Kalligram, 1997 (6. évfolyam, 1-12. szám)

1997-05-01 / 5. szám

mert val kapcsolatban pedig így indokol: „Le volt taszítva az Olympuszról, nem tanult meg egyet, amire magyar írónak mindenekelőtt el kell készülnie: nem tudott szegény lenni." Azaz Mikszáth ezekben a rajzokban elsősorban valamiféle lelki-hangulati önarcképeket is rajzol. Saját magát, saját rossz érzéseit, félelmeit, szorongásait rajzolja bele a portrékba, saját problémáival küszködik. Gaál Józseffel kapcsolatosan 1905-ben leírja a parancsot: „Ami regula, legyen regula. Holtig a hámban kell maradni." Az anekdoták közül, melyek mindig is jellemzők voltak rá, az előszavak­hoz a szomorkásakat szedegeti össze. Azokat, melyeknek vidámságán átüt egy kis melankólia, az elmúlás halk bánata. Emlegeti Jókai kibukását a he­­­ndrás záró­képviselőházból, és hozzáteszi, hogy az író „egyre meséli az ő nemzete melynek legfőbb tanácsában immár nem jutott helye". Beszél Fáy A híres kertjéről, szőlőjéről, ahol Vörösmarty Fóti­data keletkezett - s hol, szí, „hol ez már mind? (...) A szőlőt megette a filoxéra, a ferencvárosi bájos paradicsom helyén buta bérkaszárnyák meredeznek..." De az előbb említett halálvágyról szóló részletet a Nagy Ignác-portré végéről is az előzi meg, mikor Nagy Ignác este bement a Csigába, az írók kedvenc vendéglőjébe, ott a „dugóknak szörnyű pattogása volt”. Szívesen és színesen elmeséli, hogyan szerzett - mivel a sajátja nem elég jó rendű a továbbtanuláshoz, egyik rokona bizonyítványának felhasználásával­­ Radákovics József, alias Vas Gereben ügyvédi diplomát, majd később hozzáteszi, mivel így kerek a t­örté­­net, hogy mikor a szabadságharc után elkobozták e diplomát, az úgyis csak félig volt az övé. Több alkalommal az előszó szervező motívuma lesz az anekdota vagy egy jól felhasználható nyelvi elem. Pulszky Ferenc intrikus hajlamait taglalva Mikszáth megjegyzi, hogy a család predikátuma nem hiába Cselfalvi. Csiky Gergelyt azzal dicséri meg, hogy bár azok közé tarto­zott, „kik könyökükkel is elég erősek maguknak utat vágni", ezt nem tette, nem volt rá ideje, „mert ez a könyök éjjel-nappal oda volt támasztva szün­telenül az íróasztalhoz". A felszedett színes kavicsok közül azért a kevésbé rikító színűeket, a tompább, melankolikusabb árnyalatúakat kedveli. Az életrajzokban külö­nösen szívesen emeli ki a szomorú, sőt néha tragikus eseményeket. Fixa ideája, hogy a nagy írót a csapások növelik meg. Még Jókai életrajzába is beírja - természetesen saját gyermeke halálára utalva -, hogy a tragédia hiányzott az életéből; hogy Jókai házában nem volt kis koporsó. Jósika Miklós életét elemezgetve írja, hogy a leendő író házasságának „boldogta­lannak kell lennie, hogy a katona költővé változhassék, hogy a lélek szenve­désekben megkapja azt a finomságot, amellyel megérteni tud és magát megértetni.” Iványi Ödön kapcsán pedig leszögezi: „Maga a Halál is szokszor nevel írókat, mintegy belekényszeríti kiszemelt áldozatát, halálos betegség­be ejtve őt, a halhatatlanságba." Szívesen időzik el a félbemaradt pályánál: Justh Zsigmondról írja: bevégzett nagy pálya mindenkor fenséges látvány és kibékítő. Ellenben szép kezdet izgat és keserű hangulatot teremt. Ilyen kezdetek minden iroda­­lomban vannak és az összetört remények polcán őriztetnek." A harmincki­lenc évesen elment Iványiról pedig ezt a fájdalmas képet veti papírra:­gyobb kár a fácskáért, melyen csak egy szem cseresznye termett, mint amely már meghozta sok évben a maga gazdag terméseit és elaggott. A püspök „Egy egy

Next