A Jövő Mérnöke, 2002 (59. évfolyam, 1-11. szám)

2002-12-02 / 11. szám

nőségellenőrző rendszerrel és betaní­tással, illetve azzal, hogy aránylag magas képesítést várnak el még a leg­egyszerűbb szalag melletti munkához is. Ennek ellenére néha becsúszik egy­­egy hiba, például a 4,2-es és a 3,6-os motoroknál pár éve előfordultak erős olajfolyások, amelyet a gyár ugyan soha nem ismert be, de mégis változ­tattak: mostanában gél formában vi­szik fel az olajteknő és a szelepfedél tömítéseket, amelyek az összeszerelés után megszilárdulnak, és erősebben szigetelnek, mint elődeik. Természete­sen felelőtlenség nem csak a gépsorok mellett történhet: például a gyakorno­kokat azért nem engedték be a TT összeszerelő üzembe egy jó ideig, mert egyikük az utolsó ott töltött nap­ján beült egy TT-be (ami önmagában nem bűn, mert a kocsikat elkészültük után az üzemen belül általában lábon mozgatják), és lefényképeztette ma­­át. A gond abból adódott, hogy a épet kinagyítva látszott, hogy a gyűrű rajta maradt a kezén, így az akár meg is karcolhatta volna a fényezést. Hiá­ba, a németeknél a precizitás és a szőrszálhasogatás határa kicsivel ar­rébb húzódik, mint nálunk. Ha pedig a járműgyártó üzem szó­ba került, akkor meg kell említeni azt is, hogy természetesen a csarnok itt is kristálytiszta, rendezett, és itt sem a ro­botok játsszák a főszerepet. A lefénye­zett A3-as és TT kasztnik, rajtuk a há­rom ajtóval és a géptetővel Ingolstadt­­ból érkeznek, minden más itt kerül fel rájuk. A leglátványosabb mozzanat az, amikor egyszerre beemelik a fel­emelt karosszériákba a komplett haj­tásláncot. Az egész körülbelül 3 perc alatt végbemegy rögzítéssel, a lengés­­csillapítók bekötésével és még sok min­dennel együtt. Miután kész minden a motort és egyebeket szállító, padlóba épített mágneseket követő kocsi kifor­dul a gyártósor alól és elindul egy újabb körre. Naponta körülbelül 150 autó gördül ki az üzemből, és kezdi meg az útját először vissza Ingolstadt­­ba, majd Európa valamelyik országa felé, vagy akár a tengerentúlra. Ez utóbbiak különleges csomagolást kap­nak. A Győri Audi gyár a VW konszern egyéb üzemeihez képest nem sok kü­lönlegességet tartogat, de ahhoz ké­pest, ami eddig a magyar átlagot je­lentette, csúcsminőséget és csúcstech­nikát képvisel. A cég fejlődése mind pénzügyileg, mind a foglalkoztatottak számát tekintve töretlen volt eddig, kérdés, hogy az ország esetleges 2004-es EU csatlakozását követően a munkaerő árának megnövekedése mi­att, van-e jövője az Audi Motor Hun­gáriának. Mindenesetre reményked­ C­­­­ik benne, hogy a várhatóan 2005- n színrelépő új TT első példányai is a győri gyár kapuján gurulnak majd ki. 5

Next