A Jövő Mérnöke, 1987 (34. évfolyam, 1-34. szám)

1987-02-06 / 1. szám

Mozimustra Mary Poppins, a varázslatos Walt Disney életműve hihe­tetlenül gazdag és rendkívül sikeres. A siker legékesebb bizonyítéka a Filmművészeti Akadémia 48 Oscar-díja. De talán kevesen tudják, hogy a díjak begyűjtésében nemcsak halhatatlan rajzfilmfigurái je­leskedtek, hanem tevékeny részt vállaltak természetfilm­jei és játékfilmjei is. Ez utób­biak közül is kiemelkedik az öt Oscar-díjas Mary Poppins,­­amely a „scifi-robbanást” megelőző időszak egyik leg­népszerűbb és anyagilag is egyik legsikeresebb alkotása. Disney már azelőtt felfigyelt Mrs. Travers nevezetes neve­lőnőjére, mielőtt a film elké­szítésének gondolata egyálta­lán felmerült volna benne. A Poppins-könyvek ugyanis kedvenc olvasmányai voltak két lányának. (A könyvek magyar nyelven is megjelen­tek, s a film bemutatása kap­csán talán nem lenne érdem­telen újra kiadni őket.) Fil­mes elképzelései kezdetben nem nyerték meg Mrs. Tra­vers tetszését, aki attól tartott, hogy mesekönyvének holly­woodi feldolgozása csak ko­molytalan vállalkozás lehet. Ellenérzését az­­ is táplálta,­­hogy szerinte tengernyi vál­tozáson mennek keresztül a könyvek, ha más közegbe ül­tetik át őket. Egy filmben meg kell jeleníteni azt, ami a könyvben rejtetten van, ám az ol­vasó­ számára mégis világos. A varázslat trükké válik, s eközben­­ elvész igazi tartal­ma.” . Disney a 60-as évek elején Személyesen utazott London­ba, hogy meggyőzze az írónőt arról, megérett az idő a film­változatra.­­ Sikeres útjáról visszatérve Bill Walsh­ — akit társproducernek szemelt ki —■ és Don DaGrandi máris el­kezdett dolgozni a forgató­könyvön. Azok számára, akik a Travers-történetek eredeti feldolgozását várták, néhány meglepetést tartogatott a for­gatókönyv. De hát ez nem is történhetett másképp. Tulaj­donképpen a történetekből ki­emelt egyes epizódokat fűzték össze folyamatos elbeszéléssé. A Mary Poppins a maga nemében páratlan mozi: kép­zeletgazdag és szórakoztató. Kiváló, gazdag fantáziájú munka, amely úgy lett sza­vakba, dalokba öntve, és vi­zuálisan megtervezve, hogy kerültek minden mesterkélt­séget, kimódoltságot. Julie Andrews elbűvölőbb és fiata­labb Mary Poppins lett, mint amilyennel Mrs. Travers tör­téneteiben találkozhatunk. Mindez — ha lehet ezt állíta­ni — a figura előnyére vált. Julie képes volt hozzáadni a nevelőnő jelleméhez a saját maga báját, nemes egyszerű­ségét, ötleteit. Énekhangja és tánctudása egészen egyedülál­ló — sajátos és eredeti. A filmben a legegyszerűbb, és mégis a legbonyolultabb emberi érzésről, a szeretetről van szó. A szeretetről egymás iránt, kortól, nemtől, korlá­toktól függetlenül. És Mary Poppins tudja a legfontosab­bat, amit mi felnőttek hajla­mosak vagyunk elfelejteni: a gyermekek nem kicsinyített felnőttek, saját érzés- és gon­dolatviláguk van. S bár meg­érzésem szerint elsősorban az ő kedvükért kapaszkodik fu­ra esernyőjébe, ő értük hor­dozza varázslatos utazótáská­ját, óhatatlanul példát mutat nekünk, felnőtteknek. Travers és Disney — igaz, más-más megközelítéssel — ugyanazon cél megvalósításán munkálkodtak. Sikerrel. Meg­győződhetünk róla mi is a könyvtárakban és mozikban. Szilágyi G. Gábor Jubilál a műegyetemi zenekar Szép koncerttel ünnepelte meg decemberben fennállásá­nak 90. évfordulóját a mű­egyetemi szimfonikus zenekar. A hangversenyen két Mozart­u­m és Beethoven VI. szimfó­niája hangzott el. A zenekart köszöntő bevezetőjében Po­­linszky Károly rektor megem­lékezett az amatőr társulat történetének sikeres és nehéz pillanatairól is. Mintegy félszáz műegyetemi hallgató és tanár részvételével 1896 őszén alakult meg — az ország első amatőr szimfoni­kus zenekaraként — a társu­lat, Töttösy Béla professzor vezetésével. A szükséges hangszereket és kottákat saját pénzükön vették meg az együttes tagjai, s igen hamar a hazai zenei élet élvonalába küzdötték fel magukat. Kon­certjeik népszerűek voltak, sokfelé felléptek, egyre széle­sebb repertoárral. A háború alatt érzékeny veszteséget szenvedett a zene­kar, csaknem teljes egészében elpusztult hatalmas kottatá­ruk, hangszereik megsemmi­sültek. Mégis hamarosan sike­rült újjászervezni az együt­test, s a sikersorozat folytató­dott. Azután­ hullámhegyek és hullámvölgyek követték egymást. A nehéz körülmé­nyek ellenére a zenekar nem hullott szét, sőt, többször is képes volt megújulni. Néhány évvel ezelőtt egy tehetséges fiatal karmester, Tihanyi László került az akkor megle­hetősen szétzilálódott együttes élére , s azóta a műegyetemi szimfonikus zenekar ismét fel­ívelő korszakát éli. Az ünnepi koncerten erről a közönség is meggyőződhetett. Veszélyes reklámok A két-két nyakleves hirtelen elcsattant, s a két, ötéves kö­rüli kisgyerek megszeppentett állt a lépcsőház fordulójában. Fiatalos külsejű, igencsak szemrevaló anyukájuk ellent­mondást nem tűrő hangon magyarázta, hogy mit csinál velük, ha még egyszer le mer­nek csúszni a lépcsőkorláton, ahelyett, hogy a lépcsőn járná­nak ... A gyerekek könnyes szem­mel magyarázták, hogy ők „termálkristályosdit” játszot­tak; utánozták a tv-ben a sár­vári termálkristály „áldásos hatásait” reklámozó nénit és bácsit. Miután a család eltávozott, a szomszéd lakóval, aki szin­tén szemtanúja volt a történ­teknek, egyetértettünk abban: nem is lenne rossz, ha ez az anyuka „eljátszaná” velünk a Skála-trapper reklámját. Azt, amelyben egy fiatalember és egy csinos leányzó ellenőrzik egymás kimosott farmerjét, hogy simul a testük dombo­­rúbb felületeihez... Bár, ha az említett anyuka harciasságára visszagondolok, vele inkább csak egy életbiz­tosítás-reklámot játszanék. Könnyen megeshet ugyanis, hogy a „játék" végére nagyobb szükségem lesz az életbiztosí­tásra, mint a trapperre, mert addigra már én (is) kő(n) mo­sott leszek ... Biztos, ami biz­tos ... — te — Tollforgató-stúdió A Magyar Nemzet szerkesztősége stúdióbeszélgetéseket szervez egyetemisták és főiskolások részére, akik érdeklőd­nek az újságírás, a lapkészítés iránt, és a későbbiekben ma­guk is szívesen írnának újságcikkeket. 1987 első félévében, hetente vagy kéthetente két, két és fél órás előadásokat tar­tanának a Magyar Nemzet munkájáról, az újságírás legfonto­sabb tudnivalóiról... Jelentkezni levélben lehet, a következő címen: Zaj László 1392 Budapest, Pf. 276. Fél deci ülök a körzeti orvosi rendelőben. Most már ülök, de eddig másfél óra hosszat álldogáltam télika­bátban, sapkában és hó­csizmában, amíg fogytak­­fogyadoztak a betegek, s végre megürült egy szék az ajtó mellett. Jólesően kinyújtóztatom elgémbere­dett lábaimat, kigombolom a kabátomat, egyszóval, kényelembe helyezem ma­gam. A levegő áporodott, mellettem folyamatosan és kitartóan köhécsel valaki, a hátam mögött hatalmas tüsszentés, egyenesen a nyakamba. Influenzasze­zon. Lázas, szédelgő, baci­­lusokat árasztó páciensek, kimerült, gépiessé nyűtt orvosok. S én egy fél decire vá­rok. Igen­, egy fél deci al­koholra, a körzeti rendelő­ben. Persze ez a fél deci nem az a féldeci, amiről annyi szó esik mostanában. Nem díszeleg a bárszek­rényben vagy a kamra dugpolcán, nem is igen kortyolgatják, hanem sze­rény, barna gyógyszertári „kiszerelésben", valahol a fürdőszobában volt eddig a hintőpor, a vatta, a seb­benzin mellett, hiszen fer­tőtlenítéstől kezdve arcle­mosásig számtalan esetben nélkülözhetetlen egy ház­tartásban. Fél deci tiszta alkohol. Fél évig is ele­gendő, s ha elfogy, csak bemegy az ember a gyógy­szertárba­n megveszi. Megvenné... ha az oly igen fontos alkoholellenes küzdelem nevében nem született volna meg az új­donatúj rendelet, miszerint a gyógyszertárakban tiszta alkoholt ezentúl csakis or­vosi rendelvényre lehet árusítani. Üldögélek tehát a körze­ti orvosi rendelőben egész délután. Elk­éredzkedem te­hát a munkahelyemről, most nem a gázszerelő, a tanács, az OTP, hanem az ominózus fél deci miatt. Este hét óra, mire az or­vos elé kerülök. Morog va­lamit a foga között, aztán rezzenéstelen arccal aláírja a receptet. Boldogan, szala­dok a gyógyszertárba, majd a kis üveggel, vala­mint zsigereimben az inf­luenzával haza. Két hét lázas állapot, ágyban fekvés, gyógysze­rek. Két hét munkahelyi kiesés, táppénz. Aztán két hét elteltével, kissé felerősödve átmegyek a szemben lévő közértbe. A polcokon kis­, nagyobb és még nagyobb üvegek. Rum, konyak, pálinka kor­látlan mennyiségben. Any­­nyit veszek belőle, ameny­­nyit akarok. Recept nél­kül. Bonifert Mária Emlékezetfelfrissítő Figyelemre méltó nyilatkozatok a hazai műszaki fejlődésről Az MSZMP KB 1986. de­cember 28-i ülése óta szinte minden fórumon óriási teret kapott a műszaki fejlődés gyorsításáért, valamint a tu­dományos kutatás eredmé­nyességéért folyó munka is­mertetése, a tények és a kö­rülmények bemutatása. Rádió- és tévéinterjúk, újságcikkek tömege foglalkozik ezzel a valóban létfontosságú (és az egyetemünket közvetlenül is érintő) kérdéssel — jóformán már minden illetékes szakem­ber véleményt formált az ügy­ben. Mi most sem konkurál­ni, sem tiszteletkört futni nem szándékozunk — csak felele­veníteni a már megjelent anyagok kiemelkedően fontos részleteit. Az alábbiakban részletek következnek az MSZMP KB közleményéből (1986. decem­ber 30.), a Televízió Hírháttér című műsorából (1986. decem­ber 28.) és a Népszava egész oldalas interjújából, amelyet dr. Pungor Ernő akadémikus­sal készítettek (1987. január 14.). A helyzet BEREND T. IVÁN (A Ma­gyar Tudományos Akadémia elnöke): „Nem igazolódott be az a feltételezés, hogy a szocializ­musban korlátlan lehetőségei vannak a műszaki fejlődés­nek, a tudomány alkalmazá­sának, mivel megszűnnek azok a vállalati titkok, amelyek azt akadályozták. Az ellenkezőjét tapasztaljuk: ezer akadályát a műszaki fejlődésnek, a tudo­mány alkalmazásának. Ezeket az alapkérdéseket kell meg­válaszolnunk, hogy a felzár­kózást megvalósítsuk.” MSZMP-KÖZLEMÉNY: „Az utóbbi időszakban azonban fokozódott a gazda­ságilag fejlett országoktól va­ló technológiai elmaradás. A műszaki haladást szorgalma­zó központi,tű­zöttsági­ határo­zatok és kormányzati dönté­sek nem valósultak meg ki­elégítő mértékben.” VAJDA GYÖRGY (A Villa­­mosenergia-ipari Kutatóintézet igazgatója): „A helyzet nem rózsás, de nem is reménytelen. Szoftver­­területen például számtalan magyar intézmény elfogadtat­ta magát a világpiaccal, és ez egy kedvező feltétel... (ugyanis) ... az ezredforduló­ig a szoftverigény évi 25-30 százalékkal növekszik, és a fejlett országok egyik nagy problémája, honnan teremt­sék elő ezt a szoftverkészítő kapacitást.” DOLESCHALL ISTVÁN (A Szénhidrogén-ipari Kutató-Fej­lesztő Intézet igazgatója): „A legnagyobb baj az, hogy gazdasági fejlődésünk, gazda­sági környezetünk nem kény­szeríti ki a kutatási-fejleszté­si eredmények alkalmazását. Erre jó példa, hogy (1977-ben) KB-határozatot kellett hozni arra, hogy a vállalatok foglal­kozzanak jobban a műszaki fejlődéssel. Ezt egy jól műkö­dő gazdaságban nem kell ösz­tönözni, ennek (magától) men­nie kell.” Mi és a világ VAJDA GYÖRGY: „Ez a világméretű átalakulás olyan horderejű, hogy a történelem utólag könnyen az első ipari forradalom jelentőségéhez fog­ja hasonlítani.” BEREND T. IVÁN: „A dél­kelet-ázsiai országok a II. vi­lágháború idején még gyar­matok voltak, és részben mo­­nokulturális, részben teljesen elmaradott gazdasággal ren­delkeztek, s ma ipari expor­táló nagyhatalmakká váltak — persze beilleszkedve egy multinacionalista rendszerbe. Ezek felzárkóztak, élretörtek. De Finnország is a magyar nemzeti jövedelem szintjén állt a második világháború idején — és Japán is!” DOLESCHALL SÁNDOR: „Finnországban az egy főre jutó műszaki fejlesztésre for­dított összeg kereken három­szorosa a magyarországinak.” DR. PUNGOR ERNŐ: „Vég­zett mérnökeink tudása — az iparilag fejlett országokhoz hasonlítva — azokénak tört része, általános műveltségük még rosszabb arányokat mu­tat.” NÁRAY ZSOLT (Az SZKI főigazgatója): „A nyugatnémet igazgató így kezdte: óriási gazdasági nehézségeink van­nak, ez kényszerített arra ben­nünket, hogy megduplázzuk a kutatási-fejlesztési ráfordítá­sainkat. A magyar igazgató? Gazdasági problémáink van­nak, ezért jelentősen csök­kentjük a kutatási-fejlesztési ráfordításainkat.. A kiút HAJDÚ JÁNOS műsorveze­tő: „Gorombán összegezve: stratégiai lépéstévesztés után vagyunk.. MSZMP-KÖZLEMÉNY: „A kutatásra és műszaki fejlesz­tésre fordítható anyagi eszkö­zök a nemzeti jövedelemnél gyorsabban növekedjenek. Az alapkutatásokat az anyagi for­rások differenciált felhaszná­lásával, a pályázati és a meg­bízási rendszer javításával, versenyhelyzet kialakításával kell ösztönözni .n­yív.­. A tudo­mányos kutatás eredményei­nek gyakorlati hasznosítására kölcsönös érdekeltségen ala­puló, tartós munkamegosztást és együttműködést kell kiala­kítani a kutatóintézetek, a fel­sőoktatási intézmények és a vállalatok között.” BEREND T. IVÁN: „Termé­szetesen sokféle kiút van, (de) központi irányítás és segítség nélkül még Japánban sem ment. Megvannak azok a feltételek, amelyek biztosít­hatják a kitörést, de nagyon sok munka kell ehhez. Példá­ul: néhány alapvető feltétel radikális újragondolása. Ezek­hez készülődik az ország — ezt várja türelmetlenül min­denki. Talán már lépéshát­rányban is vagyunk, de ez nem azt jelenti, hogy most nem tudunk nekilendülni.” RADICS KATALIN (Az MSZMP KB osztályvezetője): „Noha a kutatásra-fejlesztés­­re fordított összeg most sem kevés, csak akkor lehet na­gyobb, ha a nemzeti jövedel­münk is nagyobb lesz. Sajnos, ez egy önmaga farkába hara­pó kígyó.. BEREND T. IVÁN: „Min­denütt akadnak kiváló veze­tők, akik a működési rendszer ellenében(!) tudnak kiváló eredményt elérni, „csodavál­lalatokat” tudnak csinálni, de sajnos ezt a vezetők átlagától és zömétől nem lehet elvárni, különösen nem az adott bér­rendszerünkben, amely a szel­lemi munkát leértékeli. Itt is nagy változásokra van szük­ség .. PUNGOR ERNŐ: „Vissza kell állítani a természettudo­mányos és mérnöki pályák te­kintélyét. Fel kell számolni mindazokat a hiányosságokat, amelyek nem vonzzák erre a pályára a fiatalokat...” Műszaki felsőoktatás MSZMP-KÖZLEMÉNY: „A technika gyors fejlődése szük­ségessé teszi a mérnökképzés színvonalának emelését, a to­vábbképzés lehetőségeinek szélesítését. A műszaki és az­­agrár felsőoktatásban javítani kell a szervezeti és az anyagi feltételeket. Különösen az in­tézmények technikai felsze­reltségét, számítástechnikai, informatikai hátterét kell fej­leszteni.” PUNGOR ERNŐ: A műsza­ki fejlődéshez szükséges szak­emberbázist az is gyengítette, hogy a túlterhelés hangzatos szólamát ismételgetve, a tár­gyak ismeretanyagát minima­lizálták, s ugyanakkor számos olyan új tárgyat vezettek be, melyek egyrészt a középisko­lai oktatás hiányait kellett volna pótolják, másrészt diva­tosnak tűntek. A tanulás pszi­chológia elemeihez tartozik, hogy a sok kis tárgy stressz­hatást vált ki, s ugyanakkor a tudát integrálásával szemben hat. Az integrálás további csökkenését okozták, hogy a korábbi egyetemi szigorlatok helyett, melyeknél egy nap kellett számot adni két nagy téma anyagából, a szűk té­mákra szabdalt részek kollok­viumi beszámolói váltak álta­lános vizsgaformává. Ehhez járul az egyetemi fel­vételi rendszer bizonyos kont­­raszelektív hatása, az átkép­zési rendszer fejletlensége, a szakmai életátváltás, s a tár­sadalmilag esetenként­­szüksé­gessé tett pályakorrekció ne­hézségeivel. Katasztrofális, hogy a hazai mérnökhallgatók kutatási le­hetőségei a konkurens nyuga­ti egyetemekhez hasonlítva azok körülbelül egyhetedét te­szik ki, a műszaki munkájuk­hoz szükséges nyelvtudás pe­dig a nyugati egyetemek hall­gatóihoz képest csak két-há­­rom százalékos. Baj az is, hogy nálunk a szakosodás aggasztó arányokat ölt, ami akadályozza napjaink legfőbb követelményének, a konvertálhatóságnak az érvé­nyesülését. Hasonlóképpen nem kerülhető el az elitkép­zés sem, hogy a kutatásba­­fejlesztésbe egyetemi friss erő­ket kell bevonni, akik elmé­lyült elméleti tudás bázisán képesek új adaptív eredmé­nyeket felmutatni. Mindez az innovációs folya­matokkal szükségképpen együttjáró konfliktusok válla­lása, a vállalkozó szellem elő­térbe kerülése ellen hat, és kialakít a diplomások nagy tömegeiben olyan tulajdonsá­gokat, mint a legkisebb ellen­állás mentén haladás, a felső elvárások túlzott tisztelete, a változatlanság iránti erős haj­lam és a rutinhrozódott eljá­rásokhoz való erős ragaszko­dás, a konfliktusok és érdek­­összeütközések elkerülése, az egyes szakmák presztízsét megingató és egzisztenciális bizonytalanságot keltő válto­zások iránt erős bizalmatlan­ság ..(bozo) A központi könyvtár hírei Könyvtárunkban lehetővé tesszük egy viszonylag korsze­rű információhordozó, a mik­rofilmlap használatát is. (Egy­­egy A/6 méretű mikrofilmlap­ra, 98 A/4-es oldalnyi szöveg, illetve ábra fényképezhető.) Ez a szöveg azonban szabad szem­mel nem olvasható, ezért a fo­lyóiratolvasó teremben egy MEOPTA típusú mikrofilmlap­olvasó áll majd olvasóink ren­delkezésére. Mikrofilmlapokon a követ­kező információk állnak ren­delkezésre: — Hatvan olyan folyóirat, amelyet az OMIKK-kal (Or­szágos Műszaki Információs Központ és Könyvtár) és az Építésügyi Tájékoztatási Köz­ponttal együttműködve sike­rült beszereznünk.­­ Néhány külföldi partner­­egyetem többszázezres könyv­táranyagát feltáró katalógusok. Ezzel lehetőség nyílik arra, hogy a katalógusból kiválasz­tott, az oktató-kutató munká­hoz nélkülözhetetlen szakiro­dalmakat, a könyvtárközi köl­csönzés révén beszerezzük. — A Műszaki Könyvtári Koordinációs Kör külföldi időszaki kiadványainak jegy­zéke. (Országos Lelőhelyjegy­zék) — Az OMIKK által mikro­filmlapokon tárolt kutatási­­fejlesztési jelentések jegyzé­ke. — A könyvtárunk állomá­nyában meglévő, mikrofilmla­pon terjesztett disszertációk. A folyóiratolvasó-terem hét­főn, kedden és csütörtökön 12.00-től este nyolcig, szerdán és pénteken 10.00-től este nyolcig tart nyitva. A mikrofilmlapos nyilván­­tartással kapcsolatban bővebb felvilágosítást Körmendi­né Molnár Klára­­ könyvtáros­tól, vagy Lóránt Istvánné osz­tályvezetőtől kérhetnek az ér­deklődők a 10­69-es egyetemi melléken.

Next