI- ban a diákok előadótermében. Kádas Kálmán professzor a műszaki tudományok doktora, a Közlekedéstechnikai és Szervezési Intézet tudományos igazgatóhelyettese és a Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedési és Vállalatgazdasági Osztályának vezetője. Kádas Kálmán professzor néhányszor szerepelt a mérnökközgazdász szakos hallgatók, valamint a termelés szervezésének és tervezésének, a közlekedésgazdasági tanszéknek oktató testülete előtt. Nagy lelkesedéssel és figyelemmel hallgatták Kádas Kálmán professzort honfitársai a Magyar Népköztársaság diákjai, akik a MADI-ban tanulnak. A professzor előadása nagy elméleti és gyakorlati hasznot gyújtott a magyar diákoknak, rávilágított a magyar autóközlekedés fejlődésének aktuális és korszerű problémáira, feltárta az alapvető fontosságú kérdéseket és feladatokat, hogy a diákok segítségére legyen szakágazatuk tanulmányozásában, valamint évfolyamdolgozatuk és diplomatervük elkészítésében. Kádas Kálmán professzor előadása, amelyet a negyedéves mérnökközgazdász szakos hallgatóknak tartott, élénk érdeklődést váltott ki. Előadásában napvilágra kerültek az autóközlekedési munka hatékonyságának alapkérdései. A professzor meghatározta az autóközlekedés gazdasági hatékonyságának legfontosabb kritériumait, feltárta a konfliktushelyzeteket az autóközlekedési igények és az autóközlekedési kapacitás lassú felfutása között. Felvetette, hogy az autóutak és parkolóhelyek használatáért Magyarországon is helyes volna fizetni. Nagy érdeklődést keltettek azok a gondolatai, amelyeket a városi forgalomszervezés kérdéseiről mondott, különös tekintettel a városközpontok zsúfoltságára. A problémák, amelyeket Kádas Kálmán,professzor az előadás és az azt követő vita során felvetett, hozzájárulnak a magyar autóközlekedési szervezés progresszív kísérleteinek elterjedéséhez és a diákok felkészültségének bővüléséhez. Ezen kívül a Kádás Kálmán professzortól kapott fontos elméleti ismereteket a diákok majd hasznosítani tudják az autóközlekedési rendszerszervezés és a gazdasági hatékonyságnövelés problémáinak megoldásánál. Kádas Kálmán professzor előadásai, a viták (de még személyes kapcsolatai, magánbeszélgetési is) hozzájárultak a MADI és a BME közötti hatékony együttműködés és barátság megerősítéséhez. Szeretnénk remélni, hogy a MADI és a BME kapcsolatai a jövőben fejlődni és bővülni fognak. N. Litvinova (Megjelent a MADI lapjának 1975. dec. 4-i számában) Tűnődések szabad időben A MADI-ban ennyi és enynyi diák van. Ezek közül kitűnő ennyi meg ennyi. Egy kis egyszerű számtan és kész az eredmény: a kitűnőek az öszszes hallgatók ennyi meg enynyi százalékát adják. Az ember akaratlanul is tisztelettel gondol rájuk, de a lelke mélyén úgy gondolja: nem is a világról valók, nem is olyanok mint a normális hallgatók. Szinte úgy tűnik, hogy a kitűnőek semmi mást nem csinálnak, csak tanulnak. De ha közelebbről megismerjük őket, kiderül, hogy a legköznapibb emberek és mégis kitűnőek. Ezek szerint a közepes tanuló is megpróbálhat „felvergődni”? Úgy látszik, igen. Ezután az elhatározás után a „közepes”ben egy csomó probléma merül fel, elsősorban: „hol kezdjem?” „Hogy-hogy hol”? — kérdezik némelyek. — Ülj neki és tanulj meg mindent sorjában”. Ez így is van, meg nem is. Általában egy mindennapi hallgatónak vannak kötelességei. Ha nem, akkor már nem is mindennapi hallgató. E kötelességeket letudni — majdnem mindig reménytelen toldozgatás-foldozgatás. Ahhoz, hogy mindenre jusson idő, napirendet kell készíteni és aztán szigorúan ahhoz tartani magunkat. Ne halasszuk el a dolgokat „majd” jelszóval, azzal az ürüggyel, hogy ez a „majd” még nem sürgős. Itt jön a második számú probléma: az akaraterő. Nem találom fel a spanyolviaszt, ha azt mondom, hogy ez igazán nagyon-nagyon nehéz: mindent idejére megcsinálni, pontosan követni az órarendet. Hiszen a nap még nem fejeződik be az utolsó pár órával Rá kell magunkat szorítani, hogy otthon is tanuljunk. Még nagyon sok probléma van: hogyan kényszerítsük magunkat, hogy végigüljük az előadást, ha éhesek vagyunk, hogy nemszeretem tárgyakkal is foglalkozzunk, stb. De a legfontosabb az akaraterő. Hogy kifejlesszük magunkban az akaraterőt, ehhez hivatott hozzásegíteni a MADI Komszomol-bizottságának a tanulmányi részlege, a kari és évfolyambizottságok tanulmányi részlegei, az oktatás- és nevelésügyi bizottságok. De amivel ezek az osztályok foglalkoznak, még csak nem is félmegoldás, annál is kevesebb. A bizottsági tagok „lélekmentő” beszélgetései csak azt a kívánságot ébresztik a hallgatókban: fejezzük már be minél előbb ezt a „beszélgetést” ... Néha persze megvan az eredménye, főleg, ha olyan fenyegetéssel párosul, hogy az illetőtől megvonják az ösztöndíját, fegyelmit kap, meg hasonlók ... Végső soron ezek az ha segítenek is, egyáltalán nem olyan mértékben, mint szeretnénk ... Tudatosan, hangsúlyozom, tudatosan ne sajnáljuk tehát se erőnket, se időnket arra, amiért voltaképpen idejöttünk a MADI-ba: a tanulásra, az ismeretek elsajátítására. Minden feltétel megvan hozzá — most már rajtunk a sor. Hiszen csak akarni kell — s a hármasokkal többé már nem elégszik meg a MADI-sok többsége és ez az osztályzat is a rossz osztályzatokkal kerül majd egy sorba. Miért ne próbálnánk hát meg? No meg egy kis pótösztöndíj sem árt. N. Jagnov 3 D 5 tanker fü tücc fü X (0 )) Megnyílt az „E” Január tizenhetedikén, szombaton este, teljes üzemmel megnyílt az E 76-os évada. Az első koncertet az Apostol együttes adta. A továbbiakban rendszeresen, minden szombaton és vasárnap este, az eddigi feltételek mellett tart a rendezvények folyamata május végéig. Jó szórakozást!