Jurnalul Sălajului, august 2004 (Anul 2, nr. 368-389)

2004-08-03 / nr. 369

4 Preț - record la barilul de petrol Prețurile petrolului au atins un nou maxim pentru ultimii 21 de ani apropiindu-se de 44 dolari. Dealerii au apreciat că ridicarea nivelului alertei impulsionează piața, deja îngrijorată de posibilitatea sabotării infrastructurii petroliere din Orientul Mijlociu intrun moment în care producătorii pompează petrol aproape la întreaga capacitate pentru a acoperi cererea în creștere. Moment istoric pentru Organizația Mondială a Comerțului Un acord încheiat de 147 de state a fost descris ca un important pas înainte în cadrul eforturilor de liberalizare a comerțului mondial. Directorul general al Organizației Mondiale a Comerțului a declarat că acesta este un moment istoric pentru organizație, a informat BBC. Documentul de 17 pagini trebuie să fie cizelat în lunile și anii care vor urma, însă impactul acordului nu va fi resimțit mai devreme de zece ani. Cu toate acestea, comisarul UE pentru probleme comerciale, Pascal Lamy, a spus că partea cea mai grea a negocierilor s-a încheiat. Ministrul brazilian de externe a descris acordul OMC ca pe „un element primordial” pentru fermierii din țările în curs de dezvoltare, care nu ar fi putut niciodată să concureze împotriva recoltelor subvenționate din țările dezvoltate. Ambasadorul chinez la OMC a spus că acordul nu este rău, adăugând însă că nu cuprinde toate așteptările țărilor în curs de dezvoltare. Malcolm Glazer vrea să preia clubul Manchester United Magnatul american Malcolm Glazer, acționar al clubului Manchester United, intenționează ca, împreună cu familia sa, să preia în totalitate controlul celei mai bogate grupări din lume. Potrivit France Press, multimilionarul american și membrii familiei sale sau întâlnit cu responsabilii unor bănci din Statele Unite ale Americi și din Europa, cu scopul de a finanța preluarea clubului Manchester United. Dintre toate băncile europene, Commerzbank, care se află în relații de mai multă vreme cu familia Glazer, sa arătat cea mai interesată de această afacere. Malcolm Glazer deține în prezent 18,25 la sută din acțiunile băncii și aproximativ 19,17 la sută din capitalul clubului Manchester United. Cei doi acționari majoritari ai clubului sunt însă impresarii irlandezi JP McManus și John Magnier, care dețin, prin intermediul societății Cubic Expression, 28,89 la sută din acțiunile clubului. Subvenții de 4,5 miliarde pentru producătorii de fructe Pentru a veni în sprijinul producătorilor de fructe, Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale subvenționează în acest an 15.000 de tone de fructe destinate prelucrării industriale, cu suma de 300.000 lei pe tonă, ceea ce reprezintă un efort bugetar de 4,5 miliarde lei. Sprijinul financiar se acordă producătorilor de fructe legal constituiți și care se regăsesc înscriși în evidențele agricole. Aceștia pot fi societăți comerciale pe acțiuni, SRL, asociații de marketing sau grupuri de producători. Producția de fructe pentru vara și toamna anului 2004 se anunță destul de bună, cu toate că în perioada înfloritului pomilor, în unele zone, au fost scurte perioade când florile au fost afectate de brumă și îngheț. Din datele MAPDR rezultă că producția de fructe și pepeni este bună, situându-se aproape, la unele specii, de nivelul de producție realizat în anul 2003, când sa înregistrat o producție de fructe record. România va putea depozita anual 110.000 tone deșeuri începând cu anul 2005, pentru depozitarea deșeurilor periculoase se va realiza o capacitate de depozitare de circa 110.000 t/an, depozite ce vor fi de tip ’’a" (depozite de deșeuri periculoase), în conformitate cu cerințele Uniunii Europene. Totodată, se estimează că aceste depozite vor asigura necesarul de capacitate de depozitare pentru deșeurile periculoase neincinerabile și care îndeplinesc condițiile de acceptare. Astfel, prognoza de generare a deșeurilor de producție arată o scădere a acestora cu circa 3 la sută pe an, preconizându-se ca indicele de scădere al cantităților de deșeuri periculoase generate să fie mai mare, pe măsură ce vor fi implementate tehnologii curate și se vor aplica principiile prevenirii, reducerii și controlului integrat al poluării; în prezent, agenții economici care dețin depozite pentru deșeuri periculoase depozitează pe același amplasament, în amestec, atât deșeuri periculoase, cât și deșeuri nepericuloase. Prin operațiile de tratare și denocivizare, o parte din deșeurile periculoase generate se vor transforma în deșeuri cu caracter nepericulos, care vor putea fi depozitate pe depozite conforme clasa "b" (deșeuri nepericuloase). 5 august 2004 JURNALUL ECONOMIC Nemții, nemulțumiți de litoralul românesc Reprezentanții celor mai importante firme tur-operatoare, care asigură în prezent peste 80 la sută din numărul turiștilor străini de pe litoralul românesc, i-au reclamat responsabilului Autorității Naționale pentru Turism condițiile improprii în care-și petrec vacanța clienții lor. Prezent la lucrările unei reuniuni informale cu agențiile de turism, organizată de Direcția pentru Comerț și Turism a Consiliului Județean Constanța, secretarul de stat Nicu Rădulescu, președintele Autorității Naționale pentru Turism, a fost asaltat de reclamațiile și impresiile nefavorabile formulate de reprezentanții companiilor străine, legate de disconfortul ambiental și neconformitatea serviciilor, de care sunt făcute responsabile atât firmele hotelire, cât și autoritățile de resort. Reprezentantă firmelor internaționale Tomas Cook-Neckerman, TUI International și International Turism Service, alături de managerii altor șapte agenții turoperatoare din România, i-au imputat secretarului de stat lipsa unor măsuri ferme de sancționare a celor care creează și tolerează disconfortul fonic, mizeria și câinii fără stăpân ce atacă turiștii prin stațiuni. Managerul rezident al Companiei Tomas Cook- Neckerman, Kurt Muller, a afirmat că "poluarea fonică produsă de terasele restaurantelor și de discoteci, care-și atrag în mod barbar clienții, cu muzica dată la maximum între orele 1 și 5 dimineața, resturile menajere colectate cu întârziere, dar și mizeria de pe străzi, prezența câinilor fără stăpân, starea inadecvată a plajelor și escrocheria închirierii umbrelor de soare și șezlongurilor, la negru, pe plajă, fac pentru turiștii străini o vacanță de neuitat, dar nu în sensul plăcut". La rândul său, reprezentantul companiei ITS, Wolfgang Schultz, a adăugat la inventarul de obstacole în calea unui turism internațional civilizat și problema calității serviciilor hoteliere și de alimentație publică. "Ne pare rău să o spunem, dar am constatat că personalul din turism este slab pregătit și fără cunoștințe de limbi străine, lipsa de comunicare în limba germană cu turiștii vorbitori ai acestei limbi fiind un alt impediment pentru clienții pe care noi îi aducem în România. Foarte grav este și faptul că din multe restaurante lipsesc meniurile scrise în limbi de circulație internațională, pe înțelesul turiștilor străini", a subliniat Wolfgang Schulz. Acesta a remarcat și "ineficiența acțiunilor pentru promovarea ofertei turistice litorale în străinătate", el afirmând că a apelat telefonic, "timp de 3 săptămâni", biroul din Berlin al Ministerului Turismului din România, fără ca să-i răspundă cineva, iar când s-a hotărât să ia contact personal cu agenții de acolo, "am găsit un lacăt mare pe ușa sediului reprezentanței românești". Secretarul de stat Nicu Rădulescu a declarat că este de acord cu reprezentanții agențiilor tur-operatoare, reclamațiile fiind întemeiate și că îl preocupă soluționarea acestor piedici puse unui turism civilizat. Polonia, tara cu cele mai mici taxe pentru achiziția de automobile Polonia este statul european unde taxele pentru achiziția de automobile sunt cele mai mici, iar Germania cel cu taxele cele mai mari, informează AFP, citând un comunicat al Comisiei Europene. Comparativ cu zona euro, unde Polonia nu este încă membră, Germania este piața cea mai scumpă, iar Finlanda cea mai bună, cu prețuri în medie cu 10 la sută mai mici celor din Germania. Executivul european sintetizează rezultatele unui raport anual asupra prețurilor mașinilor în Uniune, raport care cuprinde pentru prima dată noile state membre. Raportul compară prețurile a 90 de modele de automobile, dintre cele mai populare. între noile state membre, care au intrat în UE la 1 mai 2004. Polonia este cea mai ieftină, cu prețuri mai mici cu 9 la sută decât cele în vigoare în Finlanda. Polonia, statul cel mai ieftin, și Germania, cel mai scump, fiind vecine, „vom vedea cu siguranță un important comerț transfrontalier”, a estimat Tilman Sueder, purtătorul de cuvânt al comisarului european pentru concurență, Mario Monti. Diferențele de preț demonstrează că "cumpărătorii transfrontalieri pot să realizeze economii substanțiale", a subliniat Bruxelles-ul. Per ansamblu, observă Comisia, asistăm la o convergență a prețurilor în zona euro. Ecartul mediu între prețurile dintre diferitele piețe din zona euro se situa între 4,9 și 4,4 la sută. în noile state membre, situația este diferită: în Ungaria, Republica Cehă și Slovacia, "prețurile sunt comparabile cu cele din statele din zona euro unde prețurile sunt mai mici". Renault Megane Estate comercializat și în România Renault Megane II Estate, varianta break a familiei Megane ce cuprinde în total șapte caroserii, este acum comercializat și pe piața românească. Megane Estate se remarcă atât prin design, cât și prin generozitatea și funcționalitatea spațiului. Aceste calități sunt completate de cel mai bun nivel de siguranță din categorie, grație sistemului Renault de protecție de a 3-a generație care previne, corectează și protejează toți ocupanții. Megane Estate este disponibil pe piața românească în două motorizări pe benzină (1.6 16V 115 CP; 2.0 16 V 136 CP), două turbo diesel Common rail (1.5 dCi 80 CP ; 1.9 dCi 120 CP) și trei echipări diferite. Prețul CIP (fără taxe) al unui Megane Estate începe de la 11.926 euro. Ca și celelalte modele ale familiei Megane, Megane Estate beneficiază de echipamente inteligente cum ar fi: cârdul Renault pentru deschidere și demaraj, faruri cu Xenon cu senzori de ploaie, sistem de supraveghere a presiunii în pneuri, ștergătoare parbriz cu senzori de ploaie, senzori de lumină pentru aprinderea automată a farurilor, funcția "Follow me home". Vehiculul dispune, printre altele, de ABS cu repartitor electronic de frânare EBV, AFU (Asistență la Frânarea de Urgență), airbag-uri frontale adaptabile pentru șofer și pasager, airbag-uri laterale torace pentru locurile din față și airbag-uri laterale cap pentru locurile din față și spate, direcție asistată electric variabilă. De asemenea, Megane Estate beneficiază de un volum de încărcare de 520 litri, mai mult cu 35 litri decât versiunea precedentă. Luni: Jurnalul sportiv; Mai: Jurnalul economic; Miercuri: Jurnalul cultural