A Jövő Mérnöke, 1997 (44. évfolyam, 1-17. szám)

1997-02-06 / 2. szám

6 - J­AA 1997. FEBRUÁR 6. Közérzetünk - a közérdekünk Nyílt levél a Mezőbankhoz Tisztelt Mezőbank! Szeretnék néhány javaslatot tenni a folyó­számla használhatóságával, az ügyintézés egyszerűsítésével, illetve az ügyfélszolgálat­tal kapcsolatban. Tudom, hogy a megvalósí­tás részben az országos banki működés függ­vénye, és hogy az elmúlt évek folyamán a Mezőbank már bevezetett néhány újítást, de azt hiszem, az alábbiakból sok minden egy­szerűen kivitelezhető. A csekkek megszüntetésével megnőtt a tanszéki kiskasszák forgalma. A tanszé­ken tárolt készpénz azonban növeli a betörés kockázatát, nagyobb összegeket páncélszek­rényben kell tárolni stb. Ideális megoldás lenne, ha kiskassza kezelése céljából a tan­székek Önöknél folyószámlát nyithatnának, és a tanszékvezető vagy a gazdasági ügyinté­ző (vagy a tanszék igénye alapján minket­­tőjük) kapna egy ügyfélkártyát. A Mező­banknál is több lenne a pénz.­­ Szerettem volna azt kérni, hogy a felesé­gem számára is külön bankkártyát vált­hassak (ő nem az egyetemen dolgozik), hogy a közös pénzünkhöz ő is tőlem függetlenül, korlátlanul hozzáférhessen, az iroda nyitva­tartási idején kívül is. Az irodában mind­ahányszor azt közölték velem, hogy erre nincs mód, indokot nem tudtak mondani. A kártya árát szívesen kifizetem. Miért nem kaphatunk egy második kártyát?­­ Egy jó egyenleg-értesítőn a pénzmozgá­soknál feltüntetett kódok feloldása is va­lahol szerepel. Lehet, hogy valaha valami­lyen információt én is kaptam, de egy jól használható értesítő tartalmazza a feloldáso­kat. Nem lehetne feltenni ezeket? Ugyancsak kevés iformációt ad a „FIZ” kód. A fizetésen túlmenő kifizetések esetén legalább az az információ szerepelhetne, amelyet a kifizetési listán látunk: a kifizetés forrása (EK, OTKA stb. száma, számfejtő egyetemi egység stb.). Ezeket feltehetőleg az egyetemi számítógépes adatokból is át le­hetne venni. A külső cégek megadása a tő­lük jövő pénznél jó, az viszont valószínűleg nem „FSZ” kód alatt kellene, hogy szere­peljen.­­ Nagyon kellene egy olyan személyi csekk, amivel, ha korlátozott mértékben is, de akárhol az országban hozzá tudok jut­ni a pénzemhez. Ez arra is jó lenne, hogy például másnak fizessek, és az a kiállított csekket valahogy be tudja váltani, esetleg a fedezet faxon történő igazoltatása után. Kü­lönösen fontos lett volna ez január 23-án délután, amikor leállt minden automata éj­félig az egyetemen. Jó, hogy volt hirdetmény az automaták mellett, de amikor el akartam indulni bevásárolni fél ötkor, nem volt sem­milyen lehetőségem a pénzemhez hozzájut­ni, mert az ÖSSZES automata egyidőben le volt állítva. Örülnék egy olyan listának, hogy hol tu­dok az egyetemen kívül pénzt felvenni. A budapesti lista megfelelő, de az országos listáról készített xerox, amit az iroda ad, egy­szerűen botrányos külsejű.­­ Nagyon jónak tartom az automata-lekö­tés lehetőségének bevezetését a folyó­számlákkal kapcsolatban. Kellemetlen azon­ban, hogy lekötött összeget csakis a bankban tudok felbontani, így, ha a szabad összeg el­fogyott, a fiókokon kívül nem tudok pénzhez jutni. Nem lehetne legalább bizonyos korlá­tig megengedni a pénzfelszabadítást? Az is kellemesebb lenne, ha az automatánál meg tudnám nézni a lekötések állását, és ezért nem kellene bemennem az irodába, ha már a lekötési elismervény nincs nálam.­­ A jelenlegi szisztémában, ha lekötött pénzt felbontok, a teljes összeg után el­veszítem a kamatot. Ez arra ösztönöz, hogy apró részletekben kössem le a pénzt. Időt rabló és fáradságos. Erre az OTP is rá­jött már. Ott egyszerre lekötöm a teljes összeget, és csak a felbontott rész után veszí­tem el a kamatot.­­ Az OTP újabb automatáiban már beve­zették a készpénzbefizetés lehetőségét. Miért nincs erre Önöknél is lehetőség, leg­alább egy összeghatárig? Sokszor, főleg hó elején, olyan nagy a sor a fióknál, hogy lehe­tetlen hozzájutni. 9 Az Önökhöz hasonló profilú bankok ál­talában adnak az ügyfeleknek egy ügyfél­­kártyát, melyen a legfontosabb információk könnyen kezelhető formában megtalálhatók: - a fiók postacíme és telefonszáma, tele­fax és telex - a más cég által történő átutaláshoz szükséges adatok (a mágneskártyán pél­dául nincs rajta az elszámolási számla száma, pedig az iroda munkatársai sze­rint átutaláskor erre szükség van) - hely a saját számnak - nyitvatartás - a központ címe 1 /"­ Máshol láttam, hogy az egyenlegérte­­lm­sítők eleve befűzésre előkészítve, két lyukkal érkeznek, és a bank automatikusan ad egy megfelelő méretű kis fűzős műanyag tasakot, amibe az egyenlegértesítőket gyűjte­ni lehet. A jelenlegi formájú (A4-es) egyen­legértesítő nem kezelhető igazán jól. Apró­ság? Ilyesmikből áll össze a jó közérzet... -t­­t Tapasztalataim szerint sok más bank­­ által vezetett hasonló célú számlánál az ügyfél választhat, hogy havonta vagy he­tente kér egyenlegértesítőt, esetleg minden pénzmozgás esetén. Ennek természetesen lehet külön költségvonzata, bár postaköltség a belső posta miatt nincs: ha Önök az egyete­mi postabontóba eljuttatják az egyenlegérte­sítőt tartalmazó borítékokat, akkor tanszéki kézbesítők elhozzák ezeket.­­ A pénzbefizetés a jelenlegi formában­­ körülményes, és nem titkos. A pénz­tárba való befizetés előtt a pultnál külön sor­ba kell állni, majd hangosan bemondani, mennyi pénzt akar valaki betenni. Erre nem lenne szükség, ha mondjuk, lenne egy olyan indigós blanketta, amit ki-ki maga kitölthet, és ezzel a pénzt közvetlenül be tudja fizetni a pénztárban. Ez még az OTP-ben is meg van oldva... Üdvözlettel dr. Kollár István Budapest, 1997. január 24. I

Next