A Jövő Mérnöke, 1996 (43. évfolyam, 1-20. szám)

1996-11-07 / 18. szám

A Közgáz még habozik, de BESZ lesz A módosított felsőoktatási törvény szerint egye­temnek, főiskolának két év múlva csak azok a felsőoktatási intézmények mondhatják magu­kat, amelyek több tudományterületen, karon, il­letve szakon oktatnak. Ehhez azonban szükség van az intézmények társulására, integrációjára, hiszen ma csak igen kevesen felelnek meg en­nek a kritériumnak. A „násztól” azonban sokan félnek, mert nem tudják, mit tartogat számukra. A Budapesti Egyetemi Szövetség (BESZ) ese­tében az egyik lehetséges tagintézmény, a Bu­dapesti Közgazdaság-tudományi Egyetem az utolsó pillanatban lépett vissza a társulástól.­lalna magában: a Budapesti Műszaki, az Állat­orvos-tudományi, illetve a Kertészeti és Élelmi­szeripari Egyetemet. A BESZ már 1993 óta mű­ködött laza társulási formában, s kezdetben öt fővárosi intézmény volt a tagja. Először az Ál­lamigazgatási Főiskola lépett ki, majd - a pályá­zat beadása előtt közvetlenül - a Közgáz mon­dott nemet a „házasságra”. Az így meggyengült BESZ-t - igaz, hosszas vi­ta után - mégis támogatásra méltónak találták az illetékesek. Több felsőoktatási szakember azon­ban kétségesnek tartja, működőképes lesz-e a szövetség, hiszen az három, egymástól meglehe­tősen messze eső tudományterületet ölelne át. ■4 • J AsA nak megterhelése, hiszen olyan területről van szó, amely iránt egyre nagyobb az érdeklődés. Jó­­néhány közgazdász-hallgató úgy tartja, a BESZ- ben intézményük az ő versenytársaikat is képez­né, s ezért nem helyeslik az együttműködést. Többen éppen a Műegyetemmel nincsenek kibékülve, félnek attól, hogy a Közgáznál lénye­gesen nagyobb intézmény „bekebelezné” egye­temünket, illetve úgy látják: a BME katoná­­sabb, poroszosabb vezetési és oktatási stílusa tönkretenné a Közgáz liberálisabb, szabadabb légkörét. Nem jutott idő a tárgyalásra Persze az együttműködés előnyeire, hátrányaira vonatkozó kérdések jó része - éppen az idő hiá­nya miatt - megválaszolatlanul maradt. Tisztá­zatlan, milyen konkrét előnyökkel járna a Köz­gáz számára a szövetség, használhatnák-e a töb­bi tagintézmény infrastruktúráját, mit kellene nekik nyújtaniuk, és még sorolhatnánk. Mészá­ros Tamás szerint - éppen azért, mert a problé­mák többoldalú megvitatására nem maradt idő - az intézmény vezetősége a rövid távú érdekek alapján döntött. Az illetékesek leginkább azt tartották szem előtt, megvalósítható-e az integrációs támoga­tás nélkül az óhajtott infrastrukturális fejlesztés a Közgázon. Úgy tűnt, igen, s így már nem volt annyira fontos igent mondani a BESZ-re. 1996. NOVEMBER 7. A csonka BESZ is kap támogatást Az intézmények integrációját a kormányzat mintegy 30 milliárd forinttal kívánja segíteni, s ezt pályázati úton osztanák szét. Az első pályá­zat - amelyet a Felsőoktatási Fejlesztési Alap (FEFA) keretében hirdettek meg - nemrégiben zárult le. A frigyre lépni kívánó egyetemeknek, főiskoláknak beadványukban bizonyítaniuk kel­lett, hogy az együttműködés valóban szakmai és gazdasági előnyökkel jár, illetve a szövetség ésszerű földrajzi távolságot ölel át. Ez lehet ugyanis a garancia arra, hogy később az intéz­mények valóban egyetlen egyetemmé vagy főis­kolává tudnak majd összeolvadni. Az „előminősítőnek” is nevezhető pályázat­ra 49 intézmény 17 tervet adott be, amelyből nyolcat talált támogatásra méltónak a FEFA kuratóriuma és a művelődési tárca. A nyertesek - első körben - maximum 300 millió forintos tá­mogatást kaphatnak, s meghívást a többi pályá­zatra. A pályázók között volt a Budapesti Egyete­mi Szövetség is, amely három intézményt fog­ Érvekt a házasság ellen Mészáros Tamás, a Közgáz rektorhelyettese BESZ-pártinak vallja magát. Mint mondta, mindent megtett azért, hogy tető alá hozzák a frigyet, ez azonban - legalábbis egyelőre - nem sikerült. A sikertelenség okát elsősorban abban látja, hogy kevés volt az idő a tájékozódásra, a leendő társintézményekkel való tárgyalásra, a felmerülő kérdések tisztázására. Az egyetem vezetősége Mészáros szerint több okból mondott nemet az együttműködésre. So­kan az intézmény eddigi jó pozícióját féltették. Kétségtelen, hogy a Közgáz jó hírű, külföldön is elismert egyetem, ahol évek óta többszörös a túljelentkezés. Az oktatási reformokat már a nyolcvanas években végrehajtották, s fokozato­san kialakították a nemzetközi normáknak is megfelelő tantervet. A vezetők egy része attól tart, a szövetségbe való belépés után a sikereik­ben a többiek is osztoznának, illetve az önálló­ság feladásával esetleg az a veszély fenyegetne, hogy megtorpanhat az egyetem eddigi fejlődése. Mások szerint a szövetségbe való belépés után ugrásszerűen megnőne a Közgáz oktatói­ Mi lesz a Közgáz sorsa? A Közgázon nemrégiben stratégiai munkacso­port alakult, amelynek feladta, hogy megvizs­gálja az intézmény integrációjának, illetve önál­lóságának lehetőségeit. Javaslataikat várhatóan tavaszra teszik le az asztalra. Lehetséges társulási alternatívának látszik a budapesti gazdasági főiskolákkal (Külkereske­delmi, illetve Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Főiskola) való frigy. Hátránya az lenne, hogy - noha a többkarúság megvaló­sulna, hiszen főiskolai és egyetemi karok is len­nének - a felsőoktatási törvény által előírt több tudományterületen folyó oktatást nem teljesíte­né a szövetség. Szóba került az ELTE-vel való „házasság” is. Ennek létjogosultságát erősíti az a tény, hogy a Közgáz diákjai közül már most is sokan hallgat­nak át a jogi karra, s viszont. A BESZ-be való belépés továbbra is lehetséges választás, hiszen még mindig nem késő igent mondani az eddigi „kérőknek”. A negyedik alternatíva az önállóság meg­őrzése. Kérdés azonban, a felsőoktatási tör­vény módosítása nélkül ez mennyire lesz ke­resztülvihető, merthogy így nem teljesítené az intézmény az egyetemmel szemben támasztott követelményeket. Az sem biztos, hogy a ma­gára maradt Közgáz, mint egyetlen tudomány­­terület specialistája, állni tudja-e majd a ver­senyt a hasonló területre (is) szakosodott ala­pítványi és magánintézményekkel, illetve az integrált egyetemeken beindított gazdasági képzésekkel. Udvardi Judit

Next