A Jövő Mérnöke, 1980 (27. évfolyam, 1-40. szám)

1980-01-19 / 1. szám

Hideg. Néha kattog, néha csöpög. Olykor olyan meleg van tőle, hogy nyitott ablakon keresztül bámulhatunk ki a hóesésre, sokszor meg még egy függönyt is magunkra kanyarítanánk a nagy vacogásban. A legtöbb gondot a­z épület fűtése okoz­za. Folyik a rekonstrukció, de a teljes korszerűsítésig még évek vannak hátra. A kivitelező, a Fővárosi 1. számú Szerelőipari Vállalat 20—22 szerelővel dol­gozik az épületben. Eddig az alagsori körvezetékek készültek el, az emeletekre ezután indul­nak. Jó néhány helyen több méteres falat kell áttörni, hi­szen minden vezetéket, fűtő­testet ki kell cserélni. Gőz he­lyett, forró víz fűti majd az épületet, 0,1 atmoszféra helyett 3,2 atmoszférás nyomással. A vízfűtés előnye, elsősorban, ol­csóságában rejlik. Ezenkívül a melegvízzel fűtött épületek emeleti helyiségei között alig van hőmérsékletkülönbség. Az elkészült részeken februárban már megindulhat a próbafűtés. De ma még a­z épületben csak gőz „jár”. Költő Ferenc az egyetemi hő­központ műhelyvezetője szét­tárja a kezét, ahogy sorolom a problémákat. — Az elavult gőzfűtéssel le­hetetlen egy ekkora, Dunára néző, széles, huzatos folyosók­kal rendelkező épület egyenle­­tes hőmérsékletét biztosítani. Ha az egyik szinten csak 20 fo­kos a meleg, feljebb már dide­regnek. Ezért van néhány föld­szinti, magasföldszinti helyiség­ben néha túl meleg. Segíthet­nének ezen némiképpen a ra­diátorok forgatható szelepei. Sajnos sok helyen nem működ­nek, gyakran elromlanaik. Ke­vesen vagyunk, több műszak­ban dolgozunk, sok köztünk a nyugdíjas. Képtelenek vagyunk a több ezer fűtőtestet rendsze­resen ellenőrizni. Kérjük, ahol szabályozhatatlan a radiátor, érentsék a 22-63-as vagy a 14-37-es telefonszámon. A leg­­rövidebb időn belül megjavít­juk. A gőzfűtéssel összehason­líthatatlanul több a gond, mint a korszerű módszerekkel. A Martos kollégiumban és az A­pületben már automaták sza­bályozzák a hőmérsékletet. Mióta működnek, szinte nem is hallani róluk. Szerencsére, hiszen a legkisebb zavar ese­tén a hőközpontban megszólal­na egy hatalmas, elektromos csengő. — Ilyen körülmények között lehetséges-e betartani a fűtést szabályozó rendeletet? — A paragrafus 20 fokos hő­mérsékletet ír elő, plusz-mí­nusz másfél fokos eltéréssel. Sajnos azonban még hőmérők­kel sem vagyunk igazán ellát­va. Jó lenne például egy gyor­san mérő digitális hőmérő. — Tudtak-e takarékoskodni a korszerűtlen gőzfűtéssel? — Inkább csak a jó idő sie­tett a segítségünkre. Amikor csak lehetett, másfél órával ké­sőbb kezdtünk fűteni és dél­után fél órával előbb fejeztük be. Az egyetemi energetikus segítségével a közelmúltban számoltuk ki, mennyit sikerült megtakarítani. A múlt eszten­dőben októbertől januárig 637 920 forinttal fogyasztottunk kevesebbet, mint 1978 hasonló időszakában. (Pedig a tavalyi tél hidegebb volt az előzőnél! A szerk.) Lehetőségeinkhez ké­pest mindent megteszünk, hogy ne legyen panasz a munkánk­ra, és takarékoskodni is sike­rüljön. De hát panasz egyelőre van, az előbbi okokból. Nem­régiben például a könyvtárban arra panaszkodtak, hogy nem bírják már ki a nagy meleget. Egy kicsit csökkentettük a hő­mérsékletet, másnap szaladtak, hogy majd megfagynak. Ezek­kel a gőzfűtő berendezésekkel nagyon nehéz kielégíteni az igényeket... — A felújítások, cserék meg­oldanak-e minden gondot? — Remélhetőleg. De hasznos lenne egy olyan felmérés, ame­lyik megállapítaná, hogy me­lyik szobában hány részből álló fűtőtest a legmegfelelőbb. Fi­gyelembe kellene venni a he­lyiség fekvését, nagyságát, il­letve, hogy melyik szinten van. Néhány helyen túl nagyok a radiátorok, ma még ebből is számtalan probléma adódhat, hiszen ezeken a fűtőtesteken csak igen nagy nyomással tud­ja átdolgozni magát a gőz. A felmérést az épületgépé­szeti tanszék néhány tucat lel­kes hallgatóval napolt, de leg­feljebb néhány hét alatt elvé­gezhetné. S amíg jön a melegvízfűtés, tűrjünk és reménykedjünk. Én legalábbis ezt teszem, hiszen miközben ezeket a sorokat gé­pelem, a szomszéd helyiségben kitartóan vésik a falat. Molnár Miklós hideg, forró, forró A zászlóalj legjobb százada Ünnepi egységg­­yűlést tar­tott a XI. kerületi munkásőr­­zászlóalj január 11-én a Ker­tészeti Egyetem dísztermében. Az 1979-es kiképzési évről szóló parancsnoki beszámoló után az emlékjelvényeket és kitüntetéseket adták át. A zász­lóalj legjobb százada címet, s vele együtt a vándorzászlót és az oklevelet nyerte el az 5. század, vagyis a Műszaki Egye­tem munkásőrszázada. A szá­zadból többen lettek kiváló munkásőrök, s a parancsnok, Hárskúti István, kiváló pa­rancsnok.­­ A parancsnok tevékenysé­gén, jó szervezőképességén, ha­tározott irányítási módszerén nagyon sok múlik. Természe­tesen abban, hogy a század jó eredményeket érhetett el, a pa­rancsnokon kívül helyettesé­nek, Kövesdi Lászlónak is fon­tos szerepe volt. Az, hogy őket emelem ki, nem jelenti azt, hogy mások munkáját nem il­leti épp annyi dicséret. — Aki mindezt mondja, Kiss József zászlóaljparancsnok. — Hiszen épp ezért lett az egész század kiváló. A kiképzési feladatok­nak maradéktalanul eleget tet­tek, jók voltak a lőgyakorlato­­kon és harcgyakorlatokon. Pél­damutató közösségi szellemről tettek tanúbizonyságot a ki­képzéseken. Dicséretes kom­munista nevelőmunka is folyik a századon belül, a pártonkí­­vüli munkásőrök párttaggá ne­velésére gondolok itt többek között. Az egyetem állami és politikai vezetőinek segítségé­vel százszázalékosan teljesítet­ték az állományépítő terveiket. Hasznosan működnek együtt más egyetemi szervezetekkel, a KISZ-szel, az MHSZ-szel. Egész 1979-es munkájukért kö­­szönetemet szeretném kifejez­­ni nekik és további jó munkát kívánok. Ha kapsz Óbudán a San Marco utcá­ban rejtőzik Budapest egyik legmodernebb kamaraszínhá­za a József Attila Színházé. Modern nézőtér, kényelmes székek, családias légkör és egy jó darab. Ezt kaptam a húszperces utazásért és úgy érzem, meg­érte. Maróti Lajos Érdemei elismerése mellett című da­rabját láttam itt. Kalapos Vincére, a tragikus hirtelen­séggel elhunyt munkás gyár­igazgatóra emlékeztek mun­katársai, barátai és családja. Félek, riasztóan hat, ha el­mondom: a 49-es államosítás­tól napjainkig kísérik figye­lemmel hősünk sorsát. Félek, mert annyi egy kaptafára ké­szült fércmű kritizálta, vagy éppen dicsérte ezt a korsza­kot, hogy már belefásultunk és nehezen hisszük el, hogy lehet másképpen, igazabban rá jegyet­ mesélni erről. Úgy, hogy azok, akik átélték, épp úgy tetszés­sel fogadják a mesét, mint mi, akik már csak hallottunk olvastunk erről. Maróti Lajos csípős humor­ral fűszerezi és teszi elvisel­hetőbbé a valóságot. Hősét több irányból világítja meg. Végül megfogalmazódik a kérdés: miért küzdött hosszú éveken át és miért kellett elbuknia. És végre egy a fel­­szabadulás előttről maradt, mérnök, aki szimpatikus, és a sztahanovista munkásból lett kétdiplomás új igazgató, akit nehéz lenne szeretni. Jó darabot láttam, jó színé­szekkel, akik közül leginkább Horváth Sándor és Bánffy György alakítása emelkedett ki. Remélem, hogy aki kedvet kapott az előadás megnézésé­re, jegyet is kap majd vala­hogy ... GAB ♦ Századszor is az alma Az átlagteljesítmény 23 százalékkal nőtt December közepén Máté­szalkán találkoztak az egye­tem és a Szamosmenti Állami Tangazdaság vezetői, és érté­kelték a diákok részvételét az őszi mezőgazdasági munkák­ban. Az 1979. évi almaszedést lezáró esemény megfelelő al­kalmat ad arra, hogy az első­sorban gazdasági szempontból fontos, de nevelési lehetősé­geket is magában rejtő, az oktatók és hallgatók széles körét érintő munka eredmé­nyeit, tapasztalatait összefog­laljuk. 1979 őszén 5547 hallgatónk közel 200 oktató irányításával öszesen 10 010 tonna almát szedett le, amelynek felvásár­lási ára megközelítőleg 70 millió Ft. Ez a mennyiség a tangazdaság össztermésének csak körülbelül fele, a többi almát a tangazdaság dolgozói, alkalmi munkások és a kör­nyékbeli oktatási intézmények diákjai szedték le. Az alma­szedésben egyes hallgatói cso­portok (építészmérnöki kar V. évfolyam, hajózási főiskolai szak III. évfolyam) a táborok befogadói képessége miatt előre tervezetten nem vettek részt. Más hallgatói csoportok rész­vételére azért nem került sor, mert a felmentést kérők szá­ma az előző évekhez képest lé­nyegesen csökkent, ezért az előzetes létszámbecsl­ések pon­tatlanoknak bizonyultak. A VI. turnus nagyobb részének (építőmérnöki kar I. és V. év­folyam, vegyészmérnöki kar V. évfolyam) részvételére pe­dig a tangazdaság nem tartott igényt, mert a kivételesen jó időjárás miatt is a tervezett­nél hamarabb leszedték az al­mát. Az egy munkanapra jutó átlagteljesítmény 300 kg/fő volt, ami 23 százalékkal több, mint az előző évi teljesít­mény. Az előző évi teljesít­ménnyel való összehasonlítás­nál több tényezőt kell figye­lembe venni. Idén az időjárás kedvezőbb volt, mint az el­múlt évben és a munka szer­vezése, a munkafeltételek biz­tosítása terén is jelentős volt a fejlődés. E tényezők növel­ték a hallgatók teljesítményét. Az adott munkával leszedhe­tő alma mennyiségét viszont csökkentette a minőségi köve­telményeik növekedése és a munkaigényesebb szedési for­mák (például szedvecsomago­­lás) elterjedése. Mindezt fi­gyelembe véve megállapíthat­juk, hogy a műegyetem hall­gatói lényegesen jobb munkát végeztek 1979-ben, mint az előző évben. Igen örvendetes volt a szedés minőségének ug­rásszerű javulása, a 3 száza­lék feletti almatörés minimá­lis volt, és sok szedőcsoport gyakorlatilag törés nélkül dol­gozott. A hallgatók átlagos munka­teljesítményének javulása mellett meg kell állapítani, hogy az átlagos szedési telje­sítmény a lehetséges és a kí­vánatos teljesítményhez ké­pest alacsony, ami elsősorban arra vezethető vissza, hogy a hallgatók jól vagy megfelelő intenzitással dolgozó csoport­jai mellett egy nagy létszámú csoport van, amelynek tagjai nem voltak hajlandók tisztes­ségesen dolgozni. Ezt a meg­állapítást támasztják alá az egyes szedőcsoportok teljesít­ménye közötti igen nagy kü­lönbségek: az azonos helyen és körülmények között dolgo­zó szedőcsoportok teljesítmé­nyének aránya gyakran 1:5 is volt, ami már nem magyaráz­ható a fizikai állóképesség, az ügyesség, a begyakorlottság különbözőségével. (Így például Hadászon az V. turnusban a legjobb szedőcsoportok egy főre jutó, leszedett almával arányos napi bére 171—252 Ft, a leggyengébben dolgozóké pedig 37—46 Ft volt.) További adalék, hogy az utolsó turnus napi teljesítményei átlagosan 60 százalékkal haladták meg a többi turnusét, ami elsősor­ban annak volt a következ­ménye, hogy a meghatározott teljesítményt elérő hallgatók szombati munkanapját elen­gedték. A korábbi hazautazás lehetősége megfelelő intenzi­tású munkára késztette a hallgatókat, így a gyenge tel­jesítményű szedőcsoportok száma nagymértékben lecsök­kent: a 90 Ft/fő­ nap jövede­lemnél kevesebbet elérők ará­nya 13 százalék volt, ugyan­akkor ez az arány az előző, ugyanott dolgozó turnusban 70 százalék volt. Az átlagtel­jesítmény növelésében tehát igen nagy tartalékok vannak, amelyek feltárása több szem­pontból is kívánatos. Nagyobb szedési teljesítmények esetén a táborok adott befogadóké­pessége mellett megrövidíthe­tő az almaszüret, így jobb lesz a leszedett alma minősé­ge, nem kell hidegben dolgoz­ni, egyes hallgatói csoportok (például diplomázók) felmen­tést kaphatnának. Szükséges továbbá a teljesítmény növe­lése nevelési céljaink szem­pontjából is. Meg kell értet­nünk minden hallgatónkkal, hogy az adott feladat be­csületes elvégzése erkölcsi kötelessége is egy értelmiségi pályára készülő fiatalnak. Az 1979. évi bérszabályzat előrelépést jelentett­ a tényle­ges munkaráfordítást tükröző bérezési rend felé. Az egy mázsa alma leszedéséért kifi­zetett bértétel jelentős mér­tékben fügött a szedést be­folyásoló tényezőktől (korona­forma, alma nagysága, hektá­ronkénti termés). Az elmúlt évhez képest átlagosan 3 fo­rinttal növekedett az egy má­zsa alma szedéséért kifizetett alapbér és prémium, kereken 25 Ft-ról 28 Ft-ra. Az alma­szedésben elért kereset az egyetem átlagában 540,80 Ft volt hetente, azaz 90 Ft/fő/nap. (A kereset összegé­ben benne van a baleseti ok­tatásért, utazásért stb. kifize­tett összesen mintegy 36 Ft is.) Ebből az összegből vonták le a 180 Ft tényleges étkez­tetési költséget. A nettó bér és prémium átlaga tehát 360 Ft volt. Az egyetemi átlag itt is jelentős különbségeket takar. A hallgatók legjobban dolgo­zó 20 százalékának heti nettó átlagkeresete (a prémiummal együtt) 4—6-szorosa volt a leggyengébben dolgozók átlag­­keresetének. A legjobban dol­gozó 20 százalék egy főre eső nettó átlagkeresete az egyes turnusokban 600 és 1100 Ft között változott. A hallgatók jelentős része elégedetlen volt a bérezéssel. Egy részük jogosan kifogásol­ta, hogy a bértételek diffe­renciáltsága még mindig nem megfelelően tükrözi az egyes munkafajták közötti különb­ségeket. A hallgatók másik nagy csoportja túl kevésnek tartotta a munkabért. A bér­összegek, amelyeket e hallga­tók véleményük igazolásául emlegettek, általában a fel­adatukat nem teljesítő, leg­gyengébb eredményt elérő szedőcsoportok béreihez voltak közel. Esetenként a lelkesen dolgozó és az átlaghoz ké­pest sokat kereső hallgatók is elégedetlenek voltak. Ezen hallgatók más alkalmi mun­kán elért jövedelemhez hason­lítva tartják az almaszedéssel elérhetőt kisebbnek. Látni kell azonban, hogy a tan­gazdaság bérszabályzatában (amely az almaszedésben részt vevő állandó és alkalmi mun­kásokra egyaránt érvényes) nem szerepelhetnek olyan bértételek, amelyekkel a Bu­dapesten végzett alkalmi munkában kereshető összegek elérhetők vagy akár megkö­zelíthetők lennének. Figye­lembe kell azt is venni, hogy Az egyetem hivatalos közleményei Az egyetemi tanács decem­ber 17-én tartotta e tanévi harmadik ülését. A napirend első pontját a marxizmus- leninizmus tantárgyak tanter­vének módosítására tett ja­vaslat képezte. Az egyetemi tanács elfogadta a tervezési alapként az előterjesztett tan­tervét és pozitívnak ítélte a tárgyak egyenletes megoszlá­sát, sorrendi felépítését. Egy­ben felkérte a marxizmus— leninizmus tanszékeket, sze­mély szerint Dr. Benke István egyetemi tanárt, hogy a tudo­mányos szocializmus tanszék­kel egyetértésben, a karok véleményét meghallgatva, igé­nyeiknek megfelelően alakít­sa ki e tantárgyak tantervi el­helyezését. A végleges tanter­veket aláírásra a re­ktor elé kell terjeszteni. Második napirendi pontként a tanács megvitatta az egye­tem 1980. évi költségvetési, beruházási, felújítási és KK- alapjainak tervére tett javas­latot. Az elhangzott hozzászó­lások, valamint az egyetemi szakszervezeti bizottság észre­vételeinek figyelembevételével az előterjesztést a tanács el­fogadta azzal, hogy a mecha­nika-épületre vonatkozó eme­letráépítési tervet az előter­jesztés szerint kell megvaló­sítani. Felkérte a gazdasági és műszaki főigazgatót, vala­mint a vegyészmén­öki kar dé­kánját, hogy a tűzveszélyes anyago­k tárolójának telepítési helyére tegyenek közös javas­latot. Határozatilag kimondta, hogy az MSZMP KB decem­ber 6-i határozata értelmében a karoknak és a gazdálkodó egységeknek felül kell vizs­gálniuk költségvetési javasla­taikat abból a szempontból, hogy milyen tétellel lehetne csökkenteni az 1980. évi ki­adásokat. A tanács megállapí­totta, hogy az 1980. évi költ­ségvetési javaslat — az esz­közök hatékonyabb felhasz­nálása mellett — a csökken­tett előirányzat ellenére is biztosítja az oktató, nevelő és tudományos feladatok zavar­talan végrehajtását. Az 1980. évi gazdálkodás során alap­­elvként kell figyelembe venni az 5/1979—80. számú egyetemi körlevélben elrendelt takaré­kossági intézkedéseik érvénye­sítését. Népgazdaságunk jelen­legi helyzetében az intézmé­nyi feladatok szinten tartott ellátásához — lehetőség sze­rinti fejlesztéséhez — az ed­diginél jobban kell töreked­nünk anyagi erőforrásainknak az intézmény egésze javára történő felhasználására, külö­nös tekintettel a kari fejlesz­tési alapban a gép- és mű­szerpótlási díjnál mutatkozó jelentős tartalékok igénybe­vételére. Az 1979-ben összeál­lított gép- és műszerkataszter segítségével fokozott mérték­ben kell törekedni a nagyér­tékű gép- és műszerparkunk kihasználására.­­ Végezetül a tanács felkérte a gazdasági és műszaki főigazgatót, hogy a költségvetési keretekről érte­sítse a karok és a gazdálkodó egységek vezetőit. A harmadik és negyedik napirendi pontot, az egyetem VI. ötéves fejlesztési tervének irányelveire, illetve felújítási tervére tett javaslatot a ta­nács nem tárgyalta meg. Az előterjesztések vitájára uj. csak akkor kerülhet sor, ami­kor az Oktatási Minisztérium VI. ötéves tervének irányelvei ismertek lesznek. Addigra az összegyűjtött igényeket rang­sorolni kell. Az egyetemi tanács megvi­tatta az 1980 februárjában induló szakmérnöki szakok tanterveire tett javaslatot és az előterjesztést az oktatási­nevelési bizottság észrevételei, valamint a vitában elhangzot­tak figyelembevételével elfo­gadta. Egyben felkérte az ok­tatási rektorhelyettest, hogy az előterjesztett szakmérnök, szakok elnevezését a karokkal együttműködve fogalmazza új­ra, és így terjessze aláírásra a rektor elé. A napirend hatodik pontja­ként a tanács egyetemi tanári pályázatokat bírált el. A pá­lyázatokról való döntés az ok­tatási miniszter jogkörébe tar­tozik. Utoljára a tanács javaslat­tételi jogánál fogva a Felsőok­tatási Tanulmányi Érdemérem adományozására vonatkozó villamosmérnök-kari előter­jesztést tárgyalta meg. A dön­tés joga ezúttal is az oktatási miniszteré. Elmosta az eső? Egyik olvasónk kérésére közöljük az alábbiakat: 1979. november 11-én vasárnap kocsijával megnyomta egy piros Zsiguli, illetve Lada orrát. A szóbanforgó autó a K-épü­­lettel párhuzamosan parkolt, szemben a főbejárattal. A sár­hányó sérült meg, és eltört a jobb első indexlámpa. Az autó rendszáma 7-vel kezdődött. A károkozó filctollal írt cédulát hagyott a sérült kocsin, ám a károsult azóta sem jelentke­zett, a szemerkélő eső valószínűleg elmosta az írást. Kérjük a tisztelt Zsiguli-, illetve Lada-tulajdonost, további felvilágo­sításért forduljon szerkesztőségi XI., Műegyetem rkp. 3. K. ép, 452—565. akhöz. A Jövő Mérnöke, Bp. mfszt. 54. Tel.: 13—46 vagy Adminisztrálunk, Megjegyzés Kozák Miklós professzor nyilatkozatához. Nemcsak, külföldi egyete­mek példájára hivatkozhatunk, ha észrevételt teszünk az ad­minisztrációról. Amikor — a háború alatt — bölcsészhallga­tó voltam, a dékáni hivatalban gyakorlatilag egyetlen ember intézte a humán szakos hallga­tók ügyét, dr. Klaniczay Ti­bor. De még ő sem volt egé­szen adminisztratív munkaerő. Tegeződött velünk, mert nem tartotta magát hivatalnoknak, közben tudományos munkát végzett — ma neves tudós és egyetemi tanár. A hivatal mindig gondosko­dik magának elegendő munká­ról; úgy tudom, ezt hívják Parkinson-törvénynek. A baj az, hogy nálunk „gondosko­dik” munkáról mások részére is. Meg az, hogy az így kumu­lálódó munka java része a népgazdaság szempontjából kétes értékű. Szóval sokan végzik az ad­minisztrációs feladatokat. Vég­zik — és elvégzik? Úgy lát­szik, nem. Mert jut belőle az oktatóknak is. Némelyik olyan papírfeladat, amelyet tanárnak kell intéznie, az általános isko­la nyolc osztályának megfelelő előképzettséget kíván. Mi ez, ha nem munkaerőpocsékolás? Az emberi oldala is idegesítő. Előfordul, hogy az adminiszt­ráció olyan formában „adja ki a feladatot” a tanároknak, mintha hatóság lenne. Sőt, akadt már példa rá, hogy az előírásnak meg nem felelő el­intézésért elmarasztaló meg­ adminisztrálunk jegyzést tettek az oktatóra (diplomatikusan fogalmaztam, diáknyelven így mondják: le­­gorombították). Pedig arra kellett volna gondolniuk, hogy valójában helyettük dolgoz­tunk; az ilyen munkák zöme ésszerűbb szervezés esetén, ha egyáltalán létezne, az ő író­asztalukra kerülne. Példaként: a hallgatók mu­lasztásainak adminisztrálása. Még az órából is időt lop el. Vegyük kiindulásul a két la­tin szót, amelynek az egyete­mi oktatás történetében nagy hagyománya van: praesentia és absentia. Jelenleg az absentiát, a távollétet tartjuk számon, te­hát a negatívumot. Pedagógiai szempontból helytelen, a szo­cialista pedagógia mércéjével ítélve kétszeresen az. Mi len­ne, ha a pozitív tényezőt, a praesentiát vennénk alapul? A hallgató a félév folyamán a tantárgy megállapított számú óráján köteles részt venni. (Így adminisztrálták valamikor a testnevelést). Ha a tanár jelen­ti a félév végén, hogy valaki ezt a kötelezettségét nem tel­jesítette, menjen az ilyen hall­gató a dékáni hivatalba, ott állapítsák meg, hogy indokolt volt-e a mulasztás, belül van-e a tűrési határon, s ha nem, miként kell a mulasztottakat pótolni. Így a hiányzások ad­minisztrálásától jórészt meg­kímélnék a tanárokat, s az át­kerülne oda, ahová való: az ügyintézéshez. No de ... miért csináljunk valamit egyszerűen, amikor bonyolultan is lehet? Dr. Bán Ervin

Next