Jurnalul Sălajului, martie 2004 (Anul 2, nr. 260-282)

2004-03-01 / nr. 260

A ars Primăria Gârbou! Sediul Primăriei comunei Gârbou a fost cuprins de un incendiu în data de 28 februarie, în jurul orei 7. Persoane care au observat fumul ieșind din acoperișul clădirii au anunțat Secția de Pompieri din Jibou. Pompierii au ajuns în Gârbou la ora 7:15 cu două autospeciale. Incendiul a fost stins la ora 8:20. Focul a distrus tavanul clădirii pe o suprafață de 6 metri pătrați și mai multe grinzi din lemn. Potrivit primelor estimări, incendiul a izbucnit din cauza unui coș de evacuare a fumului care era degradat și în apropierea căruia se afla o grindă. La stingerea incendiului au participat 8 militari în termen, doi subofițeri și un ofițer. Valoarea bunurilor distruse în incendiu se ridică la 3 milioane de lei, iar a celor salvate la 800 de milioane de lei. Șeful de post din comună, Rusu, a declarat că nu s-a pus problema unei anchete a poliției: „nu a fost nici un dubiu” - focul a izbucnit de la un coș de fum degradat, în biroul secretarului, arzând două grinzi din tavan, excluzându-se varianta unei „mâini criminale”. Adrian LUNGU ristolel Iraanasi ESCO ä-Cristur Comeii: Panticeu Stoiana ■Cucaum [erau lutoru ancraiu ^ Almasulut Mihaie: .P«U5U Jiic Hterghei «Ciciuteni, anpaul / Aideova Mănnstirenii Miiuireni Romanesc ■Sannicoara ■ Gilau-Somesuî M*s*4 Plodii -VL.) ..... .7 N . Big« /GWa /Galgau .suma «n js . ,alau //ti[ ^ Bob ^ J Balail (4 O sorbii ^ IV. / Kleimta. f x ONiöina // I £«TM>= J Mărțișorul Mărțișorul simbolizează funia zilelor, săptămânilor și lunilor anului adunate într-un șnur bicolor, simbolizând iarna și vara, făcut cadou la 1 martie, Ziua Dochiei și a începutului unui nou Angrar. Cele două culori ale Mărțișorului mai simbolizează și lumina sau puritatea (albul) și sângele sau viața (roșul). La sfârșitul secolului al XIX-lea, el era dăruit copiilor fetelor și băieților înainte de răsăritul soarelui. Mărțișorul, de care se lega o monedă de argint, era purtat până la Măcinici, Florii ori Paște, sau până la înflorirea unor arbuști și pomi fructiferi (măceș, trandafir, vișin, cireș ș.a.), după care era agățat de ramurile înflorite. Se credea că purtătorii lui nu vor fi pârliți de soare pe timpul verii, că vor fi sănătoși și frumoși ca florile, plăcuți și drăgăstoși, bogați și norocoși, feriți de boli și de deochi. Obiceiul Mărțișorului este o parte din scenariul ritual de înnoire a timpului și anului, primăvara, la moartea și nașterea simbolică a Babei Dochia. După unele tradiții, firul lui ar fi tors chiar de Dochia în timp ce urca cu oile la munte. Astfel, întrucât Mărțișorul este inseparabil de tradiția Dochiei carpatice, se poate afirma cu certitudine că acesta este un obicei vechi românesc, atestat în toate zonele locuite de români și aromâni, preluat apoi de alte popoare din centrul și sudestul Europei. USD V= 32.251 Inalbirea lui Vadim Parlamentarii PRM au primit sarcina de a înălbi în teritoriu imaginea președintelui acestui partid, Corneliu Vadim Tudor, acuzat de lideri de opinie și presă că și-a îndulcit tonul critic la adresa evreilor și și-a temperat avântul ultranaționalist pentru a nu fi taxat ca extremist și în viitoarea campanie electorală. Aceasta a făcut și vineri la Zalău deputatul PRM de Cluj, Ioan Miclea, care a citit la o conferință de presă un discurs menit a prezenta un Tribun căit, care s-a lepădat de discursul antisemit și xenofob, pentru ca în cele din urmă să includă în programul PRM un paragraf care recunoaște holocaustul. Mai mult, Miclea a spus că toate relele care i-au fost atribuite mentorului PRM pun bazele doctrinei „unui partid format din doi membri care au dezertat din România Mare, Sever Meșca și Ilie Neacșu, de la Partidul Socialist Unit”. Raul CHIȘ Banca Comercială Română SA Sucursala Județeană Sălaj ■ Reprezentare în județ: 6 unități operative (Zalău, Jibou, Cehu Silvaniei, Șimleu Silvaniei, Sărmășag și Crasna); ■ Peste 38.000 de clienți care au deschise 73.100 conturi în lei și valută. ■ Peste 16.000 deținători de carduri BCR, 14 ATM-uri Non Stop la dispoziția clienților, 8 ATM- uri în Zalău, 2 ATM-uri în Jibou, 2 ATM-uri în Cehu Silvaniei, 1 ATM în Șimleu Silvaniei și 1 ATM în Sărmășag. ■ BCR oferă deținătorilor de carduri următoarele servicii: ♦ Plata comfactorilor la furnizori/prestatorii de servicii: ROMTELECOM, CONNEX, ORANGE, PUBLISERV și IDEE ELECTRICA. ♦ Serviciul Mobile Banking, (transferuri între conturile de card informații privind ultimele cinci tranzacții etc); ♦ Posibilitatea plății cu unor mărfuri sau servicii la un număr de 23 comercianți din județ, cu comision „0". ■ De asemenea la Primăria Zalău se vor putea achita începând cu luna februarie a.c. impozitele și taxele locale. Banca Comercială Română „Banca de care aveți nevoie!" S.C. MULTICOM S.R.L. ZALAU B-dul M. Viteazul nr. 71 Telefon 0260/606122 sau 0260/606123 Comerț cu materiale de construcții: ♦ Blocuri ceramice ♦ Laminate ♦ Hidroizolații și termoiz ♦ Cimenturi, gleturi ader ♦ Lacuri și vopsele ♦ Sisteme de acoperiș ♦ Ceramice, gresie, faian ♦ Instalații apă, gaz. ■ O nouă indexare a pensiilor de la 1 martie Pensiile vor fi indexate de la 1 martie cu 2 la sută, astfel încât pensia medie pentru asigurări sociale de stat urmând va ajunge la 2.200.000 lei, cea pentru limită de vârstă și stagiu complet de cotizare la 3.017.951 lei, iar pensia medie pentru agricultori 1.034.000 lei, a anunțat, la Palatul Victoria, ministrul Muncii, Elena Dumitru. De această indexare vor beneficia toți pensionarii, efortul financiar lunar fiind de 220 de miliarde de lei lunar. ■ Explozie pe râul Someș Dispecerul de serviciu din cadrul Sistemului de Gospodărire a Apelor Sălaj, Diana Blaga, a anunțat că pe râul Someș, în apropierea localității Beclean, s-a folosit explozibil pentru spargerea unui pod de gheață. După dinamitarea podului de gheață, nivelul apei a crescut cu un metru și jumătate, dar nu a depășit cota de atenție. Diana Blaga a mai spus că sunt înregistrate sloiuri de gheață pe râul Someș în apropiere de Jibou, zonă în care se preconizează o creștere a debitului de apă. Dispecerul a adăugat că nu se întrevăd probleme pe cursurile de apă din județ, pentru că este prevăzută o răcire accentuată a vremii. (A.L.) ■ Comunitățile locale, la cârpă și făraș Ministrul Sănătății, dr.Ovidiu Brînzan, a subliniat vineri, în cadrul videoconferinței cu prefecții, că sistemul sanitar a fost descentralizat, însă, din păcate, comunitățile locale nu s-au responsabilizat în acest sens. Ministrul Sănătății a subliniat necesitatea implicării autorităților locale în administrarea unităților sanitare. „Nu mă refer la bani, ci la modul în care ar trebui să arate spitalul, grupurile sanitare și încăperile“, a spus Brînzan. ■ Se crapă case din Vârșolț Primarul comunei Vârșolț, Breda Lajos, a anunțat că pereții mai multor case situate de o parte și alta a drumului județean care trece prin centrul de comună au început să se crape din cauza trepidațiilor cauzate de mașinile de tonaj greu care circulă zilnic prin zonă. Breda Lajos a precizat că pe drumul în cauză circulă zilnic camioane încărcate cu piatră de la carierele din zona Poeni, camioane care descarcă la Șimleu Silvaniei, Hereclean sau în alte localități. „Situația este destul de gravă, pentru că se crapă casele. Voi cere sprijinul Consiliului Județean și a celor de la SC Drumuri și Poduri Sălaj SA. Acest drum trebuie consolidat, pentru înlăturarea trepidațiilor. Am vorbit cu unul dintre șoferii camioanelor respective și mi-a spus că nu există altă soluție în ceea ce privește schimbarea rutei”, a încheiat primarul. (A.L.)