A Jövő Mérnöke, 1995 (42. évfolyam, 1-32. szám)
1995-01-19 / 1. szám
Akadályok az önismeret útján Mindennapi pszichológia 4. oldal Aggodalom a kollégiumok miatt 5. oldal A szőrmeviselet alkonya Környezetvédelem 6. oldal Sorozatunk az egyetem elektronikus levelezési rendszeréről folytatódik 7. oldal Milyen a magyar munkaerő? Háttér 11. oldal A beszélgetés folyamán azonban - miután az élet ezt diktálta - ennél sokkal gyakorlatiasabb dolgokról esett szó. Elsőként éppen arról, vajon miért tekintik egyesek az egyetemet és a könyvtárat két külön, esetleg egymással versengő intézménynek? - Úgy látom, az egyetem közvéleménye nem érzékeli, hogy könyvtára mekkora veszélyben van. Miközben a *+■ Folytatás a 3. oldalon XLII. ÉVFOLYAM 1. SZÁM 10 Ft 1995. JANUÁR 19. A BUDAPESTI MŰSZAKI EGYETEM LAPJA Beszélgetés Vásárhelyi Pállal, a BME könyvtárának vezetőjével Veszélyben az egyetem könyvtára Mióta egyetemek vannak, a tanulásnak és az oktatásnak része a könyvtár. Csak akkor lehet megismerni a tudomány jelenlegi állását, a gondolkodók elméleteit és a technika eredményeit, ha el lehet olvasni, amit erről írtak. A kutatók munkásságát világszerte többek között azon mérik, hogy mennyit publikáltak, s ezeket mások mennyire olvasták, mennyit hivatkoztak rájuk - röviden és vázlatosan így foglalta össze Vásárhelyi Pál, a Budapesti Műszaki Egyetem könyvtárának igazgatója a könyvtárak jelentőségét. Döntésre várnak az érintettek tandíjügyben Fodor Gábor művelődési és közoktatási miniszter reméli, hogy a tandíjak bevezetésével kapcsolatos döntés nem a kormány népszerűségi megfontolásai miatt késik. Mint megtudtuk, a szaktárca vezetője december közepén fordult Horn Gyula miniszterhez, hogy a kormány hozzon döntést a kérdésben. Fodor úgy véli: amennyiben az érintettek márciusban tudomást szereznek arról, hogy szeptembertől kell-e fizetni az egyetemeken és főiskolákon, úgy nem lehet késedelemről beszélni. A miniszter egyébként saját bevallása szerint tandíjpárti. Mint ismeretes, jelenleg két áprilisban a parlament elé kerülhet. A felsőoktatási szféra szakemberei szívesebben vennék, ha a tandíjról ezzel a törvénnyel együtt döntenének a honatyák, mert csak így látnak garanciát az átlátható felsőoktatási szabályozásra, lehetőség áll a döntéshozók előtt. Vagy bólintanak a felsőoktatási törvény módosításakor előírt 1995. szeptemberi tandíjbevezetésre, vagy pedig a kérdés rendezését a felsőoktatás-fejlesztési törvény hatályába utalják. A jogszabály tervezete még készül a minisztériumban, de az ígéretek szerint Folytatás az 5. oldalon