Kalligram, 1997 (6. évfolyam, 1-12. szám)

1997-05-01 / 5. szám

pel. E kettős véleménye miatt húzódozott valószínűleg Mikszáth attól, hogy portrét írjon róla. Még nehezebb eset volt Gyulai. Már csak azért is, mivel róla már írt korábban, mégpedig nem jót; egy évtizeddel előbb leírta, hogy Gyulai nem igazán tehetséges költő, de becsületes ember (Mikor a hóhért akasztják). Gyulai azóta csaknem mindenhonnan visszavonult, de szerkesz­tője maradt a Budapesti Szemlének, és tagja volt a Franklin Társulat irodalmi tanácsának. Mikszáth ugyan 1906-ban megemlékezett Gyulai 80. születés­napjáról, de azt is tudta, hogy más dolog, ha egy könyv előszavát írja, mintha egy cikket, így magába rejtette inkább a véleményét, és várt. Erre intette tapintata, ízlése és a józan megfontolás is. Gyulai halála után pedig már ideje sem volt megírni az előszót. Talán Gárdonyi Géza volt a három közül a legkevésbé problematikus. Az viszont igaz: Gárdonyi filozofikus hajlama, miszticizmushoz való vonzódása nem túlzottan vonzhatta Mikszáthot - a Göre-levelekről nem is beszélve. És miről szólnak ezek az előszók, ha nem adnak irodalomtörténeti étéke­lést, sőt még szempontot sem? Miről beszél Mikszáth egyáltalán? Elsőso­rban életrajzot ír, de megpróbál jellemrajzot is felvázolni, méghozzá a karcolat műfaji eszközeivel. Szeret anekdotázni, egy-két mondattal felvázol egy hely­zetet, egy embert vagy egy jelenséget. Ebben igazán nagymester. Vegyük példának a Kuthy Lajos-portré első mondatát: „A debreceni öreg kollégium­ban, 1832-ben, az öregdiákok közt feltűnt filigrán, finom termetével, előkelő magatartásával és úrias modorával Kuthy Lajos, az érmihályfalvi kálvinista papnak, nagytiszteletű Kuthy Sándor uramnak a fia, aki úgy festett külső hüvely tekintetében, mint valamely négylovas bihari família sarja." Minden benne van, amit Mikszáth előre akart jelezni: a sok információ a szerzőről, sejtetve, hogy ez az úrias modorú fiatalember nincs vajmi nagy lelkierő birtokában, s ott bujkál a mondatban a szerző jellegzetes iróniája is. Az egész mondat sugalmazza: olyan személy bemutatása következik, aki jellegzetes Mikszáth-szereplő, egyszerre elismerésre méltó dolog végrehajtó­ja és esendő, emberpróbáló helyzetekben megbotló, elbukó személy. Mikszáth jól megkomponált, a teljesség érzetét keltő szöveget alkot az előszó műfajában is. Nem véletlen, hogy az újságíráson edzett szerző na­gyon hamar megtanul adott terjedelemben nemcsak fogalmazni - gondol­kodni is. Az előszavak elsöprő többsége negyedfél könyvoldal terjedelmű, alig néhány sor eltérés van köztük. Ezt a terjedelmet ritkán lépi túl; érd­ekes, hogy főként 1905-ben és 1906-ban. Ekkor írta a Jókai-kötet bevezetőjét - nem csoda, ha nem tudta magát visszafogni, és ekkor írt olyan portrékat, melyek magyarázatot igényeltek, vagy éppen a téma avagy a fonák helyzet miatt általánosságokra, elmélkedésekre és szószaporításra kényszerül. En­nek kirívó példája éppen a Rákosi Jenő-regény bevezetője, melynek meghök­kentő vonása, hogy Mikszáth a regényről mindössze ennyit közöl: „ír min­denfélét, tárcát, vezércikket, esztétikai tanulmányt, színházi kritikát, szín­művet, még regényt is írt A legnagyobb bolond czímmel (s ezen a réven kerül a mi gyűjteményünkbe)." Ezen kívül egy szó sincs arról, hogy mit ér a regény, melyek a jellemzői, egyáltalán író-e Rákosi Jenő. Persze igaza volt Mikszáthnak: aki tud olvasni, annak ez sok mindent elmond az írója véle­ményéről. Különösen úgy, ha emellett korrajzot kapunk és Rákosi egyéb hasznos tevékenységének méltatását, s azt, hogy „szívós, hatalmas akaratú 80 Brassai Zoltán

Next