Kalligram, 2001 (10. évfolyam, 1-12. szám)

2001-04-01 / 4. szám

Gábor Arclopás és történeti önmeghatározás c. tanulmányát.­ Margittal a babitsi esszé(portré) olyan kettős referencialitását mutatja meg, amely egyrészt platoni­­kus természetű, hiszen a történelmi hős arcképének megrajzolása mögött „kritiku­­si-lírikusi öndefiníciók", az „alkotói normarendszer indirekt reprezentációi" rejle­nek és így az „arc-poétikák mint átfogó ars poétikák"­ működnek, vagyis az „esszéíró kultikus (mert [ön]mítoszt teremtő-elbeszélő) magatartásának a kidolgo­zására”­ ad lehetőséget; másrészt pedig dekonstruktív természetű, hiszen az „em­lékek, nevek, arcok közötti szakadatlan feszültségben konstituálódik",­ ami egy, a tropologikus helyettesítések alakzata, a prosopopeia által uralt beszédben megy végbe. Tolcsvay Nagy írása mintha Margittal általánosító jellegű megjegyzéseinek konkrét alkalmazása volna (még ha a két írás születésének időrendje ezt nem is teszi lehetővé), legalábbis jelen tanulmány szempontjából ekként interpretálható. Az interstilizáltság egyik eseteként vizsgálva a szöveget, Tolcsvay Nagy azt mutat­ja ki, miként játssza egymásba Babits a saját esszéstílusát Kölcsey szónoki stílusá­val,­ vagyis miként jön létre olyan tükörstruktúra „én és én" között, mely a saját arc megrajzolását egy másik „átsatírozásával"­ látja elérhetőnek. Ez az állandó összjáték azonban mindig valami közöttiséget hoz létre, s ebben a térben szinte „lehetetlen vállalkozás: az arcvonások szétbogozása".8 A Játékfilozófia.9 című esszé is működteti ezt a kettősséget, de a szöveg retorikájának és eltávolító mechaniz­musainak következtében túlmegy a szerzőként értett „én"-nek a másik arcával való interakciójának problematizálásán,is mert, ahogy majd látni fogjuk, a szer­zőségnek mint integratív kategóriának a megkérdőjelezéséhez vezet. Mindez sze­rintünk az értekező és az irodalmi beszédmód közti határok lebontásával párhu­zamosan játszódik le, a kijelentés szövegszerűségére, retorikai/tropikus működés­módjára és az ennek belátásával járó, az igazság kimondására tett kísérleteink hipotetikus voltára irányítva a figyelmet. A különbség eltörlésének folyamata azonban ennek a különbségnek a megmu­tatásával kezdődik a szerkezet szintjén, hiszen a Játékfilozófia szövege jól látható­an különíti el a tudományos (értekező) és az irodalmi (fiktív) beszédmódokat, a monologikus, illetve dialogikus formával is jelölve azokat. Az első értekező rész­­ a szöveg Babits tagolása szerinti 1-3. fejezete tartozik ide, ennek jelölése a továb­biakban: A1­­ egy régebbi filozófiai előadást (Az esztétika helyéről a filozófiában) idéz fel, melynek előadója ennek megfelelően művelt, tudós férfiú, a szövegrész narrátora, aki így vezeti fel előadását egy rövid, bevezető fejezet után: „Definíciók­kal jobb kezdeni, mint végezni - mondtam tudós módján a tanulni vágyó közön­ségnek -, bajos valamit definiálni, mielőtt ismerjük" (290.). A szöveg itt még az előadás szövegeként hangzik, de a továbbiakból nem tudjuk eldönteni, hogy nem inkább az előadást megalapozó, az arra felkészülő gondolatfolyam megjelenítésé­ről van-e szó. Vagy talán az előadás szövegét fölidézni vágyó emlékező akarat a szöveg helyett annak születését hozza létre, megcserélve így a természetes krono­lógiát, s ez a születőben­ lét helyettesíti magát az előadást, az el­ nem­ készült az el­készültét. Bizonytalanságunkat a narrátor megszólalásai is fokozzák: az előbbi idézet után a bekezdés második személyű („te") önmegszólító módra vált, amit majd „mi" követ, a harmadik fejezetben pedig „én"-ként beszél a narrátor. Az elbeszélő különböző metaforái egy olyan beszédben jönnek létre, amelyben saját pozícióját így jellemzi (éppen ,,mi"-ként): „eltávolodván az általános a priori abszolút esztétikától mindig szkeptikusabbá és szkeptikusabbá válván... (stb.)" 89

Next