A Jövő Mérnöke, 2001 (48. évfolyam, 1-9. szám)
2001-02-22 / 1. szám
A A REKTOR REKTORI PÁLYÁZATA A Műegyetem minta-egyetem az információs társadalomban A rektori megbízásra beadott pályázat összefoglalója Vezetői feladatokkal kapcsolatos terveim és a megvalósításukra vonatkozó elképzeléseim összefoglalásakor sajátos helyzetet teremt, hogy jelenleg hivatalban lévő rektorként pályázom rektori megbízásra. Ennek megfelelően elképzeléseim összefoglalásakor elsőként jelenlegi rektori megbízatásom elmúlt éveinek legfontosabb folyamataiból indulok ki, különös tekintettel az azokból adódó, a következő időszakkal kapcsolatos teendőkre. Az 1997-2000 közötti időszak áttekintése Az elmúlt időszak a napi gondok ellenére az Egyetem szempontjából alapvetően szerencsésen alakult. Ebben meghatározó szerepe volt a magyar gazdaság gyors ütemű fejlődésének, melyben az ipari termelés bővülése volt a legfontosabb összetevő. Az ipar jelentőségének növekedése kedvezően hatott a mérnöki munka megbecsülésére és a Műegyetem tevékenységének megítélésére is. A kedvező helyzet létrejöttében szerepet játszott az Egyetemen folyó tervszerű munka is, amelyet megbízatásom előtt Bíró és Michelberger rektor urak irányítottak. Az elmúlt időszak a magyar felsőoktatásban az egyetemi integráció időszakának tekinthető. Az integrációs folyamatban a Műegyetem megőrizte méltóságát, és elérte, hogy a gazdasághoz szorosan kötődő tradicionális egyetem maradjon. Az integrációs folyamat időszakában rendszeresen foglalkoztunk az Egyetem jövőjét meghatározó kérdésekkel. Tekintettel arra, hogy a világbanki hitellel kapcsolatos elvárások elsősorban a tömegképzésre koncentráltak, 1998-ban elkezdtük azoktól függetlenül - az elitképzés és a kutatás szempontjait is figyelembe vevő - távlati elképzeléseink kialakítását. Az Egyetemi Tanács a távlati elképzeléseket megalapozó anyagokból végzett elemzést és dolgozott ki intézkedési tervet a következő témákban: • minőségbiztosítás, • oktatói utánpótlás, • kinevezési gyakorlat, • doktori (mester) képzés, • egyetemi rekonstrukció, infrastruktúra fenntartása, • hallgatói, oktatói etikai kérdések. 2000-ben az Oktatási Minisztérium új előírásai és saját elemzéseink alapján kidolgoztuk újabb Intézményfejlesztési Tervünket, amelynek I. ütemét a Minisztérium „A” minősítéssel elfogadta. Az egyetemi oktatással kapcsolatos legfontosabb esemény a Műegyetem 1998-ban történt akkreditációja. Az a tény, hogy valamennyi nappali alapképzési szakunkat a legjobb minősítéssel akkreditálták, jól tükrözi azt az értékes munkát, amelyet oktatóink végeznek. Az elitképzés szempontjából hasonló jelentőségű tény, hogy 2000-ben valamennyi általunk javasolt doktori iskola alapításához hozzájárult a Magyar Akkreditációs Bizottság. Nagyon nagy értéknek érzem, hogy a gazdasági élet szereplőivel - az elmúlt évek tudatos munkájának eredményeként - sokat fejlődött együttműködésünk. Imponáló azon cégek névsora, amelyekkel szerződéseket írtunk alá. A teljesség igénye nélkül említem a következő multinacionális és hazai cégeket: Compaq, Dunaferr, EGIS, Ericsson, General Electric Eungary, IBM, Knorr-Bremse, KPMG, MATÁV, MOL, MVM, Nokia, Siemens, Westel. Az aláírt együttműködések hozzájárulnak oktatásunk fejlesztéséhez (doktorandusz-ösztöndíak, alternáló képzés), műszerellátottságunk (közös laboratóriumok), oktatóink anyagi helyzetének javításához (ösztöndíjak). Tudatosan törekedtünk az egyetemi hagyományok ápolására, új hagyományok kialakítására. Az elmúlt néhány évben kialakult az egyetemi ünnepségek, rendezvények új rendje (Újévi fogadás, Műegyetemi hét, Mérnöknap és a Duna-parti egyetemek regattája, Október 22-i rendezvények, Nyílt nap). Restauráltattunk korábban méltatlanul eltávolított szobrokat (József nádor, Sebzett hős). Több kiadványt jelentettünk meg egyetemünk történetéről. Sikerült jól rendezett kiállításokkal megemlékeznünk a millenniumról is. Növeltük az egyetemi kitüntetések számát. Összefoglalva úgy érzem, hogy rektori megbízatásom időszaka mozgalmas időszak volt. Támaszkodva az egyetem polgáraira, együttműködve a gazdasági élet szereplőivel, felhasználva az Oktatási Minisztérium támogatását munkatársaimmal olyan folyamatokat indítottunk a Műegyetemen, amelyek folytatásra érdemesek. Néhány kiemelt fontosságú teendő Pályázati összefoglalómban - terjedelmi okokból - nem sorolhatom fel mindazon célkitűzéseket, melyek megvalósítására újraválasztásom esetén vállalkozom. Ebből fakadóan azokra a feladatokra térek ki, melyeket valamilyen szempontból igen fontosnak érzek. A kiemelt fontosságú teendők közül elsőként az egyetemi stratégia véglegesítésével és megvalósításával összefüggő feladatokat említem. Ezek közül meghatározó jelentőségű az Intézményfejlesztési Tervben, illetve az Egyetemi Tanács által a már említett hat témára vonatkozó intézkedési tervekben leírtak megvalósítása. A stratégiai jellegű feladataink közül kiemelem az Intézményfejlesztési Tervben is szereplő azon célkitűzést, hogy a Műegyetem az információs társadalom magyarországi mintaegyetemévé váljék. Az elmúlt évek tapasztalata azt mutatja, hogy az Egyetemen ki kell építeni a világos és folyamatosan karbantartott stratégia, a stratégiai elemzés és a minőségbiztosítás rendszerét. A következő években több az oktatással öszszefüggő kihívással kell szembenéznünk. Ezek közül távlati szempontból talán a legjelentősebbek az EU-csatlakozásból adódó feladatok. Kiemelt fontossága van a Bolognai Dekrétumból következő lépések előkészítésének (kétszintű képzés, átjárhatóság, európai kredit rendszer). Feladatomnak érzem, hogy segítsem a Műegyetemen a megfelelő válaszok kialakítását, s - figyelve a nemzetközi trendeket - a megvalósításhoz szükséges lépések megtételét. Nagy kihívást jelent a Műegyetemnek is az Oktatási Minisztérium azon megítélésem sze-